Рішення
від 22.08.2024 по справі 925/473/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2024 року Справа № 925/473/21(925/499/24)

м. Черкаси

За позовом комунального підприємства "ВодГео"

до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Струмок"

про встановлення постійного безоплатного сервітуту та зобов`язання вчинити дії

Суддя Дорошенко М.В.

Секретар судового засідання Рябенька Я.В.

За участю:

представників позивача: Трушкова В.Л. за довіреністю від 25.07.2024, Кривди С. К. за довіреністю від 22.08.2024.

відповідача в особі керівниці Сєрової К.І.

Комунальне підприємство "ВодГео" (далі також - позивач) через систему "Електронний суд" подало до Господарського суду Черкаської області позовну заяву від 17.04.2024 до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Струмок" (далі також - відповідач) з вимогами про:

- встановлення комунальному підприємству "ВодГео" постійного безоплатного сервітуту щодо частини нежитлового підвального приміщення в будинку №24 по вулиці Мічуріна у м. Смілі для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку питної води та обслуговування такого вузла;

- зобов`язання об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Струмок" надати доступ комунальному підприємству "ВодГео" до частини нежитлового підвального приміщення будинку по вулиці Мічуріна, 24 у м. Сміла, в якому обладнується вузол комерційного обліку питної води, для встановлення та обслуговування такого вузла.

Позивач у позовній заяві також просить господарський суд судові витрати покласти на відповідача.

В обґрунтування позову позивач вказав, що ним як виконавцем житлово-комунальних послуг з централізованого водопостачання у місті Смілі були вчинені дії, передбачені Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", задля встановлення в будинку №24 по вулиці Мічуріна у м. Смілі вузла комерційного обліку питної води, проте співвласники цього будинку не надали згоди на це, що відповідно до приписів названого Закону є підставою для позивача вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будинку відповідача для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку питної води.

Ухвалою від 19.04.2024 суддя Господарського суду Черкаської області Дорошенко М.В. залишив позовну заяву позивача без руху і установив йому десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви від 17.04.2024 шляхом надання (надсилання) Господарському суду Черкаської області:

- заяви з визначенням у ній індивідуальними ознаками частини нежитлового підвального приміщення в будинку АДРЕСА_1 , на яку позивач вимагає встановлення сервітуту і до якої позивач вимагає від відповідач надання доступу;

- документів на підтвердження доплати у встановленому порядку судового збору в сумі 2422,40 грн.

29 квітня 2024 року до Господарського суду Черкаської області надійшла заява позивача від 29.04.2024 про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою від 01.05.2024 Господарський суд Черкаської прийняв позовну заяву позивача до розгляду, відкрив провадження у справі №925/473/21(925/499/24) для її розгляду в межах справи №925/473/21 про банкрутство комунального підприємства "ВодГео" за правилами загального позовного провадження, призначив у ній підготовче засідання на 10 год. 30 хв. 06 червня 2024 року в приміщенні Господарського суду Черкаської області, встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи і повідомив про це сторони.

У підготовчому засіданні, яке відбулося 06.06.2024 Господарський суд Черкаської області за усним клопотанням керівниці відповідача Сєрової К.І. оголосив перерву до 11 год. 15 хв. 27 червня 2024 року в приміщенні господарського суду, про що повідомив сторони під розписку.

21 червня 2024 року до Господарського суду Черкаської області надійшла заява позивача від 21.06.2024 про уточнення позовних вимог, якою позивач виклав позовні вимоги таким чином:

- встановити комунальному підприємству "ВодГео" постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового підвального приміщення будинку АДРЕСА_1 для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку питної води та обслуговування такого вузла обліку;

- зобов`язати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Струмок" надати доступ комунальному підприємству "ВодГео" до нежитлового підвального приміщення будинку по вул. Мічуріна, 24, в якому обладнується вузол комерційного обліку питної води, для встановлення та обслуговування такого вузла.

Господарський суд прийняв уточнені заявою позивача від 21.06.2024 позовні вимоги до розгляду в даній справі як остаточні.

26 червня 2024 року до Господарського суду Черкаської області надійшов відзив із запереченнями проти позову, в обґрунтування яких відповідач зазначив, що у кожній квартирі будинку встановлені приладу обліку води, а на прибудинковій території розташована підстанція позивача з насосами та лічильником, тому потреби позивача в комерційному обліку питної води, що постачається мешканцям цього будинку можуть бути задоволені іншим способом. У будинку замінені труби водопроводу власними коштами відповідача, тому позивач не має до них ніякого відношення. Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" суперечить Конституції України та іншим законам. Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" і нормативно-правові акти цієї комісії є неконституційними. Тому встановлення сервітуту на частину нежитлового приміщення багатоквартирного будинку, що на праві приватної власності, належить його мешканцям, для здійснення комерційного обліку питної води є неправомірним, і призведе до порушення прав усіх його співвласників та до того, що хтось буде не доплачувати, а хтось має переплачувати у зв`язку із необґрунтовано високими тарифами на комунальні послуги, які надає позивач.

Ухвалою від 27.06.2024 Господарський суд Черкаської області закрив підготовче провадження у справі №925/473/21(925/499/24) та призначив її до розгляду по суті у судовому засіданні на 10 год. 00 хв. 22.08.2024 в приміщенні господарського суду.

В судовому засіданні, яке відбулося 22.08.2024 за участю представників обох сторін, господарський суд розпочав і закінчив розгляд справи №925/473/21(925/499/24) по суті та оголосив вступну і резолютивну частини ухваленого в нарадчій кімнаті рішення.

Заслухавши представників сторін, з`ясувавши обставини справи, дослідивши наявні у справі докази, Господарський суд Черкаської області

УСТАНОВИВ:

Позивач є комунальним підприємством, заснованим Смілянською міською радою, на яке рішенням виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області від 21.06.2007 №661 "Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг у житловому фонді" з урахуванням внесених до нього в подальшому рішенням виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області від 28.04.2012 №231 змін було визначене виконавцем житлово-комунальних послуг у місті Сміла в галузі водопостачання та водовідведення і фактично надає послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення у місті Сміла як індивідуальним так і колективним споживачам.

Відповідач є об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , створеним власниками квартир та/або нежитлових приміщень цього будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Позивач у листі від 12.09.2019 №01-10/1017, адресованому голові правління відповідача, зазначив, що на виконання вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" має наміри встановити в будинку №24 по вул. Мічуріна вузол обліку питної води, що постачається позивачем для забезпечення потреб мешканців цього будинку, і у зв`язку з цим з метою визначення типу та вартості лічильника, вартості послуг із встановленню вузла обліку і порядку встановлення вузла обліку просив адресата визначити та повідомити бажане місце встановлення такого вузла обліку питної води у будинку.

Доказів надіслання чи вручення під розписку листа від 12.09.2019 №01-10/1017 адресату чи доведення його у інший спосіб до адресата позивач господарському суду не надав.

Листом від 03.03.2023 №970/01-10, адресованим керівнику відповідача, позивач, посилаючись на Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", з метою проведення обстеження місця встановлення вузла обліку питної води в будинку №24 по вул. Мічуріна просив відповідача визначити дату, час та надати свого представника для виконання вказаної роботи.

Листом від 14.04.2023 №3 відповідач у відповідь на лист позивача від 03.03.2023 №970/01-10 повідомив останнього, що відповідно до п.2 Розділу ІV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" що оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим законом вийшли з ладу, оператор зовнішніх мереж зобов`язаний здійснити протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, тому дату та час встановлення вузла обліку буде визначено після припинення воєнного стану.

Листом від 22.06.2023 №1189/01-10, адресованим керівнику відповідача, позивач, посилаючись на Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", з метою проведення обстеження місця встановлення вузла обліку питної води в будинку №24 по вул. Мічуріна повторно просив відповідача визначити дату, час та надати свого представника для виконання вказаної роботи.

Доказів надіслання чи вручення під розписку листа від 22.06.2023 №1189/01-10 адресату чи доведення його у інший спосіб до адресата позивач господарському суду не надав.

За твердженням позивача відповіді на останній лист він не отримав і після цього й звернувся з позовом до відповідача, що розглядається у даній справі.

Статтею 23 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення"встановлено, що підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення мають право, зокрема, здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків та споруд, забезпечувати встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку питної води відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання".

2 серпня 2017 року набрав чинності Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" від 22.06.2017 №2119-VIII (далі - Закон), відповідно до пункту 2 розділу IV "Прикінцеві та Перехідні положення" якого в першій його редакції, оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж у строк:

- теплової енергії - протягом року з дня набрання чинності цим Законом;

- гарячої та питної води для нежитлових будівель - протягом одного року, а для житлових будівель - протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг" від 03.12.2020 №1060-IX, який набрав чинності 01.05.2021, у розділі IV "Прикінцеві та перехідні положення" пункт 2 викладено в такій редакції:

"2. Оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж до 1 серпня.2022 року".

Законом України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" від 29.07.2022 №2479-IX, який набрав чинності 19.08.2022, у пункті 2 розділу IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону слова і цифри "до 1 серпня 2022 року" замінено словами і цифрами "протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні".

Відповідно до пункту 11 частини першої статті 1 Закону, який визначає засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг, оператор зовнішніх інженерних мереж - це власник зовнішніх інженерних мереж, а в разі якщо зовнішні інженерні мережі використовуються іншою, ніж власник, особою або є безхазяйними - особа, якій такі мережі власником передано у користування (управління, господарське відання, оренду, концесію) або яка здійснює фактичне користування такими мережами для транспортування відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону, вузол комерційного обліку - це вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом.

Частиною першою статті 3 Закону передбачено, що оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Згідно із частиною другою статті 3 Закону, забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону. Такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил. Для споживача комунальних послуг, якому комунальна послуга постачається для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності в кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж.

Відповідно до частини третьої статті 3 Закону, оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.

Кабінет Міністрів України постановою від 06.06.2018 №444 затвердив Порядок інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку (далі - Порядок №444).

Згідно з пунктом 1 Порядку №444 цей Порядок визначає загальні вимоги та механізм інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку.

Пунктами 3 та 4 Порядку №444 передбачено, що оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузла комерційного обліку повідомляє власникам (співвласникам) будівлі про намір встановити такий вузол за формою згідно з додатком (далі - повідомлення). Повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення:

- на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування;

- у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Оператор забезпечує доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №444, днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Згідно з пунктом 6 Порядку №444, власники (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення мають право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про:

- згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;

- намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку;

- намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 09.08.2018 №206 затвердило Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку (далі - Порядок №206). Цей Порядок визначає процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж та власником (співвласниками) будівлі, узгодження умов такого оснащення та вимоги до місць встановлення (пункт 1 Порядку №206).

Пунктами 3 та 4 Порядку №206 передбачено, що оператор зовнішніх інженерних мереж повідомляє про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку відповідно до абзацу першого частини третьої статті 3 Закону. Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку має право повідомити оператора зовнішніх інженерних мереж у спосіб, зазначений в повідомленні про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку, про (за своїм вибором):

- згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;

- намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку, у тому числі встановити вузол (вузли) комерційного обліку, придбаний(і) власником (співвласниками);

- намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку №206, у разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку власник (співвласники) будівлі не повідомив (ли) оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, а також у разі, якщо власник (співвласники) повідомив(ли) про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, але не зробив(ли) цього протягом чотирьох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку, оснащення будівлі вузлом комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.

Згідно з пунктом 11 Порядку №206, оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил та з урахуванням Закону і не потребує видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, а також погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг. Вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Для споживача комунальних послуг, якому послуга з постачання теплової енергії та/або гарячої води постачається зовнішніми інженерними мережами для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності на стороні споживача в кожній точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж. У разі неможливості встановлення вузла комерційного обліку на межі майнової належності вузол комерційного обліку встановлюється за домовленістю сторін в іншому місці якомога ближче до межі майнової належності (пункт 13 Порядку №206).

Пунктом 18 Порядку №206 передбачено, що у разі встановлення вузла комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж власник (співвласники) будівлі надає(ють) доступ фахівцям оператора зовнішніх інженерних мереж до місця встановлення вузла комерційного обліку.

Абзацом третім частини третьої статті 3 Закону встановлено, що у разі якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення власник (співвласники) не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах або не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дати повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.

Згідно з абзацом четвертим частини третьої статті 3 Закону, у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.

Частиною першою статті 395 Цивільного кодексу України визначено, що речовими правами на чуже майно є: 1) право володіння; 2) право користування (сервітут); 3) право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); 4) право забудови земельної ділянки (суперфіцій).

Відповідно до статті 396 Цивільного кодексу України, особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Згідно із статтею 401 Цивільного кодексу України, право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут).

Частинами першою та третьою статті 402 Цивільного кодексу України передбачено, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 403 Цивільного кодексу України, сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Особа, яка користується сервітутом, зобов`язана вносити плату за користування майном, якщо інше не встановлено договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут не підлягає відчуженню.

Згідно з частинами п`ятою та шостою статті 403 Цивільного кодексу України, сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном. Сервітут зберігає чинність у разі переходу до інших осіб права власності на майно, щодо якого він встановлений. Збитки, завдані власникові (володільцеві) земельної ділянки або іншого нерухомого майна, особою, яка користується сервітутом, підлягають відшкодуванню на загальних підставах.

Частинами першою та третьою статті 404 Цивільного кодексу України передбачено, що право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).

З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов таких висновків.

Позивач є оператором зовнішніх інженерних мереж з централізованого водопостачання в місті Смілі Черкаської області в розумінні пункту 11 частини першої статті 1 Закону, на якого цим Законом покладено обов`язок з оснащення вузлами комерційного обліку питної води будівель цього міста, що на день набрання чинності Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку.

Будинок №24 по вулиці Мічуріна у м. Смілі Черкаської області на день набрання чинності Законом був приєднаний до зовнішніх інженерних мереж водопостачання позивача і не був оснащений вузлом комерційного обліку питної води.

Передбачений пунктом 2 розділу IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону в редакції Закону України від 29.07.2022 №2479-IX строк виконання оператором зовнішніх інженерних мереж зобов`язання щодо оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, - протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні не забороняє здійснювати таке оснащення до дня припинення або скасування воєнного стану в Україні за рахунок власника (співвласників) будівлі, коштів місцевого або державного бюджетів, а також з інших джерел, не заборонених законом.

Тож позивач зобов`язаний здійснити оснащення будинку №24 по вулиці Мічуріна у м. Смілі Черкаської області вузлом комерційного обліку питної води протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, але має право зробити це і до припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Разом з тим, передбачена частиною третьою статті 3 Закону та Порядком №206 процедура оснащення будівель вузлами комерційного обліку передбачає обов`язкове повідомлення оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку в порядку, встановленому затвердженим Кабінетом Міністрів України Порядком №444. І лише у разі ненадання згоди власником (співвласниками) будівлі згоди на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах протягом двох місяців з дати отримання повідомлення або неповідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку протягом цього ж строку, а також у разі якщо власник (співвласники) будівлі повідомив про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дати повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж. При цьому право вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку, в оператора зовнішніх інженерних мереж виникає у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю.

Отже, повідомлення оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку в порядку, встановленому затвердженим Кабінетом Міністрів України Порядком №444, є обов`язковою умовою для здійснення оснащення будівлі вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж і виникнення в нього права вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Частиною першою статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Тож саме позивач має довести здійснення ним, як оператором зовнішніх інженерних мереж з централізованого водопостачання у місті Смілі Черкаської області, повідомлення співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 про намір встановити у цьому будинку вузол комерційного обліку питної води та вартість такого встановлення не менш як за два місяці до встановлення в порядку, встановленому затвердженим Кабінетом Міністрів України Порядком №444.

Позивач доказів здійснення ним повідомлення співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 про намір встановити у цьому будинку вузол комерційного обліку питної води та вартість такого встановлення не менш як за два місяці до встановлення в порядку, встановленому затвердженим Кабінетом Міністрів України Порядком №444 господарському суду не надав.

Вказані в позовній заяві та згадувані вище господарським судом листи позивача від 12.09.2019 №01-10/1017, від 03.03.2023 №970/01-10 і від 22.06.2023 №1189/01-10, не є такими доказами, оскільки як за змістом, формою та способом доведення до співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 не відповідають вимогам Порядку №444.

Таким чином, позивач не довів обставин, з якими чинне законодавство пов`язує можливість здійснення ним самостійно оснащення багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 вузлом комерційного обліку питної води і виникнення в нього права вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини цього будинку для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

За таких обставин у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Позивач за платіжними інструкціями від 17.04.2024 №5169 та від 29.04.2024 №5272 сплатив за подання позову 4844,80 грн. судового збору, який відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку із відмовою в задоволенні позову слід покласти на позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Судовий збір за подання позову в сумі 4844,80 грн. покласти на позивача.

Це рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Це рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 16 вересня 2024 року.

СУДДЯ М.В. Дорошенко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення22.08.2024
Оприлюднено17.09.2024
Номер документу121620847
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них:

Судовий реєстр по справі —925/473/21

Ухвала від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 15.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Судовий наказ від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Судовий наказ від 15.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поляков Б.М.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні