ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/970/24 пров. № А/857/15199/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,
суддів Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.,
за участі секретаря судового засідання Демчик Л.Р.,
представника позивача: Кузів Т.Б.,
представника відповідача: Брик В.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 року у справі № 500/970/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
суддя в 1-й інстанції Мартиць О.І.,
час ухвалення рішення не зазначено,
місце ухвалення рішення м. Тернопіль,
дата складання повного тексту рішення не зазначено,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1887 від 22.12.2023.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 року позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1887 від 22.12.2023.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Тернопільській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області в користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» сплачений судовий збір в розмірі 3028,00 грн.
Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України вважає, що судом при винесенні рішення про задоволення адміністративного позову не надано належної оцінки представленим податковим органом доказам, що стало підставою для подання апеляційної скарги. Зазначають про те, що пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Слід зазначити, що позивач до матеріалів справи не долучив документів та пояснень, які б спростовували інформацію, що стала підставою включення Товариства з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» до переліку ризикових.
Вказані обставини, на думку апелянта, є належними аргументами на спростування висновків суду першої інстанції, апелянт просить задовольнити апеляційну скаргу, скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Судом першої інстанції з підтвердженням даних матеріалами вказаної справи встановлено про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» є сільськогосподарським виробником з основним видом економічної діяльності за КВЕД 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області прийнято рішення №846 від 02.06.2023 про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
В рішенні №846 було зазначено коди податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
07-недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній / розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
08-постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок;
18- керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції - постачання, період здійснення господарської операції 04.08.2022 по 30.03.2023, код згідноУКТЗЕД1001, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44161326.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» надало пояснення від 18.12.2023 та документи, що підтверджують господарські операції, а саме договори, видаткові накладні, акти наданих послуг, специфікації, платіжні інструкції, звіти та інші документи.
22.12.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області прийнято рішення №1887 від 22.12.2023 про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
В рішенні №1887 також зазначено коди податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
06 - платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;
11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції - придбання, період здійснення господарської операції 31.08.2023 по 30.11.2023, код згідно з державним класифікатором продукції та послуг 10.81.99-00.10, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44161326.
Також в рішенні зазначено ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку а саме, складські документи (інвентаризаційні описи), первинні документи щодо зберігання, договір з додатками до нього, акт приймання - передачі товарів (робіт, послуг), накладна, розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків.
ТОВ «Білокриниця» подано до ДПС України скаргу про скасування рішення комісії регіонального рівня та виключення платника податку на додану вартість з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Також було до скарги додано пояснення та документи.
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1901 від 28.12.2023 залишено скаргу без задоволення та рішення ГУ ДПС в Тернопільській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін та зазначено такі підстави :
- постачання товарів, відмінних від придбаних, за відсутності умов та/або матеріальних ресурсів для виробництва таких товарів;
- наявність інформації про те, що керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа податку) є особою, яка займає аналогічну посаду більше чим у п`яти (включно) платників податку.
Вважаючи рішення №1887 від 22.12.2023 про внесення позивача до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, протиправним позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд першої інстанції зазначив про те, що оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та сприяє породженню їх неоднозначного трактування, що в свою чергу впливає на неможливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції та зазначає про наступне.
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі Постанова №1165). Пунктом 7 Постанови №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п.10 Постанови №1165) . У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520. Відповідно до Додатку 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, критеріями ризиковості платника податку на додану вартість є:
1. Платника податку на додану вартість зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівникам .
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку / небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 02.06.2023р. №79, ТОВ «БІЛОКРИНИЦЯ» було внесено до системи АС «Податковий Блок» рішення про відповідність Критеріям ризиковості платників податку ТОВ «Білокриниця» (код 44161326). Здійснюючи моніторинг контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у ПН/РК та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Згідно п.71.1 ст.71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій. Збір та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано ст.72, 73 ПК України відповідно.
Відповідно до ст.74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
Організація роботи контролюючого органу визначена п.201.16 ст.201 ПК України, Порядком №1165 та узгоджується з функціями та правами контролюючого органу. Відповідно до п.19-1.1 ст.19-1 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19 3 цього Кодексу: організовують збір податкової інформації та вносять її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику; організовує інформаційно-аналітичне забезпечення та організовує автоматизацію процесів адміністрування контролюючими органами; використовують під час виконання своїх посадових (службових) обов`язків податкову інформацію з інформаційно-телекомунікаційних систем та інших джерел, отриману в порядку та спосіб, визначений цим Кодексом. Підпунктом 20.1.45 п.20.1 ст.20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Отже, результати засідання Комісії внесені до АС «Податковий Блок» та використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань. Відповідно до протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 02.06.2023р. №79, відділом моніторингу операцій та ризиків, роботи з ризиками управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Тернопільській області проведено аналіз господарської діяльності ТОВ «Білокриниця» (код 44161326) та направлено для розгляду та врахування при прийнятті рішення членам Комісії службовою запискою від 02.06.2023 № 232/19-00-18-00-05.
Підставою для прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості відповідно до вимог п.8 Додатку 1 до Прядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (із змінами і доповненнями) та податкової інформації, наведеної у Довіднику кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого Наказом ДПС України від 11 січня 2023 року N 17, оскільки були визначені такі наявні такі умови:
- недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, як недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування, які необхідні для здійснення господарської операції);
- постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок;
- керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку
Відповідно до п. 6 Порядку №1165 у разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відтак, ТОВ «Білокриниця» отримавши рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.06.2023 №846, подало повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 18.12.2023 № 7 із відповідними документами, зокрема: виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, звіти про збирання врожаю сільськогосподарських культур (№ 37-СГ), звіти про посівні площі сільськогосподарських культур (№ 4-СГ річна) під урожай 2023 року. Документи на реалізацію продукції /послуг : По взаємовідносинах із ТзОВ «РСН-Трейд» (код ЄДРПОУ 40856399) надано: Договір поставки засобів захисту рослин від 31.10.2023 року, Специфікація №1 від 31.10.2023 року, Видаткова накладна від 31.10.2023 року на загальну суму 407428,99 грн., Товарно-транспортна накладна від 31.10.2023 року.
По взаємовідносинах із ТзОВ «Фірма Ерідон» (код ЄДРПОУ 43106699) надано: Договір поставки добрив від 03.04.2023 року, ряд видаткових та товарно-транспортних накладних.
По взаємовідносинах із ТзОВ «Таргет-Агро» (код ЄДРПОУ 44677424) надано: Договір поставки гербіцидів від 01.05.2023 року та документи на підтвердження господарської операції.
По взаємовідносинах із ТзОВ «РСН- Трейд» (код ЄДРПОУ 40856399) надано: Договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом від 01.05.2023 року, Договір оренди сільськогосподарської техніки та агрегатів від 11.09.2023 року, Акт приймання-передачі 11.09.2023 року, Договір про надання послуг с/г робіт від 01.05.2023 року, Договір про надання послуг с/г робіт від 23.10.2023 року, Договір про надання послуг (завантаження) від 01.11.2023 року, Акт надання послуг від 30.09.2023 року на загальну суму 2477,42 грн. - оренда с/г техніки, Акт надання послуг від 31.10.2023 року на загальну суму 2477,42 грн. - оренда с/г техніки, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 315900 грн. Перевезення, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 57600 грн. - Послуги підвезення води, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 211680 грн. - Послуги навантажувача, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 856320 грн. - Послуги з культивації, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 528000 грн. - Послуги з культивації, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 672384 грн. - Послуги по обприскуванню, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 501600 грн. - Послуги з посіву, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 924528 грн. - Послуги з посіву, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 504288 грн. - Послуги з розкидання міндобрив, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 421200 грн. - Послуги з розкидання міндобрив, Акт надання послуг від 31.10.2023 року на загальну суму 2154782,32 грн. - Послуги по копанню буряків, Акт надання послуг від 30.11.2023 року на загальну суму 4401356,16 грн. - Послуги по копанню буряків, Акт надання послуг від 30.11.2023 року на загальну суму 1443251,04 грн. - Послуги по завантаженню цукрових буряків, Акт надання послуг від 02.12.2023 року на загальну суму 167278,32 грн. - Послуги по завантаженню цукрових буряків, Акт надання послуг від 31.08.2023 року на загальну суму 214053,84 грн. - Послуги по рихленню міжрядь, Акт надання послуг від 30.09.2023 року на загальну суму 1212864 грн. - Послуги по обприскуванню, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 714408 грн. - Послуги з коткування, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 284580 грн. - Послуги з коткування, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 1356564 грн. - Послуги з дискування, Акт надання послуг від 31.05.2023 року на загальну суму 1386000 грн. - Послуги з дискування, Акт надання послуг від 30.06.2023 року на загальну суму 1684032 грн. - Послуги по обприскуванню, Акт надання послуг від 30.06.2023 року на загальну суму 364800 грн. - Послуги по обприскуванню, Акт надання послуг від 31.07.2023 року на загальну Документ сформований в системі «Електронний суд» 14.06.2024 10 суму 1409952 грн. - Послуги по обприскуванню, Акт надання послуг від 31.07.2023 року на загальну суму 729600 грн. - Послуги по обприскуванню, Акт надання послуг від 31.07.2023 року на загальну суму 28108,08 грн. - Послуги по рихленню міжрядь, Акт надання послуг від 31.08.2023 року на загальну суму 2093952 грн. - Послуги по обприскуванню цукрового буряка, за аналізом яких вбачається , що підприємство засновник - ТзОВ «РСН-Трейд» виконало весь спектр сільськогосподарської діяльності в частині посіву, оброблення та збирання цукрового буряка.
По взаємовідносинах із ТзОВ «Ростагроцентр» (код ЄДРПОУ 42662395) надано: Договір поставки насіння цукрового буряка від 11.04.2023 року, платіжна інструкція від 01.05.2023 року на загальну суму 5478449,15 грн., видаткова накладна від 02.05.2023 року на загальну суму 5478449,15 грн., товарно-транспортна накладна від 02.05.2023 року, сертифікати якості.
По взаємовідносинах із ТзОВ «Перший Український сільськогосподарський кооператив» (код ЄДРПОУ 41230391) надано: Договір поставки мінеральних добрив від 01.05.2023 року, ряд видаткових та товарно-транспортних накладних.
По взаємовідносинах із ТзОВ «Кортева Агрісаєнс Україна» (код ЄДРПОУ 31352075) надано: Договір купівлі-продажу насіння кукурудзи від 28.04.2023 року, Додаток від 01.05.2023 року, Платіжна інструкція від 01.05.2023 року на загальну суму 1406141 грн., Платіжна інструкція від 02.05.2023 року на загальну суму 1000000 грн., Накладна від 04.05.2023 року на загальну суму 2406141 грн.
По взаємовідносинах із ТзОВ «Дедденс Агро» (код ЄДРПОУ 34763710) надано: Договір про надання послуг с/г робіт від 01.05.2023 року, Акт здачіприйняття робіт (надання послуг) від 30.06.2023 року на загальну суму 95399,94 грн., платіжна інструкція від 31.08.2023 року на загальну суму 609296,69 грн., платіжна інструкція від 27.10.2023 року на загальну суму 411519,75 грн. за виконаними актами робіт
По взаємовідносинах із ПП « Захід Агро»(код ЄДРПОУ 38795039) надано: Договір поставки кормів, кормових добавок від 01.05.2023 року, Додаток від 02.05.2023 року, видаткова накладна від 02.05.2023 року на загальну суму 205024,5 грн., видаткова накладна від 15.05.2023 року на загальну суму 348300 грн., видаткова накладна від 23.05.2023 року на загальну суму 266220 грн., видаткова накладна від 24.05.2023 року на загальну суму 224910 грн., товарно-транспортна накладна від 02.05.2023 року, товарно-транспортна накладна від 15.05.2023 року, товарно-транспортна накладна від 23.05.2023 року, товарно-транспортна накладна від 24.05.2023 року, платіжна інструкція від 24.05.2023 року на загальну суму 205024,50 грн.
Колегія суддів звертає увагу, що вказані документи були предметом оцінювання за результатом винесеного Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області прийнято рішення №846 від 02.06.2023 про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
Згідно Звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур (№ 37-СГ) на 01.12.2022 року ТОВ «Білокриниця» (код ЄДРПОУ 44161326) зібрано та реалізовано наступну с/г продукцію: - Пшениця озима засіяно 168,21 га., зібрано 486 т., реалізовано 451,378 т., залишок 34,622; - Соя засіяно 516 га., зібрано 430 т., реалізовано 383,197т., залишок 46,803; - Ячмінь ярий засіяно 330,55 га., зібрано 379,865т., реалізовано 265,494 т., залишок 114,371; - Ячмінь пивоварний врожаю 2022 сорт Себастьян - реалізовано 121,52т., залишок -121,52.
Разом з тим, податковий орган зазначив про те, що згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН) на товариство виписано та зареєстровано податкові накладні лише на послуги номенклатури: «Зберігання: Соя» у листопаді 2022 року та «Зберігання: Ячмінь 3 клас (для корм. цілей)» в період серпень-жовтень 2022 року. У 2023 році відсутні послуги зберігання залишків сільськогосподарської продукції, відображено лише послуги суборенди нежитлового приміщення за травень 2023р. Згідно Звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур (№ 37-СГ) на 01.11.2023 року ТОВ «Білокриниця» (код ЄДРПОУ 44161326) засіяно 700,40 га цукрового буряка, з них зібрано 100918,29 ц. Згідно даних ЄРПН у 2023 році значну частку податкового кредиту (16%) займають послуги по переробці цукрових буряків на загальну суму - 14592,52 тис. грн., в т. ч. ПДВ - 2432,09 тис. грн. Реалізація цукру не прослідковується, відсутні послуги зберігання. ТОВ «Білокриниця» (код ЄДРПОУ 44161326) не надано підтверджуючих документів щодо місць зберігання сільськогосподарських культур.
За результатами розгляду повідомлення від 18.12.2023 №7 (наданих платником пояснень та копій документів), Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області 22.12.2023 прийнято рішення №1887 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку . Підставою для прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості відповідно до вимог п.8 Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (із змінами і доповненнями) та податкової інформації, наведеної у Довіднику кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого Наказом ДПС України від 11 січня 2023 року №17, оскільки наявні такі умови:
- платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;
- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
На виконання п. 6 Порядку №1165, у разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД / Державним класифікатором / умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Відповідно, тип операції придбання за період з 31.08.2023 30.11.2023, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 10.91.99-00.10, ЄДРПОУ 44161326, 02.06.2023 включено платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
ТОВ «Білокриниця» (код ЄДРПОУ 44161326) не надано копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: складські документи (інвентаризаційні описи), первинні документи щодо зберігання, договір з додатками до нього, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладна, розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків. ТОВ «Білокриниця» не надано підтверджуючих документів щодо місць зберігання сільськогосподарських культур.
Суд апеляційної інстанції з досліджених у судовому засіданні документів та отриманих від учасників спору пояснень встановив, що пакет документів, поданих після прийнятого Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області рішення №1887 від 22.12.2023 року повністю відповідає раніше долученому пакету документів, котрий подавався платником податків у період винесеного рішення №846 від 02.06.2023 про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а тому не може підтверджувати господарські відносини з ТОВ «Старокостянтинівцукор» та ТОВ «Шепетівкацукор» .
Відповідно до договорів №1/01-11/23 та 01/11/2023- 1 від 01.11.2023 року укладених між ТОВ «Білокриниця» з ТОВ «Старокостянтинівцукор» та ТОВ «Шепетівкацукор», на які покликається у своєму відзиві від 26.08.2023 представник позивача, предметом домовленості є правовідносини сторін , що виникли за результатом поставки цукрових буряків урожаю 2023 року, а також можливості здійснення транспортних послуг, пов`язаних з перевезенням цукрового буряка та подальшого зберігання (Т.2 а.с.1-36).
Договір №31/10 /2023-8 від 31.10.2023 року укладений між ТОВ «Білокриниця» та ТОВ «Шепетівкацукор» стосується транспортного перевезення цукрового буряку врожаю 2023 року на загальну суму 7508027, 69 грн., з яких платником «Білокриниця» проведено платежем на суму 5508027,71 ( Т.2 а.с.37-49).
Договір №1/01-11/23 від 01.11.2023 між ТОВ «Білокриниця» та ТОВ «Старокостянтинівцукор» дослідити неможливо за фактом відсутності останнього у матеріалах справи, натомість долучені Акти звірки взаємних розрахунків між вказаними товариствами містять покликання на інший договір № 1/01-11/ДС від 01.11.2023 року та не містить підпис уповноваженої особи від ТОВ «Старокостянтинівцукор» .
Правовідносини за договором оренди майна №39D27N від 14/04/2023 між ТОВ «Білокриниця» та ФОП ОСОБА_1 не обґрунтовані позивачем у спірному періоді.
Суд першої інстанції вказані обставини не дослідив, у зв`язку з чим прийшов до передчасного та помилкового висновку про задоволення позовних вимог.
Невиконання платником податків вимог контролюючого органу щодо представлення відповідних документів за період, що охоплений рішенням №846 від 02.06.2023 про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, позбавляє останнього стверджувати про підстави для визнання такого рішення протиправним з подальшим скасуванням.
Оцінюючи в сукупності викладене, колегія суддів вважає, що в розглядуваному випадку податковим органом встановлено конкретні фактичні обставини, що впливають на визначення ризиків; зміст та характер ймовірних порушень; а також приписів податкового законодавства, ризик порушення яких існує в досліджуваних господарських операціях позивача.
При цьому, Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області прийшла до висновків про відповідність ТОВ «Білокриниця» критеріям ризиковості платника на підставі конкретних і чітких формулювань, підкріплених фактичними та юридичними чинниками, що мають значення для прийняття оскаржуваних у справі рішень.
Водночас, колегія суддів звертає увагу на те, що наступне.
Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв.постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р., затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якій передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
При вирішенні спорів цієї категорії суд, з огляду на правове регулювання та характер спірних відносин, повинен досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу. Такий підхід суду щодо окреслення предмету доказування базується на висновках Верховного Суду (постанови від 05.01.2021р. у справі № 640/11321/20, від 05.01.2021р. у справі № 640/10988/20).
Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС. Здійснюючи такий моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушеннямПК Українита неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
При цьому, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченомуПК Українита нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цьогоКодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до нормПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Отже, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Проведення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Окрім цього, вичерпного переліку документів, які може подати платник для виключення з переліку ризикових платників, не існує.
Водночас, норма п.6 Порядку № 1165 містить приблизний перелік документів, на який платник податків може орієнтуватися при оскарженні рішення про віднесення його до переліку ризикових. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності його господарської діяльності не є універсальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
У свою чергу, позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та особливостей певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для цілей припинення реєстрації позивача як ризикового.
Окрім цього, позивач мав реальну можливість подати запит та з`ясувати у контролюючого органу всю незрозумілу/недостатню інформацію для належної підготовки пояснень.
Віднесення платників податків до ризикових по суті є формою здійснення контролюючим органом податкового контролю, який, в тому числі, спрямований і на забезпечення прав та інтересів інших суб`єктів господарювання в частині правильності відображення ними результатів господарської діяльності з метою оподаткування. Законодавче регулювання спірних правовідносин передбачає баланс обов`язків податкового органу та прав платника податків.
У розглядуваній ситуації опрацьована відповідачем податкова інформація є достатньою для реагування на неї шляхом прийняття оскарженого рішення.
Водночас, позивач не спростував фактів, які були підставою для віднесення його до переліку ризикових платників. При цьому, предметом дослідження у цій справі є питання правомірності віднесення платника податку на додану вартість до ризикових, а не встановлення реальності здійснення конкретних господарських операцій позивача та його контрагентами.
Разом з тим, перевірка контролюючим органом платника податку на відповідність критеріям ризиковості здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю.
Позивач має можливість належними документами довести обґрунтованість оформлення ним податкових накладних за наслідками своїх господарських операцій та за результатами їх моніторингу розраховувати на прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію виданих ним податкових накладних.
Отже, оскаржені рішення Комісії про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника прийняті контролюючим органом правомірно, з урахуванням податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань та функцій, тому підстав для їх скасування немає.
Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положення ч.1 ст. 9 КАС України передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Отже, розглянувши усі подані документи і матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення судом норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи тому, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нову постанову якою в задоволенні позовних вимог відмовити.
Керуючись статтями ст. ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області задовольнити.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 року у справі № 500/970/24 скасувати, прийняти нову постанову якою у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Білокриниця» до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 12.09.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121577042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні