МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 вересня 2024 р. № 400/4329/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. з розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомКерівника Вознесенської окружної прокуратури Миколаївської області Денисенко Віта Василівна Вознесенська окружна прокуратура Миколаївської області, м. Вознесенськ,Миколаївська обл., Вознесенський р-н,56501,
до відповідачаДоманівської селищної рада, вул. Центральна, 48,с-ще Доманівка,Миколаївська обл., Вознесенський р-н,56401,
треті особиЛіцей «Успіх» Доманівської селищної ради Миколаївської області, вул. Центральна, 85,с-ще Доманівка,Миколаївська обл., Вознесенський р-н,56401, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області, вул. 2 Екіпажна, 1,м. Миколаїв,54003, Миколаївська обласна державна адміністрація (Миколаївська обласна військова адміністрація), вул. Адміральська, 22,м. Миколаїв,54001,
прозобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Вознесенська окружна прокуратура Миколаївської області звернулася до суду в інтересах держави з позовом до Доманівської селищної ради про зобов`язання вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 53131, шляхом отримання від ГУ ДСНС України у Миколаївській області акта оцінки стану готовності протирадіаційного укриття для подальшої експлуатації за призначенням.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що бездіяльності відповідача, у власності якого перебуває захисна споруда цивільного захисту (ПРУ № 53131) та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням призводить до загрози життю та здоров`ю населення, оскільки на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Попри встановлені та зафіксовані порушення норм законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єкту цивільного захисту, внесених обов`язкових до виконання приписів про усунення порушень, незважаючи на збройну агресію російської федерації проти України, відповідачем не вжито вичерпних заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту № 53131 у стан, придатний для використання за призначенням для захисту населення.
Відповідач відзив суду не надав. Ухвалу від 27.05.2024 про відкриття провадження у справі відповідач отримав через електронний кабінет 27.05.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Ліцей «Успіх» Доманівської селищної ради Миколаївської області пояснення суду не надала.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області надала суду пояснення, що ДСНС здійснює методичне керівництво ведення обліку об`єктів фонду захисних споруд в електронному вигляді. Паспорт захисної споруди цивільного захисту(протирадіаційне укриття) № 53131 був складений 12.03.2019 директором Доманівської НВ «Доманівська ЗОШ» та представником РДА. Просила позов задовольнити повністю.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Миколаївська обласна державна адміністрація надала суду пояснення, в яких позов прокурора підтримала повністю та просила суд розглядати справу у відсутності її представника.
Ухвалою суду від 27.05.2024 суд відкрив провадження у справі в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 27.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
Рішенням виконавчого комітету Доманівської селищної ради від 10.05.2022 № 28 «Про створення фонду захисних споруд цивільного захисту Доманівської селищної ради» створено фонд захисних споруд цивільного захисту на території Доманівської сілськової ради (додаток 1, 2). У додатку 1 зазначено укриття № 53131 відноситься до фонду захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів (ПРУ) Доманівської селищної ради та перебуває у комунальній власності Доманівської селищної ради. Укриття № 53131 введене в експлуатацію 1961 року.
Згідно облікової картки від 10.08.2023 Протирадіаційне укриття із обліковим номером № 53131 належить ліцею «Успіх» -комунальна власність Доманівської селищної ради, що розташована за адресою: смт Доманівка, вул. Центральна, буд. 85/2. Захисна споруда призначена для укриття педагогічного персоналу, учнів, технічного персоналу та мешканців житлового сектору.
Захисна споруда № 53131 належить Доманівському ліцею «Успіх» призначена для укриття 302 осіб та має площу 151,1 м2 відповідно до даних паспорту захисної споруди від 10.08.2023.
Відповідно до п.1.5 Розділу I статуту Ліцею «Успіх» засновником ліцею є Доманівська селищна рада Миколаївської області.
Згідно з відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником захисної споруди в смт. Доманівка, по вул. Центральна, буд. 85/2 є Доманівська селищна рада. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1152538348227, складовою частиною якого є «підвал, А-2 п/д», що відповідає даним технічного паспорту на захисну споруду з обліковим номером 53131.
На підставі наказу ГУ ДСНС України у Миколаївській області від 08.12.2020 № 496 Доманівським РС ГУ ДСНС України у Миколаївській області проведено планову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.
В результаті проведеної перевірки провідним інспектором Доманівського РС ГУ
ДСНС України у Миколаївській області, складено припис № 23 від 29.03.2021 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
У складеному приписі зазначений узгоджений строк усунення виявлених у Доманівському закладі загальної середньої освіти І-Ш ступенів (в подальшому перейменовано в Ліцей «Успіх» Доманівської селищної ради Миколаївської області відповідно до рішення Доманівської селищної ради № 5 від 27.08.2021) порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Відповідно до вказаного припису директору Доманівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів вимагалося усунути вищевказані порушення строком до 09.04.2021.
Зазначений припис вручено директору Доманівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Богдану В.В.
Разом з тим, 24.06.2021 комісією у складі директора Доманівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Богдана В.В. за результатами комплексної перевірки захисної споруди протирадіаційного укриття № 53131 складено акт згідно з яким, стан готовності вказаної захисної споруди визначено як обмежено готова до використання за призначенням.
Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 53131 від 18.08.2023 свідчить, що стан готовності ПРУ № 53131 - захисної споруди визначено як обмежено готова та рекомендовано для приведення захисної споруди у готовність до використання виконати наступні дії:
1)Привести та утримувати протирадіаційне укриття відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом МВС №529 від 09.07.2018 та правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС № 1417 від 30.12.2014;
2)Приміщення протирадіаційного укриття обладнати автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення і евакуювання людей, відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» з підписанням актів (Акт прийняття монтажних робіт, Акт введення в експлуатацію та перевірки, Акт прийняття) (пункт 5 розділу II Вимог; пункт 22 розділу II, пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; рядок 23 таблиці А1 додатку А, рядки 19,20 таблиці Б.1 рядок 1 таблиці Б 2 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014);
3)Провести замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (пункт 9 розділу ІІ Вимог; пункт 1.20 глави 1 розділу IV ППБУ);
4)Протирадіаційне укриття укомплектувати необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди, згідно з додатком 20 до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом МВС № 579 від 09.07.2018р. (порушено пункт 6 глави 1 розділу VII, Додаток 20 Вимог);
5)Протирадіаційне укриття укомплектувати необхідними засобами для оснащення формування з обслуговування (пункт 5 глави I розділу VII. Додаток 19 Вимог);
6)Виходи до протирадіаційного укриття забезпечити доступом для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (порушено пункт 6 розділу ІІ, глава 1 розділу ІІІ Вимог);
7)Протирадіаційне укриття забезпечити тарою для приймання нечистот, що щільно закривається, загальною ємністю з розрахунку 2 л на добу на одну особу, яка підлягає укриттю (порушено пункт 3 глави 1 розділу IV Вимог);
8)Підтримувати приміщення протирадіаційного укриття у чистоті і належному санітарному стані, здійснювати фарбування приміщень і конструктивних елементів захисної споруди у визначені строки (пункт 10 глави 3 розділу V Вимог);
9)Не забезпечено ведення документації захисної споруди згідно додатку 18 Вимог;
Передбачити та здійснити проведення поточних і капітальних ремонтів протирадіаційного укриття (порушено пункт 2 глави 3 розділу VI, додаток 13 Вимог);
10)Систему електропостачання та електроосвітлення протирадіаційного укриття привести у відповідність до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок, а саме: з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснити за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, доукомплектувати вимикачами та світильниками приміщення протирадіаційного укриття (порушено пункт 9 розділу II, додаток 13 Вимог; пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ).
Аналогічні порушення зазначені також в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 53131 від 14.03.2024.
Згідно з ч. 2 ст. 19 КЦЗ України, до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту, окрім інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб`єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває, та безхазяйних захисних споруд; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду таких споруд.
Згідно положень ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України протирадіаційне укриття - це негерметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, які можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, та іонізуючого опромінення у разі радіаційної аварії і радіоактивного забруднення місцевості та непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів.
Положеннями ч.8 ст.32 КЦЗ України визначено, що утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел.
Відповідно до ч.7 ст.32 КЦЗ України, вимоги щодо утримання, облаштування та експлуатації об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.
Згідно ч.1, 2, 3 ст.68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту» затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (далі Порядок).
Зокрема, зазначений Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку (п. 1 Порядку).
Відповідно до пункту 3 Порядку терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі;
утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально- технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами (п. 9 Порядку).
Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд (п.10 Порядку).
Обліку підлягають усі захисні споруди, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття на території України незалежно від форми власності (п.15 Порядку).
Облік фонду захисних споруд здійснюють їх балансоутримувачі (п.17 Порядку).
Ведення обліку фонду захисних споруд здійснюється шляхом складення в паперовій формі паспорта та облікової картки захисної споруди, а також ведення в паперовій та електронній формі книги обліку захисних споруд і книги обліку споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів за формою, передбаченою вимогами щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затвердженими МВС (п. 18 Порядку).
Відповідно до п.20 постанови КМУ №138 від 10.03.2017 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту» паспорт та облікова картка захисної споруди складаються балансоутримувачем після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди або за результатами її технічної інвентаризації як об`єкта нерухомого майна.
Згідно п.1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд» Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Положеннями п.7 Розділу ІІ Вимог визначено, що споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Положеннями Підрозділу 2 «Оцінка стану готовності захисних споруд до використання за призначенням» Розділу VI «Організація заходів з утримання, експлуатації та обслуговування захисних споруд» Вимог визначено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частинами 3, 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 36-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, окрім іншого, повноваження з питань виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані.
Таким чином, нормами Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що відповідач, як орган місцевого самоврядування повинен утримувати, здійснювати контроль за станом утримання захисних споруд цивільного захисту територіальної громади та готовності їх до використання за призначенням . ПРУ 53131 є комунальною власністю Доманівської селищної ради, тому відповідно до Порядку №138 від 10.03.2017 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами власниками, які забезпечують утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Відповідач допустив протиправну бездіяльність, не здійснив заходів щодо приведення ПРУ у готовність до використання, тому позов належить задовольнити.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Зобов`язати Доманівську селищну раду Миколаївської області (вул.Центральна,48,смт.Доманівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56401, ЄДРПОУ 04376386) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 53131, шляхом отримання від ГУ ДСНС України у Миколаївській області акта оцінки стану готовності протирадіаційного укриття для подальшої експлуатації за призначенням.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121530248 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні