Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 вересня 2024 року № 520/13293/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д. розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Богодухівської міської ради Харківської області (пл. Соборності, 21,м. Богодухів,Харківська обл., Богодухівський р-н,62103, код ЄДРПОУ04058640) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (майдан Свободи, 5, Держпром, 1 під., 2 пов.,Харків,61022, код ЄДРПОУ37999518) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції у Харківській області щодо проведення позапланової перевірки Богодухівської міської ради Харківської області на підставі наказу від 12.03.2024 №09-12-01 "Про здійснення позапланового заходу (перевірки)";
-визнати протиправною та скасувати вимогу Державної екологічної інспекції у Харківській області №02/05-04 від 27.03.2024 щодо приведення у відповідність із законодавством, яка видана з метою усунення порушень вимог природоохоронного законодавства виявлених під час проведення позапланової перевірки Богодухівської міської ради Харківської області на підставі наказу від 12.03.2024 №09-12-01 "Про здійснення позапланового заходу (перевірки)".
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження у справі.
Суддя Кухар М.Д. з 19.06.2024 по 21.06.2024 та з 04.07.2024 по 05.07.2024 перебувала у відрядженні, з 08.07.2024 по 02.08.2024 перебувала у щорічній відпустці.
Дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.
Позивач, Богодухівська міська рада Харківської області (код ЄДРПОУ 04058640), зареєстрована як юридична особа, про що внесено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про реєстрацію юридичної особи з 26.03.1992.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №725-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області», Богодухівська територіальна громада - територіальна громада Харківської області. Адміністративний центр - місто Богодухів. Код населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади згідно з КОАТУУ - 6320810100. Назви територіальних громад (населених пунктів), території яких входять до складу території Богодухівської територіальної громади: Богодухівська, Гутянська, Шарівська, Вікторівська, Вінницько-Іванівська, Губарівська, Дмитрівська, Забродівська, Зарябинська, Івано-Шийчинська, Кленівська, Крисинська, Куп`єваська, Олександрівська, Павлівська, Петропавлівська, Полково-Микитівська, СазоноБаланівська, Сіннянська, Степнянська, Сухининська, Улянівська, ХрущовоМикитівська. До складу громади входять 1 місто (Богодухів), 2 селища міського типу (Гути і Шарівка), 64 села (Бабаки, Бабенки, Байрак, Братениця, Вертіївка, Вінницькі Івани, Воскобійники, Воскресенівка, Гарбузи, Горбанівка, Губарівка, Дев`ятибратове, Дегтярі, Дмитрівка, Заброди, Зарябинка, Іванівка, Івано-Шийчине, Кадниця, Кияни, Кленове, Корбині Івани, Коротке, Крисине, Крупчине, Кручик, Куп`єваха, Леськівка, Лозова, Мар`їне (Улянівська сільська рада), Мар`їне (Шарівська селищна рада), Матвіївка, Мерло, Миролюбівка, Москаленки, Мусійки, Новоселівка (Забродівська сільська рада), Новоселівка (Крисинська сільська рада), Новософіївка, Новоукраїнка, Олександрівка, Павлівка, Павлове, Паляничники, Первухинка, Першотравневе, Петропавлівка, Пісочин, Полкова Микитівка, Ріпки, Сазоно-Баланівка, Семенів Яр, Сінне, Скосогорівка, Сухини, Тимофіївка, Філатове, Хрущова Микитівка, Шигимагине, Шийчине, Шкарлати, Шуби, Щербаки, Яблучне) та 11 селищ (Балабанівка, Вікторівка, Гавриші, Горького, Зарічне, Максимівка, Мала Іванівка, Першотравневе, Степне, Таверівка, Улянівка).
На адресу Державної екологічної інспекції у Харківській області 11.03.2024 (вх.№С-58 від 11.03.2024) від громадянки ОСОБА_1 надійшла заява, в якій остання просила провести перевірку території Богодухівської територіальної громади, без зазначення конкретних адрес та/або координат розташування. У своїй заяві зазначила, що в лісосмугах, на узбіччях доріг та безпосередньо на вулицях з`явилися несанкціоновані локальні сміттєзвалища, що вже не залишилось місць для прогулянок та відпочинку, де б не було сміття, неможливо пройтись вулицею і не наштовшнутися на купи побутових відходів, особливо у віддалених населених пунктах.
Проте заявником у своїй заяві не вказані адреси та/або координати ймовірно можливих несанкціонованих сміттєзвалищ. Також заявником не додано до заяви доказів, що підтверджують такі порушення.
З метою розгляду заяви гр. ОСОБА_1 від 11.03.2024 (зареєстрована за вх.№С-58 від 11.03.2024), 12.03.2024 в.о. начальника Державної екологічної інспекції у Харківській області прийнято наказ №09-12-01 "Про здійснення позапланового заходу (перевірки) Богодухівської міської ради", яким відповідно до ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2020 за №350/34633, наказано визначеним у такому наказі посадовим особам відповідача в термін 15, з 18 по 21 березня 2024 року здійснити перевірку за додержанням вимог природоохоронного законодавства в частині поводження з відходами, пестицидами та агрохімікатами, використання та охорони земель на території Богодухівської міської ради Харківської області, хоча у зверненні гр. ОСОБА_1 від 11.03.2024 була зазначена територія Богодухівської територіальної громади, що не є тотожнім поняттям, та сформовано відповідне направлення №09/12-01/05-04 від 12.03.2024 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства .
У період з 15, 18 по 21 березня 2024 року посадовими особами Державної екологічної інспекції у Харківській області на підставі ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2020 за №350/34633, наказу Держекоінспекції у Харківській області від 12.03.2024 №09-12-01, направлення на проведення позапланової перевірки від 12.03.2024 №09/12-01/05-04 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині поводження з відходами, пестицидами та агрохімікатами; використання та охорони земель на території Богодухівської міської ради (код ЄДРПОУ 04058640).
За результатом проведеної позапланової перевірки Богодухівської міської ради сформовано Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №09/12-01/05-04 від 21.03.2024, яким встановлено наявність засмічення земельних ресурсів відходами на декількох земельних ділянках. Зокрема, у м. Богодухів Богодухівського району Харківської області вздовж вулиці 8 Березня виявлено засмічення земельних ресурсів побутовими відходами. Площа засміченої земельної ділянки 990 м2. Об`єм відходів - понад 100 м3.
У селі Лозова Богодухівського району Харківської області поблизу насіннєвого заводу виявлено засмічення земельних ресурсів побутовими відходами загальною площею 468 м2. Об`єм відходів - понад 100 м3. У м. Богодухів Богодухівського району Харківської області по вулиці Космічна вздовж під`їзної дороги до полігону виявлено засмічення земельних ресурсів побутовими відходами.
Площа засміченої земельної ділянки 2376 м2. Об`єм відходів - понад 100 м3.
На вищезазначених земельних ділянках відібрано проби грунту, за результатами чого складено Акти відбору проб грунтів від 19.03.2024 №23-2024/66-67, №24-2024/68-69, №25-2024/70-71.
27.03.2024 Державною екологічною інспекцією у Харківській області позивачу направлено вимогу №02/05-04 від 27.03.2024 (вх №1590/10 від 02.04.2024), у якій визначено забезпечити ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ на території Богодухівської міської ради, а саме: у м. Богодухів Богодухівського району Харківської області вздовж вулиці 8 Березня, у селі Лозова Богодухівського району Харківської області поблизу насіннєвого заводу, у м. Богодухів Богодухівського району Харківської області по вулиці Космічна вздовж під`їзної дороги до полігону та направити інформацію про вжиті заходи у строк до 30.04.2024.
29.03.2024 позивач подав заперечення за вих.№02-23/2023 до акту перевірки від 21.03.2024 №09/12-01/05-04.
Позивач вважає, що перевірка проведена з порушенням чинного законодавства України, підстави видання наказу на перевірку незаконними, а самі дії по проведенню перевірки та акти, прийняті за наслідком такої перевірки, протиправними, оскільки, підставою для її призначення слугувало звернення громадянинки ОСОБА_1 , яке не відповідає вимогам ст.8 Закону України "Про звернення громадян". Крім того, вимога Державної екологічної інспекції у Харківській області №02/05-04 від 27.03.2024 є незаконною та виданою з порушенням норм законодавства.
Позивач вважає дії відповідача протиправними, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.
Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 (далі -Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно п.1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженим наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 07.04.2020 №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2020р. за №350/34633 (надалі - Положення) Інспекція є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
На підставі п.2 розділу 2 Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства.
Матеріалами справи підтверджено, що 11.03.2024 року на електронну пошту Інспекції надійшло звернення громадянки ОСОБА_2 (вх. №С-58) щодо можливого порушення вимог природоохоронного законодавства на території Богодухівської міської ради Харківської області (юридична адреса: Харківська обл., м. Богодухів, площа Соборності, б.2). 12.03.2024 року на підставі вищевказаного звернення, Інспекцією видано наказ №9- 12-01 «Про здійснення позапланового заходу (перевірки) Богодухівської міської ради» та винесено направлення №09/12-01/05-04 від 12.03.2024 на здійснення зазначеної перевірки.
Щодо твердження позивача про нетотожність понять «Богодухівська міська рада» та «Богодухівська територіальна громада», а як результат, начебто неправильність формування направлення на перевірку.
Згідно даних офіційного сайту Богодухівської міської ради https://bogoduhivska-gromada.gov.ua/, вбачається, що Богодухівська міська рада та «Богодухівська територіальна громада» є фактично тотожними поняттями, оскільки мають однакову адресу та реквізити.
Як вже зазначено судом, в подальшому, 15 березня та у період з 18 по 21 березня 2024 року Інспекцією проведено позапланову перевірку позивача, за результатами якої складено акт №09/12-01/05-04 від 21.03.2024р., який у зв`язку із не підписанням в останній день перевірки був направлений позивачеві засобами поштового зв`язку.
Даним актом зафіксовано факти засмічення земельних ресурсів відходами на декількох земельних ділянках, а саме: - у місті Богодухів, Богодухівського району, Харківської області вздовж вулиці 8 Березня виявлено засмічення земельних ресурсів побутовими відходами. Площа засміченої земельної ділянки 990 м2. Об`єм відходів - понад 100 м3.
На вищеозначеній земельній ділянці відібрано проби ґрунту, за результатами чого складено Акт відбору проб ґрунтів від 19.03.2024 №23-2024/66-67. Протоколом вимірювань показників складу та властивості ґрунтів №23-2024/66-67 від 08.04.2024р. на вищевказаній земельній ділянці виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у гуртах: амонію (обмінного),нітратів та фосфору. - у селі Лозова, Богодухівського району, Харківської області, поблизу насіннєвого заводу, виявлено засмічення земельних ресурсів побутовими відходами загальною площею 468 м2. Об`єм відходів - понад 100 м3. На вищеозначеній земельній ділянці відібрано проби ґрунту, за результатами чого складено Акт відбору проб ґрунтів від 19.02.2024 №24-2024/68-69.
Протоколом вимірювань показників складу та властивості ґрунтів №24-2024/68-69 від 09.04.2024р. на вищевказаній земельній ділянці виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у гуртах: амонію (обмінного),нітратів та фосфору. - у місті Богодухів, Богодухівського району, Харківської області по вулиці Космічна, вздовж під`їзної дороги до полігону, виявлено засмічення земельних ресурсів побутовими відходами. Площа засміченої земельної ділянки 2376 м2. Об`єм відходів - понад 100 м3. На вищеозначеній земельній ділянці відібрано проби ґрунту, за результатами чого складено Акт відбору проб ґрунтів від 19.03.2024 №25-2024/70-71.
Протоколом вимірювань показників складу та властивості ґрунтів №25-2024/70-71 від 09.04.2024р. на вищевказаній земельній ділянці виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у грунтах: амонію (обмінного),нітратів та фосфору. Відповідно до п.8 розділу ІІ Положення до функцій Інспекції входить винесення у встановленому порядку територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування вимоги щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань, що належать до компетенції Інспекції.
Порядок здійснення державного нагляду (контролю) визначений постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 1999р. №339 «Про затвердження Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади».
Пунктом 5 зазначеної вище Постанови передбачено, що Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи здійснюють контроль відповідно до повноважень та у порядку, визначеному законодавством. Відсутність в даному порядку можливої деталізації окремих дій з боку контролюючого органу не дає підстав не застосовувати вищевказаний порядок під час здійснення державного нагляду (контролю), про що також зазначено в постанові Верховного суду від 21 червня 2018 року по справі №815/3598/15.
Згідно ч. 2 ст. 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.
Положеннями ч. 1 ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що делеговані повноваження це повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад. Згідно з приписами ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про екологічну та радіаційну безпеку; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення; водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про охорону, захист, використання та відтворення лісів; про охорону, утримання і використання зелених насаджень; про використання, охорону і відтворення рослинного світу; е) надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, та здійснення контролю за їх виконанням та ін.
Відповідно до ст. 8 Господарського кодексу України, держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб`єктами господарювання. Положеннями ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275 (далі Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Приписами п.п.2 п.4 Положення №275 передбачено, що Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про екологічну та радіаційну безпеку, про охорону земель, надр, про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, про охорону атмосферного повітря, про охорону, захист, використання та відтворення лісів, про раціональне використання, відтворення і охорону об`єктів тваринного світу, про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів, щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов, про охорону, утримання і використання зелених насаджень, про використання, охорону і відтворення об`єктів рослинного світу, тощо. Свої повноваження Держекоінспекція здійснює безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення №275).
Таким чином, Держекоінспекція та територіальні органи (відповідач у справі) наділені відповідними повноваженнями на проведення перевірок органів місцевого самоврядування у сфері природоохоронного законодавства щодо виконання делегованих їм повноважень, а Богодухівська міська рада Харківської області в межах спірних правовідносин (щодо здійснення нею делегованих державою повноважень у сфері екології) не є суб`єктом господарювання.
Неможливість віднесення у спірних правовідносинах органу місцевого самоврядування до суб`єктів господарювання, на яких поширюється вимоги Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, підтверджується правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постанові від 19 грудня 2018 року у справі № 816/4493/14.
Згідно із п. 1, 2, 3 5, 7 Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 1999 року №339 (далі Порядок №339), контроль за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади (далі - контроль) покладається на відповідні місцеві держадміністрації та Раду міністрів Автономної Республіки Крим, а у випадках, передбачених законодавством, - на міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи (далі - органи, що здійснюють контроль).
Контроль здійснюється шляхом аналізу актів органів місцевого самоврядування, надання органами місцевого самоврядування інформації про виконання делегованих повноважень органів виконавчої влади, проведення перевірок діяльності виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Рада міністрів Автономної Республіки Крим та відповідні місцеві держадміністрації розробляють та затверджують щорічні плани здійснення контролю. Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи здійснюють контроль відповідно до повноважень та у порядку, визначеному законодавством.
На вимогу органу, що здійснює контроль, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад мають надавати інформацію про виконання окремих делегованих повноважень. Разом з тим, оскільки Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положенням про Державну екологічну інспекцію України, Порядком № 339, не визначено безпосереднього порядку проведення перевірок органів місцевого самоврядування стосовно виконання делегованих їм повноважень, відповідачем при здійсненні перевірки застосовано окремі положення Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Зокрема, відповідно до положень ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
В останній день перевірки два примірники акту підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Один примірник акту вручається суб`єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Таким чином, Інспекцією при проведенні перевірки у повному обсязі дотримано вимоги ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Суб`єкт перевірки має право за певних обставин не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу, проте таким правом позивач не скористався.
Судом встановлено, що позивач просить скасувати вимогу Державної екологічної інспекції у Харківській області від 27.03.2024 року № 02/05-04 лише з підстав неправомірності, на його думку, дій суб`єкта владних повноважень по проведенню позапланової перевірки.
Однак, жодних доказів відсутності порушень, встановлених в ході перевірки та відображених у акті, позивач до матеріалів справи не надав.
Щодо твердження позивача про не відповідність звернення громадянки ОСОБА_1 вимогам ЗУ «Про звернення громадян" суд вказує, що частинами 1, 3 ст.3 Закону України "Про звернення громадян" встановлено, що під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності.
Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо. Частинами 7, 8 ст.5 вказаного Закону передбачено, що у зверненні має бути зазначено прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз`ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.
Судом також встановлено, що звернення громадянки ОСОБА_1 , відповідає вимогам ст.5 Закону України "Про звернення громадян", а саме: - прізвище, ім`я, по батькові - « ОСОБА_1 », - місце проживання громадянина - АДРЕСА_1 . та електронна пошта ІНФОРМАЦІЯ_1 »), при цьому виходячи із аналізу даної норми Закону, нею не передбачено обов`язкової вимоги щодо зазначення чи це місце проживання (реєстрації) чи адреса для листування, як зазначає позивач. - суть порушеного питання, - «наявність несанкціонованих сміттєзвалищ площа, яких постійно збільшується », - підпис, дата та адреса електронної пошти - зазначені на титульній стороні заяви.
В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
У власному зверненні громадянка ОСОБА_1 чітко вказала про наявність сміттєзвалищ та куп побутових відходів на вулицях населеного пункту, що по своїй суті і є порушеннями, які спричиняють шкоду його правам, законним інтересам, життю та здоров`ю.
Таким чином звернення громадянки ОСОБА_1 у повному обсязі відповідає вимогам Закону України "Про звернення громадян" та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Щодо складання актів відбору проб ґрунтів.
Відбір проб грунтів виконано відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 17.4.3.01:2019 (ГОСТ 17.4.3.01-2017, IDT). «Охорона довкілля. Якість грунту, Загальні вимоги до відбирання проб».
Акти відбору проб грунтів складено в присутності представника позивача (заступника Богодухівського міського голови - Рябко Романа Олександровича) відповідно вимог чинного законодавства, а саме: додатку 19 до наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 19.04.2013 року № 179, яким не передбачено вказання координатів, фото чи відеофіксації порушення.
Також, стосовно відбору проб грунту в с. Лозова поблизу насіннєвого заводу, зазначаємо, відбір проб здійснено не на земельній ділянці з кадастровим номером 6320882500:01:002:0749, яка знаходится в приватній власності, а на сусідній, яка з нею межує.
Це також підтверджується актом комісійного обстеження вулиць 8 Березня, Космічної в м. Богодухові та в с. Лозова на території Богодухівської міської ради, який складено позивачем 15.04.2024 року.
На момент складання акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №09/12-01/05-04 від 21.03.2024 року, результатів відбору проб фізично не могло бути, тому що на проведення лабораторних досліджень потрібен певний час. Відповідно до актів відбору проб Інспекцією (підрозділом, який виконує вимірювання - відділом інструментально-лабораторного контролю) уповноваженою на проведення вимірювань, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції. Процесів та послуг у сфері законодавчо регульованої метрології під час контролю стану навколишнього природного середовища (наказ Державної екологічної інспекції України від 04.02.2022 року № 48) у найкоротший термін були проведені дослідження, за результатами яких складено відповідні протоколи від 08.04. та 09.04.2024 року та зафіксовано перевищення гранично-допустимих концентрацій небезпечних речовин у відібраних зразках грунту.
Порядок визначення забруднення (засмічення) земель визначено «Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства» затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.1997 року за №171 зі змінами від 12.01.2021 року, далі - Методика.
Відповідно Методики:
- підпукту 3.1. Землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для склада незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
- підпункту 3.2. Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
- підпункту 3.3. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
- підпункту 3.4. Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина просочування.
- підпункту 3.4.1. Якщо за зовнішніми ознаками забруднення земельної ділянки неможливо встановити площу забруднення чи глибину просочування, ці параметри визначають за підпунктом 3.6 цієї Методики.
- підпункту 3.5. При виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди.
- підпункту 3.5.1. Об`єм відходів (куб.м), що спричинили засмічення, встановлюють за об`ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням.
- підпункту 3.6. У випадках коли обсяг забруднення не може бути визначено відповідно до підпункту 3.4 цієї Методики, визначення обсягу забруднення земельних ресурсів здійснюється із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, а у разі необхідності із залученням спеціалізованих організацій.
Виходячи з вищевказаного, залучення спеціалізованих організацій не є обов`язковим.
Суд вказує, що жодним нормативним актом не вимагається зазначення в акті відбору проб ґрунтів кадастрового номеру земельної ділянки, а встановлена форма такого акту не містить окремої графи для зазначення цієї інформації.
У складених інспекцією актах відбору проб ґрунтів описано місця відбору кожної проби.
Питання щодо надання представникові позивача копій актів взяття проб ґрунту не передбачено законодавством, більш того відповідно до розділу V пункту 1 «Методики визначення розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану», затвердженої Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України 04.04.2022 року № 167:
- всі матеріали, які використовувалися для проведення розрахунку, формуються в окрему справу, яка зберігається в уповноваженому органі, що здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
- уповноважений орган, що здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, має право надавати копії розрахунків разом зі справою органам державної влади, місцевого самоврядування та правоохоронним органам.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини 2 ст.55 Конституцій України, в рішенні від 14.12.2011 року №19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина 2 ст. 3 Конституції України).
Для здійснення такої діяльності органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією та законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії.
Особа стосовно, якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Верховний Суд у своїх висновках неодноразово звертав увагу на те, що під підставою адміністративного позову слід розуміти обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, доводить факт порушення своїх прав.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 161 КАС України позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
За приписами статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Богодухівської міської ради Харківської області (пл. Соборності, 21, м. Богодухів, Харківська обл., Богодухівський р-н, 62103, код ЄДРПОУ 04058640) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (майдан Свободи, 5, Держпром, 1 під., 2 пов., Харків, 61022, код ЄДРПОУ 37999518) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121574869 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні