Справа № 308/17900/23
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09.09.2024 м. Ужгород
Суддя Закарпатськогоапеляційного судуБисага Т.Ю., за участі представника Закарпатської митниці Зубенка І.І., розглянувшиу відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу адвоката Біловара Б.Ю., в інтересах ОСОБА_1 на постанову Ужгородськогоміськрайонного суду Закарпатської області від 28 листопада 2023 року,
В С Т А Н О В И В:
Постановою Ужгородськогоміськрайонного суду Закарпатської області від 28листопада 2023рокугромадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості цих товарів, що складає 324 615,2 (триста двадцять чотири тисячі шістсот п`ятнадцять грн. двадцять коп.) гривень, з конфіскацією в дохід держави транспортного засобу марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , 2000 року випуску, 2477 см3, дизель.
Стягнуто з громадянина України ОСОБА_1 на користь держави 536.8 гривень судового збору.
Відповідно до постанови та протоколу про порушення митних правил, встановлено, щопроведеною перевіркою з використанням баз даних АСМО «Інспектор» та ЄАІС ДМСУ встановлено що 18.01.2023 року на митний пост "Ужгород-автомобільний" Закарпатської митниці по вантажному напрямку «в`їзд в Україну» прибув легковий транспортний засіб марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , 2000 року випуску, номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням громадянина України ОСОБА_1 .
До митного контролю громадянином ОСОБА_1 було подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, в якій вищевказаний транспортний засіб марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , 2000 року випуску, ним заявлений як гуманітарна допомога, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 та клопотання ГО «Кам`янського штабу Національного захисту ветеранів, інвалідів та членів сімей загиблих бійців АТО» від 29.12.2022 №0093, яке адресоване Закарпатській митниці про сприяння безперешкодного перетину митного кордону України вищевказаним транспортним засобом.
Відповідно до декларації по перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою відправником гуманітарного вантажу виступає - територіальна громада Чехії, а отримувачем є ГО «КШН», код ЄДРПОУ 39582708. Фактичне місце розвантаження гуманітарного вантажу зазначено: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Брестська, буд. 39.
28.06.2023 митницею на адресу ГО «Кам`янський штаб національного захисту ветеранів, інвалідів та членів сімей загиблих бійців АТО» направлений лист від №7.7-20-03/17/4790 з метою перевірки отримання вищевказаного транспортного засобу.
Листом від 19.07.2023 №44 ГО «Кам`янський штаб національного захисту ветеранів, інвалідів та членів сімей загиблих бійців АТО» повідомило Закарпатську митницю, що з моменту російського вторгнення в Україну жодного разу не співпрацював та не надсилав жодного листа до Закарпатської митниці з питань перетину та проходження митного контролю, шляхом ввезення будь-яких автотранспортних засобів, як гуманітарна допомога.
На виклик в митницю для з`ясування всіх обставин громадянин України ОСОБА_1 не прибув, про причини неявки не повідомив.
Відповідно до п. 5 Постанови Пленуму Верховного суду України від 03 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» із змінами і доповненнями, внесеними постановою Пленуму Верховного Суду України від 30 травня 2008 року №8 незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.
Відповідно до п. 6 цієї Постанови, судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Згідно інформації, отриманої з мережі Інтернет - сайт (www.tipcars) вартість аналогічного/подібного транспортного засобу марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», 2000 року випуску, становить 196 000 чеських крон, що станом на 18.01.2023 року за курсом НБУ складало 324 615.2 грн.
Таким чином, громадянин України ОСОБА_1 перемістив через митний кордон України вантаж - транспортний засіб марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , 2000 року випуску, з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підставу для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо отримувача товару.
Зазначені дії мають ознаки порушення митних правил, передбачених частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.
Не погоджуючисьз даноюпостановою адвокатБіловар Б.Ю.,в інтересах ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду та закрити провадження в справі за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення. Звертає увагу на те, що сектором дізнання проводиться досудове розслідування кримінального провадження внесеного 15.09.2023 до Єдиного реєстру досудових розслідувань під № 12023078170000457 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України, за повідомленням Закарпатської митниці, а тому справа про порушення митним правил за ч. 1 ст. 483 МК України відносно ОСОБА_1 підлягала закриттю у зв`язку з передачею матеріалів органу досудового розслідування. Також вказує на те, що актом прийому-передачі благодійної допомоги встановлено, що ОСОБА_1 передано, а ГО «Кам`янський штаб національного захисту ветеранів, інвалідів та членів сімей загиблих бійців АТО» прийнято благодійну допомогу для подальшої передачі військовослужбовцям ЗСУ транспортний засіб марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT»,. Вказаний доказ свідчить про правомірність дій ОСОБА_1 та унеможливлює його притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України.
Справа про порушення митних правил розглядається за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 та його захисника-адвоката Біловара Б. Ю., які належним чином повідомлені про розгляд апеляційної скарги. Приймаючи рішення про розгляд справи за відсутності вказаних учасників, береться до уваги те, що від них не надходило заяв чи клопотань про відкладення розгляду справи на інший термін, отже, їх неявка, з огляду на приписи ст. 294 КУпАП, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши пояснення представника Закарпатської митниці - Зубенка І.І., який заперечив апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи про порушення митних правил, доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до ст. 268 КУпАП, справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце, і час розгляду справи, і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Відповідно до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ч. 1 ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Згідно положень ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
За змістом ст. 458, 487 МК України, ст. 9-11 КУпАП, підставою для визнання особи винною в порушенні митних правил, як різновиду адміністративного правопорушення, є встановлення у вчиненому нею діянні всіх ознак складу такого правопорушення, в тому числі ознак суб`єктивної та об`єктивної сторони складу правопорушення.
Частиною першою статті 483 МК України передбачено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Наявність об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкту та суб`єктивної сторони адміністративного правопорушення є обов`язковим для кваліфікації конкретного діяння, як адміністративного проступку. Якщо хоча б один з них відсутній або не відповідає вимогам, що передбачені відповідною статтею глави 68 МК України, вказане діяння не є порушенням митних правил.
Відповідно до п. 4 ст. 318 МК України митний контроль товарів, транспортних засобів у пунктах пропуску через державний кордон України здійснюється відповідно до типових технологічних схем митного контролю, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно до п. 7 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 451 від 21.05.2012, митний контроль автомобільних транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску здійснюється шляхом застосування таких форм митного контролю, як: перевірка документів та відомостей, які відповідно до законодавства надаються митним органам під час переміщення автомобільних транспортних засобів і товарів через митний кордон України; подання запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, наданих митним органам.
Відповідно до п. 8, 9 постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 за № 57 «Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України» в`їзд/вхід на територію пункту пропуску громадян, які перетинають державний кордон, перебування у пункті пропуску та виїзд/вихід громадян з нього здійснюється за паспортними документами. Громадяни, які перетинають державний кордон, зобов`язані пройти прикордонний, митний та інші види контролю відповідно до законодавства.
За приписами до п. 6 постанови Пленуму Верховного Суду України від 03.06.2005 № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Підробленими треба уважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів.
Відповідно до ч. 1 ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.Згідно ч. 4 ст. 265 МК України громадяни можуть бути декларантами після досягнення ними 16-річного віку.
Відповідно до ч. 1 ст. 266 МК України декларант зобов`язаний: 1) здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; 2) на вимогу органу доходів і зборів пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; 3) надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей.
Як вбачається з протоколу про порушення митних правил, ОСОБА_1 ставиться у провину те, що він перемістив через митний кордон України гуманітарний вантаж транспортний засіб «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , 2000 року випуску, з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підставу для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо отримувача товару.
Наведене вище свідчить про те, що як підставу для переміщення транспортного засобу через митний кордон України ОСОБА_2 подано можливо підроблені документи.
Окрім того, до матеріалів справи додано повідомлення про протиправне діяння, що містить можливо ознаки кримінального правопорушення передбаченого ст. 358 КК України. У повідомленні вказано на те, що причетним до вчинення протиправного діяння може бути ОСОБА_1 . Також у повідомленні вказано що, предметом вчинення правопорушення є, зокрема, автомобіль марки «MITSUBISHI», моделі «PAJERO SPORT», ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , 2000 року випуску, який не вилучався у зв`язку з відсутністю.
Виклад обставин у повідомленні, що можуть свідчити про вчинення протиправного діяння відповідає змісту протоколу про порушення митних правил.
При цьому як вказано у повідомленні, попередня правова кваліфікація кримінального правопорушення: можливо наявні ознаки кримінального правопорушення передбаченого ст. 358 КК України. Повідомлення направлено до ВП № 1 Ужгородського РУП ГУ НП в Закарпатській області.
При цьому, за аналогічних обставин наведених в даному протоколі, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості про яке 15.09.2023 внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань під № 12023078170000457 за ознаками складу кримінального правопорушення передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України, за повідомленням Закарпатської митниці.
Крім того, як вбачається з наданих стороною захисту матеріалів, ОСОБА_1 02.11.2023 подав заяву про вчинення кримінального правопорушення до Ужгородського РУП ГУ НП в Закарпатській області, в якій повідомлено про ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ст. 190, 358 КК України.
Відповідно до ст. 487 МК України визначено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
За змістом ст. 278 КУпАП орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення повинен вирішити, у тому числі, й питання про те, чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення (п. 2), а в разі неправильного складання такого протоколу - повернути матеріали адміністративної справи органу, який його склав, для належного (додаткового) оформлення.
Відповідно до виписаних у ст. 488, 490, 494-495 МК України положень, протокол про порушення митних правил - це офіційний документ, відповідним чином оформлений уповноваженою особою, про вчинення діяння (діянь), яке (які) містить ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого МК України, і є найважливішим джерелом доказів у справах про порушення митних правил.
За приписами до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування.
Зважаючи на викладене та аналізуючи зібрані по справі докази, приймаючи до уваги те, що з матеріалів справи прослідковується наявність в діях невстановлених осіб ознак кримінального правопорушення, матеріали провадження слід направити у відповідний орган досудового розслідування. Під час досудового розслідування підлягає встановленню особа, яка винна у вчиненні кримінального правопорушення, з`ясування розміру шкоди завданої злочинними діями, а також вжиття заходів до її відшкодування. У подальшому при прийнятті рішення органу досудового розслідування необхідно врахувати й положення ст. 62 Конституції України про те, що особа не може бути двічі притягнута до одного й того ж виду юридичної відповідальності за одне й те ж правопорушення.
Як встановлено в судовому засіданні за вказаним фактом та аналогічними обставинами Ужгородським РУП ГУ НП в Закарпатській області здійснюється досудове розслідування.
Оскільки, відомості, що містяться в матеріалах справи про порушення митних правил дають суду прийти до висновку, що в діянні невстановленої особи, щодо переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підставу для переміщення товарів, підроблених документів, що містить неправдиві відомості, які, відповідно до здобутих даних, обґрунтовано викликають сумнів у їх достовірності, а отже містять ознаки кримінального правопорушення, апеляційний суд приходить до висновку про необхідність направлення матеріалів справи про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України, до органу досудового розслідування ВП № 1 Ужгородського РУП ГУ НП в Закарпатській області.
Відповідно до вимогст. 284 КУпАПпостанова про закриття справи виноситься при оголошенні усного зауваження, передачі матеріалів на розгляд громадської організації чи трудового колективу або передачі їх прокурору, органу досудового розслідування, а також при наявності обставин, передбаченихст. 247 цього Кодексу.
З цих підстав постанова судді Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 28.11.2023 щодо ОСОБА_1 підлягає скасуванню із закриттям провадження у справі, а матеріали справи про порушення митних правил передачі органу досудового розслідування до ВП № 1 Ужгородського РУП ГУ НП в Закарпатській області для організації досудового розслідування
За таких обставин, апеляційна скарга, яку в інтересах ОСОБА_1 подав адвокат Біловар Б. Ю., підлягає задоволенню.
Керуючись ст. 527-530 МК України, ст. 294 КУпАП, апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу адвокат Біловар Б.Ю., в інтересах ОСОБА_1 задовольнити.
Постанову судді Ужгородськогоміськрайонного суду Закарпатської області від 28 листопада 2023 року скасувати.
Матеріали справи про порушення митних правил (протокол №0979/30500/23 від 12 вересня 2023) щодо ОСОБА_1 направити до ВП №1 Ужгородського РУП ГУ НП в Закарпатській області як такі, що містять ознаки кримінального правопорушення, а провадження в справі про порушення митних правил щодо ОСОБА_1 на підставі п. 3 ч. 1 ст. 284 КУпАП закрити.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя Т.Ю. Бисага
Суд | Закарпатський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 17.09.2024 |
Номер документу | 121610244 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Закарпатський апеляційний суд
Бисага Т. Ю.
Адмінправопорушення
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Деметрадзе Т. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні