КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 вересня 2024 року № 320/42928/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Алпен Трейд" до Енергетичної митниці Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
ТОВ "Алпен Трейд" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Енергетичної митниці Державної митної служби України з вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Енергетичної митної служби України від 02.02.2023 №7.6-2/7.6-28-02/13/367;
- зобов`язати Енергетичну митницю Державної митної служби України надати дозвіл ТОВ "АЛПЕД ТРЕЙД" на внесення змін до митних декларацій №UA903060/2022/002480 від 13.07.2022, №UA903060/2022/003163 від 13.07.2022, №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022, №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що згідно накладних УМВС від 22.02.2022 № 23322569 на територію України не заходили вагони №№75074781, 74754870, 74746983, 72040884, 74050238, 74894338, 74873167, 74963513 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 Nє23322568 та вагони №№74743048, 74739525, 72029457, 74747262, 75157461, 74870114, 75073023, 74869843, 7496447, згідно митний декларацій ІМ40ТФ №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022 та відповідно ІМ40ЛТ №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022. Враховуючи таку обставину позивач зазначає, що звернувся до відповідача із заявами про внесення змін до митних декларацій, однак у задоволенні таких заяв було відмовлено з посиланням на те, що із поданих документів не випливає, що відомості зазначені у них потрібно змінювати.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому зазначив про те, що позивачем подано митні декларації типу ІМ40ДТ з остаточними відомостями на вагу визначену у товаросупровідних документах, що свідчить про те, що позивач тримав товар у повному обсязі. Також звернув увагу, що лист АТ Укрзалізниця на який посилається позивач носить інформаційний характер.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Згідно відомостей АСМО «Інспектор» за митними деклараціями типів ІМ40ТФ №UA903060/2022/002480 від 01.03.2022 та відповідно ІМ40ДТ №UA903060/2022/003163 від 13.07.2022 Енергетичною митницею здійснено митне оформлення товару «паливо дизельне», який переміщувався в залізничних цистернах за №№ 75074781, 74754870, 74746983, 72040884, 74050238, 74894338, 74873167, 74963513 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 Nє23322568.
За митними деклараціями типів ІМ40ТФ №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022 та відповідно ІМ40ЛТ №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022 Енергетичною Митницею оформлено товар «паливо дизельне», який переміщувався в залізничних цистернах за №№74743048, 74739525, 72029457, 74747262, 75157461, 74870114, 75073023, 74869843, 74964479 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 № 23322569.
Згідно листа АТ «Укрзалізниця» №ЦЦ-7/150 від 07.10.2022 вагони №№75074781, 74754870, 74746983, 72040884, 74050238, 74894338, 74873167, 74963513 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 № 23322568 та вагони №№74743048, 74739525, 72029457, 74747262, 75157461, 74870114, 75073023, 74869843, 74964479 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 №23322569 на територію України не заходили.
На підставі отримано листа АТ «Укрзалізниця» №ЦМ-7/150 від 07.10.2022, 12.12.2022 ТОВ «АЛПЕН ТРЕЙД» звернувся до м/п Західний у порядку статті 269 Митного Кодексу України із заявами №№ 12/12, 12/12/1, 12/12/2, 12/12/3 про внесення змін до митних декларацій.
За наслідками розгляду поданих ТОВ «АЛПЕН ТРЕЙД» заяв Енергетичною митницею надано відповідь № 7.6-2/7.6-28-02/13/367 від 02.02.2023, згідно з якою відмовлено у наданні дозволу для внесення таких змін, з тих підстав, що із поданих документів не випливає, що відомості зазначені у них необхідно змінювати.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України №4495-VІ від 13.03.2012 (далі - МК України).
Згідно з п.20 ч.1 ст.4 МК України митна декларація - заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури.
За приписами ч. 1 та 3 ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи. Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено цим Кодексом, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу.
Відповідно до ч. 1 ст. 258 МК України під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим. Оформлення митним органом митної декларації, заповненої у звичайному порядку, є випуском товарів у заявлений митний режим.
Частинами 1, 2, 7 ст. 269 МК України визначено, що відповідно до положень цієї статті за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи та з дозволу митного органу відомості, зазначені в митній декларації, можуть бути змінені або митна декларація може бути відкликана. У разі відмови у наданні такого дозволу митний орган зобов`язаний невідкладно, письмово або в електронному вигляді, повідомити декларанта про причини і підстави такої відмови.
Внесення змін до митної декларації, прийнятої митним органом, допускається до моменту завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення. Зміни повинні стосуватися лише товарів, транспортних засобів комерційного призначення, зазначених у митній декларації.
На виконання вимог статті 269 Митного кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №450 затверджено Положення про митні декларації (далі - Порядок №450), пункти 33 - 38 якого визначають порядок внесення змін до митних декларацій.
Пунктом 33 Положення №450 передбачено, що за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи та з дозволу митного органу відомості, зазначені в поданій митному органу митній декларації, можуть бути змінені, зокрема шляхом доповнення, або митна декларація може бути відкликана. У заяві за формою згідно з додатком 3, підписаній декларантом або уповноваженою ним особою, зазначаються причини зміни або відкликання митної декларації. Якщо відповідні нові відомості або причини відкликання митної декларації підтверджуються документами, що не подавались під час декларування, до заяви додаються завірені в установленому порядку копії таких документів. Дозвіл митного органу на зміну або відкликання митної декларації, митне оформлення якої не завершено, надається посадовою особою митного органу, яка здійснює оформлення цієї митної декларації, в усній формі.
Пункт 34 Положення №450 передбачає випадки, коли внесення змін до митної декларації не дозволяється, а саме:
внесення змін до граф 1 (перший і другий підрозділи), 14, 37 (перший підрозділ) і 54 митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа;
внесення змін або відкликання митної декларації у разі виявлення порушень митних правил щодо задекларованих у цій митній декларації товарів;
внесення змін до митної декларації, якщо з поданих документів не випливає, що відомості, зазначені у цій митній декларації, необхідно змінювати;
внесення змін або відкликання митної декларації після надання декларанту або уповноваженій ним особі митним органом, якому подана така митна декларація, інформації про призначення митним органом митного огляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення або перевірки документів на товари (крім випадків, коли після проведення зазначених митних формальностей порушень митних правил не виявлено);
внесення змін до митної декларації або її відкликання у разі відсутності документів, що підтверджують необхідність внесення таких змін або її відкликання;
внесення змін до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа з метою подання відомостей у випадках, коли Митним кодексом України передбачена необхідність подання з цією метою додаткової декларації.
Згідно з п. 37 Положення №450 після завершення митного оформлення зміни до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа можуть вноситися шляхом:
подання з метою сплати митних платежів у випадках, передбачених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, декларантом або уповноваженою ним особою додаткової декларації та оформлення її митним органом;
подання з метою продовження строку тимчасового ввезення товарів з частковим звільненням від оподаткування митними платежами, для сплати рівними частинами податку на додану вартість у разі надання розстрочення сплати податку на додану вартість під час ввезення на митну територію України устатковання та обладнання на підставах, визначених Податковим кодексом України, а також у випадках, визначених Митним кодексом України, декларантом або уповноваженою ним особою додаткової митної декларації та оформлення її митним органом;
заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4.
Внесення змін до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа шляхом оформлення аркуша коригування здійснюється в порядку, що встановлюється Мінфіном. Після оформлення аркуша коригування його електронний примірник засвідчується електронним цифровим підписом посадової особи митного органу, вноситься до локальних баз даних митного органу і Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України посадовою особою митного органу, що його оформила, та передається спеціалізованим митним органом до відповідного органу державної податкової служби згідно з пунктом 32 цього Положення.
Оформлений митним органом аркуш коригування є невід`ємною частиною відповідної митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа.
Аркуш коригування заповнюється та оформлюється митним органом у разі:
необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу;
необхідності виправлення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи відомостей, пов`язаних з коригуванням ціни товару, що вивозиться за межі митної території України, для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням, якщо таке коригування не призведе до зменшення суми податків, що підлягає сплаті до бюджету;
необхідності виправлення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи помилково зазначених в оформленій митній декларації на бланку єдиного адміністративного документа відомостей про товари, не пов`язаних з перерахуванням сум митних платежів за такою митною декларацією;
необхідності відображення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи відомостей про товари, що стали відомі після закінчення митного оформлення товарів, не пов`язаних з перерахуванням сум митних платежів за митною декларацією на бланку єдиного адміністративного документа.
Системний аналіз змісту цих пунктів дозволяє прийти до висновку, що законодавець визначає два відмінних порядки внесення змін до митних декларацій - під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.
Повертаючись до обставин цієї справи, підставою для звернення позивача до відповідача із заявами про внесення змін до поданих ним митних декларацій стала інформація АТ «Укрзалізниця» про те, що вагони №№75074781, 74754870, 74746983, 72040884, 74050238, 74894338, 74873167, 74963513 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 № 23322568 та вагони №№ 74743048, 74739525, 72029457, 74747262, 75157461, 74870114, 75073023, 74869843, 74964479 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 №23322569 на територію України не заходили.
Обґрунтуванням вказаних заяв (аркушів коригування) став той факт, що станом на дату проведення митного оформлення була відсутня інформація про точну кількість вагонів, тому було розмитнено всі вагони, які вказані у товарно-супровідних документах.
Підставою ж для відмови у наданні дозволу на внесення змін до митних декларацій митним органом визначено абзац 3 пункту 34 Положення №450 (внесення змін до митної декларації, якщо з поданих документів не випливає, що відомості, зазначені у цій митній декларації, необхідно змінювати).
Водночас, матеріалами справи підтверджується, а саме листом АТ «Укрзалізниця» №ЦЦ-7/150 від 07.10.2022 року, та обставина, що вагони №№75074781, 74754870, 74746983, 72040884, 74050238, 74894338, 74873167, 74963513 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 №23322568 та вагони №№ 74743048, 74739525, 72029457, 74747262, 75157461, 74870114, 75073023, 74869843, 74964479 згідно накладної УМВС від 22.02.2022 № 23322569 на територію України не заходили, що на думку суду є достатньою підставою для внесення змін до митних декларацій №UA903060/2022/002480 від 13.07.2022, №UA903060/2022/003163 від 13.07.2022, №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022, №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022.
Решта доводів відповідача не спростовують наведених висновків суду.
Відповідно до вимог частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі викладеного, суд визнає, що відповідачем протиправно було відмовлено у внесенні змін до митних декларацій №UA903060/2022/002480 від 13.07.2022, №UA903060/2022/003163 від 13.07.2022, №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022, №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022, отже порушено права позивача та не дотримано вимог, передбачених частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Оскільки відповідачем протиправно було відмовлено у внесенні змін до митних декларацій наявні підстави для зобов`язання Енергетичної митниці Державної митної служби України надати дозвіл ТОВ "АЛПЕД ТРЕЙД" на внесення змін до митних декларацій №UA903060/2022/002480 від 13.07.2022, №UA903060/2022/003163 від 13.07.2022, №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022, №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022.
Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем.
З огляду на встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
Враховуючи задоволення позову, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 2684,00 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - відповідача.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 251, 255, 291 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Енергетичної митної служби України від 02.02.2023 №7.6-2/7.6-28-02/13/367.
3. Зобов`язати Енергетичну митницю Державної митної служби України надати дозвіл Товариства з обмеженою відповідальністю "Алпен Трейд" на внесення змін до митних декларацій №UA903060/2022/002480 від 13.07.2022, №UA903060/2022/003163 від 13.07.2022, №UA903060/2022/002468 від 28.02.2022, №UA903060/2022/003162 від 13.07.2022.
4. Стягнути сплачений судовий збір у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Алпен Трейд" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Енергетичної митниці Державної митної служби України.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121573552 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні