Постанова
від 12.09.2024 по справі 280/1688/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 вересня 2024 року м. Дніпросправа № 280/1688/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,

розглянувши в письмовому провадженні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 року (суддя Конишева О.В.) у справі №280/1688/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и В :

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255789/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3276 від 30.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3276 від 30.09.2023 року на суму 16 211,00 грн. в тому числі ПДВ 2701,83 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255795/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3277 від 30.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3277 від 30.09.2023 року на суму 793 670,00 грн. в тому числі ПДВ 132 278,33 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255790/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3385 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3385 від 31.10.2023 року на суму 12 921,00 грн. в тому числі ПДВ 2 153,50 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року

№10255791/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3386 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3386 від 31.10.2023 року на суму 788 026,00 грн. в тому числі ПДВ 131 337,67 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255794/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3446 від 30.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3446 від 30.11.2023 року на суму 19 595,00 грн. в тому числі ПДВ 3 265,83 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255786/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3447 від 30.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3447 від 30.11.2023 року на суму 644 752,00 грн. в тому числі ПДВ 107 458,67 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255746/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3715 від 31.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3715 від 31.08.2023 року на суму 8 155,00 грн. в тому числі ПДВ 1 359,17 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255747/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3716 від 31.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3716 від 31.08.2023 року на суму 823 373,35 грн. в тому числі ПДВ 137 228,89 грн.;

визнати протиправними та скасування Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27 грудня 2023 року №10255785/2862215435 про відмову в реєстрації податкової накладної №3717 від 31.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ - НОМЕР_1 ) №3717 від 31.08.2023 року на суму 279,00 грн. в тому числі ПДВ 46,50 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що за результатами господарських операцій складено вищевказані податкові накладні та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено, та зазначено: "платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивачем направлено до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які стосуються господарських операцій за наслідками яких складено податкові накладні, однак рішеннями комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області відмовлено у реєстрації податкових накладних. Вказуючи на відсутність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а також на те, що підприємством було надано до контролюючого органу первинні документи, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних, позивач просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 року адміністративний позов задоволено.

Рішення суду фактично мотивовано необґрунтованістю рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову в повному обсязі. В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що під час опрацювання поданих позивачем податкових накладних було встановлено підстави для зупинення їх реєстрації відповідно до приписів постанови КМУ від 11.12.2019 №1165. Оскільки, платником не було надано копії необхідних документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, то Комісією було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН. З цього приводу звертає увагу на те, що з огляду на ненадання позивачем усіх необхідних документів, що підтверджують інформацію зазначену в податкових накладних, контролюючим органом на адресу платника було направлено повідомлення про надання додаткових документів. Оскільки позивачем не було надано запитуваних документів, то вказане і стало підставою для відмови в реєстрації податкових накладних.

Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать про те, що позивач, є фізичною особою-підприємцем, основним видом діяльності якого є - 46.34 Оптова торгівля напоями. Окрім цього, позивач здійснює господарську діяльність за такими видами діяльності: 82.92 Пакування; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

01.08.2023 року позивач із ТОВ Сандора (ЄДРПОУ 22430008) уклали договір надання послуг №01/08/23 (надалі - договір).

Відповідно до п.2.3. Договору позивач надає ТОВ Сандора наступні складські послуги: послуги складського зберігання і комплектації; послуги з доставки продукції клієнтам; послуги з доставки, збору та встановлення трейд маркетингового обладнання.

Відповідно до п. 4.1. договору після приймання послуг за договором, ТОВ Сандора оплачує позивачу винагороду, відповідно до додатку №2 до Договору.

Відповідно до п. 2.1. додатку №2 до Договору, період за який розраховується і виплачується винагорода становить календарний місяць з 26 числа по 25 число наступного місяця. В перехідний період розрахунок проводиться з 01 вересня по 25 вересня 2023 року.

На виконання умов Договору позивачем було надано у період з 01.08.2023 року по 25.11.2023 року ТОВ Сандора складські послуги за наступними Актами приймання передачі:

- STМ00042094 від 30.09.2023 року на суму 16 211,00 грн. з ПДВ;

- STМ00042095 від 30.09.2023 року на суму 793 670,00 грн. з ПДВ;

- STМ00053378 від 31.10.2023 року на суму 12 921,00 грн. з ПДВ;

- STМ00053379 від 31.10.2023 року на суму 788 026,00 грн. з ПДВ;

- STМ00059955 від 30.11.2023 року на суму 19 595,00 грн. з ПДВ;

- STМ00059959 від 30.11.2023 року на суму 644 752,00 грн. з ПДВ;

- СОМ00000070 від 31.08.2023 року на суму 8 155,00 грн. з ПДВ;

- СОМ00000071 від 31.08.2023 року на суму 823 373,35 грн. з ПДВ;

- СОМ00000072 від 31.08.2023 року на суму 279,00 грн. з ПДВ.

На виконання умов Договору 01.08.2023 року ТОВ Сандора здійснено оплату відповідно до платіжних інструкцій:

- №2131845735 від 09.11.2023 на суму 16 211,00 грн.,

- №2131845742 від 09.11.2023 на суму 793 670,00 грн.,

- №2138798774 від 07.12.2023 на суму 12 921,00 грн.,

- №2138798777 від 07.12.2023 на суму 788 026,00 грн.,

- №2138801163 від 09.12.2023 на суму 19 595,00 грн.,

- №2138801156 від 09.12.2023 на суму 644 752,00 грн.,

- №2124532655 від 10.10.2023 на суму 8 155,00 грн.,

- №2124532644 від 10.10.2023 на суму 823 373,35 грн.,

- №2124532639 від 10.10.2023 на суму 279,00 грн.

На виконання вимог Податкового кодексу України позивачем було складено податкові накладні на суму наданих позивачем послуг та направлено на реєстрацію, а саме:

- податкова накладна №3276 від 30.09.2023 року на суму 16 211,00 грн., в тому числі ПДВ 2 701,83 грн. направлено на реєстрацію 13.10.2023 року, реєстраційний номер документа 9270747281;

- податкова накладна №3277 від 30.09.2023 року на суму 793 670,00 грн., в тому числі ПДВ 132 278,33 грн. направлено на реєстрацію 13.10.2023 року, реєстраційний номер документа 9270820954;

- податкова накладна №3385 від 31.10.2023 року на суму 12 921,00 грн. в тому числі ПДВ 2 153,50 грн. направлено на реєстрацію 14.11.2023 року, реєстраційний номер документа 9308244868;

- податкова накладна №3386 від 31.10.2023 року на суму 788 026,00 грн., в тому числі ПДВ 131 337,67 грн. направлено на реєстрацію 14.11.2023 року, реєстраційний номер документа 9308252741;

- податкова накладна №3446 від 30.11.2023 року на суму 19 595,00 грн., в тому числі ПДВ 3 265,83 грн. направлено на реєстрацію 08.12.2023 року, реєстраційний номер документа 9333341797;

- податкова накладна №3447 від 30.11.2023 року на суму 644 752,00 грн., в тому числі ПДВ 107 458,67 грн. направлено на реєстрацію 08.12.2023 року, реєстраційний номер документа 9333377873;

- податкова накладна №3715 від 31.08.2023 року на суму 8 155,00 грн., в тому числі ПДВ 1 359,17 грн. направлено на реєстрацію 14.09.2023 року, реєстраційний номер документа 9238943291;

- податкова накладна №3716 від 31.08.2023 року на суму 823 373,35 грн., в тому числі ПДВ 137 228,89 грн. направлено на реєстрацію 14.09.2023 року, реєстраційний номер документа 9238917478;

- податкова накладна №3717 від 31.08.2023 року на суму 279,00 грн., в тому числі ПДВ 46,50 грн. направлено на реєстрацію 14.09.2023 року, реєстраційний номер документа 9238885532.

За вищевказаними податковими накладними на адресу позивача надійшли квитанції згідно яких податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК. У квитанціях про зупинення податкових накладних № 3276 від 30.09.2023, №3277 від 30.09.2023, № 3385 від 31.10.2023, № 3386 від 31.10.2023, № 3446 від 30.11.2023, № 3447 від 30.11.2023, № 3715 від 31.08.2023, № 3716 від 31.08.2023, № 3717 від 31.08.2023, зазначено, що реєстрація ПН, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги (78.30; 78.30.14; 33.12.18), перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено показники D = %, Р=. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення № 50 від 12.12.2023 про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено з документами на підтвердження інформації зазначеної у податкових накладних. У поясненні позивачем зазначено, що у період з серпня по листопад 2023 ФОП ОСОБА_1 надали послуги зі складського зберігання і доставки продукції, послуг с доставки, збору та встановлення трейд маркетингового обладнання Компанії ТОВ Сандора. Виконавець в останній день звітного періоду виставляє рахунок-фактуру та Акт надання послуг. Компанія сплачує рахунок компанії Виконавця згідно з умовами Договору № 01/08/23 від 01.08.2023.Згідно договору між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ Сандора № 01/08/23 від 01.08.2023, ФОП ОСОБА_1 виконувались послуги, про що свідчать надані акти прийому-передачі за жовтень-листопад 2023, і на виконання умов договору ТОВ Сандора здійснила оплату послуг, про що свідчать додані платіжні доручення. Також, позивачем в поясненні визначено, що документи ним додано на власний розсуд, оскільки контролюючим органом конкретного переліку документів необхідним для розгляду питання щодо реєстрації ПН в квитанції не визначено.

За результатом розгляду, наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області 19.12.2023 направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/ або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН за № 10197930/ 2862215435, № 10197719/2862215435, № 10197855/2862215435, № 10197861/2862215435, № 10197872/2862215435, № 10197847/ 2862215435, № 10197693/2862215435, № 10197710/2862215435, № 10197717/2862215435, в яких зазначено, що у зв`язку із необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування (далі ПН/РК) в ЄРПН № 3276 від 30.09.2023; № 3277 від 30.09.2023; № 3385 від 31.10.2023; № 3386 від 31.10.2023; № 3446 від 30.11.2023; № 3447 від 30.11.2023; № 3715 від 31.08.2023; № 3716 від 31.08.2023; № 3717 від 31.08.2023, пропонується надати письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. Додаткова інформація: Надати оборотно- сальдові відомості по бух. Рахунку 23. Пояснення щодо формування собівартості послуг зберігання. Надати оборотно-сальдові відомості поза балансовим рахункам на яких обліковується збережений товар. Пояснити нарахування заробітної плати на рівні (нижче) мінімальної.

Позивачем на розгляд Комісії було надано додаткові документи та пояснення відповідно до Повідомлення про надання додаткових документів та пояснень за № 9039287/ 30105806 від 21.06.2023.

Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області, 27.12.2023 були винесені Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10255746/2862215435, №10255785/2862215435, №10255786/2862215435, №10255789/2862215435, №10255790/2862215435, № 10255791/2862215435, №10255794/2862215435, №10255795/2862215435, №10255747/2862215435 в яких зазначено, що у реєстрації ПН № 3276 від 30.09.2023; № 3277 від 30.09.2023; № 3385 від 31.10.2023; № 3386 від 31.10.2023; № 3446 від 30.11.2023; № 3447 від 30.11.2023; № 3715 від 31.08.2023; № 3716 від 31.08.2023; № 3717 від 31.08.2023 в ЄРПН відмовлено у зв`язку з: не наданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду.

За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.

Підпунктом 2 пункту 3 Порядку встановлено, що Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.

Приписами пунктів 5 та 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, обов`язковою умовою зупинення реєстрації податкової накладної є встановлення критерію ризикованості здійснення операцій.

У свою чергу, постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).

Відповідно до пункту 1 Критеріїв (в редакції, на час виникнення спірних відносин) одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Як зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом визначено п.1 Критеріїв ризиковості операцій.

Однак, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем не зазначено конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться в п.1 Критеріїв, із розрахованим показником за відповідним критерієм.

У свою чергу, з огляду на зупинення реєстрації податкових накладних позивачем на адресу контролюючого органу направлялося повідомлення, із наданням пояснень та копій первинних документів по господарськім операціям, і вказані повідомлення були отримані відповідачем. До вказаних повідомлень були долучені копії первинних документів по господарськім операціям, інформація про які зазначена в податкових накладних, а саме:

1.Договір надання послуг № 01/08/23 від 01.08.2023;

2.Договір з електронними підписами;

3.Акт надання послуг № СОМ00000071 від 31.08.2023;

4.Платіжна інструкція № 2124532655;

5.Платіжна інструкція № 2124532639;

6.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

7.Акт надання послуг 31.08.2023;

8.Акт надання послуг 31.08.2023;

9.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

10.Платіжна інструкція № 2131845735;

11.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

12.Акт надання послуг від 30.09.2023;

13.Платіжна інструкція № 2124532655;

14.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

15.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

16.Платіжна інструкція № 2138798777;

17.Акт надання послуг від 30.09.2023;

18.Платіжна інструкція № 2131845742;

19.Акт надання послуг від 30.11.2023,-

20.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

21.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

22.Акт надання послуг від 31.10.2023;

23.Платіжна інструкція № 2138801163;

24.Акт надання послуг від 31.10.2023;

25.Платіжна інструкція № 2138798774;

26.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

27.Розрахунок винагороди за послуги доставки та зберігання продукції;

28.Пояснення;

29.Платіжна інструкція № 2138801156;

30.Акт надання послуг від 30.11.2023;

31.Договір оренди нежитлових приміщень № 0523 від 01.05.2023.

Факт отримання вказаних документів не заперечується відповідачем, що вбачається з апеляційної скарги.

На час прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).

Відповідно до п.2, 3, 4-7 Порядку №520 ( в редакції на час прийняття спірного рішення) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

Відповідно до п.10 Порядку №520 (в тій же редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісіярегіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Згідно із п.10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.

Однак, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржувані рішення містять лише загальне твердження: «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Проте у вказаних рішеннях не зазначено яких саме документів не було надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, з огляду на подання позивачем контролюючому органу пояснень та документів, що стосувалися господарських операцій за наслідками яких складено податкові накладні.

З приводу таких мотивів прийняття оскаржуваних рішень, слід зазначити те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

У спірному випадку, контролюючий орган, приймаючи оскаржуване рішення, не лише не зазначив яких саме документів не було надано позивачем, а і не надав оцінки поданим позивачем поясненням та документам.

З цього приводу слід звернути увагу на те, що у зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних позивачем на адресу контролюючого органу направлено пояснення та первинні документи, які доставлені на адресу контролюючого органу (перелік зазначено вище), але будь-яких аргументів щодо недостатності цих документів, контролюючим органом наведено не було.

В той же час, 19.12.2023 контролюючим органом сформовано та направлено позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень (зміст цих повідомлень наведено вище).

На вказані повідомлення позивачем надано:

1.Додаткові пояснення;

2.Квитанція на підпис додатка;

3.Квитанція на підпис додатка;

4.Додаток № 10 до Договору;

5.Квитанція на підпис додатка;

6.Квитанція на підпис додатка;

7.Перелік відвантажень ;

8.Інвентаризаційна відомість ТОВ «Сандора»;

9.Додаток № 6 до Договору;

10.Додаток № 11 до Договору;

11.Квитанція про підпис додатка,-

12.Інвентаризаційна відомість ТОВ «Сандора»;

13.Додаток № 8 до Договору;

14.Перелік відвантажень 26.09.-25.10.2023;

15.Перелік відвантажень 01.08.-25.08.2023;

16.Інвентаризаційна відомість ТОВ «Сандора»;

17.Перелік відвантажень 26.10.-25.11.2023;

18.Інвентаризаційна відомість ТОВ «Сандора»;

19.Додаток № 2 до Договору.

Але і щодо достатності додаткового поданих документів для вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних, будь-яких аргументів контролюючим органом наведено не було. При цьому, відповідачем недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідних рішеннях.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Також, з огляду на доводи апеляційної скарги, слід звернути увагу і на те, що фактично позиція контролюючого органу зводиться до того, що моніторингом поданих для реєстрації ПН не було встановленого реальності здійснення господарських операцій.

Не ставляючи під сумнів повноваження контролюючого органу щодо встановлення реальності здійснення господарських операцій, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити те, що такі повноваження повинні реалізовуватися контролюючим органом шляхом проведення документальних перевірок, а не під час моніторингу поданих на реєстрацію ПН/РК.

З огляду на викладене, враховуючи встановлені обставини справи, які свідчать про необґрунтованість підстав відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області.

Дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірність рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, суд першої інстанції правильно виходив з того, що належним способом захисту порушеного права платника податку є зобов`язання відповідача зареєструвати в ЄРПН подані податкові накладні, оскільки це є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і такий спосіб захисту права не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваних рішень, які були предметом судового контролю у межах цієї справи.

Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції приходить висновку про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з дотримання норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим підстав для задоволення апеляційної скарги Головного управління ДПС у Запорізькій області не існує.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 року у справі №280/1688/24 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.

Повне судове рішення складено 12.09.2024

Головуючий - суддяЯ.В. Семененко

суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121575930
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/1688/24

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 12.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 03.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні