Рішення
від 12.09.2024 по справі 640/7214/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2024 року №640/7214/22

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Білоноженко М.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ренесанс Фарм» до Київської митниці Державної митної служби України про зобов`язання вчинити дії ,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Ренесанс Фарм» (02099, м. Київ, вул. Бориспільська, 9, код ЄДРПОУ 30964541) звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Київської митниці Державної митної служби України (03124, м. Київ, бул. Вацлава Гавела, 8а, код ЄДРПОУ 43997555), в якому просить суд зобов`язати Київську митницю Державної митної служби України вчинити дії, щодо внесення митної декларації до бази даних з проведенням митного оформлення товару, Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНЕСАНС ФАРМ", а саме обліпихової олії у обсязі 100 кг.

В обгрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що заборона діє на безпосереднє ввезення товару з рф. Проте, вантаж перебував на території України до початку воєнного стану і не був розмитнений з незалежних від позивача причин.

Окружним адміністративним судом міста Києва відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) без повідомлення учасників справи.

Законом України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13.12.2022 № 2825-IX (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

На виконання вимог Закону №2825-IXупровідним листом від 04.01.2023 №03-19/1278/23 матеріали справи №640/7214/22 передано до Київського окружного адміністративного суду (вх. від 12.02.2024 №8717).

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду, справу №640/7214/22 передано до розгляду судді Білоноженко М.А.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року справу прийнято до свого провадження суддею Білоноженко М.А.

Відповідач, не погоджуючись із доводами позивача, надав відзив на позовну заяву, в якому вказав, що товари, розміщені на складах тимчасового зберігання, розташованих поза межами пунктів пропуску через державний кордон України на територіях аеропортів, морських та/або річкових портів, до їх випуску зі складу вважаються такими, що не пропущені на митну територію України. Проставляння печаток (штампів) «Під митним контролем» на транспортній авіа накладній позивача це лише дозвіл на розміщення товару на складі тимчасового зберігання, тому товар позивача не знаходися на митній території України та не перетинав митний кордон України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Між Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕНЕСАНС ФАРМ» та Індивідуальним підприємцем (відповідно до норм законодавства російської федерації) ОСОБА_1 20 січня 2022 року було укладено міжнародний договір купівлі-продажу товарів у відповідності до Конвенції ООН «Про договори міжнародної купівлі- продажу товарів» від 11 квітня 1980 року та Закону України «Про зовнішньо- економічну діяльність».

Предметом зазначеного договору було постачання обліпихової олії у обсязі 100 (сто) кг та загальною вартістю 8 000 (вісім тисяч) євро. Продавцем було виставлено рахунок-фактуру (інвойс), за яким позивач здійснив оплату у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням у іноземній валюті від 26 січня 2022 року. Згідно декларації на товари від 17 лютого 2022 року, товар було відвантажено до авіа перевізника.

Відповідно до печаток (штампів) державних митних органів України на транспортній авіанакладній та інвойсі, вантаж прибув на територію України 23 лютого 2022 року (за один день до початку воєнного вторгнення російської федерації на територію України та оголошення воєнного стану). У зв`язку з веденням бойових дій із захисту України на території Київської області, склад аеропорту «Бориспіль», на якому перебував вантаж, не працював. Після закінчення активних бойових дій на території Київської області, склад аеропорту «Бориспіль» відновив роботу, що поновило можливість проводити дії щодо розмитнення товарів.

З метою проведення дій, щодо розмитнення прибувшого на територію України вантажу, позивач звернувся до спеціалізованої брокерської компанії ТОВ «Фрідман-Україна».

29 квітня 2022 року вказана брокерська компанія подала Митну декларацію, щодо розмитнення вантажу позивача, до відділу митного оформлення №1 митного поста «СХІДНИЙ» Київської Митниці Державної митної Служби України, через електронну систему подання митних декларацій з розмитнення товарів.

Проте, у обробці та прийнятті до бази даних поданої митної декларації було відмовлено, про що посадовою особою відділу митного оформлення №1 митного поста «Східний» ОСОБА_2 , сформовано відповідне повідомлення із змістом, що імпорт товарів з цієї країни заборонено.

Підставою відмови у внесенні до бази даних митної декларації є прийнята Кабінетом Міністрів України Постанова №426 від 09 квітня 2022 року «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації».

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом, при вирішенні якого суд виходить із наступного.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Митний кодекс України (далі - МК України, у редакції чинній на час винесення оскаржуваного рішення) визначає засади організації та здійснення митної справи в Україні, регулює економічні, організаційні, правові, кадрові та соціальні аспекти діяльності митної служби України, спрямований на забезпечення захисту економічних інтересів України, створення сприятливих умов для розвитку її економіки, захисту прав та інтересів суб`єктів підприємницької діяльності та громадян, а також забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.

Встановлені порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, здійснення відповідно до закону державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності митних органів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної митної політики, становлять митну справу (частина 1 статті 7 МК України).

Згідно з ч. 1 ст. 186 МК України переміщення товарів через митний кордон України здійснюється засобами авіаційного, водного, автомобільного, залізничного, трубопровідного транспорту та лініями електропередачі, а також змішаними перевезеннями. Під змішаним (комбінованим) перевезенням розуміється міжнародне перевезення вантажів щонайменш двома різними видами транспорту відповідно до договору змішаного (комбінованого) перевезення з місця в одній країні, де вантажі переходять у відання оператора такого перевезення, до визначеного місця доставки в іншій країні.

Відповідно до частини першої статті 246 МК України встановлено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

У відповідності до ч.1, 3 ст. 247 МК України митне оформлення здійснюється в місцях розташування відповідних підрозділів митних органів протягом робочого часу, встановленого для цих органів.

Статтею 248 Митного кодексу України передбачено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Згідно частини 1статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом з`явлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до частини 3статті 334 МК України особи, які переміщують товари, зобов`язані надавати митним органам документи та відомості, необхідні для здійснення митного контролю, в усній, письмовій та/або електронній формі.

Положеннями частини 1статті 336 МК України передбачено, що митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом, зокрема, перевірки документів та відомостей, які надаються під час переміщення товарів через митний кордон України. Перевірка документів та відомостей, які подаються митним органам під час переміщення товарів через митний кордон України, здійснюється візуально та із застосуванням інформаційних технологій, в тому числі й шляхом контролю із застосуванням системи управління ризиками (частина 1статті 337 МК України).

Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.

Згідно з нормами статті 256 МК України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом.

24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Станом на час розгляду справи дію воєнного стану в України продовжено.

Відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» Кабінет Міністрів України приймає рішення про застосування заходів у відповідь на дискримінаційні та/або недружні дії інших держав, митних союзів або економічних угрупувань, шляхом запровадження режиму ліцензування, або здійсненн інших заходів відповідно до частини одинадцятої та дванадцятої статті 29 цього Закону

Статтею 29 Закону передбачено, що у разі якщо інші держави, митні союзи або економічні угрупування обмежують реалізацію законних прав та інтересів суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності України, у відповідь на такі дії можуть застосовуватися адекватні заходи. Серед таких заходів є застосування повної або часткової заборони (повного або часткового ембарго) на торгівлю.

Частиною одинадцятою цієї статті визначено, що у разі якщо дискримінаційні та/або недружні дії щодо України застосовуються державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором та/або державою-окупантом, заходи у відповідь, визначені частиною третьою цієї статті, можуть застосовуватися за рішенням Кабінету Міністрів України.

Постановою КМУ №426 від 09 квітня 2022 року «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації», встановлено що «у зв`язку із військовою агресією російської федерації щодо України та відповідно до частини одинадцятої статті 29 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» постановлено заборонити ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації».

Відповідно до статті 3 Митного Кодексу України при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, застосовуються виключно норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, чинні на день прийняття митної декларації митним органом України.

Під час розгляду справи судом встановлено, що 23.02.2022 року ТОВ "РЕНЕСАНС ФАРМ" доставив товар "Обліпихова олія у обсязі 100 кілограм, загальною вартістю 8000 євро.

Відповідно до експортної декларації 10620010/170222/3028028 країною відправлення та країною походження є "Російська Федерація".

У своєму позові, ТОВ "Ренесанс Фарм" зазначає, що у зв`язку з веденням бойових дій із захисту України на території Київської області, склад аеропорту "Бориспіль", на якому перебував вантаж, не працював". Тобто, позивачем було поміщено товар до складу тимчасового зберігання (СТЗ).

29.04.2022 року, через брокерську компанію ТОВ «Фрідман-Україна» позивачем було подано митну декларацію щодо розмитнення вантажу.

Після подання 29.04.2022 митної декларації до ВМО №1 митного посту «Східний» через електронну систему подання митних декларацій з розмитнення товарів, посадовою особою даного відділу митного оформлення було відмовлено у обробці та прийняті до бази даних поданої митної декларації та сформовано відповідне повідомлення, що «імпорт товарів з цієї країни заборонено».

Позивач вважає, що митний орган відмовив у митному оформленні товару «Обліпихова олія» безпідставно на підставі Постанови КМУ №426 від 09.04.2022 року.

Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, вважає вказані твердження позивача необґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до статті 206 МК України у випадках, коли доставка товару кінцевому одержувачу через умови перевезення (або з будь-яких інших причин) переривається, товари можуть розміщуватися на складах тимчасового зберігання, які розташовані поза межами пунктів пропуску через державний кордон України на територіях аеропортів, морських та/або річкових портів, та у яких здійснюються прийняття, навантаження, перевантаження, вивантаження та видача товарів, що переміщуються через митний кордон України. Дозволом для розміщення товарів на такому складі тимчасового зберігання є дозвіл митного органу на вивантаження товару з транспортного засобу.

Суд звертає увагу, що товари, розміщені на складах тимчасового зберігання, розташованих поза межами пунктів пропуску через державний кордон України на територіях аеропортів, морських та/або річкових портів, до їх випуску із складу вважаються такими, що не пропущені на митну територію України.

Отже, помістивши свій товар на СТЗ аеропорту Бориспіль, він вважається таким, що не пропущений на митну територію України.

Відповідно до Наказу Міністерства Фінансів України №613 від 28.05.2012 , а саме розділу VII Порядок розміщення та зберігання товарів, транспортних засобів комерційного призначення на СТЗ (СГД) вбачається, що для розміщення товарів і транспортних засобів комерційного призначення на СТЗ (СГД) до митного органу подаються:

-єдиний уніфікований документ на розміщення та тимчасове зберігання товарів що містить опис цих товарів, на підставі товаротранспортних документів відповідно до статті 202 МК України за формою, наведеною у додатку 5 до цього Положення (далі -ЄУД).

-товаротранспортні документи (коносамент (Bill of Lading), авіаційна вантажна накладна, міжнародна автомобільна накладна (CMR), залізнична накладна.

Допускається розміщення перевізниками товарів на СТЗ, розташованих на територіях портів та аеропортів, на підставі поданих товаротранспортних документів (коносамента, авіаційної вантажної накладної) без подання ЄУД.

Рішення про розміщення товарів приймає на СТЗ - уповноважена посадова особа ПМО, у зоні діяльності якого розташований такий СТЗ, - невідкладно після перевірки поданих документів та встановлення дотримання вимог Кодексу.

Прийняте посадовою особою митного органу рішення про розміщення товарів на СТЗ засвідчується відбитком штампа „Під митним контролем посадової особи митного органу.

Відбиток штампа „Під митним контролем проставляється па:

-ЄУД - у разі розміщення товарів на СТЗ, що розташовані на митній території України, крім розташованих на територіях портів та аеропортів;

-товаротранспортних документах - у разі розміщення товарів на СТЗ, розташованих на територіях портів та аеропортів.

Таким чином, проставляння печаток (штампів) "Під митним контролем" на транспортній авіа накладній ТОВ "Ренесанс Фарм" - це лише дозвіл на розміщення товарів на Складі тимчасового зберігання (СТЗ).

Наведені вище норми спростовують доводи позивача про те, що проставленням штампу «Під митним контролем» зафіксовано, що вантаж прибув на територію України 23.02.2022 року.

Суд зауважує, що митному органу в пункті пропуску через державний кордон України, згідно зі ст. 335 МК України, подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для ідентифікації та необхідні для прийняття рішення про пропуск їх через митний кордон України.

Таким чином, відбувається не ввезення товару на митну територію України, а лише перетин державного кордону України, а далі визначається та приймається рішення про пропуск цих товарів через митний кордон України, але не на митну територію України.

Як свідчать наявні матеріали справи, протягом 2022 року у зоні діяльності відділу митного оформлення №1 митного посту «Східний» підприємство «Ренесанс Фарм» (код ЄДРПОУ 30964541), митні оформлення не проводило. Картки відмови щодо прийняття митних декларацій до оформлення, чи оформлення не складались. Рішення про коригування митної вартості товарів не виносилось, відтак доводи позивача про відмову у прийнятті митної декларації від 29.04.2022 року, суд вважає безпідставними та необґрунтованими.

З огляду на встановлені під час розгляду справи обставини, суд вважає вимоги щодо зобов`язання відповідача вчинити дії по внесенню митної декларації до бази даних з проведенням митного оформлення товару Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНЕСАНС ФАРМ", необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Оскільки судом відмовлено у задоволенні позову, судові витрати позивача відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Ренесанс Фарм» (02099, м. Київ, вул. Бориспільська, 9, код ЄДРПОУ 30964541) відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Білоноженко М.А.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121573514
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —640/7214/22

Рішення від 12.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Білоноженко М.А.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Білоноженко М.А.

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 15.05.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні