МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 вересня 2024 р. № 400/6256/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Нікспецтранс", вул. Шнеєрсона, 2А, кв.25,м. Миколаїв,54001,
до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005,
провизнання протиправним та скасування рішення №19026 від 25.06.2024, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом до Головного управління державної податкової служби у Миколаївській області про: визнання протиправним та скасувати рішення № 19026 від 25.06.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку; зобов`язати Головне управління ДПС в Миколаївській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Нікспецтранс» (код ЄДРПОУ 39583984) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач не вказав нормативно-правового обґрунтування та фактичних підстав прийняття спірних рішень. Відповідачем не конкретизовано, що саме стало підставою для прийняття спірного рішення та яка інформація слугувала для такого висновку.
Ухвалою від 08.07.2024 судом відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання.
Відповідач на адресу суду подав відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні вимог позивача, оскільки до відповідача надійшла інформація та зазначено, що позивач задіяний в ризикових операціях. У контролюючого органу була наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функції, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданої для реєстрації податковій накладній. Дії контролюючого органу щодо внесення до інтегрованої системи результатів засідання Комісії і протоколи Комісії не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їх права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що 20.12.2023р. ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято рішення № 68106 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку з урахуванням п.8 Критеріїв ризиковості платника та надано ТОВ «Нікспецтранс» повідомлення про подання інформації та копій документів щодо такої невідповідності. Оскільки товариство не спростувало частини ризикових операцій по рішенню від 20.12.2023р. № 68106, за результатами розгляду пояснень та документів, поданих платником податків на розгляд Комісії, було прийняте нове рішення від 25.06.2024р. №19026 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Відповідно до абзацу 26 пункту 6 Порядку №1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
Позивач неодноразово подавав документи до комісії регіонального рівня з метою виключення його з переліку ризикових, за результатами розгляду яких прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв, без наведення детального переліку документів, які платнику необхідно подати з метою спростування ризиковості. Позивач зазначає, що в даному випадку недотримання принципу правової визначеності під час вирішення питання про виключення позивача з переліку ризикових призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, та, як наслідок, прийняття негативного рішення. Відповідачем у відзиві не зазначено конкретних документів яких не вистачало контролюючому органу у процесі прийняття рішення щодо відповідності критеріям ризиковості платника податків. Не зазначено також і про недоліки раніше поданих позивачем документів.Відзив відповідача містить посилання та цитування нормативно-правових актів без спростування доводів позивача, викладених у позовній заяві., тому позивач просить позов задовольнити.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання, тому датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Суд дослідив наявні в матеріалах справи докази, оцінив їх в сукупності з поясненнями сторін та встановив наступне.
ТОВ «Нікспецтранс» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як суб`єкт господарювання - юридична особа 14.01.2015 р. за номером 15221020000031071 за адресою 54055, Миколаївська обл., місто Миколаїв, вул. Потьомкінська, будинок 120/1.
Основний вид діяльності за КВЕД: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт. Інші види діяльності за КВЕД: 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами, 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами.
Підприємство, згідно Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України № 544 від 19.06.2024 року визнано критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Як зазначав позивач у поданих поясненнях до податкового органу, автопарк підприємства складається з 286 одиниць техніки з яких 27 одиниць легкові автомобілі, спецтехніка , які є власністю підприємства або використовуються за договорами лізінгу. Вказане підтверджується формою 20-ОПП (повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність). Форма 20 - ОПП відображає інформацію про майнові об`єкти як власні, так і орендовані. Штат підприємства складає близько 156 співробітників. У підприємства є необхідний персонал та достатні трудові ресурси для провадження господарської діяльності, що підтверджується податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3-4 кв.2023 р., 1 кв.2024.
Позивач протягом 2023 року виконував перевезення різноманітної продукції, а саме перевезення олії соняшникової нерафінованої, шроту соняшникового негранульованого, шроту соняшникового гранульованого, кукурудзи 3 класу, олії пальмової, шроту соняшникового тостованого негранульованого, олії ріпакової, стеарину пальмового, пшениці, технічної олії, біоетанола, палива дизельного. Для забезпечення відповідної якості продукції, замовники транспортних послуг завжди встановлюють вимоги щодо стандартів чистоти напівпричепів та цистерн, та вимагають подавати машину на завантаження після внутрішньої і зовнішньої мийки. Тому підприємством було прийняте рішення закуповувати ментанол або універсальний органічний розчинник Сольвентол, для власних потреб підприємства і використовувати для миття та знежирення цистерн. Норми витрат Метанолу та розчинника розробленні дослідно-виробничім методом і введені в дію наказом по підприємству.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ПІВДЕНЬАГРОСЕРВІС РІТЕЙЛ» (43293542) поставило Метанол технічний, який було придбано згідно укладених договорів поставки для власних потреб, та використано для миття цистерн, що підтверджено первинними документами.
Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР-БУР» (42739766) у якого придбано товар «Розчинник універсальний «Сольвентол» для власних потреб, який використовується у господарській діяльності нашого підприємства. Універсальний органічний розчинник Сольвентол використовується для миття цистерн. Він допомогає видалити різні забруднення та органічні речовини, полегшуючи очищення та знежирення обладнання.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ „ІНТЕРГАЛ» (33672442) є постачальником «Розчинник універсальний «Сольвентол», який придбаний для використання в господарській діяльності підприємства.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СБПМ» (36424641) є постачальником метанолу.
Всі операції, пов`язані з придбанням, зберіганням та використанням метанолу та розчинника, здійснені ТОВ «Нікспецтранс» відбуваються в межах чинного законодавства, що документально підтверджено належними первинними документами. Ці документи слугують юридичним підтвердженням дотримання позивачем усіх відповідних законодавчих норм та процедур, що регулюють зазначені операції, та забезпечують належне документування фінансово- господарської діяльності.
Стосовно придбання товару за кодом УКТЗЕД 4011100090 та 4011201000 - шини та покришки пневматичні гумові нові для автобусів і вантажних автомобілів з індексом навантаження не більш як 121.
Як зазначає позивач, автопарк підприємства складається з 286 одиниць техніки з яких 27 одиниць легкові автомобілі, спецтехніка. Підприємство закуповує автомобільні шини для забезпечення безпечної та ефективної роботи свого транспортного парку. Шини є важливим елементом будь-якого автомобіля, вони забезпечують зчеплення з дорогою, впливають на керованість та гальмівні властивості транспортних засобів.
Регулярна заміна шин забезпечує безпеку водіїв та вантажів, підвищує ефективність використання палива та знижує ризик дорожньо-транспортних пригод. Шини мають обмежений термін служби, в умовах війни ці терміни не передбачені, так як є такі фактори як розбиті дороги, та обстріли терміналів навантаження і розвантаження вантажів, тому підприємство планує часту їх зміну, щоб забезпечити безпеку та ефективність роботи автотранспорту. Купівля великої кількості шин для вантажних та легкових автомобілів зумовлена декількома причинами, а саме: підприємство розширює свій автотранспортний парк, який збільшується кожного наступного місяці і для його обслуговування знадобиться додатковий запас шин; підтримує запас шин на випадок непередбачених обставин або для зниження затримок у роботі через простій транспорту; закуповує зимові та літні шини для адаптації до погодних умов.
Підприємство закуповує шини у ТОВ «Агро-Солар» (300528), ТОВ «ОДЕСЬКИЙ ШИННИЙ ТЕРМІНАЛ» (41976067), ТОВ «Омега» (33010822), ТОВ «Преміум-Таєрс» (40771279), ТОВ «Формула-911» (40962760).
Позивач має орендовані площі де частково розміщує необхідну кількість шин за адресами: Миколаївська обл., Миколаївський район, селище Воскресенське, вул. Миру, буд 17 та Кіровоградська обл., Голованівський р-н., с. Кошаро-Олександрівка, вул. Степова, буд. 1. Їх вона орендує у ТОВ «Нікспецтранс-Техно» згідно договору суборенди земельної ділянки, складських та офісних приміщень № б/н від 31.07.2023 р. (смт. Воскресенське) та згідно договору позички б/н від 03.01.2023 р. (с. Кошаро- Олександрівка).
Всі надані документи, оформлені позивачем в рамках укладених договорів з постачальниками не мають дефекту форми, змісту або пошкодження, наявність яких в силу статей 198, 201 ПК України, ч.2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", п.2.2, 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 спричиняє втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Суд приходить до висновку, що здійснені ТОВ «Нікспецтранс» господарські операції носять реальний, а не формальний характер, направлені на реальний рух активів учасників, а первинні документи, що їх підтверджують підписані уповноваженими особами, щодо яких немає обвинувальних вироків та кримінальних проваджень. Як позивач, так і його контрагенти є добровільними платниками податків, зокрема й ПДВ, не займаються незаконними схемами, цілями яких є штучне створення вигодонабувачами права на податковий кредит з ПДВ, не є так званими "транзитерами", та/або "податковими ямами". А тому відсутні будь-які об`єктивні підстави вважати позивача ризиковим підприємством та відповідно включати його до переліку ризикованих платників податків.
Підпунктом 20.1.45 статті 20 ПК України встановлено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Відповідно до п. 61.1 ст. 61 ПК України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пп. 62.1.2 ст. 62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Статтею 74 ПК України визначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
Згідно з абз. 1 п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку.
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/ розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
У графі "Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку " податковим органом зазначено документи: в наданому платником повідомленні про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості відсутня інформація яка спростовує здійснення платником ризикових операцій.
Позивач зазначає, що у формі спірного рішення вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Всупереч наведеному в оскаржуваному рішенні не конкретизовано які саме документи були надані платником та в чому саме полягають їх недоліки. Оскаржуване рішення не містить будь-якої мотивації підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
Посилання відповідача на наявність податкової інформації є недостатнім для формулювання висновку про те, що позивач відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості, позаяк зміст спірного рішення не містить вказівки на підставі чого саме було сформульовано відповідний висновок, не містить будь-яких відомостей щодо суті та характеру податкової інформації, яка стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
Натомість контролюючим органом лише зазначений пункт 8 Критеріїв ризиковості.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 установлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
У додатку 4 до Порядку №1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Право на оскарження в судовому порядку Рішення про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку № 1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме "Рішення про відповідність /невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".
Тобто, Порядок № 1165, який є чинним та діяв під час прийняття спірних рішень прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості, тому доводи відповідача стосовно того, що спірне рішення не порушує прав платника податків ПДВ не приймається судом до уваги, оскільки право позивача оскаржити спірне рішення передбачено Порядком № 1165.
У рішенні № 19026 від 25.06.2024 відповідачем не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише зазначений п. 8 Критеріїв ризиковості платника
Відповідач не зазначив, на підставі яких норм чинного законодавства вони прийняли спірне рішення стосовно позивача, якщо у контролюючого органу виникають сумніви стосовно контрагентів позивача по податкових накладних, які зареєстровані в ЄРПН.
Враховуючи, що приписами пункту 6 Порядку №1165 передбачено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у разі відповідності платника податків хоча б одному критерію ризиковості платника податку, Позивач вважає, що встановлення Комісією ГУ ДПС у Миколаївській області відповідності позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку створює перешкоди у здійсненні Позивачем його господарської діяльності.
Включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником. При цьому, такі наслідки носять для позивача виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної значно збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів.
Негативні наслідки від необґрунтованого прийняття зазначеного рішення полягають також у тому, що контрагенти позивача не мають можливості сформувати податковий кредит за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин між позивачем та його контрагентами.
Відповідно до абзацу другого частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довід суду, що діяв правомірно, тому позов належить задовольнити.
Судовий збір розподіляється відповідно до ст.139 КАС України та підлягає поверненню позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення № 19026 від 25.06.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
3. Зобов`язати Головне управління ДПС в Миколаївській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Нікспецтранс» (код ЄДРПОУ 39583984) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 /ДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нікспецтранс" (вул. Шнеєрсона, 2А, кв.25,м. Миколаїв,54001 ЄДРПОУ 39583984) судові витрати в розмірі 3028,00 грн.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Рішення складено в повному обсязі
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121602502 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні