Ухвала
від 09.09.2024 по справі 753/16609/24
ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА

справа № 753/16609/24

провадження № 2-о/753/674/24

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" вересня 2024 р. суддя Дарницького районного суду м. Києва Шаповалова К.В., розглянувши матеріали заяви ОСОБА_1 , заінтересовані особи Київський міський центр зайнятості, Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство «Насоспроммаш», про встановлення факту, що має юридичне значення,

В С Т А Н О В И В:

у серпні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду із вказаною заявою.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 серпня 2024 року справу передано судді Шаповаловій К.В. Фактично матеріали справи були передані судді 3 вересня 2024 року.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

ОСОБА_1 звертається до суду із заявою в порядку окремого провадження про встановлення факту припинення трудових відносин, зазначаючи, що метою встановлення такого факту є отримання статусу безробітного та отримання відповідних соціальних виплат. При цьому, зазначає, що у іншому порядку він не може підтвердити факт припинення трудових відносин із ТОВ науково-виробниче підприємство «Насоспроммаш», оскільки вказане товариство знаходиться на тимчасово окупованій території у м. Бердянськ, де не працює відділення «Укрпошти», що позбавляє його можливості подати роботодавцю відповідну заяву про припинення трудових відносин.

Відповідно до частини першої та пункту 5 частини другої статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Відповідно частини першої статті 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту: 1) родинних відносин між фізичними особами; 2) перебування фізичної особи на утриманні; 3) каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; 4) реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5) проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6) належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7) народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8) смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9) смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав; чинне законодавство не передбачає іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення такого факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 30 травня 2018 року у справі № 761/16799/15-ц).

Схожі за змістом висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 10 квітня 2019 року у справі № 320/948/18, від 18 січня 2024 року № 560/17953/21.

Отже, існують два порядки встановлення фактів, що мають юридичне значення: позасудовий і судовий.

Якщо факт, що має юридичне значення, підлягає встановленню в позасудовому порядку, особа має використати такий порядок.

Відмова відповідного органу в установленні такого факту може бути оскаржена заінтересованою особою до суду в порядку адміністративного судочинства (схожі висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 08 листопада 2019 року у справі № 161/853/19, від 18 грудня 2019 року у справі № 370/2598/16-ц, від 18 січня 2024 року у справі № 560/17953/21).

Суддя, приймаючи заяву, повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу. Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито - закриває провадження у ній.

Близькі за змістом висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 10 квітня 2019 року у справі № 320/948/18, від 29 травня 2019 року у справі № 398/4017/18.

Таким чином, судовий порядок встановлення факту, що має юридичне значення, використовується лише у випадку, коли чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку його встановлення.

Слід звернути увагу на те, що Порядком реєстрації, перереєстрації зареєстрованих безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу від 30 березня 2023 року встановлений відповідний порядок для отримання статусу безробітного (мета заявника), зокрема особами, які є внутрішньо переміщеними (заявник) та не мали можливості припинити трудовий договір відповідно до пункту 1 частини першої статті 36 або статей 38-39 КЗпП України. Вказаний Порядок, пункт 19, визначає процедуру подання відповідної заяви про припинення трудового договору на підставі пункту 1 частини першої статті 36 або статей 38-39 КЗпП України, відповідно до якого така заява подається на ім`я роботодавця до центру зайнятості особисто під час безпосереднього відвідування або в електронній формі засобами Порталу Дія, мобільного додатка Порталу Дія, офіційного веб-сайту Державного центру зайнятості, або технічними засобами електронних комунікацій з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті.

У разі коли у осіб, зазначених в абзаці першому цього підпункту, не припинені трудові договори з роботодавцем, який перебуває на непідконтрольній території або щодо якого відсутня інформація про місце перебування, заява зберігається у центрі зайнятості на підконтрольній території до моменту деокупації (розблокування) відповідних територій, після чого протягом семи календарних днів повідомляється роботодавцю (будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними).

Крім того, як вбачається із долученої до заяви відповіді Київського міського центру зайнятості від 18 березня 2024 року ОСОБА_1 було відмовлено у застосуванні процедури відповідно до пункту 19 Порядку, з тих підстав, що заявнику призначено пенсію за віком з 2003 року, а не у зв`язку з тим, що у нього відсутній документ на підтвердження факту припинення трудових відносин із підприємством, яке знаходиться на тимчасово окупованій територію.

Отже, для вирішення питання про припинення трудових відносин між внутрішньо переміщеною особою та підприємством, яке знаходиться на тимчасово окупованій території, встановлений окремий позасудовий порядок, у зв`язку з чим такий факт не може встановлюватися в судовому порядку в окремому провадженні в порядку цивільного судочинства.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 186 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження, якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Враховуючи викладене, вивчивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що вказаний факт не може бути встановлений в порядку окремого провадження в порядку цивільного судочинства, а тому у відкритті провадження у справі за заявою ОСОБА_1 слід відмовити.

На підставі викладеного та керуючись статтями, 19, 186, 260, 315, 352 ЦПК України суд,-

У Х В А Л И В:

відмовити у відкритті провадження у справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи Київський міський центр зайнятості, Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство «Насоспроммаш», про встановлення факту, що має юридичне значення.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення до Київського апеляційного суду.

Суддя: К.В. Шаповалова

СудДарницький районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121545904
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —753/16609/24

Ухвала від 09.09.2024

Цивільне

Дарницький районний суд міста Києва

Шаповалова К. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні