Справа № 420/22172/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) до Приватного акціонерного товариства "Любашівський Елеватор" (вул..Спортивна,4-А, с.Любашівка, Подільський район, Одеська область, 66502), за участю третіх осіб: Головного управління ДКС України в Одеській області (вул.Садова,1-А, м.Одеса, 65023), Міністерства фінансів України (вул.Грушевського,12/2, м.Київ, 01008) про стягнення заборгованості,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління ДПС в Одеській області до Приватного акціонерного товариства "Любашівський Елеватор", за участю третіх осіб: Головного управління ДКС України в Одеській області, Міністерства фінансів України, за результатом якого позивач просить:
стягнути з ПРАТ «Любашівський Елеватор» (Код ЄДРПОУ: 00955153),простроченої заборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками:
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна задержавним замовленням 1997 року 1 821 грн. 36 коп., на бюджетний рахунок UA228999980313080115000015624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/24060300;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна задержавним замовленням 1997 року 377 600 грн. 00 коп., на бюджетний рахунок UA888999980313320453000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/01201174;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна задержавним замовленням 1995 року 55 000 грн. 00 коп., на бюджетний рахунок UA768999980313380451000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/01201174;
по позичці за постановою Кабінету Міністрів України №1003 від11.09.1997 року 6 417 грн. 30 коп., на бюджетний рахунок UA288999980313340404000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/00263100;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна задержавним замовленням 1996 року 51 700 грн. 00 коп., на бюджетний рахунок UA828999980313350452000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/01201173;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна задержавним замовленням 1995 року 353 грн. 96 коп., на бюджетний рахунок UA228999980313080115000015624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/24060300;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна задержавним замовленням 1996 року 58 грн. 60 коп., на бюджетний рахунок UA228999980313080115000015624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП),код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/24060300.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Головним управлінням державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеській області, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості скеровано на адресу Головного управління ДПС вОдеській області сім подань від 31.10.2023 для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості із Приватного акціонерного товариства "Любашівський Елеватор". Станом на 11.07.2024 року, відповідно до довідки про суми простроченоїзаборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками, щопідлягають стягненню в судовому порядку та розрахунку суми простроченоїзаборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками, щопідлягають стягненню в судовому порядку податкова заборгованість ПРАТ «Любашівський Елеватор» перед бюджетом щодо стягнення простроченоїзаборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками становить 492 951 грн. 22 коп.
Ухвалою суду від 22 липня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
У відзиві на позовну заяву відповідач заперечував проти задоволення позову зазначивши, що йому нічого невідомо про бюджетні позички, про які вказує Позивач у позовній заяві, у Відповідача відсутні угоди, договори, контракти, платіжні документи, інші документи, що можуть свідчити про будь-яке отримання Відповідачем бюджетних ресурсів у 1995-1997 роках або в інші періоди. Згідно з даними бухгалтерського обліку, за Відповідачем не рахується будь-яка заборгованість за бюджетними позичками.
До суду надійшли поясненняМіністерства фінансів України в яких зазначено, що у зв`язку з неповерненням Відповідачем коштівсвоєчасно і в повному обсязі та з метою захисту інтересів держави щодо стягненняпростроченої заборгованості, що може вплинути на дохідну та видаткову частинидержавного бюджету Міністерство фінансів України підтримує позовні вимогиГоловного управління Державної податкової служби в Одеській області.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Приватне акціонерне товариство «Любашівський Елеватор» перебуває на обліку як платник податків у Головному управлінні ДПС в Одеській області, щопідтверджується даними наявними в ідентифікаційній картці платника податків.
Згідно з довідкою Головного управління ДПС вОдеській області, станом на 11.07.2024 року, відповідно до довідки про суми простроченоїзаборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками, щопідлягають стягненню в судовому порядку та розрахунку суми простроченоїзаборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками, щопідлягають стягненню в судовому порядку податкова заборгованість ПРАТ «Любашівський Елеватор» перед бюджетом щодо стягнення простроченоїзаборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками становить492 951 грн. 22 коп., а саме:
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №124 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг бюджетноїпозички наданої на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1997року, яка надавалась МФУ на зворотній основі) на загальну суму 1821 грн. 36 коп.(пеня);
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №123 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг бюджетноїпозички наданої на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1997року, яка надавалась МФУ на зворотній основі) на загальну суму 377600 грн. 00 коп.(основний платіж);
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №119 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг бюджетноїпозички наданої на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1995року, яка надавалась МФУ на зворотній основі) на загальну суму 55000 грн. 00 коп.(основний платіж);
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №118 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг за фінансовоюдопомогою згідно Постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 11.09.1997 року)на загальну суму 6417 грн. 30 коп. (основний платіж);
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №121 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг бюджетноїпозички наданої на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1996року, яка надавалась МФУ на зворотній основі) на загальну суму 51700 грн. 00 коп.(основний платіж);
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №120 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг бюджетноїпозички наданої на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1995року, яка надавалась МФУ на зворотній основі) на загальну суму 353 грн. 96 коп.(пеня);
відповідно до подання Управління Державної казначейської служби України у Любашівському районі Одеської області №122 від 31.10.2023 року на виконанняпостанови Кабінету Міністрів України №174 від 02.03.2011 року для здійсненнязаходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг бюджетноїпозички наданої на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1996року, яка надавалась МФУ на зворотній основі) на загальну суму 58 грн. 60 коп.(пеня).
Враховуючи те, що обов`язок щодо сплати суми заборгованості у встановлені законодавством строки відповідачем не виконано, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються Бюджетним кодексом України.
Згідно з п.31 ч.1 ст.2 Бюджетного кодексу України кредитування бюджету - операції з надання коштів з бюджету на умовах повернення, платності та строковості, внаслідок чого виникають зобов`язання перед бюджетом (надання кредитів з бюджету), та операції з повернення таких коштів до бюджету (повернення кредитів до бюджету). Для цілей цього Кодексу до кредитів з бюджету також належать бюджетні позички та фінансова допомога з бюджету на поворотній основі.
Відповідно до ч.9 ст.17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою) не поширюється.
02.03.2011 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості", якою з метою забезпечення виконання статті 17 Бюджетного кодексу України затверджено Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі Порядок №174).
Згідно з п.1 Порядку №174 цей порядок регламентує дії органів виконавчої влади та банків-агентів, які від імені або за дорученням центральних органів виконавчої влади надали суб`єктам господарювання кредити, залучені державою або під державні гарантії, а також дії Мінфіну, який надав бюджетні позички / фінансову допомогу у 1993 - 1998 роках, та які здійснюють їх обслуговування і ведуть облік заборгованості за ними з метою забезпечення реалізації права вимоги погашення простроченої заборгованості перед державою за такими кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою; встановлює механізм нарахування пені Мінфіном на суми простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та територіальними органами Державної казначейської служби на суми простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Мінфіном у 1993 - 1998 роках.
Положеннями п.2 Порядку №174 визначено, що боржник - суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою; бюджетна позичка / фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993 - 1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; заборгованість за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - зобов`язання перед державою, що виникають у суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку / фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; пеня - сума коштів, яку боржник зобов`язаний сплатити у разі порушення ним зобов`язань за кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги; прострочена заборгованість за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою / фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички / фінансової допомоги.
Відповідно до п.6 Порядку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані.
Пунктом 10 Порядку №174 встановлено, що з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом: інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.
Відповідно до п.15 Порядку №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.
Пунктом 13 Порядку №174 встановлено, що пеня нараховується у гривнях на суми простроченої заборгованості за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками, платою за надання гарантій або кредитів, залучених державою) у порядку, передбаченому відповідними законодавчими актами чи кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетною позички/фінансової допомоги.
Отже, Порядок №174 передбачає можливість нарахування пені у випадках, передбачених договором або відповідними законодавчими актами.
Відповідно до ч.2 ст.50 Бюджетного кодексу України податкові органи визначаються органами стягнення простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, територіальною громадою) за кредитами з бюджету.
На позивача, як контролюючий орган, в силу пп.19-1.1.38 п.19-1.1 ст.19-1 Податкового кодексу України покладено функцію забезпечувати стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Так, згідно з пп.20.1.19 п.20.1 ст.20 цього Кодексу, контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Відтак, суд вважає, що контролюючий орган, отримавши подання органу державного казначейства щодо наявності непогашеної податкової заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за надану останньому фінансову допомогу, а також пені, нарахованої на таку заборгованість, вправі звертатися до суду з відповідним позовом про стягнення такої заборгованості без обмеження строками позовної давності.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені в постанові Верховного Суду від 29.01.2019 по справі №807/257/14 (адміністративне провадження №К/9901/4647/18).
Судом також враховується, що відповідач не надав, а суд не здобув доказів оскарження розпоряджень (доручень) про повернення бюджетної позички.
Відтак, встановлені судом обставини свідчать про підтвердження матеріалами справи наявності боргу відповідача та дотримання податковим органом законодавчо встановленої процедури стягнення боргу, а тому даний борг підлягає до стягнення в судовому порядку, шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, які обслуговують такого платника податків, та за рахунок готівки, що належить платнику податків.
Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, не спростовані відповідачем, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) до Приватного акціонерного товариства "Любашівський Елеватор" (вул..Спортивна,4-А, с.Любашівка, Подільський район, Одеська область, 66502), за участю третіх осіб: Головного управління ДКС України в Одеській області (вул.Садова,1-А, м.Одеса, 65023), Міністерства фінансів України (вул.Грушевського,12/2, м.Київ, 01008) про стягнення заборгованості - задовольнити.
Стягнути з ПРАТ «Любашівський Елеватор» (Код ЄДРПОУ: 00955153), простроченої заборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками:
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1997 року 1 821 грн. 36 коп., на бюджетний рахунок UA228999980313080115000015624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/24060300;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1997 року 377 600 грн. 00 коп., на бюджетний рахунок UA888999980313320453000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/01201174;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1995 року 55 000 грн. 00 коп., на бюджетний рахунок UA768999980313380451000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/01201174;
по позичці за постановою Кабінету Міністрів України №1003 від 11.09.1997 року 6 417 грн. 30 коп., на бюджетний рахунок UA288999980313340404000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/00263100;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1996 року 51 700 грн. 00 коп., на бюджетний рахунок UA828999980313350452000615624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/01201173;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1995 року 353 грн. 96 коп., на бюджетний рахунок UA228999980313080115000015624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/24060300;
по бюджетній позичці наданій на закупівлю продовольчого зерна за державним замовленням 1996 року 58 грн. 60 коп., на бюджетний рахунок UA228999980313080115000015624, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ: 37605267, отримувач коштів ГУК в Од. обл./смт.Любашівка/24060300.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121530691 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні