Рішення
від 09.09.2024 по справі 941/845/24
ПЕТРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2024 рокуселище ПетровеСправа № 941/845/24 Провадження № 2/941/340/24

Петрівський районний суд Кіровоградської області

в складі: головуючого судді - Колесник С. І.

при секретарі - Проценко К.В.

розглянувши у підготовчому судовому засіданні в селищі Петрове Олександрійського району Кіровоградської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , від імені яких діє ОСОБА_4 , до Петрівської селищної ради Кіровоградської області, про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, -

ВСТАНОВИВ:

Представник позивачів звернувся до суду з позовом до Петрівської селищної ради Кіровоградської області, про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, мотивуючи тим, що у позивачів - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 виникли перешкоди в належному забезпеченні їх конституційного права гарантованого ст.41 Конституції України щодо вільного володіння, користування і розпорядження своєю приватною власністю, а саме, належними їм земельними ділянками, оскільки Рішенням Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 «Про призупинення дії рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», призупинено дію рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356, відповідно до яких позивачам передано у власність земельні ділянки.

Позивачі - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 вважають, що рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 є незаконним та підлягає скасуванню, як таке, що порушує їх права на належне володіння, користування і розпорядження своєю приватною власністю.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, проте письмовою заявою прохав суд розглядати справу без його участі та без участі позивачів, позовні вимоги підтримав повністю.

Представник відповідаа в судове засідання теж не з`явився, надав до суду заяву, якою прохав розглядати справу без його участі, щодо позовних вимог не заперечив.

Ухвалою Петрівського районного суду Кіровоградської області від 17.07.2024 року вирішено розглядати справу у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження та надано відповідачці строк для подання відзиву терміном 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

На виконання вимог ст.178ЦПК України відповідач у встановлений судом строк відзив не надав.

Враховуючи те, що представник позивачів позовні вимоги підтримує, а представник відповідача проти позову не заперечує, суд приходить до висновку про можливість ухвалення рішення за результатами підготовчого провадження, за наявними матеріалами, в порядку ст.ст.200, 206 ЦПК України.

Відповідно до ч.1 ст.13ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає задоволенню зі слідуючих підстав.

Судом встановлені такі факти і відповідні їм правовідносини.

21.09.2020 року ОСОБА_1 подала заяву до Іскрівського сільського голови про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області за межами населеного пункту.

Рішенням Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність гр. ОСОБА_1 орієнтовною площею до 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (у т.ч. 2,00 га пасовища), за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності Іскрівської сільської ради за межами населеного пункту Петрівського району Кіровоградської області. Відповідно до рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 24 вересня 2021 року № 2858/8 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі у приватну власність земельної ділянки громадянці ОСОБА_1 » затверджено проект землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Іскрівка (за межами населеного пункту), Петрівська селищна рада, Петрівський район, Кіровоградська область. Зазначеним рішенням ОСОБА_1 також передано у приватну власність земельну ділянку площею 1,5174 га кадастровий номер 3524982900:02:000:0866 для ведення особистого селянського господарства.

Згідно Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 63350549 від 09.02.2022 року Державним реєстратором Петрівської селищної ради Кіровоградської області Сорокіною А.В. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.02.2022 зареєстровано право власності на належну ОСОБА_1 земельну ділянку кадастровий номер 3524982900:02:000:0866 - реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2577957335080. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 385932089 від 08.07.2024 року.

При зверненні до спеціаліста - землевпорядника Петрівської селищної ради, що обслуговує село Іскрівка Олександрійського району Кіровоградської області, для виділення ОСОБА_1 зазначеної земельної ділянки для використання за призначенням, їй було усно повідомлено про те, що вона не має права використовувати землю оскільки існує рішення Петрівської селищної ради, яким призупинено виділення та використання землі у місці де розташована її земельна ділянка. Їй було також рекомендовано звернутися письмово із заявою до селищної ради про роз`яснення даного питання.

27.03.2024 року ОСОБА_1 звернулася з письмовою заявою до Петрівської селищної ради Кіровоградської області із вимогою роз`яснити їй підстави неможливості використання належної їй земельної ділянки. Копія заяви ОСОБА_1 додається до позовної заяви.

За вих. № 01.2-04/74/3 від 09.04.2024 року Петрівською селищною радою Кіровоградської області їй було надано письмову відповідь на подану нею заяву наступного змісту:

«Відповідно до рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 «Про призупинення дії рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», призупинено дію рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356. У зв`язку з вищенаведеним, рішення Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», яким Вам надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, також призупинено. На даний час рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 є чинним.».

Також 02.10.2020 року до Іскрівського сільського голови звернувся ОСОБА_2 із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області за межами населеного пункту.

Рішенням Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність гр. ОСОБА_2 орієнтовною площею до 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (у т.ч. 2,00 га пасовища), за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності Іскрівської сільської ради за межами населеного пункту Петрівського району Кіровоградської області.

За рішенням Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 24 вересня 2021 року № 2852/8 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі у приватну власність земельної ділянки громадянину ОСОБА_2 » затверджено проект землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Іскрівка (за межами населеного пункту), Петрівська селищна територіальна громада, Петрівський район, Кіровоградська область. Цим рішенням йому передано у приватну власність земельну ділянку площею 1,6401 га, у тому числі 1,6401 га - для ведення особистого селянського господарства, код КВЦЗП 01.03, кадастровий номер 3524982900:02:000:0796.

Згідно Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 63349719 від 09.02.2022 року Державним реєстратором Петрівської селищної ради Кіровоградської області Сорокіною А.В. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.02.2022 зареєстровано право власності на належну ОСОБА_2 земельну ділянку кадастровий номер 3524982900:02:000:0796 - реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2577929735080. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 385950574 від 08.07.2024 року.

Для виділення йому на місцевості зазначеної земельної ділянки для використання за призначенням, він звернувся до землевпорядника Петрівської селищної ради, що обслуговує село Іскрівка, однак йому було усно повідомлено про те, що він не має права використовувати землю оскільки існує рішення Петрівської селищної ради, яким призупинено виділення та використання землі у місці де розташована його земельна ділянка. Щоб вияснити зазначені обставини, йому було рекомендовано звернутися з письмовою заявою до голови селища Петрове Тилик С.О.

27.03.2024 року ОСОБА_2 звернувся з письмовою заявою до голови Петрівської селищної ради Кіровоградської області Тилик С.О. із вимогою роз`яснити йому підстави неможливості використання належної йому земельної ділянки.

За вихідним № 01.2-04/75/3 від 09.04.2024 року Петрівською селищною радою Кіровоградської області йому було надано письмову відповідь на подану ним заяву наступного змісту:

«Відповідно до рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 «Про призупинення дії рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», призупинено дію рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356. У зв`язку з вищенаведеним, рішення Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», яким Вам надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, також призупинено. На даний час рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 є чинним.».

Також 23.09.2020 року до Іскрівського сільського голови звернувся ОСОБА_3 із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності Іскрівської сільської ради за межами населеного пункту Петрівського району Кіровоградської області.

Рішенням Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 348 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність гр. ОСОБА_3 орієнтовною площею до 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (у т.ч. 2,00 га пасовища), за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності Іскрівської сільської ради за межами населеного пункту Петрівського району Кіровоградської області.

Згідно рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 19 січня 2022 року № 3770/8 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі у приватну власність земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 » затверджено проект землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Іскрівка (за межами населеного пункту), Петрівська селищна рада, Петрівський район, Кіровоградська область. Вказаним рішенням йому передано у приватну власність земельну ділянку площею 1,5500 га - для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 3524982900:02:000:0639.

Згідно Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 64348849 від 01.08.2022 року Державним реєстратором Петрівської селищної ради Кіровоградської області Пушкою О.В. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 27.07.2022 зареєстровано право власності на належну ОСОБА_3 земельну ділянку кадастровий номер 3524982900:02:000:0639 - реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2616952935080. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 385951233 від 08.07.2024 року.

Для виділення йому на місцевості зазначеної земельної ділянки для використання за призначенням ОСОБА_3 звернувся до старости села Іскрівка Петрівської селищної ради, для виділення йому в натурі на місцевості зазначеної земельної ділянки для використання за призначенням, йому було усно повідомлено про те, що він не має права користуватися землею тому що є рішення Петрівської селищної ради, яким призупинено виділення та використання землі у місці де розташована його земельна ділянка. Йому було також рекомендовано звернутися письмово із заявою до Петрівської селищнї ради з проханням надати роз`яснення даного питання.

27.03.2024 року ОСОБА_3 звернувся з письмовою заявою до голови Петрівської селищної ради Кіровоградської області Тилик С.О. із вимогою роз`яснити йому підстави неможливості використання належної йому земельної ділянки.

За вихідним № 01.2-04/76/3 від 09.04.2024 року Петрівською селищною радою Кіровоградської області йому було надано письмову відповідь на подану ним заяву наступного змісту:

«Відповідно до рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 «Про призупинення дії рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», призупинено дію рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356. У зв`язку з вищенаведеним, рішення Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 348 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», яким Вам надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, також призупинено. На даний час рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 є чинним.».

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 716-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області» територія Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області увійшла до складу Петрівської об`єднаної територіальної громади Кіровоградської області. Представницьким органом зазначеної територіальної громади, у відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є Петрівська селищна рада Кіровоградської області.

Відповідно до підпункту 4) пункту 6-1 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Петрівська селищна рада Кіровоградської області є правонаступником Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області, оскільки сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади.

Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 40 Конституції України передбачено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Статтею 64 встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Статтею 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з ч.1 ст.144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом на підставі статті 146 Конституції України.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.Згідно з ст. 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ч.1 ст.26 вищезгаданого Закону передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з ч.1 ст.59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до пунктів «а» та «б» ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Підпунктом 1 ч. а), пп.9 ч. б) п.1 ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження:1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів; б) делеговані повноваження: 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Відтак, за приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Конституції України, гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Рішенням Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 «Про призупинення дії рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», призупинено дію рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність», до вияснення обставин щодо проведення археологічних розкопок на даній території.

Проте такі причини призупинення дії рішень відповідача є необґрунтованими, оскільки нормами Земельного кодексу України чітко передбачено процедуру погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно з абз. 1 ч.3 ст.123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до ст.186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Частиною 7 статті 186-1 Земельного кодексу України встановлено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати, зокрема, надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями.

Частиною 10 ст.118 Земельного кодексу України передбачено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

При цьому земельним законодавством визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст.118 Земельного кодексу України.

Отже, якщо особа, яка звернулася до відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, виконала усі передумови для отримання відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, то відповідно підстави для відмови у прийнятті клопотання (заяви) та доданих до неї документів відсутні.

Крім того, ст.53-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за порушення посадовою особою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування встановлених законом строків розгляду заяв (клопотань) щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, погодження (відмови у погодженні) документації із землеустрою, надання висновків до документації із землеустрою.

Закон України «Про адміністративні послуги» передбачає, що державна політика у сфері надання адміністративних послуг базується на принципах: 1) верховенства права, у тому числі законності та юридичної визначеності; 2) стабільності; 3) рівності перед законом; 4) відкритості та прозорості; 5) оперативності та своєчасності; 6) доступності інформації про надання адміністративних послуг; 7) захищеності персональних даних; 8) раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг; 9) неупередженості та справедливості; 10) доступності та зручності для суб`єктів звернень.

З вище зазначеного є достатньо підстав для висновку, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням принципу верховенства права, є таким, що порушує конституційні права членів Петрівської об`єднаної територіальної громади, а відтак підлягає скасуванню.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав може бути визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування (п. 10 ч. 1 ст. 16 ЦК Укураїни).

Відповідно до ст. 391 Цивільного кодексу України - власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

За змістом ч. 2 ст.373 Цивільного кодексу України право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав).

Статті 116, 118 Земельного кодексу України передбачають, що громадяни та юридичні особи набувають права власності або права користування земельними ділянками на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

За положеннями статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється в тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. В силу ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частинами першою, другою статті 152 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до ч.1 ст.393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до частин другої, п`ятої статті 158 Земельного кодексу України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.

Відповідно до ч. 2 ст. 90 Земельного кодексу України, порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом. Як вбачається із ст. 153 Земельного кодексу України, власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до ч.1 ст.155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Оцінюючи в сукупності надані до суду докази, врахувавши встановлені обставини та незаперечення відповідачем позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.12, 13, 49, 76- 82, 142, 197-200, 206, 263-265, 268, 352, 354, 355 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Петрівської селищної ради Кіровоградської області від 04 лютого 2021 року № 394/8 «Про призупинення дії рішень Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 09 листопада 2020 року № 347, 348, 356 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність».

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після відмови у відкритті апеляційного провадження, повернення апеляційної скарги, залишення її без розгляду, ухвалення іншого рішення, яким закінчується апеляційне провадження.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Повний текст рішення складено 09.09.2024 року.

Суддя С.І. Колесник

СудПетрівський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121536643
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —941/845/24

Рішення від 09.09.2024

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Колесник С. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні