Рішення
від 11.09.2024 по справі 916/2960/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" вересня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/2960/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Желєзної С.П., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця акціонерного товариства Українська залізниця до державного підприємства Херсонський морський торговельний порт, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю Херсонський порт, про стягнення 1 995,16 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця акціонерного товариства Українська залізниця (далі по тексту АТ Українська залізниця) звернулось до господарського суду з позовною заявою до державного підприємства Херсонський морський торговельний порт (далі по тексту ДП ХМТП) про стягнення суми збитків за відшкодування витрат на ремонт пошкодженого вагону на суму 1995,16 грн.

Ухвалою суду від 08.07.2024 дана справа була призначена до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження, залучено до участі у дану справу в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю Херсонський порт (далі по тексту ТОВ Херсонський порт).

11.07.2024 до суду від ДП ХМТП надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову з підстав його пред`явлення позивачем до неналежного відповідача.

Відповідач зазначає, що в результаті укладення договору концесії від 26.06.2020 та договору про викуп інших необоротних матеріальних активів та компенсацію вартості кредиторської та дебіторської заборгованості, що передається в порядку правонаступництва №63 Д від 15.12.2021, сторонами якого є відповідач та третя особа, кредиторська заборгованість відповідача перед позивачем була передана ТОВ Херсонський порт.

Таким чином, як стверджує відповідач, в даному випадку боржник у зобов`язанні про стягнення шкоди був замінений безпосередньо в силу дії норм ч. ч. 3, 4 ст. 33 Закону України Про концесію від 03.10.2019 №155-IX та концесійного договору від 26.06.2020.

22.07.2024 до суду від ТОВ Херсонський порт надійшли пояснення на позовну заяву, відповідно до яких третя особа заперечує факт переходу кредиторської заборгованості відповідача перед позивачем. Посилаючись на приписи ст. 1166 ЦК України, ТОВ Херсонський порт вважає, що завдана позивачу шкода має відшкодовуватись безпосередньо ДП ХМТП.

Третя особа наполягає на тому, що саме кредиторська заборгованість відповідача була передана ТОВ Херсонський порт в порядку часткового правонаступництва у чітко визначеному розмірі та на чітко визначених умовах згідно з концесійним договором. ТОВ Херсонський порт стверджує, що у договорі № 63Д від 15.12.2021 (з додатками до нього), акті взаєморозрахунків, платіжних дорученнях, видатковій накладній сторонами зафіксовано лише загальну суму придбаної кредиторської заборгованості. Слід зазначити, що жодних документів з деталізації та конкретизації суми придбаної заборгованості суду надано не було.

АТ Українська залізниця не скористалось наданим законом правом на подання відповіді на відзив та заперечень щодо письмових пояснень третьої особи.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив наступне.

26.06.2020 між Міністерством інфраструктури України (Концесієдавець), ДП Адміністрація морських портів України (ДП АМПУ), товариством з обмеженою відповідальністю Рисоіл-Херсон (Переможець) та ТОВ Проектна компанія Рисоіл-Херсон (Концесіонер) укладено концесійний договір стосовно передачі в концесію майна ДП "ХМТП" (Первісний оператор) і майна ДП АМПУ, відповідно до пункту 2.1 якого за цим договором Концесієдавець надає Концесіонеру на строк концесії виключне право на створення, будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт та технічне переоснащення), управління (користування, експлуатацію, технічне обслуговування) об`єкта концесії та здійснення поліпшення об`єкта концесії, передбаченого умовами цього договору і додатка 4 (Технічні вимоги), з метою задоволення громадських потреб у сфері будівництва та експлуатації морського порту Херсон та його інфраструктури протягом строку концесії шляхом здійснення та фінансування передбачених цим договором інвестицій та ефективного провадження концесійної діяльності, за умови сплати концесійного платежу та виконання інших умов цього договору.

Порядок викупу інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів і передача в порядку правонаступництва кредиторської і дебіторської заборгованості Первісного оператора визначений у п. 8.7.4 концесійного договору від 26.06.2020.

Згідно з п. 8.7.4.1 Концесієдавець зобов`язаний забезпечити укладення Первісним оператором із Концесіонером договору про викуп Концесіонером інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів і передачу в порядку правонаступництва кредиторської та дебіторської заборгованості Первісного оператора за переліками та ціною, визначеними у звіті спільної комісії, оформленому та затвердженому відповідно до пункту 8.6 договору, з урахуванням можливих уточнень відповідно до пункту 8.7.4.6 договору.

Концесієдавець забезпечує передачу Концесіонеру Первісним оператором інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів і кредиторської та дебіторської заборгованості Первісного оператора. Факт передачі інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів і кредиторської та дебіторської заборгованості Первісного оператора підтверджується актом приймання-передачі, підписаним уповноваженими представниками Первісного оператора, Концесієдавця та Концесіонера та скріпленим їх печатками (за наявності), в якому зазначаються переліки активів та кредиторської і дебіторської заборгованості та вартість за результатами інвентаризації відповідно до пункту 8.6 договору, з урахуванням можливих уточнень відповідно до пункту 8.7.4.6 договору (пункт 8.7.4.5 концесійного договору від 26.06.2020).

Концесіонер є правонаступником щодо: всіх прав та обов`язків Первісного оператора, в тому числі таких, що випливають із договорів, судових справ, виконавчих проваджень, ліцензій, документів дозвільного характеру, правовідносин щодо погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу, надмірно сплачених зобов`язань або невідшкодованих податків і зборів, та які зазначені у відповідних актах приймання-передачі, передбачених пунктами 8.7.7.3 та 8.7.4.5 (пункт 8.7.7.1.1 концесійного договору від 26.06.2020).

На підставі звіту спільної комісії, оформленого та затвердженого за результатами інвентаризації відповідно до пункту 8.6 договору, Концесієдавець зобов`язаний забезпечити укладення між Первісним оператором, ДП АМПУ та Концесіонером актів приймання-передачі в порядку правонаступництва прав та обов`язків, які безпосередньо пов`язані з майном, яке передається у складі об`єкта концесії (за виключенням дебіторської та кредиторської заборгованості Первісного оператора, що передається в порядку правонаступництва на умовах, визначених пунктом 8.7.4 договору). В таких актах зазначається перелік та обсяг прав та обов`язків і перелік договорів, судових справ, виконавчих проваджень, ліцензій, документів дозвільного характеру, правовідносин щодо погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу, надмірно сплачених зобов`язань або невідшкодованих податків і зборів та інших правовідносин, правонаступником щодо яких виступатиме Концесіонер (пункт 8.7.7.3 концесійного договору від 26.06.2020).

Концесіонер виступає правонаступником щодо прав та обов`язків відповідно до пункту 8.7.7.3 договору з дати підписання відповідних актів приймання-передачі, окрім правонаступництва щодо дебіторської та кредиторської заборгованості Первісного оператора, яке відбувається з дати підписання акта відповідно до пункту 8.7.4 договору (пункт 8.7.7.4 концесійного договору від 26.06.2020).

Концесієдавець зобов`язаний забезпечити, одночасно з підписанням актів приймання-передачі відповідно до пунктів 8.7.4, 8.7.5 та 8.7.7.3 договору, передачу Концесіонеру всіх документів, що пов`язані з правонаступництвом Концесіонера та із зобов`язаннями, за якими виникає правонаступництво (договори, матеріали судових справ та виконавчих проваджень, ліцензії, документи дозвільного характеру, бухгалтерська документація тощо) (пункт 8.7.7.5 концесійного договору від 26.06.2020).

14.12.2021 сторонами концесійного договору від 26.06.2020 було укладено додаткову угоду №2, якою доповнено договір пунктом 8.7.7.7, згідно якого після закінчення строку Перехідного періоду та підписання акта виконання передачі Концесіонер не є правонаступником будь-яких сум кредиторської заборгованості Первісного оператора перед ДП АМПУ, що не була відображена в акті виконання передачі та виникла у Первісного оператора до дати підписання акта виконання передачі, та сум неустойки, відсотків річних, інфляційних втрат та інших нарахувань на суми відображеної та невідображеної в акті виконання передачі кредиторської заборгованості, нарахованих після підписання акту виконання передачі. Первісний оператор та Концесієдавець зобов`язуються компенсувати Концесіонеру суму кредиторської заборгованості перед іншими кредиторами (за виключенням ДП АМПУ та кредиторською заборгованістю за договорами поруки) враховуючи суми неустойки, відсотків річних, інфляційних втрат та інших нарахувань, що не була відображена в акті виконання передачі та виникла у Первісного оператора до дати підписання акта виконання передачі та пред`явлена Концесіонеру протягом трьох років з дня підписання акта виконання передачі та суми неустойки, відсотків річних та інфляційних втрат, нарахованих кредиторами Первісного оператора після підписання акту виконання передачі.

Додатковою угодою №2 від 14.12.2021 викладено пункт 8.7.7.1.1 концесійного договору від 26.06.2020 в новій редакції: …всіх прав та обов`язків Первісного оператора, в тому числі таких, що випливають із договорів, судових справ, виконавчих проваджень, ліцензій, документів дозвільного характеру (в тому числі за спеціальними дозволами на користування надрами), правовідносин щодо погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу, надмірно сплачених зобов`язань або невідшкодованих податків і зборів, та які зазначені у відповідних актах приймання-передачі, передбачених пунктами 8.7.7.3 та 8.7.4.5..

22.10.2021 АТ Українська залізниця за участю представника ДП ХМТП було складено акт №649 про пошкодження вагона №55458202 з вини ДП ХМТП.

АТ Українська залізниця також було надано суду пам`ятку №405 на подавання 24.10.2021 вагону №55458202, відомості плати, пам`ятку №435 на забирання 26.10.2021 вагону, відомість плати.

09.12.2021 АТ Українська залізниця було виставлено ДП ХМТП рахунок №106/149 на суму 1995,16 грн., з яких 970,19 грн. (без ПДВ) відшкодування витрат на ремонт пошкодженого вагону №55458202, подання вагону 245,08 грн. (без ПДВ), забирання вагону 447,36 грн. (без ПДВ).

15.12.2021 між ДП ХМТП (Продавець чи Первісний оператор) та ТОВ Херсонський порт (Покупець чи Концесіонер) було укладено договір про викуп інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів та компенсацію вартості кредиторської та дебіторської заборгованості, що передається в порядку правонаступництва №63 Д, відповідно до п. 1.1 якого на виконання концесійного договору від 26.06.2020 Продавець передає, а Покупець приймає у власність за плату майно ДП «ХМТП» (інші необоротні матеріальні активи та оборотні матеріальні активи за переліками та ціною, визначеною в додатку № 1 до договору), а також в порядку правонаступництва приймає кредиторську та дебіторську заборгованість Продавця, за переліками та ціною, визначеною в додатку № 2 до договору; сторони визначають порядок виконання обов`язку Первісного оператора відповідно до статті 83 Кодексу законів про працю України щодо перерахування Концесіонеру нарахованої грошової компенсації за невикористані щорічні відпустки працівникам Первісного оператора.

Відповідно до п. 2.6.4 договору №63 Д від 15.12.2021 протягом 10 (десяти) робочих днів з дня виконання передачі, сторонами має бути підписаний акт взаєморозрахунків та оформлена видаткова накладна, що підтверджуватиме здійснення повного або часткового розрахунку між сторонами за цим договором, що, серед іншого, повинен зазначати:

-вартість кредиторської заборгованості Первісного оператора, що передається Концесіонеру на дату виконання передачі в порядку правонаступництва;

-вартість дебіторської заборгованості Первісного оператора, що передається Концесіонеру в дату виконання передачі в порядку Правонаступництва

-сума компенсації, включаючи різницю між вартістю дебіторської та кредиторської заборгованості та сума грошової компенсації за невикористані щорічні відпустки працівникам Первісного оператора, зазначеної в пункті 2.5 договору.

Факт передачі інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів Продавця, кредиторської та дебіторської заборгованості Продавця підтверджується актами приймання-передачі, підписаними уповноваженими представниками Продавця, Концесієдавця та Покупця та скріпленими їх печатками (за наявності), в яких зазначаються переліки активів та кредиторської і дебіторської заборгованості та вартість за результатами інвентаризації відповідно до пункту 8.6 концесійного договору, з урахуванням можливих уточнень відповідно до пунктів 2.8, 2.9 договору (п. 3.1 договору №63 Д від 15.12.2021).

У додатку №2 до договору №63 Д від 15.12.2021 визначено перелік заборгованості Продавця станом на 15.12.2021.

23.12.2021 між Міністерством інфраструктури України (Концесієдавець), ДП Адміністрація морських портів України (ДП АМПУ), ДП «ХМТП» (Первісний оператор), ТОВ Херсонський порт (Концесіонер) було підписано акт виконання передачі до концесійного договору від 26.06.2020.

23.12.2021 між ДП «ХМТП» та ТОВ Херсонський порт було підписано акт приймання-передачі дебіторської та кредиторської заборгованості на виконання концесійного договору від 26.06.2020 та договору №63 Д від 15.12.2021.

ДП «ХМТП» надано суду оборотно-сальдову відомість по рах. №631 станом на 23.12.2021 за підписом головного бухгалтера, відповідно до якої кредит по рахунку на кінець періоду складає 41 084 660,39 грн., з яких 1995,16 грн. заборгованість ДП «ХМТП» перед АТ Українська залізниця.

06.01.2022 між ДП ХМТП та ТОВ Херсонський порт було підписано видаткову накладну №01 до договору №63 Д від 15.12.2021, згідно якої відповідачу було передано різноманітні предмети (вогнегасники, стільці, чоботи тощо) на загальну суму 7 502 671,31 грн.

Слід зазначити, що факт сплати ДП ХМТП компенсації вартості кредиторської заборгованості, переданої в порядку правонаступництва згідно з договором №63 Д від 15.12.2021, на користь третьої особи підтверджується платіжними дорученнями.

06.01.2022 між ДП ХМТП та ТОВ Херсонський порт було підписано акт взаєморозрахунків до договору №63 Д від 15.12.2021, згідно якого різниця між вартістю дебіторської та кредиторської заборгованості є від`ємною та складає - 64 655 677,43 грн. При цьому, розмір поточної кредиторської заборгованості є від`ємним та складає - 41 084 660,39 грн.

19.09.2023 АТ Українська залізниця звернулось до ДП ХМТП з листом, відповідно до якого позивач просив погасити заборгованість у розмірі 1 995,16 грн. за ремонт пошкодженого вагону № 55458202.

Листом від 26.09.2023 ДП ХМТП у відповідь на звернення позивача повідомило, що з 23.12.2021 ТОВ «Херсонський порт» стало правонаступником прав та обов`язків ДП ХМТП, в тому числі, в частині відшкодування вартості ремонту пошкодженого вагону №55458202.

Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить із наступного.

Відповідно до ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу; способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, в тому числі, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 ЦК України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусила зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2)доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).

Відповідно до ч. 2 ст. 224 ГК України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Спірні правовідносин з огляду на особливості експлуатації залізничного транспорту врегульовані Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999, Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №567/6855 від 08.07.2002.

Відповідно до положень ст. 124 Статуту залізниць України за пошкодження і втрату вагонів, контейнерів на залізничних під`їзних коліях, у порту, на залізничній лінії, яка будується, під час навантаження або вивантаження засобами відправника або одержувача на станції, за пошкодження чи втрату знімних перевізних пристосувань (піддонів, строп, щитів, печей тощо), що належать залізниці, відправник, одержувач, порт, підприємство (організація) несуть матеріальну відповідальність перед залізницею у розмірі фактично заподіяної шкоди. Вантажовідправник, вантажоодержувач, порт, підприємство (організація) зобов`язані також відшкодувати залізниці збитки, завдані внаслідок пошкодження рухомого складу, перевантаження, неправильного навантаження, застосування неякісної упаковки або неправильного кріплення вантажу.

Таким чином, нормою ст. 124 Статуту залізниць України передбачено матеріальну відповідальність у випадках пошкодження вагонів у розмірі фактично заподіяної шкоди.

Відповідно до п. 20 Правил складання актів акт про пошкодження вагона (контейнера) складається у разі пошкодження вагона (контейнера) під час перевезення, навантаження, вивантаження вантажу, виконання маневрових робіт, а також в інших випадках для засвідчення обставин і розмірів пошкодження і є підставою для матеріальної відповідальності винних у пошкодженні згідно із статтею 124 Статуту залізниць України.

Пунктом 3 Правил складання актів передбачено, що акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.

22.10.2021 АТ Українська залізниця за участю представника ДП ХМТП було складено акт №649 про пошкодження вагона №55458202 з вини ДП ХМТП.

Враховуючи наявний в матеріалах справи акт №649 від 22.10.2021 про пошкодження вагона №55458202, господарський суд доходить висновку про доведеність АТ Українська залізниця факту пошкодження вагона з вини відповідача.

Згідно п. 19 Правил користування вагонами і контейнерами підставою для пред`явлення вантажовідправникам, вантажоодержувачам, власникам під`їзних колій, портам, підприємствам і організаціям, винним у пошкодженні вантажних вагонів (далі - винна сторона), претензій щодо відшкодування збитків є акт про пошкодження вагона форми ВУ-25 або ВУ-25М і акт загальної форми ГУ-23, які складаються відповідно до Правил складання актів.

Відповідно до п. 22 Правил користування вагонами і контейнерами сума збитків за пошкодження вагона складається з:

-витрат на транспортування пошкодженого вагона від місця пошкодження до місця його ремонту в розмірі провізної плати, визначеної відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 15.11.99 N 551 z0828-99, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.12.99 за N 828/4121, з урахуванням коригувальних коефіцієнтів, що діють на момент транспортування;

-вартості ремонту пошкодженого вагона з урахуванням вартості втрачених та (або) пошкоджених частин;

-витрат на перевантаження вантажу з пошкодженого вагона, якщо його неможливо відремонтувати в навантаженому стані, які визначаються за калькуляцією вартості робіт, що надається разом з розрахунком збитків;

-плати за користування вагоном за нормативний час перебування пошкодженого вагона в деповському, капітальному ремонті або технічному обслуговуванні з відчепленням (додаток 9), визначеної за ставками плати за користування вагонами згідно з пунктом 14 цих Правил.

Згідно з приписами ст. 1192 ЦК України розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.

09.12.2021 АТ Українська залізниця було виставлено ДП ХМТП рахунок №106/149 на суму 1995,16 грн., з яких 970,19 грн. (без ПДВ) відшкодування витрат на ремонт пошкодженого вагону №55458202, подання вагону 245,08 грн. (без ПДВ), забирання вагону 447,36 грн. (без ПДВ).

Суд зазначає, що ДП ХМТП на заперечувало проти факту пошкодження вагона та завдання позивачу збитків, що дозволяє суду дійти висновку про доведеність та достовірність зазначених обставин, які були покладені позивачем в обґрунтування заявленого позову.

З огляду на викладене вище господарський суд доходить висновку про доведеність АТ Українська залізниця у діях ДП ХМТП всіх елементів складу цивільного правопорушення, що є підставою для присудження до стягнення на користь позивача збитків у розмірі 1 995,16 грн.

При надання оцінки доводам ДП ХМТП про відступлення кредиторської заборгованості у розмірі 1 995,16 грн. на користь ТОВ Херсонський порт, господарський суд враховує наступне.

Відповідно до ст. 520 ЦК України боржник у зобов?язанні може бути замінений іншою особою (переведення боргу) лише за згодою кредитора, якщо інше не передбачено законом.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України Про концесію від 03.10.2019 № 155-IX відносини, що виникають у зв?язку з реалізацією проектів, що здійснюються на умовах концесії, регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Земельним кодексом України, цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону, а також міжнародними договорами України, згода на обов?язковість яких надана Верховною Радою України. Відносини, що виникають у зв?язку з реалізацією проектів, що здійснюються на умовах концесії, не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно норми щодо внесення змін до цього Закону.

Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 33 Закону України Про концесію балансоутримувач може бути ліквідований у разі передачі всього його майна у концесію. У концесіонера не виникає загального правонаступництва згідно з правами та обов`язками балансоутримувача.

У виняткових випадках, за рішенням концесієдавця, умовами концесійного конкурсу може передбачатися повне або часткове правонаступництво концесіонера за правами та обов`язками балансоутримувача. Обсяг правонаступництва, а також умови та порядок передачі концесіонеру прав та обов?язків балансоутримувача визначаються умовами концесійного конкурсу та концесійним договором (ч. 3 ст. ст. 33 Закону України Про концесію).

Відповідно до ч. 4 ст. 33 Закону України Про концесію під правами та обов`язками балансоутримувача розуміються права та зобов`язання такого балансоутримувача за договорами, судовими процесами, у тому числі в порядку міжнародного комерційного арбітражу, відкритими виконавчими провадженнями, ліцензіями, документами дозвільного характеру, а також за дебіторською та кредиторською заборгованістю балансоутримувача.

Господарським судом під час вирішення даного спору було встановлено, що ТОВ Проєктна компанія Рисоіл-Херсон, найменування якого було змінено на ТОВ Херсонський порт, на підставі концесійного договору від 26.06.2020 було передано майно ДП "ХМТП" та майно ДП АМПУ. При цьому, договором було визначено порядок переходу до третьої особи дебіторської та кредиторської заборгованості.

На виконання концесійного договору від 26.06.2020 між ДП "ХМТП" та ТОВ Херсонський порт було укладено договір №63 Д від 15.12.2021. При цьому, остаточний розмір заборгованості був визначений сторонами у акті взаєморозрахунків від 06.01.2022, згідно якого різниця між вартістю дебіторської та кредиторської заборгованості є від`ємною та складає - 64 655 677,43 грн., розмір поточної кредиторської заборгованості є від`ємним та складає - 41 084 660,39 грн.

Господарський суд зазначає, що у ТОВ Херсонський порт не виникло загального правонаступництва прав та обов`язків ДП "ХМТП", а, отже, в кожному конкретному спорі слід перевіяти обставини переходу до концесіонера тієї або іншої кредиторської заборгованості.

За умовами п. 8.7.4 концесійного договору від 26.06.2020 передача в порядку правонаступництва кредиторської і дебіторської заборгованості Первісного оператора, тобто ДП "ХМТП", має бути здійснена на підставі відповідного договору за цінами, визначеними у звіті спільної комісії.

15.12.2021 між ДП ХМТП та ТОВ Херсонський порт було укладено договір про викуп інших необоротних матеріальних активів та оборотних матеріальних активів та компенсацію вартості кредиторської та дебіторської заборгованості, що передається в порядку правонаступництва №63 Д.

Проте, у договорі №63 Д від 15.12.2021 або у акті взаєморозрахунків від 06.01.2022 не було визначено конкретних видів кредиторської заборгованості, контрагентів ДП ХМТП, перед якими відповідач має заборгованість, розмір заборгованості тощо. При цьому, звіт спільної комісії або будь-який інший документ, який може конкретизувати відступлену кредиторську заборгованість, та який складався на виконання концесійного договору від 26.06.2020 або договору №63 Д від 15.12.2021, в матеріалах справи відсутні. Крім того, суд зазначає, що у витягах з концесійного договору від 26.06.2020, які були надані відповідачем та третьою особою, умови, які передбачають перехід всієї кредиторської заборгованості до ТОВ Херсонський порт відсутні.

У наданій ДП «ХМТП» оборотно-сальдовій відомості по рах. №631 станом на 23.12.2021, вказано, що кредит по рахунку на кінець періоду складає 41 084 660,39 грн. (з яких 1995,16 грн. заборгованість ДП «ХМТП» перед АТ Українська залізниця). При цьому, в акті взаєморозрахунків від 06.01.2022 зазначено, що поточної кредиторської заборгованості є від`ємним та складає - 41 084 660,39 грн.

Разом з тим, господарський суд вважає, що складена ДП «ХМТП» в односторонньому порядку оборотно-сальдова відомість по рах. №631 не може бути належним доказом відступлення третій особі кредиторської заборгованості у розмірі 1995,16 грн., яка виникла у зв`язку з пошкодженням вагона.

З викладених обставин господарський суд доходить висновку про недоведеність ДП «ХМТП» обставини переходу до ТОВ Херсонський порт кредиторської заборгованості відповідача перед АТ Українська залізниця у розмірі 1995,16 грн., що дозволяє господарському суду дійти висновку про необхідність задоволення заявленого АТ Українська залізниця позову.

За статтею 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи викладене вище, господарський суд доходить висновку щодо необхідності задоволення заявлених акціонерним товариством Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця акціонерного товариства Українська залізниця позовних вимог шляхом присудження до стягнення з державного підприємства Херсонський морський торговельний порт збитків у розмірі 1995,15 грн.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача відповідно до приписів ст. 129 ГПК України. Надмірно сплачений судовий збір може бути повернутий позивачу з державного бюджету за клопотанням останнього згідно з ухвалою суду відповідно до Закону України «Про судовий збір».

Керуючись ст. ст. 86, 129, 236 238, 240 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з державного підприємства Херсонський морський торговельний порт /73003, м. Херсон, пр-т Ушакова, 4; ідентифікаційний код 01125695/ на користь акціонерного товариства Українська залізниця /03150, м. Київ, вул. Є. Ґедройця, 5; ідентифікаційний код 40075815/ в особі регіональної філії Одеська залізниця акціонерного товариства Українська залізниця /65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19; ідентифікаційний код 40081200/ збитки у розмірі 1995,15 грн. /одна тисяча дев`ятсот дев`яносто п`ять грн. 15 коп./, судовий збір у розмірі 2 422,40 грн. /дві тисячі чотириста двадцять дві грн. 40 коп./.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення складено 11 вересня 2024 р.

Суддя С.П. Желєзна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121561628
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —916/2960/24

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 11.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні