ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2024 р. м. Чернівці справа № 600/2342/24-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Чернівецької області, третя особа, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рада адвокатів Чернівецької області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась з позовом до суду, у якому просить:
1) визнати протиправною бездіяльність КДКА Чернівецької області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchernivtsi) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбаченийст.10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»тапостановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015.
2) зобов`язати КДКА Чернівецької області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchernivtsi) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбаченіпостановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме:
- реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА;
- інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА;
- звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо;
- інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА;
- інформацію із системи обліку публічної інформації.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що відповідач є розпорядником публічної інформації для цілей Закону України «Про доступ до публічної інформації», оскільки КДКА здійснює владні управлінські функції відповідно до законодавства, а її рішення є обов`язковими для виконання. За змістом ч.1 ст.5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується, серед іншого, шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на офіційних вебсайтах у мережі Інтернет; на єдиному державному вебпорталі відкритих даних. На розпорядників публічної інформації покладено обов`язок оприлюднювати й регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних та на своєму вебсайті. Перелік даних, які розпорядники зобов`язані оприлюднювати, міститься у додатку, що є частиною Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015. Тож, як розпорядник інформації, КДКА зобов`язана завантажувати та регулярно оновлювати низку наборів даних у формі відкритих даних, як і всі інші розпорядники. Водночас станом на дату звернення із цим позовом як на офіційному вебсайті КДКА (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchemivtsi), так і на Порталі (https://data.gov.ua/), комісія не оприлюднила жодного із зазначених наборів даних. При цьому, КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі, що додатково ускладнює оприлюднення наборів даних на цьому ресурсі відповідно до законодавства. Бездіяльність КДКА щодо оприлюднення відкритих даних перешкоджає реалізації права позивача на доступ до публічної інформації під час здійснення діяльності в ході співпраці із громадською організацією «Фундація DEJURE».
Ухвалою від 04.06.2024р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Вказаною ухвалою, серед іншого, відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач подав до суду відзив на позов, в обґрунтування якого зазначив, що КДКА та інші самоврядні організації наділені лише певним обсягом публічних повноважень по відношенню до самоврядних професій, які забезпечують їх функціонування, дбають про кваліфікацію, та дисципліну. Таким чином, відносини між КДКА та позивачкою не мають статусу публічних, адже по відношенню до неї КДКА не наділена владними повноваженнями, а також діяльність з цього приводу не розповсюджена на невизначене коло осіб.
Крім того, відповідач вказував на те, що оприлюднення прийнятих рішень кваліфікаційно-дисциплінарними комісіями адвокатури регіону (дисциплінарної палати) здійснюється шляхом внесення відомостей до Реєстру дисциплінарних проваджень, ведення яких здійснює Рада адвокатів України. Серед повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, визначених ст.50 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», не визначено обов`язкове ведення офіційного веб-сайту. Також, зазначив, що у додатку до Постанови КМУ №835 «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» КДКА Чернівецької області відсутня, що виключає навіть її реєстрацію як органу який зобов`язаний оприлюднювати інформацію. Таким чином, відповідач вважає, що посилання позивачки на те, що КДКА Чернівецької області допускає бездіяльність, оскільки не надає інформацію, яка є у розпорядженні власника Реєстру дисциплінарних проваджень - НААУ, доручення на ведення якого надане Раді адвокатів України, є безпідставним.
Окрім того, відповідач наголошував, що рішення дисциплінарних палат містять адвокатську таємницю і не можуть бути оприлюднені без порушення вимог профільного закону, не відносяться до публічної інформації, оскільки підпадають під дію ст.22 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Додатково відповідач звертав увагу на те, що позивачкою не надано жодних доказів на підтвердження порушення її прав з боку відповідача на доступ до публічної інформації та на неможливість ознайомитися з необхідною інформацією. Крім того, не надала жодних доказів своєї співпраці з ГО "Фундація DEJURE.
З указаних вище підстав, відповідач просив відмовити у задоволенні позову за необґрунтованістю.
Позивач подала до суду відповідь на відзив, у якій спростовувала доводи, наведені відповідачем у відзиві. Зокрема, наполягала на тому, що відповідач як розпорядник інформації має щодо неї зобов`язання із забезпечення права на доступ до публічної інформації, зокрема шляхом її оприлюднення. Набір даних "Переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів" і рішення прийняті в рамках дисциплінарного провадження як частина цього набору предметно належать до інформації, що була отримана або створена відповідачем в процесі виконання ним своїх владних управлінських функцій. Крім того, навіть якщо КДКА не згадана в Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних як унікальний розпорядник, вона зобов`язана оприлюднювати основні набори як усі розпорядники інформації у межах компетенції в силу ст.10-1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність".
Також, позивач спростовувала аргументи відзиву щодо не надання до позову доказів на підтвердження порушення її прав на доступ до публічної інформації та доказів своєї співпраці з ГО "Фундація DEJURE. В свою чергу, вказувала що її співпраця з організацією є загальновідомим фактом, який можна перевірити з офіційних джерел, а право на доступ до публічної інформації у спосіб, встановлений Законом гарантоване кожному громадянину України.
Третя особа не направила до суду письмових пояснень, з викладом своєї позиції щодо позовних вимог.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Чернівецької області зареєстрована як юридична особа 05.05.1993, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основний вид економічної діяльності за КВЕД: - 84.11. Державне управління загального характеру.
У відповідності з ч.1 ст.50 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" від 05.07.2012 №5076-VI (далі - Закон №5076-VI) кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
До повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури згідно з частиною 5 ст.50 Закону №5076-VI належать: 1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2)прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3)прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
Мета створення та коло повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури свідчать про те, що КДКА наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі №607/3128/16-ц від 07.11.2018.
Отже, КДКА здійснює владні управлінські функції, а тому в розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" є розпорядником публічної інформації.
Як розпорядник інформації, КДКА зобов`язана завантажувати та регулярно оновлювати набори даних у формі відкритих даних, визначені у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015.
Позивач зазначила, що станом на дату звернення із цим позовом до суду, як на офіційному вебсайті КДКА (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchernivtsi), так і на Порталі (https://data.gov.ua/), не оприлюднено жодного із зазначених наборів даних, а також, що КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі як розпорядник публічної інформації.
Вважаючи протиправною бездіяльність КДКА Чернівецької області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchernivtsi) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015, позивач звернулася з цим позовом до суду.
До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.7 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992р. №2657-XII (далі - Закон №2657-XII) право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.
Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес, визначає Закон України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 №2939-VI (далі - Закон №2939-VI).
Частиною 1 статті 1 Закону №2939-VI передбачено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Метою Закону №2939-VI є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації (частина 1 статті 2 Закону №2939-VI).
Згідно з ч.2 ст.2 Закону №2939-VI цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб`єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
У відповідності до ч.1 ст.5 Закону №2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом:
1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом;
2) надання інформації за запитами на інформацію.
Суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації (ч.1 ст.12 Закону №2939-VI).
Розпорядниками інформації, в силу статті 13 Закону №2939-VI, є:
1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків;
4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них;
5) юридичні особи публічного права, державні/комунальні підприємства або державні/комунальні організації, що мають на меті одержання прибутку, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, - щодо інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага їх керівника, заступника керівника, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради.
Частиною 2 статті 13 Закону №2939-VI до розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівняно суб`єктів господарювання, які володіють:
1) інформацією про стан довкілля;
2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту;
3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян;
4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).
Частиною 3 статті 13 Закону № 2939-VI передбачено, що на розпорядників інформації, визначених у пунктах 2, 3, 4 частини першої та в частині другій цієї статті, юридичних осіб публічного права з числа розпорядників інформації, визначених у пункті 5 частини першої цієї статті, вимоги цього Закону поширюються лише в частині надання відповідної інформації за запитами.
Відповідно до ч.4 ст.13 Закону №2939-VI усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.
01.05.2015 набрав чинності Закон України від 09.04.2015 №319-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (далі - Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1.
За змістом ч.1 ст.10-1 Закону №2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах.
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (ч.2 ст.10-1 Закону).
В силу ч.3 ст.10-1 Закону №2939-VI публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом.
Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного вебпорталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (ч.4 ст.10-1 №2939-VI).
Згідно з пунктом 5-1 частини 1 статті 15 Закону №2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
На виконання статті 10-1 Закону №2939-VI Кабінет Міністрів України постановою №835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Пунктом 2 Положення визначено, що терміни, що вживаються в цьому Положенні, мають таке значення:
завантаження набору даних - розміщення розпорядником інформації набору даних на порталі чи публікація інтерфейсу прикладного програмування для доступу до інформації набору даних;
метадані - довідкова структурована інформація, що описує, роз`яснює, дає змогу ідентифікувати, спрощує використання та управління набором даних;
модуль управлінської аналітики - інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує відображення управлінської аналітики суб`єктами владних повноважень;
набір даних - сукупність однорідних значень (записів) даних і метаданих, що їх описують;
оприлюднення набору даних - завантаження набору даних розпорядником інформації та забезпечення доступу до нього держателем порталу після проходження модерації.
Відповідно до абзаців 1-3 пункту 3 Положення розпорядники інформації згідно з цим Положенням завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.
Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.
Згідно з абзацом 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.
Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.
Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.
Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.
Згідно з додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, усі розпорядники інформації (у межах компетенції) оприлюднюють такі дані:
- Довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження;
- Інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації;
- Нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації;
- Переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів;
- Звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації;
- Адміністративні дані в значенні Закону України «Про офіційну статистику», що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації;
- Переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів;
- Переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення;
- План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення;
- Інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації;
- Фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки;
- Річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки;
- Інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги;
- Інформація із системи обліку публічної інформації;
- Результати інформаційного аудиту.
Пунктом 2 Постанови №835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом №2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
З наведеного вище правового регулювання, суд робить висновок, що положеннями статті 10-1 Закону №2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах. Постановою №835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні п.1 ч.1 ст.13 Закону №2939-VI, не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених додатком "Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" до Положення, на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті, що підтверджується відомостями з Єдиного державного вебпорталу відкритих даних та вебсайту КДКА.
З огляду на встановлені судом обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону №2939-VI і Постанови №835, суд дійшов висновку, що КДКА допущено бездіяльність, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015. Така протиправна бездіяльність позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Такий висновок суду щодо застосування вказаних вище норм матеріального права в спірних відносинах узгоджується з висновком Верховного Суду в подібних правовідносинах, викладеному у рішенні від 09.11.2020 у справі № 9901/116/20, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2021.
У постанові від 01.07.2021 у справі №9901/116/20 Велика Палата зазначила, що під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
В ході розгляду справи кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури Чернівецької області суду не надані належні докази оприлюднення нею наборів даних у формі відкритих даних у повному обсязі (зокрема реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформація про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньо організаційних) прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів; інформація про нормативно-правові засади діяльності КДКА) на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних. Також не надані належні докази оприлюднення таких наборів даних у формі відкритих даних в повному обсязі на офіційному вебсайті.
Таким чином, КДКА Чернівецької області не було забезпечено виконання передбаченого для розпорядника інформації обов`язку щодо оприлюднення та подальшого оновлення наборів даних, передбачених додатком до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті.
Оскільки норми Закону №2939-VI і постанови №835 є обов`язковими для виконання та не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє, а відповідач не довів обґрунтованість своєї бездіяльності, позов підлягає задоволенню.
Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо відсутності серед покладених статтею 50 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" повноважень КДКА з обов`язкового ведення офіційного веб-сайту, а також відсутність КДКА Чернівецької області серед розпорядників інформації згідно додатку до постанови №835 та як наслідок спростування бездіяльності КДКА як такої, що не надає інформацію, яка є у розпорядження власника Реєстру дисциплінарних проваджень - НААУ.
Суд додатково зазначає, що відсутність серед закріплених статтею 50 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" повноважень відповідача зобов`язань, виконання яких є предметом спору, не свідчить про відсутність обов`язку у КДКА як розпорядника публічної інформації щодо оприлюднення тієї інформації, яка додатком до Положення передбачена для оприлюднення для усіх розпорядників інформації (відповідно до компетенції). Оприлюднення інформації Національною асоціацією адвокатів України не скасовує обов`язку відповідача як окремого розпорядника публічної інформації оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних, створену за результатом його діяльності.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідачем не надано суду доказів виконання встановленого частиною 1 статті 10-1 Закону №2939-VI обов`язку оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своєму веб-сайті, як і не спростовано відсутності зазначеного обов`язку.
У зв`язку з цим, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 968,96грн, а тому, ці витрати слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Інші докази документально підтверджених судових витрат, понесених позивачем, у матеріалах справи відсутні.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність КДКА Чернівецької області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchernivtsi) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений ст.10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015.
3. Зобов`язати КДКА Чернівецької області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://advocat4e.wixsite.com/advocatchernivtsi) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015, а саме:
- реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА;
- інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА;
- звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо;
- інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА;
- інформацію із системи обліку публічної інформації.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім)грн 96 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Чернівецької області.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Чернівецької області (вул. О.Кобилянської, 27/3, м.Чернівці, 58002; код ЄДРПОУ 25811627)
Третя особа, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рада адвокатів Чернівецької області (вул. О.Кобилянської, 27/3, м.Чернівці, 58002; код ЄДРПОУ 38596055)
Суддя В.О. Кушнір
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121534267 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні