РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2024 року справа № 580/5647/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання - Глийової В.Г.,
представника позивача - Боровика Б.М. (за ордером),
представника відповідача - Кузьмишина О.О. (у порядку самопредставництва),
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом дочірнього підприємства "Агрофірма "Іскра" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось дочірнє підприємство "Агрофірма "Іскра" (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 20.05.2024 № 0071330403.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач отримав Акт від 11.04.2024 № 4185/23-00-04-03-04/31214624 про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в ЄРПН. В Акті зокрема встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, відповідальність за що передбачена абзацом 1 пункту 1201.1 статті 1201 розділу II Податкового кодексу України. Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної. За результатами акту та результатів розгляду заперечень позивача відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.05.2024 № 0071330403, яким встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних та застосовано штраф у сумі 1 060 277,78 грн. 24.05.2023 позивач отримав оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 20.05.2024 № 0071330403, повністю не погоджується з порушеннями визначеними у ньому, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно вимог ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті. У межах спірних правовідносин згідно розрахунку штрафу додатку до податкового повідомлення-рішення, податковим органом застосовано розмір штрафу 10, 20, 40 відсотків від суми ПДВ, які відображені у податкових накладних позивача, що несвоєчасно зареєстровані. Тобто на момент реєстрації податкових накладних позивача норми пункту 201.10 статті 201 ПК визначали як граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної та граничні розміри штрафу. Разом з тим в контексті Закону № 2876-ІХ не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись. Поряд з цим, на момент складання акту камеральної перевірки та винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотню дію в часі. Варто вказати, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). Отже, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. В свою чергу відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України. З таких підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі, призначено підготовче засідання на 09 годину 30 хвилин 05 липня 2024 року.
Відповідач позов не визнав, надавши відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову. У відзиві зазначено, що за порушення строків реєстрації податкових накладних, складених на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість передбачає накладення штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень. Відповідно до абзацу 3 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року. Таким чином, враховуючи те, що за результатами камеральної перевірки та розгляду заперечення платника податку було встановлено, що ДП «Агрофірма «Іскра», несвоєчасно зареєстровано 4 РК та ПН в кількості 36 шт, за таких умов контролюючим органом на законних підставах визначену штрафну санкцію. Щодо посилання позивача про те, що в п. 1201.1 ст. 1201 містяться умови, які звільняють від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, а саме, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 ПКУ у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а"-"г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 ПКУ, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 ПКУ, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 ПКУ покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу у відповідних розмірах. Тому, для звільнення від відповідальності, передбаченої п. 1201.1 п. 1201 ПКУ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та водночас повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою, про що свідчить судова практика. Так як податкові накладні, вказані в акті, складені на операції, звільнені від оподаткування, тому позивач вважає, що вони звільняються від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію. Разом з тим, на час виникнення спірних правовідносин (реєстрації податкових накладних) діяла вже інша норма щодо відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, а саме, Законом України від 13.01.2020 № 466-ІХ були внесені зміни до ПКУ, де зокрема п. 1201.1 ст. 1201 доповнено новим абзацом. Також відповідачем зазначено, що позивачем не вчасно зареєстровані податкові накладні/розрахунки коригування дата складання, яких переважно припадає на квітень, травень, червень, липень, вересень, листопад 2022 року, тому на такі накладні та розрахунки коригування не поширюються положення підпункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, позаяк визначено штрафну санкцію встановлених статтею 1201 Кодексу. Разом з тим, звертаємо увагу суду на правову позицію Верховного суду щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, яка викладена в постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, в якій суд дійшов наступного висновку. Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Закон № 2876-ІХ не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-ІХ) є неможливим. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-ІХ або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року). З таких підстав відповідач просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
05 липня 2024 року розгляд адміністративної справи № 580/5647/24 за позовом дочірнього підприємства "Агрофірма "Іскра" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення відкладено у зв`язку з перебуванням головуючого судді Кульчицького С.О. у відпустці.
Розгляд адміністративної справи № 580/5647/24 відкладено на 23.07.2024 о 09 годині 30 хвилин.
23 липня 2024 року розгляд адміністративної справи № 580/5647/24 за позовом дочірнього підприємства "Агрофірма "Іскра" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення відкладено у зв`язку з перебуванням головуючого судді Кульчицького С.О. у відпустці.
Розгляд адміністративної справи № 580/5647/24 відкладено на 31.07.2024 о 09 годині 30 хвилин.
Усною ухвалою від 31.07.2024, що занесена до протоколу судового засідання, відкладено підготовче судове засідання на 08.08.2024 о 11 годині 30 хвилин.
Усною ухвалою від 08.08.2024, що занесена до протоколу судового засідання, закрито стадію підготовчого провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.08.2024 о 10 годині 30 хвилин.
23 серпня 2024 року розгляд адміністративної справи № 580/5647/24 за позовом дочірнього підприємства "Агрофірма "Іскра" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, відкладено у зв`язку з повідомленням про замінування будівлі Черкаського окружного адміністративного суду.
Розгляд адміністративної справи № 580/5647/24 відкладено на 03.09.2024 о 11 годині 30 хвилин.
У судовому засіданні 03.09.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що дочірнє підприємство "Агрофірма "Іскра" (код ЄДРПОУ 31214624) є юридичною особою та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Черкаській області. Зареєстровано платником ПДВ з 14.11.2010, діючий, ІПН 312146223135. Основним видом діяльності за КВЕД є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 та пункту 76.2 статті 76 розділу II Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ (із змінами та доповненнями) (далі - ПК України), проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувння до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ДП «АгрофірмаІскра» (код заЄДРПОУ 31214624).
За результатами встановленого порушення - несвоєчасної реєстрації податкових накладних, складено Акт від 11.04.2024 № 4185/23-00-04-03-04/31214624 «Про результати камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних» ДП «Агрофірма Іскра», яким встановлено факт несвоєчасної реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в кількості 19 шт, протерміновано від 12 до 351 днів та податкові накладні в кількості 36 шт, протерміновано від 1 до 277 днів, чим порушено пункт 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ (із змінами і доповненнями) та пункт 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Позивачем було подано заперечення на висновки акта від 11.04.2024 № 4185/23-00-04-03-04/31214624 «Про результати камеральної перевірки щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних» від 29.04.2024 № вих. б/н (вхідний ГУ ДПС у Черкаській області № 18727/6 від 02.05.2024).
За результатами розгляду заперечення, відповідні заперечення частково враховані, а саме, скасовано висновки акту перевірки щодо порушення граничних термінів реєстрації розрахунків коригування в кількості 15 шт. В іншій частині акт перевірки залишено без змін.
На підставі п. 1201.1 ст. 1201. та п. 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 20.05.2024 № 0071330403 на загальну суму штрафних санкцій 1 060 277,78 грн.
Податкове повідомлення-рішення від 20.05.2024 № 0071330403 відправлено за податковою адресою: с. Броварки, Золотонінський район, Черкаська область, 19712. Вручено податкове повідомлення-рішення 29.05.2024, про що свідчить трекінг поштового відправлення за № 0600922762438 із зазначенням дати відправлення та дати отримання платником податків.
Не погоджуючись з таким податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Для вирішення спору судом враховано вимогу абзацу другого ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України (далі - ПК України), визначено, що Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 192.1 ст. 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача платникаподатку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V ПК України платник податків зобов`язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Частиною 2 пункту 201.10 статті 201 розділу V ПК України визначено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування (далі - ПН та/або РК) до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для ПН/РК до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених ПН та/або РК коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПКУ, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту 1201.1 статті 1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України, для реєстрації ПН та/або РК до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 ПК України покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема, 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1 020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а"-"г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
Таким чином, за порушення строків реєстрації податкових накладних, складених на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість передбачає накладення штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1 020 гривень.
Відповідно до абзацу 3 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
Таким чином, враховуючи те, що за результатами камеральної перевірки та розгляду заперечення платника податку було встановлено, що ДП «Агрофірма «Іскра», несвоєчасно зареєстровано 4 РК та ПН в кількості 36 шт, за таких умов контролюючим органом на законних підставах визначену штрафну санкцію.
Щодо посилання позивача про те, що в п. 1201.1 ст. 1201 містяться умови, які звільняють від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, а саме, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 ПК України у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а"-"г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 ПК України, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 ПК України, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 ПК України покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу у відповідних розмірах, суд зазначає наступне.
На переконання суду, для звільнення від відповідальності, передбаченої п. 1201.1 п. 1201 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та водночас повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
Так як податкові накладні, вказані в акті, складені на операції, звільнені від оподаткування, тому позивач вважає, що вони звільняються від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію.
Разом з тим, на час виникнення спірних правовідносин (реєстрації податкових накладних) діяла вже інша норма щодо відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, а саме, Законом України від 13.01.2020 № 466-ІХ були внесені зміни до ПК України, де зокрема п. 1201.1 ст. 1201 доповнено абзацом такого змісту:
«У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1 020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а"-"г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.».
Таким чином, за порушення строків реєстрації податкових накладних, складених на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість передбачено накладення штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1 020 гривень.
Враховуючи викладене, суд відхиляє як необґрунтовані доводи позивача про те, що застосування штрафу за порушення строків реєстрації ПН/РК, які не надаються покупцю (отримувачу) неплатнику ПДВ суперечить чинному законодавству України та є протиправними.
Щодо неврахування підпункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України при визначенні розміру відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.
08.02.2023 набрав чинності Закон України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», яким підрозділ 2 розділ XX ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстріподатковихнакладних, встановлюєтьсяу розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".
Системний аналіз викладених норм права, вказує на те, що положення пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року.
При цьому порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладення на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 1201.1 статті 1201 Кодексу.
Відповідне застосування викладених норм права, доведене листом Державної податкової служби України від 28.02.2023 № 4415/7/99-00-04-02-03-07.
Таким чином, враховуючи те, що в даній справі не вчасно зареєстровані податкові накладні/розрахунки коригування дата складання, яких переважно припадає на квітень, травень, червень, липень, вересень, листопад 2022 року, тому на такі накладні та розрахунки коригування не поширюються положення підпункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, позаяк визначено штрафну санкцію встановлених статтею 1201 Кодексу.
У правовій позиції Верховного суду щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, яка викладена в постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, суд дійшов наступного висновку:
"Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-ІХ не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.
Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-ІХ) є неможливим.
Відтак, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-ІХ або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року)".
Відповідно частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи викладене, суд відхиляє як необґрунтовані доводи позивача про невідповідність розміру штрафу ПК України, оскільки зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-ІХ або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Відповідно до п. 109.2. ст. 109 ПК України, порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
З урахуванням наведеного вище у своїй сукупності, суд дійшов висновку, що наявними у матеріалах справи документами підтверджується позиція контролюючого органу про порушення позивачем граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН, що має своїм наслідком нарахування штрафу за несвоєчасну реєстрацію таких ПН/РК, у розмірах передбачених ПК України, що свідчить про обґрунтованість прийнятого та оскаржуваного у даній справі податкового повідомлення-рішення.
За вказаних обставин суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 12, 72-77, 242-243, 245-246, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 11.09.2024.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121575225 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні