Рішення
від 12.09.2024 по справі 560/7961/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/7961/24

РІШЕННЯ

іменем України

12 вересня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 22.04.2024 №8-К/01-09, зобов`язати прийняти на медичний огляд. В обґрунтування позову зазначає, що лікарями комунального підприємства не був проведений належний медичний огляд, не встановлені обставини, необхідні для отримання ним документації, яка дозволяє отримати послуги по догляду на непрофесійній основі.

У відзиві Комунальне підприємство "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради просить відмовити у задоволенні позову. Вказує на те, що на підставі досліджених медичних документів та огляду лікарсько-консультативною комісією не було встановлено наявності у позивача таких порушень функцій організму, через які він не міг самостійно пересуватись та обслуговувати себе самостійно, отже потребував надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.

Комунальним підприємством "Хмельницький міський центр первинної медико -санітарної допомоги №2" 26.03.2024 було прийняте рішення про відмову ОСОБА_1 у наданні висновку про наявність порушення функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватись та самообслуговуватись і потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою №080-4/0.

Як встановлено зі змісту протоколу засідання ЛКК Комунального підприємства "ХМЦ ПМСД №2" №25 від 26.03.2024, ОСОБА_1 оглянутий вдома, здатен самостійно пересуватись та обслуговувати себе, отримує необхідну допомогу від дружини, яка з ним проживає. Комісією встановлено, що надані медичні документи не підтверджують наявність певних захворювань та порушень функцій організму, через які він не може самостійно пересуватись та самообслуговуватись та потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі. З огляду на це, члени комісії вирішили відмовити ОСОБА_1 у наданні висновку за формою 080-4/о у зв`язку із відсутністю для цього медичних показань.

01.04.2024 ОСОБА_1 звернувся до Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради з заявою про перегляд і скасування рішення ЛКК від 26.03.2024, призначення та здійснення повторного огляду, за результатами якого просив встановити необхідність догляду за ним, як за особою похилого віку.

Як встановлено зі змісту протоколу засідання ЛКК Комунального підприємства "ХМЦ ПМСД №2" від 19.04.2024, розглядалось питання щодо перегляду рішення комісії від 26.03.2024 про відмову ОСОБА_1 у видачі висновку за формою №080-4/0 з метою подальшого призначення догляду на непрофесійній основі. ОСОБА_1 просив переглянути рішення на підставі п. 23 постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317. У протоколі зазначається про те, що цією постановою затверджене як Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, так і Положення про медико-соціальну експертизу. Пункт 23 Положення про медико-соціальну експертизу виключено на підставі постанови Кабінету Міністрів України №485 від 31.05.2012, а пункт 23 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності не регулює діяльність лікарсько-консультативної комісії підприємства. Зазначається, що ЛКК не вирішувало питання про встановлення/відмову у встановленні заявнику інвалідності, у поданій заяві відсутні відомості при прийняття відносно ОСОБА_1 рішення районною, міжрайонною, міською комісією, до заяви не долучені інші медичні документи, як б вказували на необхідність скасування попередньо прийнятого ЛКК рішення. Вказується на те, що заявник ставить питання про перегляд рішення про відмову у встановленні догляду як за особою похилого віку, проте заява з цієї підстави ним не подавалась, сімейний лікар з цієї підстави не направляв його на комісію, комісія не приймала рішення по даному питанню, відтак відсутній предмет перегляду за цією підставою.

Про розгляд заяви від 01.04.2024 позивача повідомлено листом від 22.04.2024 №8-К/01-09, у якому Комунальне підприємство зазначає, що 26.03.2024, розглянувши медичну документацію, надану сімейним лікарем та за результатами огляду вдома, ЛКК КП "ХМЦПМСД №2" прийняла рішення про те, що за станом здоров`я позивач не підпадає під категорію осіб, які потребують видачі довідки форми 080-4/0 (затвердженої наказом МОЗ України від 09.03.2021 №407 "Висновок про наявність порушень функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватись та самообслуговуватись і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі"). У повідомленні від 22.04.2024 №8-К/01-09 зазначається, що підстав для перегляду рішення немає. Рекомендовано пройти стаціонарне обстеження та лікування для можливого послідуючого оформлення посильного листка на МСЕК з метою встановлення ступеня втрати працездатності та функціональної здатності до самообслуговування. Також зазначається, що у разі наявності когнітивних порушень, що перешкоджають самообслуговуванню, рекомендовано звернутись до лікаря психіатра КП "ХОМЦПЗ".

Позивач, вважаючи відповідь протиправною, звернувся до суду.

Вирішуючи спір, суд враховує те, що Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 №407 затверджено Інструкцію щодо заповнення форми первинної облікової документації №080-4/о "Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі". Інструкція визначає порядок видачі та заповнення форми первинної облікової документації №080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі - Висновок). Висновок надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги. Висновок заповнюється членами лікарської комісії на підставі заповненої лікарем загальної практики - сімейної медицини форми первинної облікової документації №025/о «Медична карта амбулаторного хворого №_____», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 №110.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 №1317 "Питання медико-соціальної експертизи" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) пункт 23 виключений на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 485 від 31.05.2012.

Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 №1317 "Питання медико-соціальної експертизи" затверджене Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності. Це Положення визначає порядок, умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями (далі - комісії). Медико-соціальна експертиза проводиться з метою встановлення інвалідності хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності документів, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлене захворюваннями, наслідками травм або вродженими вадами, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності особи.

Разом з тим, вимоги Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності не поширюються на правовідносини щодо проведення огляду з метою надання висновку за формою №080-4/0, необхідного для вирішення питання про встановлення догляду за особою похилого віку на непрофесійній основі.

Відповідно до п. 4 ч. 6, ч. 7 ст. 13 Закону України від 17.01.2019 №2671-VIIІ "Про соціальні послуги" фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватись. Відповідно до норм цього закону рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг приймається протягом 10 робочих днів з дня одержання заяви, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах.

Згідно з Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, він встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися (...)

Зі змісту наданих документів встановлено, що позивач фактично оскаржував відмову комісії відповідача у встановленні йому догляду.

Разом з тим, як вбачається зі змісту обох вищезгаданих протоколів засідання ЛКК, комісія досліджувала медичні документи, у тому числі амбулаторну карту ОСОБА_1 , виписки з медичної інформаційної системи Медікс стосовно його звернень за медичною допомогою, відомості про огляд за місцем проживання, та на підставі їх аналізу прийшла до висновку, що вказані документи не підтверджують наявність у заявника таких захворювань та порушень функцій організму, через які він не може самостійно пересуватись та обслуговувати себе сам. З урахуванням цього комісія не встановила підстави для видачі висновку за формою №080-4/0 про наявність порушень функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

У той же час, питання про відмову у встановлені позивачу догляду комісія безпосередньо не вирішувала, вказавши у протоколі від 26.03.2024 про дії, які заявник може вчинити з метою отримання документації, необхідної йому для подальшого встановлення догляду на непрофесійній основі.

Крім того, як вбачається зі змісту заяви позивача від 01.04.2024, ним не були зазначені будь-які конкретні та достатні підстави для скасування рішення комісії від 26 березня 2024. Не встановлені такі і під час розгляду справи.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 17 березня 2020 у справі № 240/7133/19, суди вправі перевірити законність висновку МСЕК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, яка встановлена відповідними нормативними актами. Водночас, суди позбавлені можливості оцінювати підставність прийняття певних висновків з точки зору медичних понять та критеріїв, оскільки не є спеціалізованими установами в медичній галузі.

Судом під час розгляду справи не встановлено, що відповідачем було порушено процедуру прийняття рішень, оформлених протоколами від 26.03.2024 та від 19.04.2024, а також не встановлені докази протиправності повідомлення Комунального підприємства "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради від 22.04.2024 №8-К/01-09. За таких обставин відсутні підстави для визнання протиправним та скасування повідомлення №8-К/01-09 та зобов`язання провести повторний медичний огляд, тому у задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 12 вересня 2024 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Комунальне підприємство "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги №2" Хмельницької міської ради (вул. Подільська, буд. 54,Хмельницький,Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 40887956)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121574944
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі медичного

Судовий реєстр по справі —560/7961/24

Рішення від 12.09.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні