Постанова
від 10.09.2024 по справі 619/3836/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2024 р. Справа № 619/3836/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,

Суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А. ,

за участю секретаря судового засідання Тютюник О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 року, головуючий суддя І інстанції: Біленський О.О., м. Харків, повний текст складено 03.06.24 року у справі № 619/3836/19

за позовом ОСОБА_1

до Управління праці та соціального захисту населення Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області

про визнання дій неправомірними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із заявою в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду по справі №612/3836/19, в якій просить суд:

- визнати противоправну та неправомірну бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Харківської РДА Харківської області щодо неналежного виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №619/3836/19 та порушення прав позивача ОСОБА_1 на отримання житлової субсидії;

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Харківської РДА Харківської області виконати належним чином та в повному обсязі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №619/3836/19 з урахуванням висновків суду по даній справі;

- постановити окрему ухвалу суду стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення та направити її відповідному органу досудового розслідування або прокурору.

В обґрунтування заяви ОСОБА_1 вказано, що відповідачем повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 від 13.02.2019 про призначення житлової субсидії, однак без урахування висновків суду по даній справі, як про це зазначено у рішенні суду, а саме: без урахування майнового стану сім`ї заявника та не виходячи із конкретним обставин, що склались. Тому, здійснення лише формальних дій, а не певних заходів, свідчить про бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Харківської РДА Харківської області щодо неналежного виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №619/3836/19.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 у справі № 619/3836/19 заяву ОСОБА_1 залишено без задоволення.

ОСОБА_1 , не погодившись з ухвалою Харківського окружного адміністративного суду, подав апеляційну скаргу. Свою незгоду з рішенням суду обґрунтовує тим, що ухвала суду прийнята з порушенням норм процесуального права. Просить суд апеляційної інстанції ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 у справі № 619/3836/19 скасувати та прийняти нове рішення, яким заяву позивача ОСОБА_1 подану в порядку статті 383 КАС України, задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що відповідачем повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 від 13.02.2019 про призначення житлової субсидії, однак без урахування висновків суду по даній справі, як про це зазначено у рішенні суду, а саме: без урахування майнового стану сім`ї заявника та не виходячи із конкретним обставин, що склались. Тому, здійснення лише формальних дій, а не певних заходів, свідчить про бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Харківської РДА Харківської області щодо неналежного виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №619/3836/19.

Відповідачем було подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що вказане рішення суду виконане у повному обсязі 17.06.2020, заява ОСОБА_1 від 13.02.2019 про призначення житлової субсидії розглянута та прийняте нове рішення. Крім того, з 01.12.2022 питання нарахування та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг перейшло від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №612/3836/19 адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Дергачівського району Харківської області про визнання дій неправомірними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково. Скасовано рішення Комісії по розгляду питань з надання житлових субсидій та пільг особам, які мають право на пільги у формі протоколу №11 про призначення житлової субсидії ОСОБА_1 від 03.04.2019. Зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.02.2019 про призначення житлової субсидії з урахуванням висновків суду по даній справі. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №612/3836/19 набрало законної сили 11.08.2020 та 21.09.2020 видано виконавчий лист.

Згідно копії Витягу з протоколу №21 від 17.06.2020, Комісією з питань призначення населенню житлових субсидій, надання пільг та державної соціальної допомоги в Дергачівському району Дергачівської районної державної адміністрації на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №612/3836/19 повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 від 03.04.2019 та вирішено залишити вже призначену субсидію на СГТП, беручи до розрахунку дружині заявника ОСОБА_2 два прожиткових мінімуми для працездатних осіб. В рішенні також зазначено, що матеріалах особової справи, а саме в документах по останньому зверненню не вбачається, що родина перебуває в складних життєвих обставинах.

Постановою старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) від 23.10.2020 відкрито виконавче провадження №63349728 з примусового виконання вищевказаного рішення суду

30.09.2021 державним виконавцем відповідно до п. 9 ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження" винесено постанову про закінчення виконавчого провадження №63349728.

Вказана постанова оскаржена ОСОБА_1 до суду та рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10.08.2022 по справі №520/4689/22 адміністративний позов ОСОБА_1 до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), третя особа - Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено. Визнано протиправними та незаконними дії старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) Мельник Т.О. по закінченню виконавчого провадження без виконання рішення суду та ухваленню постанови державного виконавця про закінчення виконавчого провадження від 30.09.2021. Зобов`язано Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) скасувати постанову державного виконавця про закінчення виконавчого провадження ВП №63349728 від 30.09.2021 та поновити виконавче провадження.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.08.2022 по справі №520/4689/22 набрало законної сили 23.08.2022 та 31.10.2022 видано виконавчий лист.

Постановою головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 04.07.2023 відкрито виконавче провадження №72154716 з примусового виконання вищевказаного рішення суду та постановою про скасування процесуального документу від 04.07.2023 ВП №63349728, скасовано постанову про закінчення виконавчого провадження від 30.09.2021 при примусовому виконанні виконавчого листа №612/3836/19, виданого 21.09.2020 про зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.02.2019 про призначення житлової субсидії з урахуванням висновків суду по даній справі.

29.09.2023 старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №63349728, на підставі п. 9 ч. 1 ст. 39 (фактичне виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом) Закону України "Про виконавче провадження".

Підставою для закінчення виконавчого провадження ВП №63349728 у постанові зазначено: «Рішення суду виконано у повному обсязі».

Постанова старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства №63349728 від 29.09.2023 про закінчення виконавчого провадження протиправною в судовому порядку не визнавалась та не є скасованою.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції в ухвалі від 03 червня 2024 дійшов висновку , що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №619/3836/19 перебувало на примусовому виконанні у Відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ВП №63349728 та виконано в повному обсязі, що підтверджується постановою державного виконавця №63349728 від 29.09.2023 про закінчення виконавчого провадження, а тому відсутні обставини протиправності бездіяльності Управління праці та соціального захисту населення Харківської РДА Харківської області щодо неналежного виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі №619/3836/19.

Позивач, не погодившись з ухвалою суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив її скасувати.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши ухвалу суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 124, ч. 3 ст. 129-1 Конституції України судові рішення є обов`язковими до виконання на всій території України, а обов`язковість рішень суду визнається однією з основних засад судочинства.

Обов`язковість судових рішень гарантується, згідно з практикою Європейського суду з прав людини, статтею 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод: право на судовий захист було б примарним, якби правова система держави дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове судове рішення залишалося недіючим на шкоду одній зі сторін. Якщо органи влади відмовляються виконувати чи затримують виконання судових рішень, гарантії статті 6, якими користується особа на час судової стадії розгляду, втрачають зміст.

Наслідком набрання законної сили рішенням суду є набуття цим рішенням, зокрема, ознак обов`язковості (що передбачає обов`язок його виконання усіма органами, організаціями та посадовими особами) та виконуваності (тобто забезпечення законом права особи на примусове виконання рішення). Іншими словами, законна сила рішення суду є його правовою дією, яка проявляється в тому, що установлена рішенням наявність чи відсутність прав і фактів, на яких ці права ґрунтуються, є остаточною, а встановлені рішенням права та обов`язки підлягають беззаперечному здійсненню на вимогу правомочних осіб.

Згідно зі ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Так, Конституційний Суд України неодноразово наголошував, що виконання судового рішення є невід`ємним складовим елементом права кожного на судовий захист; невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом; держава не може ухилятися від виконання свого позитивного обов`язку щодо забезпечення виконання судового рішення задля реального захисту та відновлення захищених судом прав і свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (абз. 3 п. 2 мотивувальної частини рішення від 13 грудня 2012 року №18-рп/2012, перше речення абз. 2 п. 3 мотивувальної частини рішення від 25 квітня 2012 року №11-рп/2012, перше речення абз. 8 пп. 2.1 п. 2 мотивувальної частини рішення від 15 травня 2019 року №2-р(II)/2019, мотивувальна частина рішення №10-р/2020 у справі №1-14/2020(230/20) від 28 серпня 2020 року).

Відповідно до ч. 1 ст. 383 КАС України, особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.

З аналізу вищезазначених норм права вбачається, що правовий інститут контролю за виконанням рішення суду, механізм якого унормований, у тому числі, і приписами ст.383 КАС України, підлягає застосуванню виключно у разі наявності протиправних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень щодо виконання рішення суду, що порушує права та законні інтереси позивача.

Отже, застосування судом до суб`єкта владних повноважень приписів ст. 383 КАС України є можливим у разі встановлення факту невиконання таким суб`єктом владних повноважень дій зобов`язального характеру, визначених рішенням суду на користь особи - позивача, що має бути підтверджено відповідними доказами, поданими заявником.

При цьому, в контексті розуміння вимог чинного законодавства, дії суб`єкта владних повноважень - це активна поведінка суб`єктів владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи та інтереси фізичних та/чи юридичних осіб.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 скасовано рішення Комісії по розгляду питань з надання житлових субсидій та пільг особам, які мають право на пільги у формі протоколу №11 про призначення житлової субсидії ОСОБА_1 від 03.04.2019 року.

Зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.02.2019 р. про призначення житлової субсидії з урахуванням висновків суду по даній справі.

В заяві, поданої в порядку ст. 383 КАС України, позивач зазначає про неналежне виконання відповідачем судового рішення від 27.04.2020.

Відмовляючи в задоволені заяви, суд першої інстанції послався на відсутність обставин протиправності бездіяльності Управління праці та соціального захисту населення Харківської РДА Харківської області щодо неналежного виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.04.2020 по справі 619/3836/19.

Проте, такі твердження суду першої інстанції є передчасними, оскільки судом не вчинено дій щодо з`ясування обставин виконання судового рішення, та не надано оцінки наданим заявником доказам.

Судом першої інстанції в ухвалі від 03.06.2024 зазначено, що постанова старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства №63349728 від 29.09.2023 про закінчення виконавчого провадження протиправною в судовому порядку не визнавалась та не є скасованою.

Колегія суддів зазначає, що вказана постанова старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства №63349728 від 29.09.2023 була оскаржена позивачем та скасована рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.01.2024 справа № 520/37233/23, але судом першої інстанції не було досліджено зазначене рішення.

Крім того, приймаючи рішення за наслідками розгляду заяви, судом першої інстанції не досліджено зазначений відповідачем факт, що з 01.12.2022 питання нарахування та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг перейшло від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України.

Таким чином, висновок суду щодо наявності підстав для відмови у задоволенні заяви є помилковим, зробленим без повного та всебічного з`ясування обставин у справі в їх сукупності та перевірки їх доказами.

Отже доводи апеляційної скарги щодо неправильного застосування судом першої інстанції положень ст. 383 КАС України та не повного встановлення обставин справи знайшли своє підтвердження під час апеляційного перегляду оскаржуваної ухвали суду першої інстанції.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За змістом ч. 1 ст. 320 КАС України підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.

Таким чином, колегія суддів вважає передчасним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для залишення без задоволення заяви, у зв`язку з чим ухвала суду першої інстанції на підставі ст.320 КАС України підлягає скасуванню, з направленням справи до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 320, 321, 322, 325, 326-329, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 по справі № 619/3836/19 скасувати.

Адміністративну справу № 619/3836/19 направити до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду заяви ОСОБА_1 поданої в порядку ст. 383 КАС України.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.

Головуючий суддя Мінаєва О.М.Судді Кононенко З.О. Калиновський В.А. Повний текст постанови виготовлений 11.09.2024 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121535921
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —619/3836/19

Постанова від 19.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 19.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 28.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні