МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 вересня 2024 р. № 400/3042/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Брагар В. С. у порядку письмового провадження розглянув адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Металург Півдня", просп. Богоявленський, 321,м. Миколаїв,54052,
до відповідачаМиколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Потьомкінська, 17,м. Миколаїв,54005,
провизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Металург Півдня" (далі позивач) Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі відповідач) про визнання протиправними дії щодо нарахування адміністративно-господарських санкцій з недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році в розмірі 69113,79 грн.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що 18 березня 2023 Товариством з обмеженою відповідальністю "Металург Півдня" отримано від відповідача розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до якого сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місця для працевлаштування осіб із інвалідністю становить 69113,79 грн. Так, відповідно до змісту розрахунку відповідач дійшов висновку, що позивач не виконав нормативу, призначеного для працевлаштування осіб з інвалідністю, як це передбачено статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», у зв`язку з чим здійснив розрахунок розміру адміністративно-господарських санкцій, що підлягає стягненню з позивача, у розмірі 69113,79 грн. Позивач вважає протиправними дії Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів щодо нарахування ТОВ "Металург Півдня" адміністративно-господарських санкцій за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році. Зазначає, що розбіжності між розрахунком, що був здійснений фахівцями відповідача та розрахунком позивача полягає в тому, що фахівцями відповідача до розрахунку помилково були додані не тільки штатні працівники позивача, а і особи, наймані для виконання строкової роботи за договорами ЦПХ, що є порушенням норм, задекларованих у частині першої ст. 19 Закону №875-XII.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, який долучено до матеріалів справи. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначає, що позивачем не було виконано нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, що є підставою для застосування вказаних вище сум адміністративно-господарських санкцій. Внаслідок допущення позивачем помилки при заповненні звітності середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 0 осіб.
07.05.2024 року позивачем подано відповідь на відзив на позовну заяву в якій підтримано позицію, заявлену у позовній заяві та зазначено, що відповідачем у відзиві не спростовано доводів позивача.
Ухвалою суду від 04.04.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Металург Півдня" зареєстроване, як юридична особа, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, поданих Миколаївським управлінням магістрального аміакопроводу, середньооблікова кількість штатних працівників в управлінні у 2023 році становила:
у січні 6 осіб, осіб з інвалідністю 0;
у лютому 6 осіб, осіб з інвалідністю 0;
у березні 3 особи, осіб з інвалідністю 0;
у квітні 3 особи, осіб з інвалідністю 0;
у травні 3 особи, осіб з інвалідністю 0;
у червні 3 особи, осіб з інвалідністю 0;
у липні 14 осіб, осіб з інвалідністю 0;
у серпні 8 осіб, осіб з інвалідністю 0;
у вересні 10 осіб, осіб з інвалідністю 0;
у жовтні 9 осіб, осіб з інвалідністю 0;
у листопаді 30 осіб, осіб з інвалідністю 1;
у грудні 32 особи, осіб з інвалідністю 1.
Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Товариства з обмеженою відповідальністю "Металург Півдня" середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік становить 11 осіб;
середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0 осіб;
норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1 особа;
фонд оплати праці штатних працівників 1520503,39 грн;
середня річна заробітна плата штатного працівника 138227,58 грн;
кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю - 0,00;
сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 69113,79 грн.
Зазначений розрахунок є підтвердженням суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік.
Вважаючи, що відповідач протиправно застосував до позивача вищенаведений адміністративно-господарський штраф, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.
Відповідно до частини першої статті 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Абзацом третім частини першої статті 239 Господарського кодексу України встановлено, що одним з видів адміністративно-господарських санкцій є адміністративно-господарські штрафи.
Адміністративно-господарський штраф це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності (частина перша статті 241 Господарського кодексу України).
Згідно з частиною першою статті 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. (частина перша статті 20 Закону № 875-ХІІ).
Отже, за недотримання підприємствами, установами, організаціями встановлених нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю передбачено юридичну відповідальність у виді адміністративно-господарської санкції адміністративно-господарського штрафу.
Відповідно до частин четвертої і п`ятої статті 20 Закону № 875-ХІІ адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.
Згідно з частиною тринадцятою статті 19 Закону № 875-ХІІ Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Абзацом шостим підпункту 2 пункту 2 Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 121 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1205) (далі Положення № 121), встановлено, що основним завданням централізованого банку даних з проблем інвалідності є виконання роботодавцями нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, а також нарахування сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням роботодавцями такого нормативу за попередній рік.
Згідно з абзацом тринадцятим підпункту 3 пункту 6 Положення № 121 до повноважень користувачів банку даних центрального рівня належить: Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю формування розрахунків сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, обчислених відповідно до статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні.
Відповідно до пункту 29 пункту 6 Положення про Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 № 129, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.2011 за № 528/19266 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України 27.03.2017 № 477), Фонд відповідно до покладених на нього завдань виявляє в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та банку даних підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік.
З наведеного слідує, що обов`язок щодо розрахунку адміністративно-господарської санкції за порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону № 875-ХІІ, покладається на підприємства, установи і організації.
І лише в разі невиконання ними вказаного обов`язку, відповідний розрахунок щороку до 10 березня в автоматизованому режимі здійснює Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю.
Поряд з цим, розрахунки відповідної адміністративно-господарської санкції, які здійснені підприємствами, установами і організаціями, а також Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю мають однакову правову природу, зокрема, вони не містять обов`язковість для виконання приписів.
Крім цього, повноваження Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в цьому випадку обмежується лише у формуванні і направлені розрахунків сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Такі адміністративно-господарські санкції не можуть бути примусово стягнуті на підставі рішення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, оскільки вони сплачуються у добровільному порядку або шляхом звернення суб`єкта владних повноважень до суду з відповідним адміністративним позовом.
Тобто розрахунок адміністративно-господарсько санкції не є індивідуальним актом.
Оскільки розрахунок адміністративно-господарської санкції за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в розмірі 69113,79грн не порушує права, обов`язки чи інтереси позивача, а також оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
З огляду на те, що позивачу відмовлено у задоволенні позову, відсутні підстави для вирішення питання розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України.
Керуючись статтями 5, 9, 22, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Металург Півдня" (просп. Богоявленський, 321,м. Миколаїв,54052, код ЄДРПОУ 34565578) до Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005, код ЄДРПОУ 20917114) відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В. С. Брагар
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121573991 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Брагар В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні