Рішення
від 12.09.2024 по справі 320/32315/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2024 року м.Київ№ 320/32315/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Головенко О.Д., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальність "ТК"АЛВІС" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "ТК"АЛВІС" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.06.2023 № 10820/0411.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.10.2023 провадження у справі відкрито за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки податкового органу про порушення підприємством терміну реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідають дійсності та не підтверджуються відповідними доказами.

Позивач зазначив про неможливість застосування штрафних санкцій стосовно реєстрації податкових накладних, у період з лютого 2022 року по серпень 2022 року, оскільки за вказаний період штрафні санкції у спірних відносинах не застосовуються на період дії воєнного стану.

Від представника відповідача направлено відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказує, що у задоволенні позову слід відмовити, оскільки позивачем було порушено строки реєстрації податкових накладних.

Ухвалою суду від 26.04.2024 підготовче провадження було закрито та за клопотанням сторін продовжено розгляд справи по суті в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані, суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Київській області була проведена камеральна перевірка з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатом перевірки складено акт перевірки від 10.05.2023 № 9150/10-36-04-11/37616200.

Згідно висновків акту перевірки виявлено порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

№ 16 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 - затримка 3 дні;

№ 2 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 11 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 4 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 13 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 5 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 8 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 1 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 17 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 14 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 12 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 19 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 3 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 7 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 9 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 6 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 18 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 10 від 31.05.2021, дата реєстрації 30.05.2022 затримка 3 дні;

№ 5 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 4 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 17 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 3 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 13 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 18 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 9 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 11 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 14 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 12 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 15 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 1 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 19 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 10 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 8 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 6 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 2 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 7 від 30.07.2021, дата реєстрації від 28.07.2022 затримка 62 днів;

№ 1 від 09.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 19 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 2 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 7 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 днів;

№ 9 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 20 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 13 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 6 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 8 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 18 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 11 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 17 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 12 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 14 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 4 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 3 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 16 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 5 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 10 від 30.06.2021, дата реєстрації від 30.06.2022 затримка 34 дні;

№ 2 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 7 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 18 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 9 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 20 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 14 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 5 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 1 від 29.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 10 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 13 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 6 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 15 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 17 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 4 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 12 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 19 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 11 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 3 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 8 від 31.08.2021, дата реєстрації від 29.08.2022 затримка 94 дні;

№ 13 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 9 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 16 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 9 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 15 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 13 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 16 від 31.03.2021, дата реєстрації від 14.07.2022 затримка 48 днів;

№ 7 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 12 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 11 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 10 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 4 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 8 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 17 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 16 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 14 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 1 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 13 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 18 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 9 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 2 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 5 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 6 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 3 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 3 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 2 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 16 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 13 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 18 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 15 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 17 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 11 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 7 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 5 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 12 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 10 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 4 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 1 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 8 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 14 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 6 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 19 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 9 від 29.10.2021, дата реєстрації від 27.10.2022 затримка 153 дні;

№ 15 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 19 від 31.12.2021, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 7 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 17 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 8 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 5 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 10 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 1 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 15 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 6 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 2 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 3 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 4 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 18 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 9 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 14 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 13 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 16 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 11 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 12 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 19 від 30.11.2021, дата реєстрації від 14.11.2022 затримка 171 день;

№ 9 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 3 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 5 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 6 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 15 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 8 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 7 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 13 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 10 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 2 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 19 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 18 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 12 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 1 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 11 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 14 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 17 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 4 від 30.09.2021, дата реєстрації від 30.09.2022 затримка 126 днів;

№ 4 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 19 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 18 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 1 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 12 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 14 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 7 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 3 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 8 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 2 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 13 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 16 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 15 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 20 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 6 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 10 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 9 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 11 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 5 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів;

№ 17 від 31.01.2022, дата реєстрації від 21.11.2022 затримка 178 днів.

На підставі висновків акту перевірки Головним управлінням ДПС у м. Києві було винесено податкове повідомлення - рішення від 21.06.2023 № 10820/0411 про застосування до позивача штрафу в розмірі 1 801 352,28 грн за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.

Не погоджуючись з податковим повідомленням рішенням, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регламентовано ПК України, яким визначено вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним п.п. 41.1.2 п. 41.1 ст. 41 ПК України, встановлюються Митним кодексом України.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України).

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків).

Так, за наслідками такої перевірки податковим органом було складено акт перевірки від 10.05.2023 № 9150/10-36-04-11/37616200.

Відповідно до п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, відповідно до абзацу 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, відповідно до абзацу 4 цього ж п. 201.10 ст. 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно абзацу 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Отже, підсумовуючи викладене слід прийти до висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

По своїй правовій природі норма, викладена в абзаці 4 п. 201.10 ст. 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України.

Так, згідно п. 120-1.1 ст. 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст. 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до п. 198.5 ст. 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до ст. 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу 11 п. 201.4 ст. 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог ст. 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно порушено передбачені п. 201.1 ст. 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п.п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.

Згідно п.п. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені п.п. 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у п.п. 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Тобто податкові накладні надіслані на реєстрацію після 15.07.2022 платники, які мають можливість виконувати свої податкові обов`язки, мають зареєструвати свої податкові накладні з 24 лютого, та в подальшому виконувати таку реєстрацію своєчасно.

Судом, на підставі дослідження акту перевірки, встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК «АЛВІС» п. 201.10 ст. 201 ПК України, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних.

Суд наголошує, що реєстрація таких накладних була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (наявне інше нормативне обґрунтування).

У свою чергу, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.

Слід зазначити, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання.

При цьому суд звертає увагу, що при здійсненні правозастосування, суд має комплексно та системно застосовувати законодавства, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

Вносячи Законом № 2260-ІХ зміни до п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення законодавець переслідує мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Отже, підсумовуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК «АЛВІС» порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

У даному випадку, відповідачем правомірно до п. 120-1.1 ст. 120-1 Глави 11 розділу II ПК України за відповідні правопорушення винесено податкове повідомлення рішення від 21.06.2023 № 10820/0411 про застосування до позивача штрафу в розмірі 1 801 352,28 грн.

Перевіривши розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, суд вважає, що кількість днів прострочення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН розрахована правильно відповідачем.

Податкові накладні позивача, які наведені в акті камеральної перевірки, зареєстровані з порушенням термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), які визначені у п. 201.10 ст. 201 ПК України.

Суд зазначає, що позивачем не надано жодного документа (квитанції), який би підтверджував своєчасну реєстрацію спірних податкових накладних, як це передбачено в абз. 9 п. 201.10 ст. 201 ПК України, та не долучено жодного доказу, який би свідчив про своєчасну відправку на реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до наданих матеріалів справи позивач допустив порушення строків реєстрації податкових накладних. Зворотного позивачем не доведено, матеріалами справи не спростовується.

Крім того, слід звернути увагу, що 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України (далі Порядок № 25).

Згідно з п. 1 розділу ІІ Порядку № 25 до платників податків/податковим агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або інше, законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі орган застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: в

трата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за що відсутність співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження, знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально. Відповідно до п. 3 розділу І Порядку № 25 до платників податків, у тому числі Щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов?язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов?язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліксм документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов?язок, у тому числі обов?язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов?язок, у тому числі обов?язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Згідно з пунктом 7 Розділу III Порядку № 25 платники податків, які не подали у строки, встановлені п. 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов?язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов?язку, вважаються такими. що мають можливість своєчасно виконати податкові обов?язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем не подано до ГУ ДПС у Київській області такої форми заяви щодо неможливості виконання платником податків податкових обов?язків.

При цьому, слід звернути увагу на те, що наявність у позивача можливості по реєстрації податкових накладних в ЄРПН підтверджується самим фактом такої реєстрації, яка відбувалася, незважаючи на продовження дії введеного в Україні воєнного стану.

За таких обставин, суд вважає наведені твердження позивача необґрунтованими, а тому не беруться до уваги судом.

Частиною 2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Обов`язковою для застосування в Україні є практика Європейського суду з прав людини, яка ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" визнана джерелом права.

Відповідно до ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997, набула чинності для України 11.09.1997) кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Вирішуючи питання про застосування ст. 13 Конвенції, суд бере до уваги, що в рішенні Європейського суду з прав людини по справі "Аманн проти Швейцарії" зазначено, що ст. 13 Конвенції вимагає, щоб кожен, хто вважає себе потерпілим внаслідок заходу, який, на його думку, суперечив Конвенції, мав право на засіб правового захисту у відповідному національному органі для вирішення свого спору, а в разі позитивного вирішення - для одержання відшкодування шкоди. Однак це положення не вимагає безумовного досягнення вирішення спору на користь заявника.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в п. 58 рішення у справі Серявін та інші проти України: згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain).

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Судові витрати у вигляді сплаченого судового збору відповідно до положень ст. 139 КАС України суд залишає за позивачем.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121573664
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/32315/23

Рішення від 12.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні