ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/8798/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 вересня 2024 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика Шоконат» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика Шоконат» (далі позивач, ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат») звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС у Львівській області), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області: №10310713/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №69 від 16.11.2023, №10310706/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №70 від 16.11.2023, №10310707/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №73 від 17.11.2023, №10310712/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №87 від 21.11.2023, №10310705/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №88 від 22.11.2023, №10310708/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №89 від 23.11.2023, №10310710/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №92 від 24.11.2023, №10310709/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №97 від 28.11.2023, №10310711/42756378 від 04.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №98 від 28.11.2023, №10490522/42756378 від 01.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 01.12.2023, №10490520/42756378 від 01.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 01.12.2023;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023, подані товариством з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика Шоконат», датою їх подання.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат» подано на реєстрацію податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023. Податковим органом вказані податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено. Виявлено помилку: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат» подало до ГУ ДПС у Львівській області пояснення та копії підтверджуючих документів по господарських операціях стосовно кожної податкової накладної, які відповідачем не взято до уваги та прийнято спірні рішення. Вказує, що спірними рішеннями відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних у зв`язку із надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. При цьому, ГУ ДПС у Львівській області не зазначено які саме документи складено з порушенням законодавства. Вважає спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, тому просить такі скасувати.
Відповідачами позову не визнано з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, зміст яких полягає у тому, що наданих платником податків копій документів по податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 було недостатньо для прийняття рішення про їх реєстрацію. Підставою прийняття спірних рішень є «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства та або ненадання документів», а саме: Первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг; Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації 11 податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання 11 податкових накладних, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації всіх цих податкових накладних.
Позивачем не долучено доказів фактичної наявності трудового персоналу, зокрема факту укладених трудових договорів чи договорів цивільно-правового характеру. Причиною оскаржуваних рішення є відсутність виробничих документів, калькуляції виробництва, актів списання сировини. На момент подачі повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо зупинених ПН/РК ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат» 20-ОПП не подавалось. Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну, то такі не можуть бути задоволеними у запропонований позивач спосіб, оскільки реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією відповідного органу Просили у задоволенні позову відмовити..
Ухвалою від 26.04.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.
Відповідачем-1, який представляє відповідача-2, 17.05.2024 подано відзив на позовну заяву (вх. №37866) та клопотання про перехід в загальне позовне провадження.
Ухвалою від 20.05.2024 відмовлено у задоволенні клопотання про перехід в загальне позовне провадження.
Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Позивач ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат» зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності з присвоєнням коду ЄДРПОУ 42756378.
Між ТзОВ «Торговий дім «Бойчак» (Покупець) та ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат» (Постачальник) укладено договір поставки від 14.02.2023 №14-02/23, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується в порядку і терміни, встановлені Договором передати товар у власність Покупцеві, в певній кількості, відповідної якості і за погодженою ціною, а останній зобов`язується прийняти товар і оплатити його вартість на умовах визначених в цьому договорі.
Відповідно до пункту 5.1 договору ціна товару, що постачається, погоджується сторонами до моменту поставки та зазначається у Специфікаціях підписаних сторонами.
Товаром за договором поставки від 14.02.2023 №14-02/23 була кондитерська продукція.
ТзОВ «Кондитерська фабрика Шоконат» відповідно до договору поставки №14-02/23 від 14.02.2023 поставлено ТзОВ «Торговий дім «Бойчак»: 16.11.2023 товар на суму 242 100, 20грн, що підтверджується видатковою накладною №2133 від 16.11.2023, 17.11.2023 товар на суму 102523,20 грн, що підтверджується видатковою накладною №2151 від 17.11.2023, 21.11.2023 товар на суму 64104,96 грн, що підтверджується видатковою накладною №2182 від 21.11.2023, 22.11.2023 товар на суму 170160,00грн, що підтверджується видатковою накладною №2190 від 22.11.2023, 24.11.2023 було товар на суму 219875,60 грн, що підтверджується видатковою накладною №2201 від 24.11.2023, 01.12.2023 товар на суму 130754,24 грн, що підтверджується видатковою накладною №2265 від 01.12.2023.
На виконання умов договору поставки від 14.02.2023 №14-02/23 ТзОВ «Торговий дім «Бойчак» здійснювало оплату за товар на суму 35 000,00грн, що підтверджується платіжною інструкцією №16/11/2023 від 16.11.2023, на суму 300 000 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №11255 від 23.11.2023, на суму 350000,00грн, що підтверджується платіжною інструкцією №11346 від 28.11.2023, на суму 350000,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №11405 від 01.12.2023.
ТзОВ «Торговий дім «Бойчак» здійснювало оплату за отриманий товар та в рахунок майбутніх поставок товару(авансові платежі).
Доставка продукції від продавця покупцеві здійснювався ТзОВ «Нова Пошта».
Факт перевезення продукції у листопаді-грудні 2023 року вказаним перевізником засвідчується Актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) №НП-010390338 від 10.11.2023, №HII-010436106 від 20.11.2023, №НП-010510955 від 30.11.2023, №НП-010558607 від 10.12.2023, №НП-010643520 від 20.12.2023, №HI-010720877 від 31.12.2023.
За результатами господарських операцій з ТзОВ «Торговий дім «Бойчак» позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023.
Вказані податкові накладні доставлені до ДПС України, документ прийнято, реєстрацію зупинено, що підтверджується квитанцією.
Підставою зупинення реєстрації податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТзОВ ««Кондитерська фабрика Шоконат» направлено на адресу ГУ ДПС у Львівській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та копії підтверджуючих документів щодо господарських операцій.
Надіслання вказаних документів податковому органу відповідачем-1 не заперечується.
За наслідками розгляду повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6, відповідачем-1 прийнято рішення №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, актів приймання-передачі товарів/послуг/робіт, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Предметом оскарження є рішення №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024, з підстав їх протиправності.
При вирішенні спору суд виходив із такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12. 2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 зупинено у зв`язку з тим, що «Обсяг постачання товару/послуги 1806, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, надіслані позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено судом, ГУ ДПС Львівській області за наслідками проведеного моніторингу зупинено реєстрацію поданих позивачем для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про їх реєстрацію.
З наявних в матеріалах справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 судом встановлено, що такі містять вимоги про надання пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.
Суд звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Суд зауважує, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів є підставою для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Саме такий висновок зроблено Верховним Судом у подібних правовідносинах в постановах від 18.06.2019 у справі № 0740/804/18, від 05.08.2021 у справі 816/2222/18.
Судом встановлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем-1 в квитанціях про зупинення реєстрації кожної податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Згідно з оскаржуваними рішеннями позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, додаткова інформація: Первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг; Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Таким чином, відповідач-1, як при зупиненні реєстрації податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023, так і при винесенні оскаржуваних рішень, обмежився лише загальними фразами та не вказав конкретно, які ж саме документи не подані, що вони мали б підтвердити або спростувати.
У постанові Верховного Суду від 06.10.2022 у справі №816/2159/18 зазначено, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №117, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Водночас, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
При цьому, предметом розгляду є виключно правильність та правомірність зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Верховний Суд дійшов висновку, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів.
Також Верховний Суд у постанові від 01.02.2023 №2240/2900/18 зазначив: «…оскільки відповідач у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що Державна фіскальна служба України прийняла невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
При вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків».
Ураховуючи викладене в сукупності, суд зазначає, що рішення ГУ ДПС у Львівській області №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024 не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють яких документів позивач не надав податковому органу для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем-1 не подано належних доказів правомірності прийняття ГУ ДПС у Львівській області рішень №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіривши рішення відповідача-1 про відмову в реєстрації податкових накладних №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024, суд дійшов переконання, що такі прийнято відповідачем-1 без урахування вимог Податкового кодексу України та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів, тому їх слід визнати протиправними та скасувати, задовольнивши вимогу щодо оскарження таких.
Позовні вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023, датою подання таких на реєстрацію є похідними від позовних вимог про оскарження рішень про відмову в їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Оскільки рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024 є протиправними та підлягають скасуванню з мотивів, наведених судом вище, то, ураховуючи норми Порядку №1246, підлягають до задоволення і позовні вимоги до ДПС України про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023, №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023 датою подання їх на реєстрацію.
Оцінюючи зібрані у справі докази в їх сукупності та мотиви суду щодо кожної з позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим і підлягає до задоволення повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській та ДПС України порівну понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору на загальну суму 33 308 грн, сплаченого за платіжною інструкцією №1761 від 26.03.2024.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика Шоконат» (вул. Лесі Українки, буд. 25, с. Муроване, Львівський район, Львівська область, 81121, код ЄДРПОУ 42756378) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ ВП 43968090), Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43968090), яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10310713/42756378 від 04.01.2024, №10310706/42756378 від 04.01.2024, №10310707/42756378 від 04.01.2024, №10310712/42756378 від 04.01.2024, №10310705/42756378 від 04.01.2024, №10310708/42756378 від 04.01.2024, №10310710/42756378 від 04.01.2024, №10310709/42756378 від 04.01.2024, №10310711/42756378 від 04.01.2024, №10490522/42756378 від 01.02.2024, №10490520/42756378 від 01.02.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №69 від 16.11.2023, №70 від 16.11.2023, №73 від 17.11.2023, №87 від 21.11.2023, №88 від 22.11.2023, №89 від 23.11.2023, №92 від 24.11.2023, №97 від 28.11.2023, №698 від 28.11.2023., №5 від 01.12.2023, №6 від 01.12.2023, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика Шоконат» (вул.Лесі Українки, буд. 25, с. Муроване, Львівський район, Львівська область, 81121, код ЄДРПОУ 42756378), датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43968090) та Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) по 16 654 (шістнадцять тисяч шістсот п`ятдесят чотири) грн судових витрат у вигляді судового збору в користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика Шоконат» (вул. Лесі Українки, буд. 25, с. Муроване, Львівський район, Львівська область, 81121, код ЄДРПОУ 42756378).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О. П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121573934 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні