ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11 вересня 2024 року Справа № 280/6218/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКР МІТ ГРУП" (70037, Запорізька обл., Вільнянський р-н, село Люцерна(з), вул.Сонячна, будинок 4-А, ЄДРПОУ 41305456) до Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 166, ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКР МІТ ГРУП" (далі позивач) до Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (далі відповідач), відповідно до якого позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14 травня 2024 року за №000/7808/0416 у повному обсязі, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що податкове повідомлення-рішення від 14 травня 2024 року за №000/7808/0416, винесене ГУ ДПС у Запорізькій області за результатами проведення камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних є протиправним та таким що підлягає скасуванню, оскільки воно прийняте з порушенням процедури прийняття, без урахуванням положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України стосовно накладних, поданих та зареєстрованих позивачем до 30 червня 2023 року включно. Акцентує увагу суду на тому, за реєстрацію накладних із порядковим номером з № 1 по № 2527, інформація щодо яких міститься в Акті камеральної перевірки ГУ ДПС у Запорізькій області від 26 березня 2024 року за № 3009/08-01-04-16/423055456, співпадають із нормативно визначеним терміном дії карантину і санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних не повинні бути нараховані. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 08 липня 2024 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 161 КАС України.
09 липня 2024 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 15 липня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін у відповідності до положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Також, вказаною ухвалою судді від відповідача витребувано засвідчену належним чином копію податкового повідомлення-рішення від 14 травня 2024 року за №000/7808/0416
26липня 2024 року відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, який обґрунтований тим, що за результатами камеральної перевірки встановлено порушення позивачем вимог пункту 201.10 статті 201 ПКУ, з урахуванням вимог пункту 89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПКУ, підпункту 69.1 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме - перевищення термінів реєстрації ПН / РК до ПН в ЄРПН. Зазначені порушення відображено в акті камеральної перевірки №3009/08-01-0416/41305456 від 26 березня 2024 року, який 27 березня 2024 року направлено платнику поштою з рекомендованим повідомленням про вручення №0600903445391. Згідно акту перевірки податкові накладні, які були складені та зареєстровані платником податків по двох категоріях: складені та зареєстровані у відповідності до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», від 12 травня 2022 року №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року; складені та зареєстровані у відповідності до Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення. Зазначає, що за період квітень 2022року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022року, серпень 2022року, вересень 2022 року, жовтень 2022року, листопад 2022 року, грудень 2022року, перша половина січня 2023 року до позивача застосовано штрафні санкції у відповідності до Закону України № 2260-ІХ (порядковий номер у розрахунку до податкового повідомлення-рішення (стовпець 1) з 1- 2453. Також, вказує, що за період друга половина січня 2023 року, лютий 2023 року, травень 2023 року, червень 2023 року, липень 2023 року, серпень 2023 року, вересень 2023 року, до позивача застосовано штрафні санкції у відповідності до Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-К (порядковий номер у розрахунку до податкового повідомлення-рішення (стовпець 1) з 2454-2553. Акцентує увагу суду на тому, що постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі № 280/9489/23, у зв`язку із відсутністю причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в позовній заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на TOB «УКР МІТ ГРУП» та можливістю виконання ним податкового обов`язку, скасовано рішення Запорізького окружного адміністративного суду, яким визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення за №31011/6/08-01-04-05-03 від 24 листопада 2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків - товариством з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків; зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - товариством з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків. З огляду на вказане, вважає, що податкове повідомлення-рішення від 14 травня 2024 року №000/7808/0416, є правомірним та відповідає нормам діючого законодавства України та нормам Податкового кодексу України, а позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» (ЄДРПОУ 41305456) є не обґрунтованою, та такою, що не підлягає задоволенню.З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.
Окрім того, прохальна частина відзиву на позовну заяву, зокрема, містила клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою суду від 29 липня 2024 року в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Запорізькій області про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін відмовлено.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
26 березня 2024 року Вільнянським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Запорізькій області на підставі підпункту 20.1.4, пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 ст.75 у порядку статті 76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями) (далі за текстом ПКУ), проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР МІТ ГРУП" (ЄДРПОУ 41305456) з питань своєчасності реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних за період квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022року, серпень 2022року, вересень 2022 року, жовтень 2022року, листопад 2022 року, грудень 2022року, січень 2023року, лютий 2023 року, травень 2023 року, червень 2023 року, липень 2023 року, серпень 2023 року, вересень 2023 року.
За результатами перевірки встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПКУ, з урахуванням вимог пункту 89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПКУ, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме - перевищення термінів реєстрації ПН / РК до ПН в ЄРПН, про що складено Акт камеральної перевірки від 26 березня 2024 року №3009/08-01-0416/41305456 (далі Акт).
Згідно вищезазначеного Акту податкові накладні, були складені та зареєстровані позивачем по двох категоріях:
- складені та зареєстровані у відповідності до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», від 12 травня 2022 року №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року;
- складені та зареєстровані у відповідності до Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
В порядку пункту 86.7 статті 86 ПКУ позивачем на адресу Головного управління ДПС у Запорізькій області направлено заперечення ТОВ "УКР МІТ ГРУП" від 16 квітня 2024 року №15 до Акту.
Відповідно до вимог підпункту 86.7.2 пункту 86.7 статті 86 ПКУ позивача повідомлено про місце та час розгляду матеріалів перевірки листом від 24 квітня 2024 року №1858/6/08-01-04-03-06, який надіслано на його адресу засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення.
На розгляді заперечень 02 травня 2024 року був присутній представник позивача.
14 травня 2024 року ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форми Н від №000/7808/0416 на суму штрафних санкцій в розмірі 426576,64 грн.
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 14 травня 2024 року №000/7808/0416, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
Системний аналіз викладених норм законодавства дає підстави для висновку, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника прогресивної шкали штрафу в залежності від кількості днів порушення строку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, а також штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування.
При цьому податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 03 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова трьох місяців замінено словами шести місяців.
У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником у період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Аналогічний правовий підхід до застосування вказаних норм права викладено Верховним Судом у постановах від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 02 квітня 2024 року у справі № 520/18349/23. У постановах від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 та від 22 лютого 2024 року у справі № 420/19335/22 суд касаційної інстанції зазначив, що фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.
Також, з вищевикладеного вбачається, що якщо податкова накладна / розрахунок коригування до податкової накладної складена (-ий) після набрання чинності Законом № 2876-IX (08 лютого 2023 року) та зареєстрована (-ий) в «Єдиному реєстрі податкових накладних» з порушенням строків, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України до платника податків застосовується відповідальність відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України; якщо податкова накладна / розрахунок коригування до податкової накладної складена (-ий) до набрання чинності Законом № 2876-IX (08 лютого 2023 року), але строк реєстрації її не скінчився станом на день набрання цим Законом чинності застосуванню підлягають норми пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.
Вказані висновки відповідають позиції Верховного Суду викладеній в постанові від 30 січня 2024 року по справі № 280/4484/23, від 06 лютого 2024 року по справі № 160/10740/23.
Матеріали справи свідчать, що 2553 податкові накладні позивачем зареєстровано несвоєчасно.
Так , податкові накладні за період з 27 квітня 2022 року по 31 травня 2022 року зареєстровані позивачем після 15 липня 2022 року, а саме 18 липня 2022 року, 03 серпня 2022 року, 29 серпня 2022 року, 01 вересня 2022 року, 06 вересня 2022 року, 08 вересня 2022 року (п/п 1-51 Акту).
Окрім того, позивачем 01 червня 2022 року, 02 червня 2022 року, 03 червня 2022 року, 04 червня 2022 року, 06 червня 2022 року, 07 червня 2022 року, 08 червня 2022 року, 09 червня 2022 року, 10 червня 2022 року 11 червня 2022 року, 13 червня 2022 року, 14 червня 2022 року, 15 червня 2022 року складено податкові накладні, які, з урахування дати їх складення, мали бути зареєстровані у строк до 30 червня 2022 року, та були зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 52- 539).
Також, позивачем 16 червня 2022 року, 17 червня 2022 року, 18 червня 2022 року, 20 червня 2022 року, 21 червня 2022 року, 22 червня 2022 року, 23 червня 2022 року, 24 червня 2022 року, 25 червня 2022 року, 27 червня 2022 року, 28 червня 2022 року, 29 червня 2022 року, 30 червня 2022 року складено ряд податкових накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 липня 2022 року, та були зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 540-990).
Окрім того, 01 липня 2022 року, 02 липня 202 року, 04 липня 2022 року, 05 липня 2022 року, 06 липня 2022 року, 07 липня 2022 року, 08 липня 2022 року, 09 липня 2022 року, 11 липня 2022 року, 12 липня 2022 року, 13 липня 2022 року, 14 липня 2022 року, 15 липня 2022 року, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 31 липня 2022 року, та були зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 991-1587).
Також, 16 липня 2022 року, 18 липня 2022 року, 19 липня 2022 року, 20 липня 2022 року, 21 липня 2022 року, 22 липня 2022 року, 23 липня 2022 року, 25 липня 2022 року, 25 липня 2022 року, 26 липня 2022 року, 27 липня 2022 року, 28 липня 2022 року, 29 липня 2022 року, 20 липня 2022 року, 31 липня 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 серпня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 1588 - 2151).
Окрім того, 02 серпня 2022 року, 08 серпня 2022 року, 10 серпня 2022 року, 12 серпня 2022 року, 15 серпня 2022 року позивачем складені накладні, 2022 року, 20 липня 2022 року, 31 липня 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 31 серпня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2152-2159).
Також, 18 серпня 2022 року, 19 серпня 2022 року, 23 серпня 2022 року, 24 серпня 2022 року, 26 серпня 2022 року, 29 серпня 2022 року, 31 серпня 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 вересня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2160-2179).
Окрім того, 05 вересня 2022 року, 07 вересня 2022 року, 08 вересня 2022 року, 09 вересня 2022 року, 12 вересня 2022 року, 13 вересня 2022 року, 14 вересня 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 30 вересня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2180 - 2213).
Також, 16 вересня 2022 року, 19 вересня 2022 року, 20 вересня 2022 року, 21 вересня 2022 року, 22 вересня 2022 року, 23 вересня 2022 року, 26 вересня 2022 року, 27 вересня 2022 року, 28 вересня 2022 року, 29 вересня 2022 року, 30 вересня 2022 року, позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 жовтня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2214-2357).
Окрім того, 03 жовтня 2022 року, 04 жовтня 2022 року, 05 жовтня 2022 року, 06 жовтня 2022 року, 07 жовтня 2022 року, 10 жовтня 2022 року, 11 жовтня 2022 року, 12 жовтня 2022 року, 13 жовтня 2022 року, 14 жовтня 2022 року, 15 жовтня 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 31 жовтня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2214 - 2391).
Також, 15 жовтня 2022 року, 19 жовтня 2022 року, 21 жовтня 2022 року, 24 жовтня 2022 року, 25 жовтня 2022 року, 26 жовтня 2022 року, 27 жовтня 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 листопада 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2214-2399).
Окрім того, 03 листопада 2022 року, 14 листопада 2022 року, 23 листопада 2022 року, 30 листопада 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 30 листопада 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2400-2402).
Також, 23 листопада 2022 року та 30 листопада 2022 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 грудня 2022 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2403-2404).
Окрім того, 21 грудня 2022 року, 24 грудня 2022 року, 26 грудня 2022 року, 27 грудня 2022 року, 28 грудня 2022 року, 30 грудня 2022 року, позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 15 січня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2405-2441).
Також, 06 січня 2023 року, 10 січня 2023 року, 11 січня 2023 року, 13 січня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 31 січня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2442-2452).
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що за період квітень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року, липень 2022року, серпень 2022 року, вересень 2022 року, жовтень 2022 року, листопад 2022 року, грудень 2022 року, перша половина січня 2023 року відповідач правомірно застосовав до позивача штрафні санкції у відповідності до Закону № 2260-ІХ виходячи із розрахунку 10%, 20%, 30% та 40% суми податку на додану вартість, вказану у накладних, в залежності від строку порушення реєстрації таких накладних.
Окрім того, 17 січня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 18 лютого 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2453 - 2464).
Також, 01 лютого 2023 року 03 лютого 2023 року, 03 лютого 2023 року, 06 лютого 2023 року, 07 лютого 2023 року, 08 лютого 2023 року, 09 лютого 2023 року, 10 лютого 2023 року, 13 лютого 2023 року, 14 лютого 2023 року, 15 лютого 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 05 березня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2465-2522).
Окрім того, 28 лютого 2023 року, позивачем складено накладну, яка з урахуванням її складення мали бути зареєстрована у строк до 18 березня 2023 року, однак зареєстрована позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2523).
Також, 30 травня 2023 року та 31 травня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 18 червня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2524 - 2527).
Окрім того, 02 червня 2023 року та 15 червня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 05 липня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2528 - 2532).
Також, 21 червня 2023 року та 23 червня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 18 липня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2533 - 2535).
Окрім того, 03 липня 2023 року, 05 липня 2023 року, 06 липня 2023 року, 12 липня 2023 року, 12 липня 2023 року, позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 05 серпня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2536-2539).
Також, 17 липня 2023 року, 19 липня 2023 року, 31 липня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 18 серпня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2540-2543).
Окрім того, 01 серпня 2023 року, 02 серпня 2023 року, 03 серпня 2023 року, 07 серпня 2023 року позивачем складено ряд накладних, які з урахуванням дати їх складення мали бути зареєстровані у строк до 05 вересня 2023 року, однак зареєстровані позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2544-2552).
Також, 05 вересня 2023 року позивачем складено податкову накладну, яка з урахуванням дати її складення мали бути зареєстровані у строк до 05 жовтня 2023 року, однак зареєстрована позивачем після настання такої дати (п/п Акту № 2553).
Судом встановлено, що з другої половини січня 2023 року по вересень 2023 року податкові накладні зареєстровані позивачем після 08 лютого 2023 року.
З огляду на вказане, суд приходить до висновку, що відповідач правомірно застосував до позивача штрафні санкції згідно пунктів 89,90 ПК України відповідно до Закону № 2876-ІХ (після 08 лютого 2023 року) за податкові накладні, складені у другій половині січня 2023 року, лютому 2023 року, травні 2023 року, червні 2023 року, липні 2023 року, серпні 2023 року, вересні 2023 року виходячи із 2%, 10% та 15% суми податку на додану вартість, вказану у накладних, в залежності від строку порушення реєстрації таких накладних.
Крім того, матеріалами справи встановлено, що постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі № 280/9489/23, у зв`язку із відсутністю причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в позовній заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на TOB «УКР МІТ ГРУП» та можливістю виконання ним податкового обов`язку, скасовано рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року, яким визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення за №31011/6/08-01-04-05-03 від 24 листопада 2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків - товариством з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків; зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - товариством з обмеженою відповідальністю «УКР МІТ ГРУП» своїх податкових обов`язків.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України та пунктів 89,90 ПК України відповідно до Закону № 2876-ІХ (після 08 лютого 2023 року).
Згідно з частиною 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд повинен врахувати висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи приведені вище висновки Верховного Суду, доводи позивача є необґрунтованими, а податкове повідомлення-рішення від від 14 травня 2024 року за №000/7808/0416 винесено відповідно до вимог законодавства та фактичних обставин.
Згідно частиною 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКР МІТ ГРУП" до Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 11 вересня 2024 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121572923 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні