ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
УХВАЛА
про прийняття справи до провадження
12.09.2024 м. ДніпроСправа № 904/2813/24
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (вулиця Руставелі Шота, будинок 9А, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 44768034)
про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку та скасування її державної реєстрації в Державному земельному кадастрі Суддя Фещенко Ю.В.
ВСТАНОВИВ:
Керівник Нікопольської окружної прокуратури Дніпропетровської області звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації (далі - позивач) з позовною заявою, в якій просить суд:
- усунути перешкоди у здійсненні Дніпропетровською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення площею 25,1989 га, з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 25,1989 га, кадастровий номер 1222987000:02:001:0024, проведену на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Покровської міської ради Нестреляй О.М. від 22.12.2020 (номер відомостей про речове право: 39982792, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2262443912121);
- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 25,1989 га з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 у Державному земельному кадастрі.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
- основна частина земельної ділянки з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 є залісненою, фактично не є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення та може перебувати виключно у державній власності, тому реєстрацію права комунальної власності здійснено незаконно. Прокурор зазначає, що відповідно до інформації ДП "Харківська державна лісовпорядна експедиція" від 23.03.2023 за № 118 земельна ділянка площею 25,1989 га з кадастровим номером 1222987000:02:001:024 частково знаходиться в межах державного лісового фонду кв. 14 виділ 1, 4, 7-13 Нікопольського лісництва ДП "Марганецький лісгосп", орієнтовна площа перетину меж земельної ділянки з кадастровим номером 1222987000:02:001:024 з межами кв. 14 виділ 1, 4, 7-13 становить 24,5140 га із загальної площі ділянки 25,1989 га, тобто земельна ділянка з кадастровим номером 1222987000:02:001:024 більше ніж на 97% складається з земель лісового фонду. Факт часткового знаходження спірної земельної ділянки в межах державного лісового фонду підтверджується також інформацією та матеріалами лісовпорядкування наданих листом філії "Дніпровське лісове господарство" ДСГП "Ліси України" від 05.06.2024 за № 334/27.1-2024, відповідно до яких земельна ділянка з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024, розташована на землях Державного лісового фонду, а саме на території кварталу 14 виділи 1, 4, 7-13 Нікопольського лісництва філії "Дніпровське лісове господарство" ДП "Ліси України". Підприємство не погоджувало вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024. До Дніпровського лісового господарства не надходила землевпорядна документація на погодження по вказаній земельній ділянці. Вказана інформація підтверджується листом Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 24.05.2024 № 2-1857/0/261-24, якою зокрема зазначено, що починаючи з 2018 року та станом на 22.05.2024 листів, звернень, заяв, тощо вилучення з постійного користування чи зміни цільового призначення спірної земельної ділянки не ідентифіковано. Викладене свідчить, що 97% земельної ділянки з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 знаходиться на землях державного лісового фонду, наданих в постійне користування ДСГП "Ліси України";
- факт перетину спірної ділянки площею 25,1989 га з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 з земельною ділянкою лісогосподарського призначення, яка перебуває у постійному користуванні ДСГП "Ліси України" повністю підтверджується інформацією і картографічними матеріалами ДП "Харківська державна лісовпорядна експедиція", інформацією філії "Дніпровське лісове господарство" ДСГП "Ліси України", інформацією Дніпропетровської обласної державної адміністрації, даними Національної кадастрової системи. Як наслідок, прийняття рішення Покровської міської ради від 17.12.2020 № 11 та подальша реєстрація права комунальної власності за міською радою, призвела до фактичного припинення права постійного користування ДСГП "Ліси України" частиною земельної ділянки площею 24,5140 га, що знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 сільськогосподарського призначення, змінено її цільове призначення із земель лісогосподарського на сільськогосподарське призначення та форму власності з державної на комунальну, чим порушено вимоги статей 20, 83, 122, 141, 142, 149, пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України.
Також, у позовній заяві прокурором вказано про підстави звернення із вказаним позовом до суду, а саме: земельна ділянка з кадастровим номером 1222987000:02:001:0024 площею 25,1989 га, має лісогосподарське призначення та розташована у кварталі 14 виділ 1, 4, 7-13 ДСГП "Ліси України", таким чином, відбулась незаконна зміна цільового призначення землі, відповідно, порушення вимог земельного та лісового законодавства при вилученні із державної власності, зміні цільового призначення земельної ділянки лісогосподарського призначення для нелісогосподарських цілей безумовно становить суспільний інтерес. Органом уповноваженим здійснювати функції власника спірної земельної ділянки є Дніпропетровська обласна державна адміністрація, з урахуванням чого, питання усунення перешкод у здійсненні користування та розпорядження земельною ділянкою, пов`язанні із потребою в охороні і збереженні територій лісового фонду Дніпропетровської області та забезпеченням на загальнодержавному рівні екологічної безпеки України. Так, у статтях 13,14 Конституції України визначено, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. У даному випадку порушення інтересів держави відбулося через порушення норм законодавства під час передачі земельної ділянки лісогосподарського призначення у комунальну власність органу місцевого самоврядування як земельної ділянки сільськогосподарського призначення, та полягає у вибутті із власності держави земельної ділянки лісогосподарського призначення, зміни її цільового призначення всупереч встановленого законом порядку. Щодо бездіяльності уповноваженого органу прокурор зазначає, що на території Дніпропетровської області, повноваження щодо вилучення та розпорядження земельними ділянками державної власності лісогосподарського призначення здійснюються Дніпропетровською обласною державною адміністрацією. Вилучення з порушенням земельного законодавства земель лісового фонду, зміна їх цільового призначення та передача у власність, порушує права та інтереси держави в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації, яка позбавлена можливості використовувати чи розпоряджатися спірною земельною ділянкою. Нікопольською окружною прокуратурою 10.05.2024 за № 61-2234ВИХ-24 до Дніпропетровської обласної державної адміністрації направлено запит про надання інформації про вжиті заходи щодо відновлення порушених інтересів держави при передачі у комунальну власність земельної ділянки, кадастровий номер 1222987000:02:001:0024 площею 25,1989 розташованої за межами населеного пункту Покровської міської ради Дніпропетровської області. На вказаний запит Дніпропетровська обласна державна адміністрація листом від 24.05.2024 №2-1857/0/261-24 повідомила, що заходи з метою усунення перешкод у користуванні спірною земельною ділянкою в судовому порядку не вживались, у зв`язку з необізнаністю облдержадміністрації про факт передачі земельної ділянки з державної у комунальну власність. Нікопольською окружною прокуратурою скеровано до Дніпропетровської обласної державної адміністрації лист від 20.06.2024 за №61-2830вих-24 щодо наявності достатніх підстав для пред`явлення позовної заяви в інтересах зазначеного органу до Покровської міської ради Дніпропетровської області про скасування державної реєстрації права власності та усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою лісогосподарського призначення площею 25,1989 га. На вказаний лист юридичний департамент Дніпропетровської обласної держаної адміністрації листом № 06-418/0/139-24 від 25.06.2024 повідомив, що інформацію про наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді в особі облдержадміністрації до Покровської міської ради Дніпропетровської області про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою лісогосподарського призначення площею 25,1989 га кадастровий номер 1222987000:02:001:0024 шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку та скасування її державної реєстрації в Державному земельному кадастрі взято до відома. Таким чином, невжиття органом державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, заходів щодо захисту та поновлення права власності держави у спірних правовідносинах свідчить про наявність підстав для вжиття прокуратурою представницьких повноважень в інтересах держави шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Також прокурор просить суд стягнути з відповідача на користь прокуратури сплачений судовий збір.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.07.2024 (суддя Бондарєв Е.М.) позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 29.05.2024.
У подальшому, розпорядженням керівника апарату суду № 431 від 11.09.2024 "Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу матеріалів справи", у зв`язку із тимчасовим відстороненням судді ОСОБА_1 від здійснення правосуддя, проведено повторний автоматизований розподіл матеріалів справи № 904/2813/24.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.09.2024, справу № 904/2813/24 передано судді Фещенко Ю.В. для розгляду.
Отже, наявні підстави для прийняття справи № 904/2813/24 до розгляду.
Відповідно до частини 2 статті 176 Господарського процесуального кодексу України в ухвалі про відкриття провадження у справі суд вирішує питання про форму господарського судочинства, за якою буде здійснюватись розгляд справи.
Частиною 1 статті 12 Господарського процесуального кодексу України визначено, що господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: наказного провадження та позовного провадження (загального або спрощеного).
У відповідності до частини 3 статті 12 Господарського процесуального кодексу України, загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Приймаючи до уваги предмет позову, категорію й складність справи, обсяг та характер поданих доказів, справа підлягає одноособовому розгляду за правилами загального позовного провадження.
На підставі статті 181 Господарського процесуального кодексу України суд вважає за необхідне призначити у справі підготовче засідання та встановити її учасникам строки для реалізації ними своїх процесуальних прав та обов`язків у даному спорі.
Керуючись статтями 12, 176, 177, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Прийняти справу № 904/2813/24 до свого провадження.
2. Розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
3. Призначити підготовче засідання на 01.10.2024 о 10:40 год., яке відбудеться у приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області в залі судового засідання (кабінеті) № 1-207 за адресою: 49027, м. Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1.
4. Викликати представників учасників справи в судове засідання, визнавши їх явку обов`язковою.
5. Запропонувати учасникам справи подати до суду:
Відповідачу:
- протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі підготувати відповідно до вимог статей 165, 178 ГПК України відзив на позовну заяву та надіслати його оригінал суду, а копію відзиву та доданих до нього документів усім учасникам справи;
- протягом 5 днів з дня отримання від позивача відповіді на відзив (за наявності) надати суду, а також усім учасникам справи заперечення з урахуванням вимог частин третьої шостої статті 165 та статті 167 ГПК України.
Прокурору, позивачу:
- у 5-ти денний строк з дня отримання відзиву на позов подати суду, а також усім учасникам справи відповідь на відзив з урахуванням вимог частин третьої шостої статті 165 та статті 166 ГПК України.
Третій особі у строк 7 днів з моменту отримання позовної заяви та даної ухвали суду надати суду свої пояснення по суті спору, копії яких направити іншим учасниками справи.
Учасникам справи:
- при поданні заяв по суті справи надати суду докази на підтвердження дати отримання таких заяв від інших учасників для перевірки судом дотримання строку подачі відповідних заяв, а також докази надсилання на адресу інших учасників справи заяв, що подаються до суду.
6. Попередити відповідача, що у разі ненадання відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
7. Учасникам справи направити в судове засідання своїх представників, повноваження яких оформити відповідно до вимог, викладених у статті 60 ГПК України та надати суду документи, що підтверджують повноваження представників.
8. Повідомити учасників справи, що з 18.10.2023 введено в дію Закон від 29.06.2023 №3200-ІХ щодо обов`язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами (далі - в ЄСІТС), яким встановлено, що:
- позовна заява, інші заяви по суті справи, а також будь-яка письмова заява, клопотання, заперечення повинні містити відомості про наявність або відсутність електронного кабінету. Особа, яка подає до суду процесуальний документ в електронній формі через електронний кабінет, звільняється від обов`язку зазначення таких відомостей;
- особа, яка зареєструвала електронний кабінет, може подавати документи до суду в електронній формі виключно в ЄСІТС. Однак це не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі;
- учасникам справи, які мають електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення в електронній формі виключно через електронні кабінети в ЄСІТС, що не позбавляє права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою;
- процесуальні наслідки звернення до суду особи без реєстрації електронного кабінету встановлені Кодексом у вигляді залишення її документа без руху, його повернення або залишення без розгляду. Такі наслідки застосовуються судом також, якщо інтереси особи, яка зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, представляє адвокат.
9. Звернути увагу учасників судового процесу, що відповідно до частини 6 статті 6 Господарського процесуального кодексу України адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку. Процесуальні наслідки, передбачені цим Кодексом у разі звернення до суду з документом особи, яка відповідно до цієї частини зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються судом також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат.
10. Дану ухвалу направити:
- прокуратурі - в Електронний кабінет прокуратури в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи;
- позивачу - в Електронний кабінет в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи;
- відповідачу - в Електронний кабінет в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи;
- третій особі - в Електронний кабінет в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи.
11. Повідомити учасників справи про те, що у відповідності до положень частини 1 статті 197 Господарського процесуального кодексу України, в Господарському суді Дніпропетровської області наявна технічна можливість для надання представникам учасників справи можливості приймати участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
12. Повідомити учасників справи про те, що інформація у цій справі доступна на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за посиланням: http://dp.arbitr.gov.ua/sud5005/spisok/csz\
13. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання - 12.09.2024 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.
Суддя Ю.В. Фещенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121560726 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Фещенко Юлія Віталіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні