Справа № 367/6118/23
Провадження №2/367/1655/2024
УХВАЛА
Іменем України
10вересня 2024 Ірпінський міський суд Київської області у складі:
головуючого судді Мерзлого Л.В.,
за участі секретаря судових засідань Маленко О.О.,
прокурора Годлевської-Коновалової А.В.,
розглянувши у підготовчому судовому засіданні в місті Ірпінь заяву керівника Бучанської окружної прокуратури Київської області Турбара А. про зміну предмета позову та залучення співвідповідача,-
в с т а н о в и в :
В провадженні Ірпінського міського суду Київської області перебуває цивільна справа за позовом Керівника Бучанської окружної прокуратури Київської області в інтересах Київської обласної державної адміністрації до ОСОБА_1 , третя особа: Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України", про усунення перешкод користування майном шляхом скасування рішення про державну реєстрацію права власності, повернення земельної ділянки.
В підготовчому судовому засіданні прокурором подана заява про зміну предмета позову та залучення співвідповідача, яку мотивує тим, що підставою для звернення з позовом до суду стало встановлене порушення вимог ст. 20, ст. 84, ст. 122, ст. 116, ст. 149 Земельного кодексу України, ст. 57 Лісового кодексу України під час реєстрації за фізичною особою - ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001площею 2,9604га, за рахунок кварталів N? 41 та N? 42 Ірпінського лісництва ДП «Київський лісгосп», яка перебуває у власності держави та у постійному користуванні ДП «Київський лісгосп».
Зокрема, установлено, що право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 32109000000:03:009:0001плошею 2,9604га, розташованої у м. Ірпінь, Київської області з цільовим призначення «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», зареєстроване за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). Вказане право власності зареєстроване державним реєстратором Сквирської міської ради Київської області Шерстюк Альоною Олександрівною 31.01.2022, індексний номер рішення:63146083(номер запису про право власності: 46427318, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 2569520832080) на підставі державного акту на право приватної власності на землю серія та номер І-КВ N?100941від 11.04.2001, видавник: Ірпінська міська Рада народних депутатів (акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю N? 185) та витягу з ДЗК, серія та номер: НВ- 6500049932022, виданий 17.01.2022, видавник: Державний земельний кадастр; відомості з ДЗК, серія та номер:54211911, виданий 28.01.2022.
Водночас установлено, що реєстрація права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001, площею 2,9604га здійснена з порушеннями земельного та лісового законодавства, оскільки остання відноситься до земель державного лісового фонду.
Підтвердженням віднесення вказаної земельної ділянки до земель державного лісового фонду є:
- інформація державного підприємства «Київське лісове господарство» N? 02-162 від 16.02.2022відповідно до якої та планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування2014року та даних публічно-кадастрової карти України, земельна ділянка з кадастровим номером: 3210900000:03:009:0001, площею 2,9604га, накладається на землі лісогосподарського призначення державного лісового фонду Підприємства (Ірпінське лісництво, а саме квартал 41, виділи 8, 20, 25, квартал 42 виділ 1, 2, 3, 16. Категорія лісів: Рекреаційно-оздоровчі ліси. Лісогосподарська частина лісів зелених зон);
- інформація ВО «Укрдержліспроект» від 10.02.2022N? 115 та доданими до неї фрагментами з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів N? 41 та N? 42 Ірпінського лісництва ДП «Київський лісгосп» за даними лісовпорядкування2003та2014року, відповідно до яких спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001, розташована в межах земель Ірпінського лісництва ДП «Київський лісгосп»;
- висновок експерта, складеного за результатами проведення земельно-технічної експертизи від 16.03.2023року N?2256/23-41, відповідно до якого земельна ділянка з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001, площею 2,9604га, накладається на землі Державного підприємства «Київське лісове господарство» (квартали №41 тa №42 Ірпінського лісництва. Площа накладення становить 2,9503 га.
Крім того, установлено, що договір купівлі-продажу спірної земельної ділянки, зазначений у державному акті на право власності на землю, а саме від 12.02.2001N? 98 ОСОБА_1 не укладався, а державний акт серія та номер серії I-КВ N?100941від 11.04.2001уповноваженими органами не видавався.
Вказане підтверджується листами, отриманими від приватного нотаріуса Білоконь С.І. за N? 29/01-16від 27.07.2022, Ірпінської державної нотаріальної контори N? 31702-14 від 28.07.2022та Київського обласного державного нотаріального архіву N?1092/01-17від 29.07.2022, відповідно до яких договір купівлі-продажу N? 98 від 12.02.2001, стороною в якому є ОСОБА_1 вищевказаними суб?єктами нотаріальної діяльності не посвідчувався.
Зважаючи на вище встановлені обставини вбачається, що у2001році ОСОБА_1 не укладав договір купівлі-продажу земельної ділянки N? 98 від 12.02.2001, отже підстави для отримання ним державного акту серії І І-КВ N?100941від 11.04.2001були відсутні.
Крім того, відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Київській області N? 10-10-0.333-2388/2-22 від 22.06.2022 у місцевому фонді документації із землеустрою та оцінки земель Відлілу N?4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Київській області документація із землеустрою не обліковується. В архіві Відділу другий примірник державного акту на право власності на вказану земельну ділянку серія та номер I-КВ N?100941, виданий на ім?я ОСОБА_1 - не обліковується.
Згідно Книги записів реєстрації державних актів на право приватної власності на землю на території Ірпінської міської ради, за реєстраційним номером, зазначеним в державному акті - 185, зареєстрований інший державний акт, іншому громадянину, на іншу земельну ділянку.
Таким чином, рішення уповноваженими органами про відведення спірної земельної ділянки не приймалось, відповідно право власності у законний спосіб на неї не встановлювалось.
Враховуючи, що уповноваженим органом державної виконавчої влади рішення про вилучення спірної земельної ділянки та передачу її у приватну власність не приймалось, відтак право постійного користувача та дійсного володільця земельною ділянкою, до цього часу у законний спосіб не припинене, що вказує на те, що право приватної власності на спірну ділянку у відповідача не виникло, тому ефективним способом захисту, спрямованим на повернення земельної ділянки у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації, є негаторний позов (ст. 391 Цивільного кодексу України), який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного власника відповідних земельних ділянок.
Відповідно до позовної заяви предметом судового розгляду у даній справі є застосоване у порядку ст. 391 ЦК України:
1. Усунення перешкод у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001, площею 2,9604га, шляхом скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 31.01.2022за індексним номером63146083, яким за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) було зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001, площею 2,9604га;
2. Усунення перешкод у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001, площею 2,9604га, шляхом її повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації від ОСОБА_1 .
Водночас, частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Аналогічна підстава скасування державної реєстрації земельної ділянки передбачена частиною 13 статті 79-1 ЗК України.
Відповідно до висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 19.01.2022у справі N? 363/2877/18, від 16.02.2022у справі N? 363/669/17, від 18.01.2023у справі N? 369/10847/19, зайняття земельних ділянок, зокрема шляхом часткового накладення, треба розглядати як таке, що не є повязаним з позбавленням власника його володіння цим майном. У цьому випадку ефективним способом захисту права, яке позивач як власник земельних ділянок вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майном.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 22.05.2024у справі N? 916/1750/22, відповідно до якої: «у справі, що розглядається, незаконно сформована спірна земельна ділянка частково накладається на землі державного лісового фонду, отже лише частина спірної земельної ділянки є власністю держави, інша її частина належить до земель комунальної власності.
За таких обставин повернення усієї спірної земельної ділянки у власність держави порушуватиме право комунальної власності Ради на частину земельної ділянки, а часткове її повернення неможливе у зв?язку з її сформованістю як повернути частину сформованої земельної ділянки на користь Херсонської ОВА, як того вимагає прокурор, у такому випадку буде неправомірним, а здійснити її поділ неможливо.
Отже, позовна вимога про повернення частини спірної земельної ділянки позивачу задоволенню не підлягає.
Щодо скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки
Верховний Суд зазначає про таке.
Відповідно до частини 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об?єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Таким чином, єдиною підставою для скасування в Державному земельному кадастрі незаконної державної реєстрації земельної ділянки є судове рішення про скасування такої державної реєстрації.
Таким чином, у разі коли незаконно сформована земельна ділянка частково накладається на землі державного лісового фонду, лише частина спірної земельної ділянки є власністю держави, а інша належить до земель комунальної власності.
За таких обставин, повернення усієї земельної ділянки порушуватиме право комунальної власності на іншу частину земельної ділянки, а часткове повернення неможливе у зв?язку з її сформованістю як єдиного об?єкта цивільних прав.
Згідно вимог ст. 16, 25 Закону України «Про Державний земельний кадастр», кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Також у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки закривається і відповідна Поземельна книга.
Водночас, відповідно до приписів пунктів 107, 110 та 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012N?1051державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів49-54цього Порядку. За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор може прийняти рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85цього Порядку у разі розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Зважаючи на викладене, ефективним способом захисту порушеного права у цих правовідносинах є заявлення негаторного позову, у складі позовних вимог якого має бути вимога про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001в Державному земельному кадастрі.
У даній заяві про зміну предмета позову обгрунтовано необхідність зміни матеріально-правової вимоги з метою належного захисту прав та охоронюваного законом інтересу держави, без зміни підстав позову.
Не вважаються зміною підстав позову доповнення його новими обставинами при збереженні в ньому первісних обставин та зміна посилання на норми матеріального чи процесуального права.
Частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Аналогічна підстава скасування державної реєстрації земельної ділянки передбачена частиною 13 статті 79-1 3К України.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015N? 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.
Зважаючи на викладене, до вищевказаної позовної заяви має бути залучена як співвідповідач Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Просить залучити до участі у справі, як співвідповідача Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Позовні вимоги у даній справі N? 367/6118/23 розглядати у наступній редакції:
«Усунути перешкоди у здійсненні власником - державою в особі Київської обласної державної адміністрації права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення шляхом скасування рішення державного реєстратора від 31.01.2022за індексним номером63146083про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001площею 2,9604га із припиненням речових прав щодо неї.
Усунути перешкоди у здійсненні власником - державою в особі Київської обласної державної адміністрації права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення площею 2,9604га шляхом скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001.
Стягнути з відповідачів на користь Київської обласної прокуратури судовий збір.
В підготовчому судовому засіданні прокурор просила задовольнити заяву.
В підготовче судове засідання інші учасники справи не прибули, про розгляд справи повідомлені належним чином.
Заслухавши заяву та доводи прокурора, оглянувши матеріали цивільної справи № 367/6118/23, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до ч.3, 4ст. 49 ЦПК України, до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви. Зміна предмета або підстав позову при новому розгляді справи допускається в строки, встановлені частиною третьою цієї статті, лише у випадку, якщо це необхідно для захисту прав позивача у зв`язку із зміною фактичних обставин справи, що сталася після закінчення підготовчого засідання.
Зі змісту норми вказаної статті, вбачається, що змінити підставу або предмет позову позивач може тільки до початку розгляду справи по суті.
Виходячи з загальних положеньЦПК Українипідстава позову - це фактичні обставини, на яких ґрунтується вимога позивача. Зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується вимога позивача.
Зміна предмета позову означає зміну вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача.
Предмет позову - це матеріальний зміст позовних вимог позивача, проявляється в матеріально-правовій заінтересованості - отримати певне матеріальне благо.
Підстава позову - обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, які об`єктивуються у поданих доказах. Верховний Суд України відзначив, що під підставами позову, які згідно зіст. 49 ЦПКможе змінити лише позивач, слід розуміти обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, а не самі по собі посилання позивача на певну норму закону, яку суд може замінити, якщо її дія не поширюється на дані правовідносини.
Отже, як вбачається з поданої заявипро зміну предмету позову, вона відповідає вимогамст.49 ЦПК України, а тому суд вважає можливим задовольнити заяву позивача про зміну предмету позову.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 189 Цивільного процесуального кодексу України одним із завдань підготовчого засідання є остаточне визначення складу учасників справи.
Як визначено п. 4 ч. 2 ст. 197 Цивільного процесуального кодексу України у підготовчому засіданні суд серед іншого вирішує питання про вступ у справу інших осіб, заміну неналежного відповідача, залучення співвідповідача, об`єднання справ і роз`єднання позовних вимог, прийняття зустрічного позову, якщо ці питання не були вирішені раніше.
Враховуючи, що заява про змінупредмета позовута залученняспіввідповідача є обґрунтованою, суд вважає за необхідне задовольнити заяву.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст.49, 197, 258, 259,260ЦПК України суд,-
у х в а л и в:
Заяву Бучанськоїокружної прокуратуриКиївської областіТурбара А.про змінупредмета позовута залученняспіввідповідача - задовольнити.
Залучити до участі у справі №367/6118/23, як співвідповідача - Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Позовні вимоги у даній справі № 367/6118/23 розглядати у наступній редакції:
«Усунути перешкоди у здійсненні власником - державою в особі Київської обласної державної адміністрації права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення шляхом скасування рішення державного реєстратора від 31.01.2022за індексним номером63146083про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001площею 2,9604га із припиненням речових прав щодо неї.
Усунути перешкоди у здійсненні власником - державою в особі Київської обласної державної адміністрації права користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення площею 2,9604га шляхом скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3210900000:03:009:0001.
Стягнути з відповідачів на користь Київської обласної прокуратури судовий збір».
Відкласти підготовче судове засідання по цивільній справі № 367/6118/23.
Запропонувати відповідачу, у зв`язку зі зміною предмета позову по даній справі, подати відзив, в якому викласти заперечення, в строк п`ятнадцяти днів з дня отримання даної ухвали. Копія відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи повинна бути надіслана (надана) одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя: Л.В. Мерзлий
Суд | Ірпінський міський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121564119 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Ірпінський міський суд Київської області
Мерзлий Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні