Рішення
від 13.09.2024 по справі 580/6829/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2024 року справа № 580/6829/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТМС ГРУП до ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ, Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

10.07.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд позов надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТМС ГРУП (18029, м.Черкаси, вулиця 30 Років Перемоги, будинок 56/4, кв.45; код ЄДРПОУ 38843511) (далі позивач) до ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ (04053, місто Київ, Львівська Площа, будинок 8; код ЄДРПОУ 43005393) (далі відповідач 1), Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 44131663) (далі відповідач 2) про:

визнання протиправним і скасування рішення відповідача 2 від 25.03.2024 №10778969/38843511 про відмову в реєстрації податкових накладних (далі - ПН) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН);

зобов`язання відповідача 1 зареєструвати в ЄРПН з моменту подання на реєстрацію ПН від 26.12.2023 №35 (реєстраційний номер документа 9373427840) щодо постачання до Комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Горішньоплавної міської ради Кременчуцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 24388032) послуг з виконання ремонтних робіт насосів Grundfos DDA 30-4, Helix V2206, Helix V1604, а також насосу BL 50/170-11/2 ( код послуги за ДКПП 33.19) на загальну суму 58201,80грн, у т.ч. ПДВ 9700,30грн;

стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на його користь судових витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.

Обґрунтовуючи зазначив, що відповідач 2 безпідставно та всупереч закону прийняв вказані вище рішення. Стверджує, що позивач надсилав на вимогу відповідачів всі первинні документи, проте вони не були враховані ним під час прийняття оскаржуваних рішень. Вказав, що при проведенні ремонту насосів на виконання договірних відносин не використовував запасні частини за кодами УКТЗЕД 7326, 3921, 8708, 8511, 8501, документи щодо яких витребовував відповідач 2, про що він зазначив у письмових поясненнях.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 15.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито спрощене провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) за правилами спрощеного провадження.

06.08.2024 на адресу суду надійшов відзив відповідача 2 з проханням відмовити у задоволенні позову повністю. Стверджує, що не допустив порушень та виніс спірне рішення з дотриманням вимог закону із-за відсутності в платника повного переліку обов`язкових документів. Позивач не надав документів щодо придбання товарів за кодами УКТЗЕД 7326, 3921, 8708, 8511, 8501, а саме договори, розрахункові документи, ТТН, видаткові накладні та документи щодо їх складського обліку, зберігання та документи, що підтверджують відповідність вказаних товарів. Позивач скористався правом адміністративного оскарження та подав скаргу до відповідача 1, щодо рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. За результатами розгляду скарги № 9079679712 від 03.04.2024 комісія центрального рівня прийняла рішення № 22336/38843511/2 від 10.04.2024 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН без змін. Тому спірне рішення про відмову у реєстрації ПН прийнято відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідач 1 правом подати відзив не скористався, про причини суд не повідомив.

13.09.2024 ухвалою суд відмовив у задоволенні клопотання вх. від 06.08.2024 відповідача 2 про розгляд адміністративної справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідь на відзив суду не надійшла.

Всі подані сторонами докази суд долучив до матеріалів адміністративної справи.

Оскільки обґрунтованих клопотань від учасників спору про розгляд справи у судовому засіданні з їх викликом суду не надходило, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати та допитати свідків, суд дійшов висновку розглянути справу без виклику сторін у судове засідання за наявними письмовими доказами (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, оцінивши доводи сторін, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Відомостями із сайту https://opendatabot.ua/c/38843511 підтверджується, що позивач зареєстрований, як суб`єкт господарювання, юридична особа з основним видом економічної діяльності - « 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього».

23.02.2023 між позивачем, як виконавцем, та Комунальним підприємством «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області, як замовником, укладено договір від 23.02.2023 №02/23-14/2023 про надання послуг (далі - Договір). Договір підписано сторонами, скріплено печатками. Згідно з його умовами позивач зобов`язується надати замовнику послуги з ремонту і технічного обслуговування рідинних насосів, код згідно з ДК 0216201550510000-3 "Послуги з ремонту і технічного обслуговування насосів, клапанів, кранів і металевих контейнерів" (50511100-1 "Послуги з ремонту і технічного обслуговування рідинних насосів") згідно з умовами та характеристиками, визначеними сторонами у п.1.2 Договору, а замовник у порядку та на умовах Договору зобов`язується прийняти та оплатити вартість фактично наданих послуг (п.1.1. Розділу І Договору). Обсяг закупівлі послуг, що є предметом Договору, може бути зменшений залежно від реального фінансування (фінансових можливостей, виробничих потреб тощо) (п.1.4 Розділу І Договору). Згідно з п.3.2 Розділу № Договору його сума становить 450000,00грн, у т.ч. ПДВ 20% - 75000,00грн.

До вказаного вище Договору укладено Додаткові угоди №1 від 29.12.2023 та №2 від 08.11.2023. Згідно з угодою №2 позивач зобов`язувався надати послуги з ремонту насосного обладнання, а саме насосів: Grundfos DDA 30-4, Helix V2206, Helix V1604, а також насосу BL 50/170-11/2.

Вартість робіт згідно з протоколом погодження договірної ціни у редакції додаткової угоди №1 від 29.12.2023 становить 74174,80грн.

За наслідками отриманої передоплати 26.12.2023 (платіжна інструкція від 26.12.2023 №2416) на суму 58201,80 грн, у т.ч. ПДВ 9700,30 грн позивач виписав та направив на реєстрацію ПН від 26.12.2023 №35 (далі ПН) щодо надання обумовлених послуг із ремонту насосного обладнання (насосу Grundfos DDA 30-4, насосу Helix V2206, насосу Helix V1604, насосу BL 50/170-11/2, на загальну суму 58201,80 грн, у т.ч. ПДВ 9700,30 грн.

05 лютого 2024 року між сторонами підписано акт наданих послуг №30 на суму наданих послуг 58201,80 грн.

У відповідь позивач отримав квитанцію від 16.01.2024 № 9373427840 про зупинення такої реєстрації. Підставою зазначено виконання вимог п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 33.19, перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Тому запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/розрахунку корегування в ЄРПН.

07.03.2024 позивач подав відповідачу 2 повідомлення №12 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з додатками щодо вказаної ПН, до якого надав додаткові документи в кількості 19шт та письмові пояснення від 07.03.2024 №07.03-1.

11.03.2024 Комісія з питань зупинення реєстрації ПН направила повідомлення №10697047/38843511 про необхідність надати додаткові пояснення та надати документи щодо залишків товарів за кодами УКТЗЕД 7326, 3921, 8708, 8511, 8501 на складах, щодо придбання товарів за вказаними кодами УКТЗЕД документи щодо їх складського обліку, зберігання та документи, що підтверджують відповідність вказаних товарів.

18.03.2024 позивач на повідомлення №10697047/38843511 подав відповідачу 2 додаткове пояснення від 18.03.2024 №3 та додаткові документи.

За результатом їх розгляду Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН відповідача 2 прийняла спірне рішення від 25.03.2024 № 10778969/38843511 про відмову в реєстрації ПН від 26.12.2023 №35. Підставами спірного рішення позначено ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податково накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку. Підкреслення тих документів, що не надані, відповідно до встановленої форми не виконано. У додатковій інформації зазначено, що позивач не надав документи щодо придбання товарів за кодами УКТЗЕД 7326, 3921, 8708, 8511, 8501, а саме договори, розрахункові документи, ТТН, видаткові накладні та документи щодо їх складського обліку, зберігання та документи, що підтверджують відповідність вказаних товарів.

Позивач його оскаржив в адміністративному порядку до комісії в складі відповідача 1, подавши скаргу від 03.04.2024, до якої надав додаткові документи.

За результатом їх розгляду відповідна комісія відповідача 1 винесла рішення від 10.04.2024 № 22336/38843511/2 про відмову у задоволенні скарги. Підставою зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Підкреслення тих документів, що не надані, відповідно до встановленої форми не виконано.

Тому позивач звернувся в суд з вищевказаним позовом.

Для вирішення спору суд урахував вимогу абзацу другого ст.19 Конституції України діяти в порядку, межах і спосіб, що визначені законом.

Спірні відносини регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України), Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520).

Відповідно до п.2 Порядку №1246 податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі, у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 5 Порядку №1246 ПН та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.10 Порядку №1246 до Реєстру приймаються ПН та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:

кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;

кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.

При цьому розрахунок коригування, що підлягає реєстрації отримувачем (покупцем), приймається до Реєстру, якщо він складений з накладенням постачальником (продавцем) та отримувачем (покупцем) кваліфікованого електронного підпису відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.

Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п.11. Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування ПН та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Отже, платник податку складає ПН, накладає на неї кваліфікований електронний підпис, здійснює шифрування та надсилає її до ДПС.

Відповідно до п.12 Порядку №1246 після надходження ПН та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Отже, електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до ПК України, Законів України від 22 травня 2003 року №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі ЗУ №851-IV) та від 5 жовтня 2017 року №2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі ЗУ №2155-VIII), Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 06 червня 2017 №557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261 (далі Порядок №557).

Згідно з ч.1 ст.5 ЗУ №851-IV електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.6 ЗУ №851-IV для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис.

Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.

Згідно з п.23 ч.1 ст.1 ЗУ №2155-VIII кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

Відповідно до п.3 Порядку №557 після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.

Згідно з п.п.5, 6 Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.

Пункт 7 Порядку №557 визначає, що автоматизована перевірка електронного документа включає:

перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги";

перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;

перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);

перевірку наявності обов`язкових реквізитів;

перевірку права підпису електронного документа підписувачем.

Згідно з підп.14.1.242 п.14.1 ст.14 ПК України технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.

Отже, саме відповідач 1 уповноважений забезпечити прийняття та реєстрацію ПН в ЄРПН.

Відповідно до вимог п.201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

ПН, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в ЄРПН, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в ЄРПН та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в ЄРПН та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в ЄРПН та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.5 вказаного Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок №520.

Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія контролюючого органу згідно з п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Отже, відповідні комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН та зобов`язані проаналізувати зміст посвідчуваних ними відомостей, звірити дані, у т.ч. з наявною податковою інформацією, з`ясувати дійсність господарської операції.

Згідно з п.п.3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Виконання вказаної норми платником полягає не у формальному підході, а є орієнтиром для спростування платником виявлених автоматизованою системою моніторингу ознак ризиковості.

Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі виявлення однієї зі вказаних трьох підстав:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Форма такого рішення затверджена в Додатку до Порядку №520.

Підстави спірного рішення від 25.03.2024 №10778969/38843511 свідчать про безпідставне неврахування відповідачами умов договору та додаткових угод, до яких виписана ПН. Зокрема, їх предметом визначено, що позивач зобов`язується надати замовнику послуги з ремонту і технічного обслуговування рідинних насосів, код згідно з ДК 0216201550510000-3 "Послуги з ремонту і технічного обслуговування насосів, клапанів, кранів і металевих контейнерів" (50511100-1 "Послуги з ремонту і технічного обслуговування рідинних насосів") згідно з умовами та характеристиками, визначеними сторонами у п.1.2 Договору, а замовник у порядку та на умовах Договору зобов`язується прийняти та оплатити вартість фактично наданих послуг (п.1.1. Розділу І Договору). Обсяг закупівлі послуг, що є предметом Договору може бути зменшений в залежності від реального фінансування (фінансових можливостей, виробничих потреб тощо) (п.1.4 Розділу І Договору). До вказаногоДоговору укладені додаткові угоди №1 від 29.12.2023 та №2 від 08.11.2023. Згідно з угодою №2 позивач зобов`язувався надати послуги з ремонту насосного обладнання, а саме насосів: Grundfos DDA 30-4, Helix V2206, Helix V1604, а також насосу BL 50/170-11/2. Вартість робіт згідно з протоколом погодження договірної ціни у редакції додаткової угоди №1 від 29.12.2023 становить 74174,80грн. За наслідками отриманої передоплати 26.12.2023 (платіжна інструкція від 26.12.2023 №2416) на суму 58201,80 грн, у т.ч. ПДВ 9700,30 грн і за правилом першої події позивач виписав та направив на реєстрацію ПН від 26.12.2023 №35 щодо надання обумовлених послуг із ремонту насосного обладнання (насосу Grundfos DDA 30-4, насосу Helix V2206, насосу Helix V1604, насосу BL 50/170-11/2, на загальну суму 58201,80 грн, у т.ч. ПДВ 9700,30 грн.

Отже, видаткова накладна (створюється для купівлі-продажу або постави) не є первинним обліковим документом для цих правовідносин. Протилежні доводи відповідачів не обгрунтовані.

Досліджуючи письмові докази суд установив, що позивач 12.10.2023 надав відповідачу 2 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками щодо вказаної ПН, до якої надав додаткові документи. Також позивач подав відповідачу 2 письмові пояснення від 07.03.2024 № 07.03-1 до заблокованої ПН №35, в якому серед іншого зазначив про укладення з вище вказаним контрагентом Договору. Також позивач прояснив, що згідно зі штатним розписом на підприємстві є 23 штатні одиниці. Середня заробітна плата 11823,91 грн, заборгованості по сплаті податків з заробітної плати та зборів підприємство не має, та заробітну плату виплачує своєчасно. Платник має в достатній кількості трудові ресурси. Головний офіс 118 кв. м. знаходиться м. Черкаси, вул. Шевченка 205, орендується згідно з Договору оренди 2115 від 22.12.2020Р з ДП Черкаський НДІТЕХІМ. Сервісний центр, який займається ремонтом та технічним обслуговування устаткування, знаходиться на території ПрАТ Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат, в орендованій частині будівлі 47.7кв.м. згідно договору 2870 від 04.10.2019 та має дозвіл на виконання небезпечних робіт № 235.19.71. Складські приміщення 55 кв. м. та офісні 12 кв.м використовуються згідно з Договором суборенди 04/01/2021-1 від 04.01.2021 р. з ТОВ «КОМПАНІЯ ТМС», договір розірвано з 01.11.2022. Складські приміщення 55 кв.м та офісні 12 кв.м використовуються згідно з Договором суборенди 0111-1/2022 від 01.11.2022 з Приватним підприємством "Виробничо-комерційна фірма "Енергохімтехнологія". Позивач має сертифікати, що є офіційним дилером FLSmidth, ТОВ ВІЛО УКРАЇНА та є авторизованим сервісом останнього. Позивач подав повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма 20-ОПП). Специфіка діяльності позивача полягає у тому, що для здійснення господарської діяльності він використовує матеріально-технічну базу, трудові ресурси та за необхідності залучає підрядні організації у разі потреби. Для здійснення ремонту і технічного обслуговування інших машин і устаткування у позиваач наявний дозвіл №235.19.71, виданий Управлінням державної праці у Черкаській області, дійсний з 03.07.2019 до 03.07.2024. Для здійснення діяльності позивач має у власності обладнання та інструменти. Транспортування матеріалів здійснюється ТОВ Нова пошта та власним транспортом. Для зберігання матеріалів позивач використовує склад м. Горішні Плавні за адресою м. Горішні Плавні, вул. Будівельників 16. Для надання послуг (виконання робіт) Замовнику підрядні організації позивачем не залучаються. Надання послуг (виконання робіт) позивач здійснює власними трудовими ресурсами (12 осіб). За умовами вказаного вище Договору позивач зобов`язується надати послуги з ремонту і технічного обслуговування рідинних насосів. За правилом першої події - 26.12.2023 позивач отримав передоплату за роботи в сумі 58201,80 грн. Тому виписав та направив на реєстрацію ПН № 35 від 26 грудня 2023року, реєстрацію якої було зупинено. 05.02.2024 сторони підписали акт наданих послуг № 30 від 05.02.2024. За операціями, які були відображені у спірній ПН, вказані послуги з кодом ДКПП 33.19. Під цим кодом надавалася послуги з виконання ремонтних робіт насосів Grundfos DDA 30-4, Helix V2206, Helix V1604, BL 50/170-11/2.

Також позивач подав відповідачу 2 додаткові письмові пояснення від 18.03.2024 № 3 до заблокованої ПН №35, в якому серед іншого зазначив, що здійснює облік запасів відповідно до вимог Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 №246 (далі - ПСБО 9), а також Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 10.01.2007 №2 (далі Метрекомендації №2). За ПСБО 9 та Метрекомендаціями №2 облік запасів, які використовуються для надання послуг з ремонту, на підприємстві ведеться на рахунку бухгалтерського обліку 207 за найменуванням придбаних запасів. Додатковий облік запасів саме за кодами УКТЗЕД не здійснюється. Записи до даного регістру відбуваються на підставі первинних документів, відповідно до вимог Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995 року (далі - Положення № 88). Облік запасів ведеться за місцем їх зберігання на складах у місті Черкаси та місці Горішні Плавні. Оборотно-сальдові відомості по рахунку 207 у розрізі складів станом на 12.03.2024 додаються. Просив врахувати, що господарські операції за ПН від 26.12.2023 №35 відбувались у грудні 2023 року та лютому 2024 року. Для виконання умов вказаного вище Договору, а саме для проведення ремонтних робіт насосів Helix V2206, Helix V1604, BL 50/170-11/2, Grundfos DDA 30-4, запасні частини за УКТЗЕД 7326, 3921, 8708, 8511, 8501 не використовувались. Код послуги за ДКПП 33.19, на загальну суму 58201,80грн, у т.ч. ПДВ 9700,30грн.

Доказів оцінки відповідачами вказаних позивачем відомостей з отриманих від нього документів суду не надано.

Відповідачі безпідставно не урахували, що ПН від 26.12.2023 №35 стосувалася факту виплати авансу згіддно з платіжною інструкцією від 26.12.2023 №2416. Тобто, виконання обов`язку дотримання платником "правила першої події", а не подальшиих правочинів повного виконання договірних зобов`язань. Саме в цій частині відповідачі зобов`язані були оцінити отримані від позивача документи та прийняти обгрунтовані рішення.

Підстава спірного рішення в частині ненадання платником первинних документів, а саме щодо придбання товарів за кодами УКТЗЕД 7326, 3921, 8708, 8511, 8501, а саме договори, розрахункові документи, ТТН, видаткові накладні та документи щодо їх складського обліку, зберігання та документи, що підтверджують відповідність вказаних товарів, свідчать про безпідставне неврахування відповідачами змісту договірних зобов`язань позивача та ПН, реєстрація якої зупинена.

Відповідно до вимог ст.837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Водночас згідно зі ст.655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Тобто, договір підряду не є ідентичним договору купівлі-продажу. Відповідно, первинним документом для договору підряду є акт виконаних робіт, а для купівлі-продажу - видаткова накладна.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з ч.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - ЗУ №996-XIV) є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи відповідно до ч.2 ст.9 ЗУ №996-XIV можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

У спірному рішенні відповідач 2 не підкреслив види документів, які були відсутні, що є порушенням правил заповнення такого рішення, передбаченим додатком до Порядку №520, та свідчить про недостатню його обґрунтованість, перешкоджає платнику з`ясувати, в чому неповнота поданого ним пакету документів та усунути в установленому порядку порушення.

Обґрунтованість підстав спірного рішення щодо ненадання документів платником первинних документів, спростована відомостями отриманих відповідачами додатків до пояснень і скарги. Належний розгляд та оцінка отриманих відповідачами документів позивача з урахуванням змісту договірних зобов`язань, до яких виписано спірну ПН, не підтверджені, що доводить допущення порушення вказаних норм відповідачами.

Тому суд дійшов висновку, що спірне рішення відповідача 2 протиправне та підлягає скасуванню у повному обсязі.

Встановлені обставини спору та докази підтверджують, що відповідач 2 не аналізував змісту отриманих від позивача документів, у т.ч. в контексті дотримання правила першої події. Зазначені порушення відповідача 2 безпідставно не були усунені відповідачем 1 під час адміністративного оскарження.

Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/розрахунку коригування в ЄРПН також затверджений згаданою вище постановою КМУ №1165.

Відповідно до п.11 вказаного Порядку платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Згідно з пунктом 12 за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:

задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Підстави, за наявності яких приймається одне зі вказаних рішень, зазначений Порядок не передбачає.

Відповідач 1 у рішенні за результатом адміністративного оскарження вказаного спірного рішення відповідача 2 відмовив у задоволенні скарги позивача, безпідставно та необґрунтовано посилаючись на відсутність копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, зважаючи, що первинні документи позивач надав, що підтверджується додатками до пояснень і скарги.

Суд урахував, що рішення про залишення без задоволення скарги платника не породжує будь-яких прав та обов`язків, отже, не може бути окремо оскаржене в суді. Тому належним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН відповідача 2 повторно розглянути матеріали позивача щодо реєстрації в ЄРПН датою подання виписаної ним податкової накладної від 26.12.2023 №35 та прийняти в установленому законодавством порядку, спосіб і строки рішення з урахуванням мотивів суду, викладених у цьому рішенні.

Отже, позовні вимоги частково обґрунтовані та підлягають частковому задоволенню.

Зважаючи на результат вирішеного спору згідно з ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору за звернення до суду з позовною заявою, підтверджені платіжною інструкцією від 09.07.2024 №4859 на суму 3028,00грн, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно задоволеній частині - половина та порівно, оскільки відповідач 2 порушив, а відповідач 1 не усунув в процесі адміністративного оскарження порушені заявлені права позивача.

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Задовольнити частково адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТМС ГРУП (код ЄДРПОУ 38843511).

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 25.03.2024 №10778969/38843511 про відмову в реєстрації виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю ТМС ГРУП податкової накладної від 26.12.2023 №35 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 44131663) повторно розглянути матеріали Товариства з обмеженою відповідальністю ТМС ГРУП (18029, м.Черкаси, вулиця 30 Років Перемоги, будинок 56/4, кв.45; код ЄДРПОУ 38843511) щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання виписаної ним податкової накладної від 26.12.2023 №35 та прийняти в установленому законодавством порядку, спосіб і строки рішення з урахуванням мотивів суду, викладених у цьому рішенні.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

2. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТМС ГРУП (18029, м.Черкаси, вулиця 30 Років Перемоги, будинок 56/4, кв.45; код ЄДРПОУ 38843511) частину судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 1514,00грн (одну тисячу п`ятсот чотирнадцять гривень нуль копійок) за звернення до адміністративного суду позовною заявою за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 44131663) та Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська пл. буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) порівно, а саме з кожного по 757,00грн (сімсот п`ятдесят сім гривень нуль копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 13.09.2024.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121604231
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —580/6829/24

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 13.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 13.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні