Рішення
від 12.09.2024 по справі 400/4129/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2024 р. № 400/4129/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Брагар В. С. у порядку письмового провадження розглянувши адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «АГРІ ТРАНС СІСТЕМС», вул. Решетєєва, 2,м. Нова Одеса,Миколаївська область, Миколаївський район,56601,

до відповідачаДержавної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області, вул. Фізкультури, 9,м. Київ,03150, вул. Космонавтів, 61,м. Миколаїв,54056

провизнання протиправними та скасування постанов,

ТОВ АГРІ ТРАНС СІСТЕМС звернулось до адміністративного суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області з вимогами визнати протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів №ПШ018993 від 11.01.2024 року; № ПШ057605 від 25.01.2024; №ПШ018601 від 19.10.2023; №ПШ018950 від 28.12.2023; №ПШ018994 від 11.01.2024.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ АГРІ ТРАНС СІСТЕМС було отримано копії постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів за порушення статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт, що підтверджується актами. Позивач не погоджується з вказаними постановами та зазначає, що вони є незаконними, винесені за відсутності на те законних підстав визначених чинним законодавством України. Зазначає, що при виконанні перевезення водії транспортних засобів мали у наявності індивідуальні контрольні книжки водія для автомобільних перевізників, що визначені ст. 53 Закону України Про автомобільний транспорт. На підставі викладеного, позивач вважає постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів №ПШ018993 від 11.01.2024 року; № ПШ057605 від 25.01.2024; №ПШ018601 від 19.10.2023; №ПШ018950 від 28.12.2023; №ПШ018994 від 11.01.2024 протиправними, тому просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою суду від 06.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про автомобільний транспорт винесено Постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів №ПШ018993 від 11.01.2024 року; № ПШ057605 від 25.01.2024; №ПШ018601 від 19.10.2023; №ПШ018950 від 28.12.2023; №ПШ018994 від 11.01.2024 за допущення порушення статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт - перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів. Вказує, що під час рейдової перевірки водії транспортних засобів не надали картку водія та роздруківку даних роботи цифрового тахографа, хоча автомобілі були обладнані цифровим тахографом. Вказане є безумовною підставою для притягнення автомобільного перевізника до відповідальності. Просив суд відмовити позивачу у задоволенні позову.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд,

ВСТАНОВИВ:

02.12.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку було проведено перевірку транспортного засобу MAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 . Власником вказаного а/т є позивач.

Посадовими особами контролюючого органу складений Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 02.12.2023 №018453, яким установлено порушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія ОСОБА_1 відсутня особиста картка водія в цифровому тахографі, що неможливо зробити роздруківку за 02.12.2023 року.

У графі «Пояснення водія про причини порушень» Акта перевірки зазначено: «картку забув усунуть у слот тахографа».

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, керівником Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області винесена Постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 11.01.2024 №ПШ018993, якою постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.

23.12.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку було проведено перевірку транспортного засобу MAN, реєстраційний номер НОМЕР_2 . Власником вказаного а/т є позивач.

Посадовими особами контролюючого органу складений Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 23.12.2023 №045824, яким установлено порушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія ОСОБА_2 відсутня особиста картка водія до цифрового тахографа, роздруківка з цифрового тахографа за 23.12.2023 року.

У графі «Пояснення водія про причини порушень» Акта перевірки зазначено: «особиста картка водія в процесі виготовлення».

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, керівником Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області винесена Постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 25.01.2024 №ПШ057605, якою постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.

28.09.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку було проведено перевірку транспортного засобу MAN, реєстраційний номер НОМЕР_3 . Власником вказаного а/т є позивач.

Посадовими особами контролюючого органу складений Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 28.09.2023 №004629, яким установлено порушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія ОСОБА_3 відсутня особиста картка водія.

У графі «Пояснення водія про причини порушень» Акта перевірки зазначено: «картку водія вкрали з автомобіля. Нова картка робиться знову».

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, керівником Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області винесена Постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 19.10.2023 №ПШ018601, якою постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.

05.12.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку було проведено перевірку транспортного засобу MAN, реєстраційний номер НОМЕР_4 . Власником вказаного а/т є позивач.

Посадовими особами контролюючого органу складений Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 05.12.2023 №320771, яким установлено порушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія ОСОБА_4 відсутня особиста картка водія у цифровому тахографі, т/з обладнано цифровим тахографом.

У графі «Пояснення водія про причини порушень» Акта перевірки зазначено: «водій від пояснення відмовився».

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, керівником Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області винесена Постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 28.12.2023 №ПШ018950, якою постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.

09.12.2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку було проведено перевірку транспортного засобу VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_5 . Власником вказаного а/т є ОСОБА_5 , але автомобільним перевізником відповідно до наданої ТТН є ТОВ АГРІ ТРАНС СІСТЕМС.

Посадовими особами контролюючого органу складений Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 09.12.2023 №005537, яким установлено порушення, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія ОСОБА_6 відсутня роздруківка цифрового тахографа.

У графі «Пояснення водія про причини порушень» Акта перевірки зазначено: «водій від підпису та пояснення відмовився».

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, керівником Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області винесена Постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 11.01.2024 №ПШ018994, якою постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.

Нормативно-правовим актом, який визначає засади організації та діяльності автомобільного транспорту є Закон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III від 05.04.2001 (далі-Закон №2344-III).

Статтею 1 Закону №2344-III визначено, що автомобільний перевізник це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Відповідно до частини першої статті 34 Закону №2344-III, автомобільний перевізник повинен:

виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;

утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимогстатті 21цього Закону;

забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;

забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;

організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;

забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;

забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;

забезпечувати безпеку дорожнього руху;

забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

За правилами частини 1 статті 48 Закону №2344-III, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Відповідно до частини 2 статті 48 Закону №2344-III, документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Аналіз положень статті 48 Закону №2344-III дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010 (далі-Інструкція №385).

Відповідно до пункту 1.4 Інструкції №385:

контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;

картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;

тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Відповідно до пункту 2.7 Інструкції №385, за результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 1.

Бланк протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу роздруковується відповідальною особою ПСТ на папері формату А4 (210х297 мм) щільністю 100 г/кв.м або більше. Не допускається робити закреслення чи виправлення відомостей, які заносяться до протоколу, а також внесення додаткових записів після того, як протокол підписано та поставлено печатку відповідальної особи ПСТ. У графах, які не заповнюються під час складання протоколу, проставляються прочерки.

ПСТ надає один примірник зазначеного протоколу перевізнику, а другий залишає собі і зберігає разом з тахокартою або у разі цифрового тахографа - з роздруківкою та електронними файлами, що підтверджують достовірність наведених у протоколі даних.

Протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу зберігають протягом трьох років з дати проведення робіт.

Як вбачається з матеріалів справи, у а/з MAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 , MAN, реєстраційний номер НОМЕР_2 , MAN, реєстраційний номер НОМЕР_3 , MAN, реєстраційний номер НОМЕР_4 , VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_5 встановлені цифрові тахографи.

Відповідно до пункту 3.3. Інструкції №385, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу

цифровим тахографом;

у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Відповідно до пункту 1.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 р. за № 811/18106), це Положення розроблено відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, Регламенту (ЄС) № 561/2006Європейського Парламенту та Ради від 15 березня 2006 року про гармонізацію відповідного соціального законодавства, що регулює відносини в галузі автомобільного транспорту та вносить зміни до Регламентів Ради (ЄЕС) № 3821/85 та (ЄС) № 2135/98 і скасовує Регламент Ради (ЄЕС) № 3820/85, Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення(ЄУТР), Кодексу законів про працю Українита Законів України«Про автомобільний транспорт», «;Про дорожній рух» (далі - Положення №340).

Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ) (пункт 1.3 Положення №340).

Автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами (пункт 6.1 Положення №40).

Отже, водії транспортних засобів MAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 , MAN, реєстраційний номер НОМЕР_2 , MAN, реєстраційний номер НОМЕР_3 , MAN, реєстраційний номер НОМЕР_4 , VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_5 , повинні були мати при собі: картку водія, роздруківку даних роботи тахографа, оскільки транспортний засіб обладнаний цифровим тахографом.

Проте, таких документів посадовим особам контролюючого органу під час проведення рейдової перевірки водії не надали.

Позивач зазначає, що чинне законодавство не зобов`язує встановлювати тахографи та передбачає можливість обліку робочого часу водія шляхом ведення індивідуальної книжки, які в даному випадку були наявні у водіїв під час проведення перевірки та долучені до матеріалів даної справи.

Суд відхиляє такі доводи позивача та зазначає, що наявність контрольної книжки водія можливе лише за умови якщо транспортний засіб взагалі не обладнаний тахографом.

У випадку обладнання транспортного засобу повіреним та справним цифровим тахографом, останній фіксує час праці та відпочинку водія ТЗ, без ідентифікації особи у разі відсутності карти водія. У випадку друку таких даних на роздруківках цифрового тахографа міститься уся інформація про режим праці та відпочинку.

Проте, такі роздруківки з тахографа під час рейдової перевірки не надані посадовим особам контролюючого органу.

Відповідальність на підставі ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" при перевезенні вантажу покладається на перевізника.

Приписами пункту 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту та зв`язку № 363 від 14 жовтня1997 року, визначено:

Перевізник - фізична або юридична особа суб`єкт господарювання, який надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.

Отже, правила перевезення вантажів автомобільним транспортом України, а також постанова Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2009 року №207, якою затверджено Перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні визначають, що товарно-транспортна накладна (ТТН) обов`язково повинна оформлятися, якщо перевезення вантажу здійснюється автомобільним транспортом на договірних умовах.

Інформація про позивача, як автомобільного перевізника була зазначена у ТТН №123, якою оформлено перевезення вантажу перевізником зазначено ТОВ «АГРІ ТРАНС СІСТЕМС».

Таким чином, позивач в спірних правовідносинах є автомобільним перевізником у розумінні положень Закону України "Про автомобільний транспорт» і як автомобільний перевізник, не дотримався вимог пункту 3.5 Інструкції №385, що призвело до порушення норм статті 48 Закону №2344-III відсутність необхідних документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів.

За приписами абзацу 3 частини першої статті 60 Закону №2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тому застосування до позивача, як автомобільного перевізника, адміністративно-господарських штрафів згідно оскаржуваної №ПШ018994 від 11.01.2024 є правомірними.

Відтак, доводи позовної заяви не підтверджують порушення в діях контролюючого органу під час проведення рейдової перевірки, а оскаржувані постанови є такими, що прийняті у відповідності до вимог чинного законодавства.

Виходячи із законодавчих приписів та встановлених обставин справи в їх сукупності суд вважає, що позов задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРІ ТРАНС СІСТЕМС» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафів №ПШ018993 від 11.01.2024 року; № ПШ057605 від 25.01.2024; №ПШ018601 від 19.10.2023; №ПШ018950 від 28.12.2023; №ПШ018994 від 11.01.2024 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. С. Брагар

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121602483
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —400/4129/24

Рішення від 12.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні