Рішення
від 11.09.2024 по справі 155/1275/24
ГОРОХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №155/1275/24

Провадження №2/155/390/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.09.2024 м. Горохів

Горохівський районний суд Волинської області у складі:

головуючого - судді Сметани В.М.,

при секретарі судових засідань Воронюк Н.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду за позовом першого заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 , Управління державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області до ОСОБА_2 , про відшкодування шкоди

УСТАНОВИВ:

Позивач, 26 липня 2024 року звернувся з позовною заявою до відповідача, про відшкодування шкоди.

Позов мотивований, що 15 березня 2024 року о 06 годині 00 хвилин на рибогосподарському водному об`єкті Мар`янівському водосховищі біля села Цегів Мар`янівської територіальної громади Луцького району, ОСОБА_2 здійснював незаконний вилом водних біоресурсів забороненим знаряддям лову, а саме трьома сітками з жилки. Внаслідок незаконного вилову риби ОСОБА_2 впіймав сорок п`ять екземплярів карася сріблястого загальною вагою 7,4 кг, внаслідок чого заподіяно шкоду рибним запасам України у розмірі 71145,00 гривень.

Зазначає, що постановою Горохівського районного суду Волинської області від 16 квітня 2024 року ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 гривень.

Вказує, що згідно з таксами для обчислення розміру шкоди, завданої порушенням законодавства про рибне господарство внаслідок незаконного добування (вилову), знищення або пошкодження водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктів (їх частинах) України (крім континентального шельфу України, виключної (морської) економічної зони України), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2023 року №1042, головним спеціалістом Управління проведено розрахунок збитків заподіяних внаслідок незаконного вилову риби ОСОБА_2 , що складає 71145,00 гривень які на даний час не відшкодовані.

Враховуючи, вищенаведене просить стягнути з ОСОБА_2 на користь Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області 71145,00 гривень шкоди заподіяної державі внаслідок незаконного добування водних біоресурсів та судовий збір в розмірі 2422,40 гривень.

Ухвалою судді Горохівського районного суду Волинської області від 31 липня 2024 року відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного провадження.

Прокурор в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує та просив задовольнити.

Відповідач в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги визнає.

Представник Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги визнає в повному обсязі.

Представник управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Заслухавши учасників справи та дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити, з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно з протоколом про адміністративне правопорушення №000251 від 15 березня 2024 року вбачається, що 15 березня 2024 року о 06 годині 00 хвилин ОСОБА_2 здійснював вилов водних біоресурсів забороненими знаряддями лову трьома сітками з жилки на Мар`янівському водосховищі біля села Цегів, Мар`янівської територіальної громади Луцького району. Внаслідок незаконного вилову впіймали 45 екземплярів карася сріблястого, загальною вагою 7,4 кг. ОСОБА_2 заподіяв шкоду рибним запасам України у розмірі 71145 гривень. Вилов здійснював з дерев`яного човна, який зі слів ОСОБА_2 йому не належить. Зважування риби проводилось сертифікованою вагою DNEPRIVES розмінністю 6 кг (а.с.11).

Постановою Горохівського районного суду Волинської області від 16 квітня 2024 року, визнано винним ОСОБА_2 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 510,00 гривень з конфіскацією знаряддя вчинення правопорушення (а.с.12, 13).

Відповідно до копії довідки, наданої Управління державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області, вартість одного карася сріблястого становить 1581,00 гривня. ОСОБА_2 на Мар`янівському водосховищі поблизу села Цегів, Мар`янівської територіальної громади було виловлено 45 штук карася сріблястого. Вартість виловленої риби становить 71145,00 гривень (а.с.17).

Згідно листа №751/05-16/2-24 від 20 травня 2024 року, виданого Мар`янівською селищною радою Луцького району Волинської області, кошти від ОСОБА_2 в розмірі 71145,00 гривень, за шкоду заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища до місцевого бюджету Мар`янівської селищної ради не надійшли (а.с.15).

За приписами статті 40 КУпАП, якщо у результаті вчинення адміністративного правопорушення заподіяно майнову шкоду громадянинові, підприємству, установі або організації, то адміністративна комісія, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради під час вирішення питання про накладення стягнення за адміністративне правопорушення має право одночасно вирішити питання про відшкодування винним майнової шкоди, якщо її сума не перевищує двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а суддя районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду - незалежно від розміру шкоди, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті. Коли шкоду заподіяно неповнолітнім, який досяг шістнадцяти років і має самостійний заробіток, а сума шкоди не перевищує одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, суддя має право покласти на неповнолітнього відшкодування заподіяної шкоди або зобов`язати своєю працею усунути її. В інших випадках питання про відшкодування майнової шкоди, заподіяної адміністративним правопорушенням, вирішується в порядку цивільного судочинства.

Винуватість відповідача у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85 КУпАП, є доведеною і вищевказана постанова у справі про адміністративне правопорушення, яка набрала законної сили, у відповідності до частини 6 статті 82 ЦПК України, є обов`язковою для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалена постанова суду, лише в питанні чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Статтею 1 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», визначено, що добування (вилов) це є вилучення водних біоресурсів із середовища їх перебування. Вилучення водних біоресурсів, у тому числі і риби, із середовища їх перебування добування, є окремим видом правопорушення, за яке передбачена матеріальна відповідальність у виді відшкодування шкоди згідно визначених розмірів (такс), при цьому для настання відповідальності не має значення чи повернута незаконно вилучена (добута) риба у середовище свого перебування, чи ні.

Вищезазначена позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 січня 2019 року у справі № 541/307/17.

Відповідно до статті 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Статтею 69 цього Закону, визначено особливості застосування цивільної відповідальності та передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Згідно з розрахунком розміру шкоди, заподіяної незаконним виловом водних біоресурсів відповідачем, який здійснено відповідно до Такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах України, затвердженими постановою КМ України від 29 вересня 2023 року №1042 та довідки Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Волинській області, загальний розмір збитків складає 71145 гривень.

Відповідач даний розрахунок не спростував та не заперечив.

Положеннями ст. 4 ЦПК України, визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, або державних чи суспільних інтересах.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Звертаючись до суду із позовом в інтересах держави, уповноваженими органами якої є Мар`янівська селищна рада Луцького району Волинської області та управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області, прокурор посилався на те, що діями відповідача була спричинена шкода рибним запасам України, що знаходяться на території Мар`янівської територіальної громади Луцького району Волинськох області, яка полягала в незаконному вилові водних біоресурсів (риби) у розмірі 71145, 00 гривень. Вказана шкода у добровільному порядку не відшкодована, а Мар`янівська селищна рада Луцького району Волинської області та Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області, заходів судового захисту щодо стягнення з відповідача заподіяної ним шкоди не вжили і листом №1-4-9/372-24 від 08 травня 2024 року, просили Луцьку окружну прокуратуру заявити цивільний позов по відшкодування збитків, у зв`язку з відсутністю в них запланованих грошових коштів на судові витрати (а.с 10).

Приписи ст.131-1 Конституції України, ст. 56 ЦПК України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», наділяють прокурора повноваженнями на представництво в суді інтересів держави у виключних випадках, а саме: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

Оскільки Мар`янівська селищна рада Луцького району Волинської області є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду, суб`єктом комунальної власності, до відання якого, згідно з ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», також входить здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів (правопорушення було вчинене на території цієї ради), самостійно не реалізувала своє процесуальне право на подання позову, то у відповідності до положень ст.23 Закону України «Про прокуратуру», ст.56 ЦПК України, є всі підстави для підтвердження представництва прокурором інтересів держави в суді, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 26 травня 2020 року по справі №912/2385/18 за схожих обставин. Окрім того, відповідно до абзацу 3 частини 4 статті 23Закону України«Про прокуратуру» Луцькою окружною прокуратурою попередньо, до звернення до суду, повідомлено Мар`янівську селищну раду Луцького району Волинської області та Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області про звернення із даним позовом до суду (а.с.27, 28).

Таким чином наявні підстави для представництва інтересів держави в особі вказаних юридичних осіб у суді прокурором.

Згідно з приписами ст.66 Конституції України, кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Відповідно до приписів ст.10 Закону України «Про тваринний світ», громадяни відповідно до закону зобов`язані охороняти тваринний світ, сприяти відтворенню відновлювальних об`єктів тваринного світу, використовувати об`єкти тваринного світу відповідно до закону, відшкодовувати шкоду, заподіяну ними тваринному світу внаслідок порушення вимог законодавства про охорону, використання і відтворення тваринного світу.

Статтею 37 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», передбачено, що водні біоресурси, що знаходяться у внутрішніх водних об`єктах, територіальному морі, у виключній (морській) економічній зоні України, на континентальному шельфі, є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого права власника на ці ресурси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України та законами України.

За приписами ст.47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди, зокрема за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища. Таким чином, шкода, завдана внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів, повинна бути відшкодована відповідній місцевій раді за місцем завдання шкоди.

Відповідно до ст.13 Конституції України та ст.37 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», в якій зазначається, що водні біоресурси, що знаходяться у внутрішніх водних об`єктах, територіальному морі, у виключній (морській) економічній зоні України, на континентальному шельфі, є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого права власника на ці ресурси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України та законами України.

Крім того, ст.142 Конституції України, визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ст.ст.16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є юридичними особами і від імені та в інтересах територіальних громад, відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції.

Отже, органи місцевого самоврядування в межах своєї території є самостійними суб`єктами права власності на природні ресурси (в тому числі водні біоресурси).

Відповідно до ст.47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища зараховуються у місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до абзацу 11 частини 1 статті 10 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», посадові особи органів рибоохорони мають повноваження визначати розмір збитків, завданих рибному господарству, за затвердженими таксами та методиками.

З наведеного вбачається, що природні ресурси (в тому числі водні біоресурси), які відповідно до Конституції України та інших законодавчих актів є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, права власника (володіння, користування, розпоряджання) щодо яких, від імені Українського народу, здійснюють органи місцевого самоврядування, як юридичні особи, є майном певної територіальної громади (в даному випадку Рожищенської міської ради Луцького району Волинської області і зазначені природні ресурси є власністю Українського народу.

Водночас, загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду закріплені в ст.1166 ЦК України.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Таким чином, судом встановлено, що відповідач порушив вимоги законодавства про охорону тваринного світу, тобто вина ОСОБА_3 є доведеною.

В результаті незаконного вилову риби відповідач заподіяв збитки тваринному світу, розмір якого доведений та становить 71145,00 гривень.

Вина ОСОБА_3 у заподіянні майнової шкоди державі підтверджується постановою судді Горохівського районного суду Волинської області від 16 квітня 2024 року. Відповідно, між протиправними діями відповідача і завданою шкодою вбачається причинно-наслідковий зв`язок.

Шкода, завдана навколишньому природному середовищу в сумі 71145,00 гривень відповідачем у добровільному порядку не сплачена, тому підлягає стягненню в судовому порядку.

Відповідач, на виконання вимог ч.1 ст.81 ЦПК України, не надав суду жодних доказів, які б спростовували позовні вимоги. Докази, що спростовують висновки суду, станом на час розгляду справи відсутні.

За таких обставин та з підстав, передбачених вищевказаними нормами матеріального права, враховуючи обґрунтованість та підставність позовних вимог, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.

В порядку статті 141 ЦПК України, з відповідача на користь Волинської обласної прокуратури підлягають стягненню 2422,40 гривні судового збору.

Керуючись статтями 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 77-81, 83, 141, 258, 259, 263, 264, 265, 268 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позовну заяву задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області 71145,00 (сімдесят одну тисячу сто сорок п`ять) гривень 00 копійок матеріальної шкоди, заподіяної державі внаслідок незаконного добування водних біоресурсів.

Реквізити по оплаті шкоди: ЄДРПОУ:04334933, номер рахунку (IBAN): UA088999980314060542000003574, отримувач ГУК у Волин.обл/ссмт.Мар`янівка/24062100, код отримувача: 38009371.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Волинської обласної прокуратури 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 (сорок) копійок судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Волинського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Сторонами по справі:

Позивач: перший заступник керівника Луцької окружної прокуратури Олішкевич Олександр Вікторович, адреса: місто Луцьк, вулиця Винниченка, 13, Волинська область.

Позивач: Мар`янівська селищна рада Луцького району Волинської області, місцезнаходження: смт.Мар`янівка, вулиця Незалежності, 26, Луцький район, Волинська область, ЄДРПОУ: 04334933).

Позивач: Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Волинській області, місцезнаходження: місто Луцьк, вулиця Товарова, 11, Волинська область, ЄДРПОУ: 41286161.

Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 .

Дата складення повного тексту рішення 11 вересня 2024 року.

Суддя Горохівського районного суду

Волинської області В.М. Сметана

СудГорохівський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121562239
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища

Судовий реєстр по справі —155/1275/24

Рішення від 11.09.2024

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Сметана В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні