П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 вересня 2024 р. Категорія 111010000м. ОдесаСправа № 420/8527/24Перша інстанція: суддя Завальнюк І.В.,
час і місце ухвалення: спрощене провадження,
м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Семенюка Г.В.,
суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.,
при секретаріВишневській А.В.
за участю сторін: ГУ ДПС Гриценко О.О. (витяг; посвідчення)ДПС УкраїниГриценко О.О. (витяг; посвідчення)ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС»Варбаногло В.В. (директор; посвідка)ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС»ОСОБА_1 (ордер; паспорт)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
встановиВ:
Позивач, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, мотивуючи його тим, що позивачем були складені та направлені для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 18.12.2023 № 1, від 27.12.2023 № 2 від 26.12.2023 № 3, від 29.12.2023 № 4 однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 20.02.2024 № 10591075/40491310, від 20.02.2024 № 10591077/40491310, від 20.02.2024 № 10591074/40491310, від 20.02.2024 № 10591076/40491310 позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України позивачем було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладеної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 20.02.2024 р. № 10591075/40491310 про відмову у реєстрації податкової накладної від 18.12.2023 р. № 1, реєстраційний номер документа: 9375656873, на суму 11079197,36 грн., сума ПДВ 1846532,89 грн.; від 20.02.2024 р. № 10591077/40491310 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.12.2023 р. № 2, реєстраційний номер документа: 9375651349, на суму 411757,16 грн., сума ПДВ 68626,19 грн.; від 20.02.2024 р. № 10591074/40491310 про відмову у реєстрації податкової накладної від 26.12.2023 р. № 3, реєстраційний номер документа: 9375655511, на суму 7974852,79 грн., сума ПДВ 1329142,13 грн.; від 20.02.2024 р. № 10591076/40491310 про відмову у реєстрації податкової накладної від 29.12.2023 р. № 4, реєстраційний номер документа: 9375655703, на суму 512560,38 грн., сума ПДВ 85426,73 грн. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання на реєстрацію податкові накладній Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» податкову накладну від 18.12.2023 р. № 1, реєстраційний номер документа: 9375656873, на суму 11079197,36 грн., сума ПДВ 1846532,89 грн.; податкову накладну від 27.12.2023 р. № 2, реєстраційний номер документа: 9375651349, на суму 411757,16 грн., сума ПДВ 68626,19 грн.; податкову накладну від 26.12.2023 р. № 3, реєстраційний номер документа: 9375655511, на суму 7974852,79 грн., сума ПДВ 1329142,13 грн.; податкову накладну від 29.12.2023 р. № 4, реєстраційний номер документа: 9375655703, на суму 512560,38 грн., сума ПДВ 85426,73 грн.
Не погодившись з Рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати Рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». До того ж, платіжні інструкції, надані Позивачем, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як в зазначеному документі відсутні підписи та/ або печатки особи, що здійснювала грошову операцію.
Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, позивач вказує, що роботи за кодом КВЕД 43.21 «Електромонтажні роботи» не є товаром, який можна придбати в іншого постачальника. Фактично ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» ні в кого не придбає послуги із виконання електромонтажних робіт, а виконує (створює) електромонтажі роботи власними силами. Тобто, якщо дотримуватись логіки та термінології податкового органу, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» є «виробником» електромонтажних робіт, які до того не існували. Результати електромонтажних робіт в порядку, передбаченому законодавством України, передаються замовнику (власнику) енергетичного об`єкта. Аксіоматичним є твердження про те, що після передачі результатів електромонтажних робіт за договором підряду замовнику (власнику енергетичного об`єкта) у ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» не можуть лишатись «залишки електромонтажних робіт», які він може зберігати на складі. Очевидним стає, що вираз «залишки електромонтажних робіт» є абсурдним.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» (ідентифікаційний номер юридичної особи 40491310) зареєстровано 19.05.2016 року за № 155316090027. Станом на 23.08.2023 р. підприємство перебуває на обліку ГУ ДПС в Одеській області (Малиновська ДПІ).
Основним видом діяльності ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» є 43.21 (електромонтажні роботи).
В рамках основного виду діяльності ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» здійснює реконструкцію та будівництво енергетичних об`єктів, електромонтажні, будівельно-монтажні та пуско-налагоджувальні роботи щодо енергетичних об`єктів (підстанцій енергетичної системи України від 1 кВ до 330 кВ, високовольтних повітряних ліній до 35 кВ, високовольтних кабельних ліній до 10 кВ, сонячних та вітряних електростанцій, міських мереж зовнішнього освітлення та зовнішніх мереж електропостачання цивільних і промислових будівель).
В рамках здійснюваного виду діяльності є 43.21 (електромонтажні роботи) ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» має наступні дозвільні документи: 1. Дозвіл від 24.12.2018р. № 582.18.51 територіального управління Головного управління Держпраці в Одеській області на виконання робіт підвищеної небезпеки з монтажу, демонтажу, технічного обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; 2. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам з охорони праці від 27.12.2018 р.; 3. Ліцензія від 31.10.2018р. № 64-Л Державної архітектурно-будівельної Інспекції України на господарську діяльність з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками.
За наслідками проведених на електронній площадці тендерів замовником АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» укладено із переможцем ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» наступні договори підряду: - договір підряду № ІП-6223-ООЕ від 22.02.2023 (виконання робіт з будівництва/реконструкції - Технічне переоснащення ПС 110/10 кВ «СУВОРІВСЬКА» в частині заміни акумуляторних батарей в с. Крижанівка, Одеської області); - договір підряду №ІП-6222-ООЕ від 22.02.2023 (виконання робіт з будівництва/реконструкції - Технічне переоснащення ПС 110/10 кВ «ТЕПЛОДАР» в частині заміни акумуляторних батарей в м. Теплодар); - договір підряду №ІП-6224-ООЕ від 22.02.2023 (виконання робіт з будівництва/реконструкції - Технічне переоснащення ПС 110/35/10 кВ «БЕРЕЗІВКА» в частині заміни акумуляторних батарей в м. Березівка).
14 лютого 2023 року між АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» та ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» укладено договір підряду № ІП-6143-ООЕ, згідно якого підлягають виконанню роботи з реконструкції ПС «Арциз» для ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації, пов`язаних з пошкодженням будівель та споруд ЗПК та ВРП-35кВ, розташованих за адресою: Одеська область, м. Арциз, вул. Електрична, 2.
Згідно з п. 1.7. Договору склад та обсяги Робіт, що доручаються до виконання Підряднику, визначені Кошторисною документацією, яка є невід`ємною частиною Договору. Склад та обсяги Робіт можуть бути переглянуті в процесі будівництва у разі внесення змін до Проектної документації у порядку, зазначеному у п. 53 Загальних умов. Склад та обсяги Робіт також можуть бути переглянуті в інших випадках передбачених Договором та Загальними умовами.
В подальшому відбулося суттєве уповільнення строків виконання робіт за Договором, яке має місце через узгодження АТ ДТЕК «Одеські електромережі» виконання додаткового обсягу робіт за тимчасовою схемою, що в свою чергу є наслідком несвоєчасної поставки обладнання кабельної продукції АПвЕгПнг-15 3х120/70 та комплектних трансформаторних підстанцій КТП з ТМГ-160 /10 з вини Замовника (передбачено Графіком до Договору у травень 2023 р., а фактично заплановано АТ ДТЕК «Одеські електромережі» лише на вересень 2023 р.). Крім того, виникла необхідність внесення інших вищенаведених корегувань до Договірної ціни, що є наслідком неузгодженості Договірної ціни та наданої проектної документації, та інші фактичні відхилення від наданого проєкта, які були виявлені в процесі виконання робіт.
Відповідно до п. 5.1. Договору підряду від 14 лютого 2023 р. № ІП-6143-ООЕ роботи можуть виконуватися з використанням Матеріальних ресурсів як Підрядника, так і Замовника. Перелік Матеріальних ресурсів, що надаються Замовником, зазначаються в Специфікація Матеріальних ресурсів, що надаються Замовником (Додаток № 4 до Договору). При цьому вид/тип Матеріальних ресурсів, зазначених у Додатку № 4 до Договору, може бути змінений Замовником до моменту передачі їх Підряднику за Актами приймання-передачі. Решта Матеріальних ресурсів, надання яких необхідне для виконання Робіт в обсягах, зазначених в Технічному завданні Замовника, Проектній та Кошторисній документації, надається Підрядником.
Також п. 5.4. Договору підряду від 14 лютого 2023 р. № ІП-6143-ООЕ передбачено, що підрядник відповідає за доброякісність наданих ним Матеріальних ресурсів, якість яких має відповідати вимогам, що передбачені Договором. Підрядник є власником Матеріальних ресурсів, що ним надаються, контролює їх якість, кількість і комплектність, на ньому лежить ризик їхньої випадкової загибелі, втрати або ушкодження до моменту підписання Замовником Акту готовності Об`єкта.
Керуючись наведеними вище умовами Договору підряду від 14 лютого 2023 р. № ІП-6143-ООЕ ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» укладено наступні договори на поставку обладнання та матеріалів: 1. Договір поставки № 21.03_23 від 21.03.2023 ТОВ «ТД Одескабель» (код ЄДРПОУ 30332681); 2. Договір поставки № 83 від 26.04.2023 ТОВ «Світловодський завод металевих конструкцій» (код ЄДРПОУ 40945923); 3. Договір поставки № 326-2023 від 19.07.2023 ТОВ «ЗЗВ ДЕК»(код ЄДРПОУ 43409145); 4. Договір поставки № 26 від 10.05.2023ПРАТ «ГАЛЕНЕРГОБУДПРОМ»; 5. Договір поставки № 28042301 від 28.04.2023 ТОВ «ПРОЕЛЕКТРОКОНСАЛТIНГ» (код ЄДРПОУ 36267938); 6. Договір поставки № 23.01.23 від 23.01.23 ПРИВАТНЕ АКЦIОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «Енергоконструкцiя» (код ЄДРПОУ 31810081); 7. Договір поставки № 20 від 10.02.2023 ТОВ «КРАФТ» (код ЄДРПОУ 31760612); 8. Договір поставки № 2023.01-04 від 01.01.23 ТОВ «Комплекс інженерних технологій» (код ЄДРПОУ 32834281); 9. Договір поставки № 3101 від 31.01.2023 ТОВ «ВИРОБНИЧО-ТОРГIВЕЛЬНА КОМПАНIЯ «ВОЛЬТ-АМПЕР» (код ЄДРПОУ 44264931); 10. Договір поставки № 78 від 15.02.2023 ТОВ «БЕТОН-СЕРВІС ГРУП» (код ЄДРПОУ 43171862); 11. Договір поставки № С26-04/1 від 26.04.2023 ТОВ «АЛІТ» (код ЄДРПОУ 30255335); 12. Договір поставки № 06_06 від 28.04.2023 ТОВ «Компанія Легіон-Енерго» (код ЄДРПОУ 39481173).
Відповідно до п. 7.1. Договору підряду від 14 лютого 2023 р. № ІП-6143-ООЕ підрядник має право залучати до виконання Робіт субпідрядників. Згідно з п. 7.2. Договору підряду від 14 лютого 2023 р. № ІП-6143-ООЕ субпідрядники, що залучаються до виконання Робіт, повинні відповідати таким вимогам: · мати ліцензію (дозвіл) на виконання Робіт, якщо така вимога передбачена нормативними документами; · мати необхідні ресурси (матеріальні, технічні, фінансові), достатні для виконання Робіт, тощо; · мати досвід виконання аналогічних робіт.
Враховуючи умови Договору підряду від 14 лютого 2023 р. № ІП-6143-ООЕ ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» укладено договори із наступними субпідрядними організаціями, які мають відповідні ліцензії на виконання Робіт, необхідні матеріальні, технічні та фінансові ресурси та досвід виконання аналогічних робіт: ТОВ «ЕЛЕКТРОСЕРВІС-ПІВДЕНЬ»; ТОВ «Вигідні Пропозиції».
Протягом квітня листопада 2023 року АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», здійснено авансові платежі на загальну суму 18 036 000,00 грн., та, водночас, прийнято робіт за відповідними актами на загальну суму 16 426 931,09 грн
На підтвердження зазначеної інформації до позовної заяви додані копії акта приймання виконаних будівельних робіт №42/05 від 30.05.2023; акт приймання виконаних будівельних робіт №87/09 від 29.09.2023; акта приймання виконаних будівельних робіт № 99/10 від 30.10.2023; акта приймання виконаних будівельних робіт №138/12 від 18.12.2023; акта приймання виконаних будівельних робіт №146/12 від 27.12.2023; акта приймання виконаних будівельних робіт №144/12 від 26.12.2023; акт приймання виконаних будівельних робіт №196/12/в від 29.12.2023.
З урахуванням отриманих раніше від АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» авансових платежів, ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» подані на реєстрацію наступні податкові накладні: від 18.12.2023 № 1, від 27.12.2023 № 2 від 26.12.2023 № 3, від 29.12.2023 № 4.
До вказаних податкових накладних було отримано квитанції наступного змісту: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, реєстрація податкової накладної від 08.09.2023 №14 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава: Обсяг постачання товару/послуги 43.21 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання п. 11 Порядків №1165 Позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Разом з повідомленням № 1 від 14.02.2024 року, Позивачем надано 100 додатків, разом з повідомленням № 2 від 14.02.2024 року, Позивачем надано 100 додатків, разом з повідомленням № 2 від 14.02.2024 року, Позивачем надано 100 додатків, разом з повідомленням № 4 від 14.02.2024 року, Позивачем надано 100 додатків.
Однак комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були прийнято рішення № 10591075/40491310 від 20.02.2024, № 10591077/40491310 від 20.02.2024, № 10591074/40491310 від 20.02.2024, № 10591076/40491310 від 20.02.2024, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
05.03.2024 комісія Державної податкової служби України, розглянувши скарги ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС», залишила їх без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної у реєстрі без змін.
Вважаючи, що до регіональної комісії органу ДПС Товариством надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між Товариством та його контрагентом, позивач звернувся за судовим захистом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п.12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).
Вирішуючи спір, суд враховує посилання позивача на те, що роботи за кодом КВЕД 43.21 «Електромонтажні роботи» не є товаром, який можна придбати на постійний основі в іншого постачальника та, звичайно, результати електромонтажних робіт в порядку, передбаченому законодавством України, передаються замовнику (власнику) енергетичного об`єкта. Загальновідомим є той факт, що залишки електромонтажних робіт не можна зберігати на складі.
Тобто, у квитанціях про зупинення податкових накладних зазначено лише посилання на п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такий реєстрації.
Маючи намір підтвердити наявність необхідних умов для надання послуг та наявність достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської операції робіт в обсягах, зазначених у податкових накладних ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» подало до ГУ ДПС в Одеській області (Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) копії бухгалтерських документів та розгорнуті письмові пояснення, що повністю розкривають зміст господарських операцій та підтверджують реальність виконаних робіт, а саме було надано:
- Звіт за результатами обстеження технічного стану будівлі підстанції ПС 110/35/10 кВ, літера «А», з приміщенням ЗПК, ЗРУ 10 кВ служби зв`язку, розташованої за адресою: Одеська область м. Арциз вул. Електрична 2. (Замовник ТОВ «ХАРКIВЕНЕРГОПРОЕКТ» Виконавець ОДАБА, НДЛ, старший науковий співробітник НДЧ ОСОБА_2 , експерт) яка була пошкоджена вибухом 08.05.2022 р. з метою визначення фізичного зносу будівельних конструкцій і елементів, технічного стану обстежуваної будівлі, на предмет можливості її подальшої безпечної експлуатації;
- Пояснювальну записку, що є частиною Робочого проекта, Том 1 «Реконструкція ПС «Арциз» для ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних з пошкодженням будівель та споруд ЗПК та ВРП-35кВ, розташованих за адресою: Одеська область, м. Арциз, вул. Електрична, 2» 643-РЕС.003510.052.ПЗ;
- Проект організації будівництва, що є частиною Робочого проєкта Том 3 «Реконструкція ПС «Арциз» для ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних з пошкодженням будівель та споруд ЗПК та ВРП-35кВ, розташованих за адресою: Одеська область, м. Арциз, вул. Електрична, 2» 643- РЕС.003510.052-ПОБ;
- значну кількість видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікати відповідності, платіжні інструкцій щодо закупки необхідного обладнання та матеріалів, що є первинними та розрахунковими документами, а також документами щодо підтвердження відповідності продукції для здійснення господарських операцій із виконання робіт за договором.
Частину видаткових накладних, платіжних інструкцій, в розрізі договорів поставки та договорів субпідряду, надано в додатках.
17 січня 2024 року замовником АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» була здійснена оплата наданих послуг, що підтверджується відповідними платіжними інструкціями Акціонерного товариства «АКЦЕНТ-БАНК» ЄДРПОУ 14360080, МФО 307770.
Як на підставу для відмови в реєстрації податкових накладних податковий орган послався на наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
Однак, самі рішення містять вимогу про зазначення «конкретних документів», проте в рішеннях відсутнє посилання на документи, які складені з порушенням законодавства, що вказує на те, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є необґрунтованими.
Щодо доводів апелянта, що документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, зокрема платіжні інструкції, суд апеляційної інстанції зазначає, що такі невідповідності зазначених документів, відповідач не зазначав у жодному своєму рішенні як на стадії зупинення реєстрації так і при відмові у реєстрації податкової накладної.
Крім того, відповідно до пункту 37 розділу ІІ Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 163 (далі - Інструкція № 163), платіжна інструкція, оформлена платником в електронній або паперовій формі, повинна містити такі обов`язкові реквізити: 1) дату складання і номер; 2) унікальний ідентифікатор платника або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код платника та номер його рахунку; 3) найменування надавача платіжних послуг платника; 4) суму цифрами та словами; 5) призначення платежу; 6) підпис(и) платника; 7) унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/ прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код отримувача та номер його рахунку; 8) найменування надавача платіжних послуг отримувача.
За приписами пунктів 44, 45 розділу ІІ Інструкції № 163 надавач платіжних послуг платника перевіряє заповнення реквізитів платіжної інструкції, визначених у підпунктах 1-4, 6 пункту 37 розділу II цієї Інструкції, відповідно до вимог додатка до цієї Інструкції.
Надавач платіжних послуг платника відмовляє платнику у виконанні платіжної інструкції в порядку, установленому в пунктах 12 та 27 розділу I цієї Інструкції, якщо реквізити платіжної інструкції заповнено з порушенням розділів I, II цієї Інструкції та додатка до цієї Інструкції.
Платник має право зазначати в платіжній інструкції дату валютування, яка не може бути пізніше 10 календарних днів після складання платіжної інструкції.
Сума платіжної операції обліковується до настання дати валютування на рахунку надавача платіжних послуг платника.
Надавач платіжних послуг платника зобов`язаний забезпечити перерахування суми коштів за платіжною операцією на рахунок надавача платіжних послуг отримувача протягом операційного дня в зазначену в платіжній інструкції дату валютування.
Додатком до Інструкції № 163 визначені Указівки щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, відповідно до яких, зокрема, щодо реквізитів "Дата прийняття до виконання" та "Дата виконання" передбачено, що у платіжній інструкції в паперовій формі зазначаються прийняття до виконання надавачем платіжних послуг платника платіжної інструкції: число, місяць та рік цифрами у форматі ДД/ММ/РРРР або число зазначається цифрами ДД, місяць - словом і рік - цифрами РРРР, які засвідчуються власноручним підписом уповноваженого працівника, у платіжній інструкції в паперовій формі зазначаються число, місяць та рік виконання платіжної інструкції платника цифрами у форматі ДД/ ММ/РРРР або число зазначається цифрами ДД, місяць - словом, рік - цифрами РРРР, які засвідчуються власноручним підписом уповноваженого працівника.
У свою чергу, Указівками щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, передбачено заповнення реквізиту "Підпис надавача платіжних послуг" таким чином: платіжна інструкція засвідчується підписами [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого працівника надавача платіжних послуг, який оформив платіжну інструкцію, та працівника, на якого покладено функції контролера. У разі перерахування коштів на рахунки отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в іншого надавача платіжних послуг, платіжна інструкція засвідчується підписом(ами) [власноручним(ими)/ електронним(ими)] уповноваженого(их) працівника(ів) надавача платіжних послуг, визначеного(их) внутрішніми документами надавача платіжних послуг.
Таким чином, доводи апелянта про те, що надані платником податків платіжні інструкції є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства - не ґрунтується на будь-яких нормах права та доказах, оскільки такі платіжні інструкції були підписані представником банку. У свою чергу, вказані платіжні документи формуються автоматично в електронній формі, тому не можуть бути підписані отримувачем коштів та платником.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Згідно з п. 1 Додатку 3 критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України (пункт 13 Порядку №1165).
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6). У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування (пункти 14-17 Порядку №1165).
За правилами пункту 19 Порядку №1165, у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).
Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку (пункт 20 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 21 Порядку №1165, якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
Таким чином, Порядок №1165 передбачає: 1) можливість (право) платника податків подати до ДПС таблицю даних платника податку згідно Додатку №5, яка підлягає відповідному розгляду та прийняття рішення про її врахування чи неврахування; 2) визначає можливість врахування таблиці даних в автоматизованому режимі; 3) якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
ГУ ДПС в Одеській області не надано суду жодного обґрунтування щодо застосування / не застосування відповідної таблиці даних платника податку на додану вартість: моменту її подання позивачем до фіскального органу, що впливає на механізм її врахування контролюючим органом. Комісією регіонального рівня не підтверджено того факту, яка ж таблиця даних розглядалася контролюючим органом до моменту формування Квитанцій.
Натомість, 13.09.2023 ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» була направлена таблиця даних платника податку на додану вартість встановленої форми та пояснення, в яких зазначені види діяльності з посиланням на податкову звітність та укладені договори. Вказана таблиця 13.09.2023 зареєстрована Головним управлінням ДПС в Одеській області за № 9236920111. 19.09.2023 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення № 9553077/40491310 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість. 19.10.2023 ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» була направлена таблиця даних платника податку на додану вартість встановленої форми та пояснення, в яких зазначені види діяльності з посиланням на податкову звітність та укладені договори. Вказана таблиця 19.10.2023 зареєстрована Головним управлінням ДПС в Одеській області за № 9277443727. 24.10.2023 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення № 9779482/40491310 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість. Підставою неприйняття вищевказаних таблиць визначено: «наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.»
Представник ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» неодноразово звертався до Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України із адвокатськими запитами щодо підстав прийняття рішень про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, проте на вказані запити надані лише формальні відповіді.
Окрім цього, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації такої спірної податкової накладної, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
При цьому, суд у даній адміністративній справі враховує правовий висновок Верховного суду, викладений у постанові від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Крім того, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) і строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).
Порядок № 520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.
За викладених обставин, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
Верховний Суд у постанові від 30.01.2020 року у справі № 300/148/19, зазначив, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Верховний Суд вказав, що правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа № 826/10649/17), від 28.10.2019 касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа № 640/983/19). Вказана позиція зазначена та підтримана в постанові Верховного Суду від 21.02.2020 року по справі №640/1131/19, від 30.01.2020 року у справі №300/148/19.
У постанові Верховного Суду від 07.12.2022 по справі №500/2237/20 зазначено, що Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає таке.
Відповідно до пунктів 2, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акту чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
У разі надходження до ДПСУ рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 ст.201 ПКУ, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Таким чином, з метою уникнення будь-яких негативних наслідків для платника податків щодо права на формування податкового кредиту, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПСУ провести реєстрацію податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.
Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року по справі № 420/8527/24, - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст Постанови складено 11 вересня 2024 року.
Суддя-доповідач Г.В. СеменюкСудді С.Д. Домусчі О.І. Шляхтицький
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121536776 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Семенюк Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні