ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" вересня 2024 р. Справа № 924/637/24
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., за участю секретаря судового засідання Андрєєва В.І., розглянувши матеріали справи
за позовом Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області м. Ізяслав, Шепетівського району, Хмельницької області
до Товариства з обмеженою відповідальністю „Планета - Юність м. Київ
про стягнення 684608,36 грн. безпідставно збережених коштів.
Без повідомлення (виклику) сторін
Процесуальні дії по справі.
09.07.2024 до Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області м. Ізяслав, Шепетівського район, Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Планета - Юність м. Київ про стягнення 684608,36 грн. безпідставно збережених коштів.
Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 15.07.2024 відкрито провадження у справі №924/637/24, постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву, позивачу строк для надання відповіді на відзив, відповідачу строк для подання заперечень.
Позиція позивача.
Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач, який є власником об`єкта нерухомого майна майстерні загальною площею 2936,4 кв.м по вул. Жовтнева (на даний час вул. Миколи Микитюка), 119/2 у м. Ізяслав, яке знаходиться на земельній ділянці площею 1,4206 га, кадастровий номер 6822110100:01:007:1028, з моменту набуття права власності на нерухоме майно (26.07.2016) до моменту укладення договору оренди земельної ділянки (04.05.2023) використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, плату за користування даною земельною ділянкою не здійснював. Таким чином, зазначає, що ТОВ „Планета - Юність зберегло (заощадило) у себе кошти у вигляді орендної плати за період з 01.09.2020 по 03.05.2023 в розмірі 699608,36 грн.
Повідомляє, що 06.10.2023 між Ізяславською міською радою та ТОВ „Планета - Юність укладено договір про добровільне відшкодування збитків із розстроченням платежу, відповідно до умов якого відповідач зобов`язався сплатити 699608,36 грн. безпідставно збережених коштів в строк до 28.09.2024 щомісячно рівними сумами по 58300,70 грн. не рідше, ніж один раз в місяць.
Зазначає, що 29.04.2024 відповідач сплатив лише 1500,00 грн. безпідставно збережених коштів, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався. Ухвала від 15.07.2024 направлена до електронного кабінету ТОВ „Планета - Юність.
Згідно з пунктом 2 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.
Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення (ч. 6 ст. 242 ГПК України).
Згідно довідки Господарського суду Хмельницької області від 17.07.2024, ухвала про відкриття провадження у справі від 15.07.2024 у справі №924/637/24 доставлена до електронного кабінету ТОВ „Планета - Юність 15.07.2024 о 18:00 год.
Таким чином, ухвала суду ухвала про відкриття провадження у справі вважається вручена відповідачу 16.07.2024.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №340590825 від 27.07.2023 ТОВ „Планета-Юність є власником нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Ізяслав, Шепетівський р-н., Хмельницька обл., вул. Микитюка Миколи, 119/2, загальною площею 2936,4 кв.м. Право власності на об`єкт нерухомого майна за відповідачем зареєстровано 26.07.2016.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08.11.2023 №НВ-6800711982023, земельна ділянка з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. м. Ізяслав, Шепетівський р-н., Хмельницька обл., площею 1,4206 га була зареєстрована 16.07.2016. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення земельної ділянки: 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Додатком до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є кадастровий план земельної ділянки та її схематичне зображення (масштаб 1:2000), координати поворотних точок меж земельної ділянки, експлікація земельних угідь.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №340671472 від 27.07.2023, земельна ділянка з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028 площею 1,4206 га перебуває у комунальній власності Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області, право комунальної власності зареєстровано 14.02.2023 відповідно до Закоу України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності.
Рішенням 52 сесії Ізяславської міської ради 7 скликання від 12.06.2019 №12 „Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку, ставок орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території м. Ізяслав на 2020 рік встановлено ставку орендної плати за землі промисловості у розмірі 10% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Листом від 11.11.2019 ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило Ізяславську міську раду, що вартість 1 м.кв. земельної ділянки по вул. Микитюка Миколи, 119/2 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (обслуговування виробничих будівель), що знаходиться у 13 економіко-планувальній зоні 2019 рік станоновить 118,03 грн.
Рішенням 68 сесії Ізяславської міської ради 7 скликання від 23.06.2020 №4 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Ізяслав Ізяславського району Хмельницької області з базовою вартістю 1 кв.м. земель у розмірі 152,58 грн. станом на 2020 рік, яка ввадиться в дію з 01.01.2021. Також даним рішенням встановлено, що нормативна грошова оцінка земель м. Ізяслав Ізяславського району Хмельницької області підлягає щорічній індексації відповідно до умов чинного законодавства.
Рішенням 8 сесії Ізяславської міської ради восьмого скликання від 14.07.2021р №3 „Про встановлення річних розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Ізяславської міської територіальної громади встановлено ставку орендної плати за землі промисловості в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 28 сесії Ізяславської міської ради восьмого скликання від 29.11.2022р №5 внесено зміни до рішення восьмої сесії Ізяславської міської ради восьмого скликання від 14.07.2021р №3 „Про встановлення річних розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Ізяславської міської територіальної громади. Ставка орендної плати за землі промисловості залишилася в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Листом Ізяславської міської ради від 22.02.2023 року № 460/03-14 ТОВ „Планета Юність було повідомлено про необхідність укладення договору оренди землі у встановленому законодавством порядку та про те, що в разі ухилення від оформлення орендних відносин Ізяславською міською радою будуть вживатися заходи щодо стягнення безпідставно збережених коштів за користування вищезазначеною земельною ділянкою.
04.05.2023 між Ізяславською міською радою (орендодавець) та ТОВ „Планета Юність (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, яка розташована по вул. Миколи Микитюка, 119/2 у м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області.
Згідно з п.п. 2-4 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,4206 га із земель комунальної власності, на земельній ділянці розмішені об`єкти нерухомого майна - нежитлова будівля, нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028 на дату укладення договору становить 3216211,72 гривень.
Відповідно до п. 6. договір укладено 04.05.2023 строком на 10 років. Дата закінчення дії договору обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права.
Згідно з п. 9. 9. договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік.
Договір підписаний та скріплений печатками сторін.
08.05.2023 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право оренди земельної ділянки.
Згідно Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 26.07.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028 становить 3216211,72 грн.
В матеріалах справи наявні лист від 09.08.2023 №1943/0314, яким запрошено представника ТОВ „Планета Юність на засідання комісії з визначення та нарахування збитків власникам землі та землекористувачам.
Листом від 04.09.2023 №03-08/376 Фінансове управління Ізяславської міської ради направило міському голові для розгляду на засіданні комісії з визначення розміру збитків заподіяних власникам землі та землекористувачем, розрахунок завданих збитків за використання земельної ділянки кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, площею 1,4206 га, по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. Ізяслав, Шепетівський район, Хмельницька область, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, згідно якого сума збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих докумнтів з 01.09.2020р. по 03.05.2023р. становить 699608,36 грн., зокрема: за період з 01.09.2020 по 31.12.2020 55891,12 грн.; за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 254245,86 грн.; за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 279670,58 грн.; за період з 01.01.2023 по 03.05.2023 - 109800,76 грн.).
В акті визначення розміру збитків №3 від 05.09.2023 встановлено, що розмір збитків, заподіяних власнику землі або землекористувачу становить 699608,36 грн.
Рішенням виконавчого комітету Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від 28.09.2023 №181 затверджено акт визначення розміру збитків №3 від 05.09.2023, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю „Планета - Юність використанням земельної ділянки по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області площею 1,4206 га, кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, без правовстановлюючих документів за період з 01.09.2020 по 03.05.2023 в сумі 699608,36 грн.
Також даним рішенням надано ТОВ „Планета - Юність дозвіл на розстрочення платежу нарахованих збитків згідно Акту визначення розміру збитків №3 від 05.03.2023, зазначеного у п. 1.3. вказаного рішення, шляхом сплати визначеної суми збитків в термін до 28.09.2024 рівними частинами, не рідше нід один раз у місяць від дати внесення першого платежу, який воситься у 30-денний термін після прийняття даного рішення шляхом укладення договору про добровільне відшкодування збитків.
06.10.2023р між Ізяславською міською радою (Сторона 1) та ТОВ „Планета Юність (Сторона 2) укладено договір про добровільне відшкодування збитків із розстроченням платежу, відповідно до умов якого Сторона 2 зобов`язується відшкодувати Стороні 1 збитки, завдані внаслідок використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону, кадастровий номер 6822110100:01:007:1028 загальною площею 1,4206 га, яка знаходиться по вул. Миколи Микитюка, 119/2, в період з 01.09.2020 року по 03.05.2023 року, та використовується для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (п. 1.1. договору).
У п. 2.1. договору визначено, що підставою для відшкодування збитків є Акт визначення розміру збитків №3 від 05.09.2023 року, затверджений рішенням виконавчого комітету Ізяславської міської ради від 28.09.2023 року № 181.
Пунктами 3.1., 3.2. договору передбачено, що Сторона 2 зобов`язується відшкодувати Стороні 1 збитки в сумі 699608,36 грн., які сплачуються щомісячно рівними сумами не рідше нід один раз у місяць від дати внесення першого платежу, який воситься у 30-денний термін після прийняття рішення виконавчого комітету Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від 28.09.2023 на відповідні банківські реквізити.
Згідно з п. 4.1. договору у разі невиконання умов договору у зазначений у договорі термін, Сторона 1 має право звернутися до суду про примусове стягнення збитків, які не відшкодовано Стороною 2.
Згідно з п.п. 6.1, 6.2, 6.3, 6.4 6.1. Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та діє до 28.09.2024 року включно. Договір підлягає обов`язковій реєстрації в книзі реєстрації договорів про відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам. Договір укладено в двох примірниках що мають однакову юридичну силу, один з яких зберігається у Сторони 1, другий - у Сторони 2. Невід`ємною частиною договору є: копія акту визначення розміру збитків № 3 від 05.09.2023 року; копія рішення виконавчого комітету Ізяславської міської ради про затвердження акту визначення розміру збитків від 28.09.2023 року №181.
В матеріалах справи наявний витяг з книги реєстрації договорів про відшкодування збитків, заподіяних власниками та землі та земликористувачачам на території Ізяславської міської територіальної громади.
Згідно листа Держгеокадастру від 12.01.2024 значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051. Також надано інформацію про коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки за попередні роки.
У претензії від 09.04.2024 за №1080/03-14 Ізяславська міська рада просила ТОВ „Планета Юність у строк до 30.04.20224 сплатити визначену у договорі про добровільне відшкодування збитків із розстроченням платежу від 06.10.2023 суму за використання земельної ділянки по вул. Миколи Микттюка, 119/2 у м. Ізяслав.
Згідно інформації фінансового управління Ізяславської міської ради (лист від 06.06.2024 №03-07/304) ТОВ „Планета Юність 29.04.2024 сплатило 15000 грн. коштів за шкоду, що заподіяна на земельних діляках державної та комунальної власності.
З метою досудового врегулювання спору 10.06.2024р Ізяславською міською радою на адресу відповідача вдруге направлено претензію від 07.06.2024р вих.т№1708/03-14 про сплату суми безпідставно збережених коштів згідно умов Договору.
Посилаючись на те, що відповідач взяті на себе зобов`язання по сплаті з розстроченням платежу суми безпідставно збережених коштів не виконав, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Згідно зі статями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України „Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога позивача про стягнення з відповідача, як власника об`єкту нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розміщений, за період з 05.04.2021 по 01.06.2022.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Як вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №340590825 від 27.07.2023 ТОВ „Планета-Юність є власником нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Ізяслав, Шепетівський р-н., Хмельницька обл., вул. Микитюка Миколи, 119/2, загальною площею 2936,4 кв.м. Право власності на об`єкт нерухомого майна за відповідачем зареєстровано 26.07.2016.
У силу приписів статті 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України. Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20, від 23.05.2018 року у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 року у справі № 922/3412/17.
Як слідує з матеріалів справи, 04.05.2023 між Ізяславською міською радою (орендодавець) та ТОВ „Планета Юність (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого відповідачу передано із земель комунальної власності в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, площею 1,4206 га, яка розташована по вул. Миколи Микитюка, 119/2 у м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області.
Таким чином, з моменту набуття права власності на нерухоме майно (26.07.2016), яке розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028 до моменту укладення договору оренди земельної ділянки (04.05.2023) відповідач використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, плату за користування даною земельною ділянкою не здійснював.
Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 922/981/18, від 09.02.2021р. у спарві №922/3617/19.
Також Верховний Суд неодноразово висловлював правову позицію, що для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень ст.ст. 1212-1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташовано, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативної грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави (постанови Верховного Суду від 27.07.2023 у справі № 918/779/22, від 02.11.2022 у справі № 915/766/21, від 05.10.2022 у справі № 915/767/21 та інші).
Щодо правових підстав для використання земельної ділянки.
Відповідно до частини 1 статті 377 Цивільного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Аналогічні положення містять у статті 120 ЗК України.
Разом з тим, ч. 11 ст. 120 ЗК України у чинній редакції передбачено, що якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу. Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом. Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу (власнику) такого об`єкта у передачі йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт.
Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах, у своїх постановах неодноразово звертав увагу на те, що виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
Водночас, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі №200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди відомий ще за часів Давнього Риму (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі). Цей принцип має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.
Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна. Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі № 924/856/20.
Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.
Положення глави 15, ст.ст. 120, 125 ЗК України, ст. 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа, яка придбала такий об`єкт, стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді плати за землекористування є за своїм змістом кондикційними.
Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18 та ін.
Судом встановлено, що ТОВ „Планета Юність є власником нежитлового приміщення, яке знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, площею 1,4206 га, яка розташована по АДРЕСА_1 .
Таким чином, відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, площею 1,4206 га та має право на використання вказаної земельної ділянки, як власник нерухомого майна, яке на ній знаходиться.
Щодо формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.
Згідно з частинами 1-2 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.
Відповідно до частин 4-9 сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічний висновок містяться у постанові Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі № 922/2843/19.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 1 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Згідно з ч. 8 ст. 24 даного Закону на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.
Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08.11.2023 №НВ-6800711982023, земельній ділянці по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. м. Ізяслав, Шепетівський р-н., Хмельницька обл., площею 1,4206 га присвоєно кадастровий номер 6822110100:01:007:1028, державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проведена 16.07.2016 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 30.06.2016, розробленого Хмельницькою регіональною філією ДП „Центр державного земельного кадастру. Дана земельна ділянка перебуває у комунальній власності Хмельницької міської ради, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №340671472 від 27.07.2023.
Таким чином, земельна ділянка по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. м. Ізяслав, Шепетівський р-н., Хмельницька обл., площею 1,4206 га є сформована як об`єкт цивільних прав.
У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України. Зазначений правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20.
З огляду на викладене, ТОВ „Планета Юність, як фактичний користувач земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності без достатньої правової підстави (до моменту укладення договору оренди) за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 09.02.2021р. у справі №922/3617/19.
Щодо розміру доходів, пов`язаних з безпідставним збереженням майна, які підлягають відшкодуванню та періоду користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави.
Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Зі змісту положень частини 4 статті 5, абзацу 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель", пункту 289.1 статті 289 ПК України слідує, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 ПК України).
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі №910/8770/19.
Статтею 12 Закону України „Про оцінку земель регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України „Про оцінку земель).
Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України „Про оцінку земель (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ст. 288.5 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Велика Палата Верховного Суду аналізуючи положення ПК України та законодавства про оцінку земель (Закон України „Про оцінку земель, Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 №489, Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року №213, Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051) у постанові від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20 зробила висновок, що належними доказами на обґрунтування оцінки землі є довідка, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічна документація на земельну ділянку, виготовлена компетентним органом.
Розрахунок розміру безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою проведено на підставі:
1) інформації Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (лист від 11.11.2019р № 18-22-025-691/101-19) про нормативну грошову оцінку 1 м2 земельної ділянки по вул. Миколи Микитюка, 119/2 у м. Ізяслав у 2019р, розташованої у 13 економіко-планувальній зоні, з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, який згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024р № 6-28-0.222-600/2-24 у 2020р становив 1,0, у 2021р -1,1, а у 2022р 1,15;
2) витягу №НВ-9924951732023 з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 26.07.2023р;
3) встановлених Ізяславською міською радою ставок орендної плати за земельні ділянки з категорії земель землі промисловості, які діяли у період з 2020 по 2023 (10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки);
4) витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, у якому визначена площа земельної ділянки, її цільове призначення.
Згідно розрахунку завданих збитків за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, площею 1,4206 га, по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. Ізяслав, Шепетівський район, Хмельницька область, проведеного Фінансовим управлінням Ізяславської міської ради, сума збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих докумнтів з 01.09.2020р. по 03.05.2023р. становить 699608,36 грн. (за період з 01.09.2020 по 31.12.2020 55891,12 грн.; за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 254245,86 грн.; за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 279670,58 грн.; за період з 01.01.2023 по 03.05.2023 - 109800,76 грн.).
Позивачем правомірно, відповідно до вимог чинного законодавства здійснено розрахунок суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.
Рішенням виконавчого комітету Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від 28.09.2023 №181 затверджено акт визначення розміру збитків №3 від 05.09.2023, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю „Планета - Юність використанням земельної ділянки по вул. Микитюка Миколи, 119/2 у м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області площею 1,4206 га, кадастровим номером 6822110100:01:007:1028, без правовстановлюючих документів за період з 01.09.2020 по 03.05.2023 в сумі 699608,36 грн.
Також даним рішенням надано ТОВ „Планета - Юність дозвіл на розстрочення платежу нарахованих збитків в термін до 28.09.2024.
06.10.2023 між Ізяславською міською радою (Сторона 1) та ТОВ „Планета Юність (Сторона 2) укладено договір про добровільне відшкодування збитків із розстроченням платежу, відповідно до умов якого Сторона 2 зобов`язується відшкодувати Стороні 1 збитки, завдані внаслідок використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону, кадастровий номер 6822110100:01:007:1028 загальною площею 1,4206 га, яка знаходиться по вул. Миколи Микитюка, 119/2, в період з 01.09.2020 року по 03.05.2023 року, та використовується для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (п. 1.1. договору).
Пунктами 3.1., 3.2. договору передбачено, що Сторона 2 зобов`язується відшкодувати Стороні 1 збитки в сумі 699608,36 грн., які сплачуються щомісячно рівними сумами не рідше нід один раз у місяць від дати внесення першого платежу, який воситься у 30-денний термін після прийняття рішення виконавчого комітету Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від 28.09.2023 на відповідні банківські реквізити.
Відповідно до п. 4.1. договору у разі невиконання умов договору у зазначений у договорі термін, Сторона 1 має право звернутися до суду про примусове стягнення збитків, які не відшкодовано Стороною 2.
Згідно інформації фінансового управління Ізяславської міської ради (лист від 06.06.2024 №03-07/304) ТОВ „Планета Юність 29.04.2024 сплатило 15000 грн. коштів за шкоду, що заподіяна на земельних діляках державної та комунальної власності.
З метою досудового врегулювання спору 2024р Ізяславською міською радою на адресу відповідача направлялися претензії від 09.04.2024 за №1080/03-14 та від 07.06.2024р вих. №1708/03-14 про сплату суми безпідставно збережених коштів.
Несплата відповідачем збитків, завданих внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів у розмірі та строки, визначені в договорі про добровільне відшкодування збитків із розстроченням платежу від 06.10.2023 стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
Відповідач будь-яких пояснень чи заперечень з приводу заявленої до стягнення суми та підстав для її стягнення не надав.
З огляду на вище викладене, позовні вимоги про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 684608,36 грн. підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат між сторонами.
З урахуванням положень ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати (судовий збір) покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Планета Юність (02068, м. Київ, вул. Драгоманова, 27-А, код ЄДРПОУ 39057536) на користь Ізяславської міської ради (30300, Хмельницька область, Шепетівський район, м. Ізяслав, вул. Незалежності, 43, код ЄДРПОУ 04060720) 684608,36 (шістсот вісімдесят чотири тисячі шістсот вісім гривень 36 коп.) безпідставно збережених коштів, 10269,13 грн. (десять тисяч двісті шістдесят дев`ять гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України)
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.
Повне рішення складено 13.09.2024.
СуддяО.Є. Танасюк
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121591629 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні