Рішення
від 10.09.2024 по справі 461/10144/23
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа №461/10144/23

Провадження №2/461/494/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 вересня 2024 року м.Львів

Галицький районний суд м. Львова в складі:

головуючого - судді Кротової О.Б.,

за участі секретаря судового засідання Басараб Д.Е.,

позивачки ОСОБА_1 ,

представника позивачки ОСОБА_2 ,

представника відповідача ОСОБА_3 ,

представника відповідача ОСОБА_4 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Львові в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Галицької районної адміністрації Львівської міської ради, Львівського комунального підприємства «Княже Місто», третя особа Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про визнання незаконними дій та скасування розпорядження,

в с т а н о в и в:

позивачка ОСОБА_1 04.12.2023 звернулась в суд із позовом, в якому просить визнати незаконними дії Галицької районної адміністрації Львівської міської ради та Львівського комунального підприємства «Княже Місто» щодо складання та затвердження «Акту про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто» від 01.08.2022, а також визнати незаконним та скасувати Розпорядження Галицької районної адміністрації Львівської міської ради №163 від 02.06.2023 в частині затвердження «Акту про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто».

В обґрунтування позовних вимог покликається на те, що вона є співвласником багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 , а саме співвласником квартири АДРЕСА_2 . До 02.06.2023 зазначений багатоквартирний будинок знаходився на балансі ЛКП «Княже Місто». Розпорядженням Галицької районної адміністрації Львівської міської ради №163 від 02.06.2023 затверджено «Акт про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто» (далі Акт). Вважає незаконними дії Галицької районної адміністрації Львівської міської ради та ЛКП «Княже Місто» щодо складання та затвердження зазначеного Акту від 01.08.2022 і таким, що підлягає скасуванню Розпорядження від 02.06.2023 з таких підстав. Акт та процедура його прийняття не відповідає вимогам законодавства, а саме: інформацію про прийняття балансоутримувачем розпорядчого документа про списання багатоквартирного будинку з балансу не було доведено до відома співвласників будинку; в акт внесено недостовірні та не всі відомості про будинок; не проведено технічну інвентаризацію; відсутня згода співвласників; не проведено збори, відсутнє погодження органу охорони культурної спадщини. Також вказує, що у Галицької районної адміністрації Львівської міської ради були відсутні повноваження щодо вчинення дій по списанню багатоквартирного будинку з балансу ЛКП «Княже Місто» та затвердження Акту. Таким чином були порушені її права, як співвласника будинку, у зв`язку із затвердженням зазначеного вище Акту. Так, зазначає, що всупереч п.3 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №301 від 20.04.2016, інформацію про прийняття балансоутримувачем розпорядчого документа про списання багатоквартирного будинку з балансу, не було розміщено на інформаційному стенді у під`їзді будинку та на офіційному веб-сайті балансоутримувача. Співвласники будинку неодноразово звертались на Урядову «гарячу лінію» Кабінету Міністрів України, в Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, до голови Львівської міської ради щодо порушення балансоутримувачем їх прав, шляхом невнесення а Акт відомостей про наявність та площу приміщень загального користування, в тому числі допоміжних, та усунення недоліків, допущених при складанні Акту. У відповіді Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №2302-вих-75130 від 20.09.2022 повідомлено, що «Акт про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто» повернуто на адресу Галицької районної адміністрації Львівської міської ради листом від 20.09.2022. 23.09.2022 від Галицької районної адміністрації Львівської міської ради отримано незатверджену копію Акту. У відповідях Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №4-2302-31210 від 31.10.2022 та №2302-вих-92660 від 01.11.2022 повідомлено, що Акт повернуто на адресу Галицької районної адміністрації листом від 31.10.2022 для подальшого доопрацювання згідно із зауваженнями, відображеними у зверненні. 14.11.2022 на ім`я голови Львівської міської ради подано колективне звернення співвласників будинку, у якому висвітлені недостовірні відомості Акту та невнесені відомості про наявність та площу допоміжних приміщень, а 21.11.2022 повторно надано звернення на ім`я начальника Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про те, що Акт не погоджено із співвласниками будинку, не виправлено в такому відомості про наявність та площу допоміжних приміщень, не проведено комісійне обстеження будинку, за участю співвласників 09.11.22 о 15:00 год та не складено відповідного протоколу зборів. У відповіді Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради №2302-вих-104572 від 25.11.2022 повідомило, що згідно її звернення від 21.11.2022 Акт про списання багатоквартирного будинку в будинку АДРЕСА_1 було повернуто в Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради для доопрацювання та узгодження всіх пунктів з власниками житлових та нежитлових приміщень. Для внесення достовірних відомостей при складанні Акту необхідно було провести технічну інвентаризацію будинку, а без наявності актуальної технічної інвентаризації, внесені відомості в Акт є недостовірними та неповними. У відповідях Галицької районної адміністрації Львівської міської ради №31-вих-100905 від 17.11.2022, підтверджено, що 09.11.2022 о 15:00 год відбулись збори співвласників будинку, на яких надано роз`яснення щодо процедури списання будинку, протокол зборів співвласників не оформлявся. Таким чином, з огляду на наведене вище та із покликанням на Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №301 від 20.04.2016, ст. ст. 319, 321, 369, 382 ЦК України, ДБН В.2.2.-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення», Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 №76, зареєстровані в Міністерстві юстиції 25.08.2009 за №927/11207 та Закон України «Про житлово-комунальні послуги», вказує, що у багатоквартирному житловому будинку АДРЕСА_1 ніколи не створювалося ОСББ та не приймалося рішення на загальних зборах про визначення управителя багатоквартирного будинку, тому виконавець житлово-комунальних послуг має залишатися балансоутримувачем будинку до прийняття рішення про вибір моделі управління багатоквартирним будинком. Вважає, що списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 з балансу ЛКП «Княже Місто» було передчасним. Окрім цього, зазначає, що житловий будинок на АДРЕСА_1 побудований в 1913 році, є пам`яткою архітектури та занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток згідно наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 18.01.2021 №14 на підставі рішення виконкому Львівської обласної ради №381 від 05.07.1985 за охоронним номером 5237-Лв. Акт про списання будинку з балансу ЛКП «Княже Місто» від 01.08.2022 не погоджувався з Управлінням охорони історичного середовища Львівської міської ради, що також є підставою для скасування Розпорядження в частині затвердження оспорюваного Акту.

Ухвалою від 06.12.2023 прийнято позов до розгляду та відкрито провадження за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання.

Від представника відповідача голови Галицької районної адміністрації Львівської міської ради Г.Гладяк 22.12.2023 надійшов відзив на позовну заяву, у якому остання просила відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , із покликанням на таке. Відповідно до п.3.6.5 Положення про Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, затвердженого рішенням виконкому від 08.10.2021 №914 «Про затвердження Положень про районні адміністрації Львівської міської ради та їх структур», голова районної адміністрації видає у межах компетенції районної адміністрації розпорядження, вносить в них зміни та доповнення, організовує їх виконання. Вважає, що оспорюване розпорядження №163 від 02.06.2023 є законним та прийнятим відповідно до норм чинного законодавства, зокрема Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку», Постанови КМУ від 20.04.2016 №301 «Про затвердження порядку списання з балансу багатоквартирних будинків», а також із врахуванням рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та іншої форми власності» із змінами, та розпорядження голови районної адміністрації від 30.10.2018 №360 «Про списання житлових будинків з балансу ЛКП «Княже Місто». Так, рішенням виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та іншої форми власності», затверджено Порядок списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Зазначений Порядок визначає механізм списання з балансу Львівською міською радою багатоквартирних будинків, у яких розташовані житлові приміщення приватної та інших форм власності. Відповідно до п.3 рішення, списання з балансу багатоквартирного будинку, що перебуває на балансі Львівської міської ради, у якому розташовані приміщення приватної та інших форм власності, здійснюється на підставі прийнятого рішення відповідною районною адміністрацією про списання багатоквартирного будинку. Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване: особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, через скерування балансоутримувачу в особі відповідної районної адміністрації письмового повідомлення та копій документів, які відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності; львівським комунальним підприємством, яке здійснює управління багатоквартирним будинком, через скерування балансоутримувачу в особі відповідної районної адміністрації письмового повідомлення; районною адміністрацією, на території якої знаходиться багатоквартирний будинок; департаментом житлового господарства та інфраструктури через скерування балансоутримувачу в особі відповідної районної адміністрації письмового повідомлення. Списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 з балансу здійснювалось його балансоутримувачем в особі Галицької районної адміністрації Львівської міської ради згідно п.7 рішення виконкому від 30.09.2016 №876, на підставі прийнятого розпорядчого документа. Для списання багатоквартирного будинку з балансу утворюється відповідна комісія у складі не менше п`яти осіб. Відповідно до п.9.1 рішення, склад комісії затверджує балансоутримувач в особі відповідної районної адміністрації. За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку з балансу за формою, згідно з додатком. Акт про списання багатоквартирного будинку з балансу підписується всіма членами комісії та затверджується розпорядженням балансоутримувача в особі відповідної районної адміністрації (п.12 рішення). Також п.15 рішення врегульовано питання щодо будинків - пам`яток культурної спадщини, а саме якщо багатоквартирний будинок внесений до Державного реєстру об`єктів культурної спадщини (пам`ятки історії, культури, архітектури і містобудування, садово-паркового мистецтва), керуючись положеннями Закону України «Про охорону культурної спадщини», власники цього будинку укладають охоронний договір з управлінням охорони історичного середовища. Тобто посилання позивачки на те, що у Галицької районної адміністрації Львівської міської ради відсутні повноваження щодо вчинення дій по списанню багатоквартирного будинку з балансу ЛКП «Княже Місто» та затвердження Акту є неправильним, оскільки вказані повноваження передбачені рішенням виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності», а також п.4.1.25 Положенням про Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, затвердженим рішенням виконкому від 08.10.2021 року №914 «Про затвердження Положень про районні адміністрації Львівської міської ради та їх структур». Окрім цього, у відзиві представником відповідача заявлено клопотання про закриття провадження у справі, оскільки даний спір є публічно-правовим, а тому справа підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Від представника відповідача ЛКП «Княже Місто» Довгань А.О. 08.01.2024 надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній заперечив щодо задоволення позовних вимог, оскільки оспорюване позивачкою розпорядження, прийняте головою Галицької районної адміністрації Львівської міської ради №163 від 02.06.2023, є законним та прийнятим відповідно до норм чинного законодавства. Також представник відповідача вважає, що провадження у даній справі підлягає закриттю відповідно до п.1 ч.1 ст.255 ЦПК України, оскільки даний спір слід розглядати в порядку адміністративного судочинства, відтак заявив відповідне клопотання.

Ухвалою підготовчого засідання від 10.01.2024 у задоволенні клопотань представників відповідачів Галицької районної адміністрації Львівської міської ради та Львівського комунального підприємства «Княже Місто» про закриття провадження у даній справі відмовлено.

15.01.2024 представником відповідача Галицької районної адміністрації Львівської міської ради долучено додаткові пояснення з додатками, зокрема долучено рішення виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності» та рішення виконавчого комітету № 557 від 30.06.2017 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876».

Від представника відповідача ЛКП «Княже Місто» Довгань А.О. 15.01.2024 надійшли додаткові письмові пояснення по суті спору, у яких останній зазначив таке. Положеннями п.31 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради вправі приймати рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення. ЛКП «Княже Місто» створене Львівською міською радою згідно ухвали №1079 від 31.05.2001 та підпорядковане Галицькій районній адміністрації ЛМР, що є представником власника територіальної громади м.Львова і є органом, до сфери управління якого входить комунальне підприємство (п. 1.1 Статуту). Відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який набрав чинності 01 липня 2015 року, у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом, співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, прийняття якого передбачено вказаним вище Законом. Зазначеним Порядком визначено механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Застосування терміну «будинки комунальної форми власності» не є коректним та суперечить чинному законодавству, адже рівень приватизації житла в Україні більше 98 відсотків. Разом з тим, відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» «баланс» є елементом фінансової звітності підприємства. Цим Законом встановлено принцип автономності, згідно з яким «кожне підприємство розглядається як юридична особа, відокремлена від її власників, у зв`язку з чим особисте майно та зобов`язання власників не повинні відображатися у фінансовій звітності підприємства». Частиною другою статті 6 Закону визначено, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, який затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Також, пунктом 33 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 №92, визначено, що об`єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом. Відповідно до статті 1 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» активи - це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких приведе до отримання економічних вигод у майбутньому. З метою вдосконалення механізму зняття багатоквартирних житлових будинків з балансу міської ради, рішенням виконавчого комітету ЛМР №876 від 30.09.2016 затверджено Порядок списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Списання будинку з балансу здійснює його балансоутримувач в особі відповідної районної адміністрації на підставі прийнятого розпорядчого документа (п.7 Порядку). Ухвалою Львівської міської ради від 11.10.2018 «Про врегулювання питання управління багатоквартирними будинками та їх обслуговування у м.Львові» встановлено, що львівські комунальні підприємства, предметом діяльності яких є надання послуг з управління будинками та їх обслуговування, залишаються виконавцями житлово-комунальних послуг у житлових будинках м.Львова. Пунктом 2.1 ухвали доручено районним адміністраціям провести списання багатоквартирних житлових будинків з балансового обліку львівських комунальних підприємств у відповідності до порядку №876. На виконання зазначеної ухвали, головою Галицької районної адміністрації Львівської міської ради 02.06.2023 року за №163 прийнято розпорядження «Про затвердження актів про списання багатоквартирних будинків АДРЕСА_3 .Дудаєва з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто». Вважає, що оспорюване розпорядження є законним та прийнятим відповідно до норм чинного законодавства. Щодо питань, поставлених позивачкою у позовній заяві, вказав, що остання технічна інвентаризація в будинку АДРЕСА_1 проводилась Львівським міжміським бюро технічної інвентаризації 13.03.1984. Інформацію щодо проведення списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 було доведено до співвласників будинку, шляхом розміщення інформації на офіційному сайті Львівської міської ради, та шляхом розміщення відповідного оголошення на інформаційному стенді в під`їзді будинку, де співвласникам будинку було запропоновано взяти участь у роботі комісії з списання будинку, проінформувавши ЛКП «Княже Місто», шляхом подання письмової заяви в термін до 09.11.2018. Однак, як вбачається з журналу реєстрації звернень мешканців, співвласники даного будинку не звертались до комунального підприємства з пропозицією долучитись до комісії. Розпорядженням №360 від 30.10.2018 утворена комісія по списанню будинку та затверджено її склад. Таким чином, з наведених вище підстав, представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Від позивачки ОСОБА_1 17.01.2024 надійшла відповідь на відзив, у якій остання зазначила таке. У відзиві представника Галицької районної адміністрації Львівської міської ради наведені заперечення на позовні вимоги, які не спростовують позовні вимоги. Так, не заслуговують на увагу покликання на правомірність оспорюваного розпорядження, винесеного відповідно до рішення виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності», рішення виконавчого комітету № 557 від 30.06.2017 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876» та розпорядження голови районної адміністрації «Про списання житлових будинків з балансу ЛКП «Княже Місто» №360 від 30.10.2018, оскільки Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №301 від 20.04.2016 має вищу юридичну силу і тому потрібно виходити саме з пріоритетності застосування даного нормативно-правового акту. Позивачка ставить під сумнів застосування рішення виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 до спірних правовідносин у даній справі, оскільки воно регулює списання багатоквартирних будинків, що перебувають на балансі Львівської міської ради. ЛКП «Княже Місто» є окремим суб`єктом господарювання балансоутримувачем комунальної власності, у компетенцію якого входить затвердження акту про списання багатоквартирного будинку з балансу відповідно до постанови КМУ від 20.04.2016 №301. Окрім цього, позивачка звертає увагу на те, що у додатку №2 рішення виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 міститься форма Акту про списання багатоквартирного будинку з балансу, обов`язкові реквізити якого є відмінними від Акту, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2016 №301, що має вищу юридичну силу. Зокрема, затверджувати Акт повинен балансоутримувач ЛКП «Княже Місто», а Галицька районна адміністрація ЛМР, як орган управління, погоджує такий Акт.

Від представника відповідача голови Галицької районної адміністрації Львівської міської ради Г.Гладяк 23.01.2024 надійшли додаткові заперечення, у яких остання зазначила про те, що Положенням про Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, затвердженого рішенням виконкому від 08.10.2021 №914 «Про затвердження Положень про районні адміністрації Львівської міської ради та їх структур», а саме п. 4.1.25, передбачено «прийняття рішень про списання багатоквартирних будинків в установленому виконавчим комітетом порядку». Розпорядження голови Галицької районної адміністрації Львівської міської ради №163 від 02.06.2023 року прийнято керуючись Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку», Постановою КМУ від 20.04.2016 №301 «Про затвердження порядку списання з балансу багатоквартирних будинків», враховуючи рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків у яких розташовані приміщення приватної та іншої форми власності» із змінами, враховуючи розпорядження голови районної адміністрації від 30.10.2018 №360 «Про списання житлових будинків з балансу ЛКП «Княже Місто». У Галицької районної адміністрації відсутні відомості щодо оскарження рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків у яких розташовані приміщення приватної та іншої форми власності» із змінами, яке ставить під сумнів позивачка у своїй відповіді на відзив. Саме зазначеним рішенням виконавчого комітету від 30.09.2016 №876 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків у яких розташовані приміщення приватної та іншої форми власності» затверджено форму акту про списання багатоквартирного будинку з балансу, також у п.12 вказаного рішення зазначено «акт про списання багатоквартирного будинку з балансу підписується всіма членами комісії балансоутримувача в особі відповідної районної адміністрації».

Ухвалою суду від 05.03.2024, яка залишена без змін постановою Львівського апеляційного суду від 06.06.2024, у задоволенні заяви позивачки ОСОБА_1 про забезпечення доказів у даній цивільній справі відмовлено.

Ухвалою від 11.03.2024 у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід головуючого судді Кротової О.Б. від розгляду цивільної справи за позовом ОСОБА_1 до Галицької районної адміністрації Львівської міської ради, ЛКП «Княже Місто», третя особа Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про визнання незаконними дій та скасування розпорядження відмовлено.

Ухвалою суду від 01.08.2024 у задоволенні клопотань представника позивачки ОСОБА_1 адвоката Крета О.І. про витребування доказів відмовлено.

Ухвалою суду від 01.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Позивачка ОСОБА_1 та її представник адвокат Крет О.І. в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, що наведені у позові та іншим, поданим ними, заявам по суті, просили такий задовольнити.

Представник відповідача Галицької районної адміністрації Львівської міської ради Ковалишин Н.О. під час розгляду справи заперечила щодо задоволення позову, просила відмовити у його задоволенні, надала пояснення, які відповідають змісту відзиву на позовну заяву та додаткових заперечень.

Представник відповідача Львівського комунального підприємства «Княже Місто» Довгань А.О. в судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 з підстав, що наведені ним у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради в судове засідання не з`явився.

Заслухавши поясненняучасників справи,дослідившиматеріали справи, суд приходить до такого висновку.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина першастатті 15 ЦК України, частина першастатті 16 ЦК України).

Порушенням вважається такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке; порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

При цьому позивач, тобто особа, яка подала позов, самостійно визначається з порушеним, невизнаним чи оспорюваним правом або охоронюваним законом інтересом, які потребують судового захисту. Обґрунтованість підстав звернення до суду оцінюються судом у кожній конкретній справі за результатами розгляду позову.

До таких висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 02 лютого 2021 року у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20).

Здійснюючи право на судовий захист, звертаючись до суду, особа повинна вказати суб`єктивне бачення порушеного права чи охоронюваного інтересу та спосіб його захисту. Вирішуючи спір, суд зобов`язаний надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Подібні висновки викладено у постанові Верховного Суду від 19 січня 2022 року у справі № 678/326/17.

Предметом даного спору є оцінка дій суб`єкта владних повноважень - Галицької районної адміністрації Львівської міської ради щодо прийняття Розпорядження №163 від 02.06.2023 в частині затвердження «Акту про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто» від 01.08.2022.

Так, розпорядженням голови Галицької районної адміністрації Львівської міської ради від 02.06.2023 №163 «Про затвердження актів про списання багатоквартирних будинків АДРЕСА_3 .Дудаєва з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто», затверджено акти списання багатоквартирних будинків, в тому числі Акт про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 (т.1 а.с.9-11, 12).

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивачка ОСОБА_1 зазначає, що, на її думку, Акт про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто» від 01.08.2022 складений із порушенням процедури його прийняття відповідно до чинного законодавства, вказує на відсутність повноважень Галицької районної адміністрації Львівської міської ради щодо вчинення дій по списанню багатоквартирного будинку з балансу ЛКП «Княже Місто» та затвердження акту, тим самим вказує на порушення її прав, як співвласника багатоквартирного житлового будинку.

Серед іншого, позивачка вказує, що в оспорюваному Акті містяться недостовірні відомості, зокрема щодо площі місць загального користування, в тому числі допоміжних, що порушує її права, як співвласника будинку щодо користування допоміжними приміщеннями.

Разом з тим, дакі доводи ОСОБА_1 не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного розпорядження, з огляду на таке.

Згідно із частиною п`ятоюстатті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визнання в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (частина п`ятастатті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який набрав чинності 01 липня 2015 року, у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом, співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.

Механізм списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств, зокрема щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності врегульований Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року № 301 (далі Порядок №301).

Згідно із пунктом 3 вказаного Порядку списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності (далі - балансоутримувач), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку.

Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа.

Згідно з положеннямиЗакону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»«баланс» є елементом фінансової звітності підприємства.

Разом з тим, цим Законом встановлено принцип автономності, згідно з яким «кожне підприємство розглядається як юридична особа, відокремлена від її власників, у зв`язку з чим особисте майно та зобов`язання власників не повинні відображатися у фінансовій звітності підприємства».

З набуттям чинностіЦивільним кодексом України, а саме частиною другою статті 382, також було встановлено, що власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або в всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.

Між тим, багатоквартирний житловий будинок є співвласністю власників квартир та нежитлових приміщень, що в свою чергу виключає можливість його перебування у власності держави та територіальних громад.

Таким чином, ані держава, ані територіальна громада не можуть бути «балансоутримувачами», якщо вони не є одноосібними власниками. Відтак, багатоквартирний будинок (спільне майно багатоквартирного будинку) не є об`єктом права власності підприємства, а відтак списується з балансу не внаслідок безоплатної передачі, продажу, а з інших причин невідповідності критеріям визнання активом (тобто без переходу права власності).

Відповідно до статті 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення).

Спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія. Співвласник багатоквартирного будинку - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку.

Згідно з ч.2ст.382 ЦК Українивсі власники квартир і нежилих приміщень в багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (в тому числі допоміжні). Тобто право володіння, користування та розпорядження допоміжними приміщеннями мають усі співвласники житлового будинку. Дане положення закріплене вст. 5 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», відповідно до якої спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників, таким чином співвласники багатоповерхового будинку є власниками допоміжних приміщень (якщо мова іде про допоміжні приміщення: колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти та машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери й інші підсобні й технічні приміщення). Допоміжні приміщення (кладові, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.

Урішеннях Конституційного Суду України від 02.03.2004 № 4-рп/2004тавід 09.11.2011 № 14-рп/2011зазначено, що підтвердження права власності на допоміжні приміщення, конструктивні елементи будинків і зовнішнього благоустрою не вимагають додаткових дій із боку власників квартир. Власники квартир є власниками допоміжних приміщень, конструктивних елементів зовнішнього та внутрішнього благоустрою, незалежно від способів отримання права власності на квартири (під час приватизації чи в разі здійснення цивільно-правових угод).

Чинним законодавством не передбачено механізм передачі у власність громадян допоміжних приміщень будинку, також як і право власників квартир багатоквартирних будинків на розпорядження своєю частиною зазначених приміщень. Допоміжні приміщення стають об`єктами права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку, тобто їх спільним майном, одночасно з набуттям громадянами права власності на квартири у відповідності з вимогамиЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Для підтвердження набутого в такий спосіб права на допоміжні приміщення не потребується вчинення будь-яких інших додаткових юридичних дій. При цьому розмір частки в майні будинку кожного співвласника визначається для кожного з них пропорційно розміру квартири, яка є їхньою власністю. Наявність частки у спільній власності власників квартир не означає, що власники можуть здійснювати відчуження своєї частки окремо від відчуження квартири. Спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку.

Зазначені приміщення, що знаходяться у спільній власності, є невід`ємною частиною будинку, а тому переходять до набувача разом з відчуженням самої квартири. Разом з тим, кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку. Частка співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності. Передача об`єктів, що належать до спільного майна багатоквартирного будинку в користування, у тому числі на умовах оренди, фізичним та юридичним особам можна виключно за рішенням загальних зборів об`єднання співвласників за умови, що не будуть погіршені умови експлуатації багатоквартирного будинку. Питання щодо згоди співвласників допоміжних приміщень, зокрема, на надбудову поверхів, улаштування мансард у багатоквартирних будинках, на вчинення інших дій стосовно допоміжних приміщень (оренда тощо) вирішується відповідно до законів України, які визначають правовий режим власності.

Таким чином, враховуючи наведені норми та обставини справи, суд приходить до висновку, що матеріали справи не містять доказів того, що приймались будь-які рішення чи вчинялись будь-які дії щодо обмеження прав позивачки щодо місць загального користування будинку, а відомості в оскаржуваному Акті жодним чином не впливають на обсяг її прав щодо користування такими допоміжними приміщеннями.

Більше того, як встановлено в ході розгляду справи, зазначений вище Акт про списання, за ініціативи власників будинку, неодноразово повертався Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради у Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, з метою доопрацювання, зокрема, узгодження всіх його пунктів з власниками житлових та нежитлових приміщень (т.1 а.с.20-26).

Щодо покликань позивачки ОСОБА_1 на порушення процедури списання в частині винесення оскарженого розпорядження відповідно до рішення виконавчого комітету №876 від 30.09.2016 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності», рішення виконавчого комітету № 557 від 30.06.2017 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876» та розпорядження голови районної адміністрації «Про списання житлових будинків з балансу ЛКП «Княже Місто» №360 від 30.10.2018, оскільки Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №301 від 20.04.2016 має вищу юридичну силу, суд зазначає таке.

Відповідно до ч.2ст.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.

Саме на виконання п.6 «Прикінцевих та перехідних положень» цього Закону,постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301затверджено зазначений вище Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, яким визначено механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.

Згідно з приписами п. 3 Порядку №301 списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки (далібалансоутримувач), у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далібагатоквартирні будинки), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку.

Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, шляхом направлення балансоутримувачу письмового повідомлення та копій документів, що відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності.

У такому випадку балансоутримувач протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідного повідомлення та документів розпочинає процедуру списання такого будинку з балансу згідно з п. 4 цього Порядку.

Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа (далірозпорядчий документ).

За процедурою, передбаченою п. 4 Порядку №301, для списання багатоквартирного будинку з балансу утворюється відповідна комісія у складі не менше п`яти осіб (далікомісія). Склад комісії затверджується балансоутримувачем. Комісію очолює представник балансоутримувача. До складу комісії включаються представники балансоутримувача, виконавця послуг з управління будинком або виконавця послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій такого будинку. У роботі комісії бере участь уповноважена особа (особи) від співвласників багатоквартирного будинку за її (їх) згодою. Уповноважена (уповноважені) особа (особи) від співвласників будинку може (можуть) бути залучена (залучені) до складу комісії протягом усього часу роботи комісії, але не пізніше дня підписання акта про списання багатоквартирного будинку з балансу.

Пунктом 6 Порядку №301 передбачено, що за результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку з балансу за формою згідно з додатком. Акт про списання багатоквартирного будинку з балансу підписується всіма членами комісії та затверджується балансоутримувачем (п. 7 Порядку №301).

Згідно з приписами п. 8 після затвердження балансоутримувачем акта про списання багатоквартирного будинку з балансу процедура списання відповідного будинку вважається закінченою. Процедура списання багатоквартирного будинку з балансу повинна бути завершена у строк не більше двох місяців з дня прийняття розпорядчого документа.

Відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301 «Про затвердження Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків», враховуючи рішення виконавчого комітету від 13.03.2016 №448 «Про сприяння у створенні об`єднань співвласників багатоквартирних будинків у м.Львові», та керуючись положеннямиЗакону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирних будинках»та іншими законодавчими актами, виконавчий комітет Львівської міської ради рішенням №876 від 30.09.2016 затвердив Порядок списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далі- Порядок №876), а також форму акта про списання багатоквартирного будинку з балансу, з метою вдосконалення механізму зняття багатоквартирних житлових будинків з балансу міської ради.

Згідно з п. 3 Порядку №876, списання з балансу багатоквартирного будинку, що перебуває на балансі Львівської міської ради (надалібалансоутримувач), у якому розташовані приміщення приватної та інших форм власності (надалібагатоквартирний будинок), здійснюється на підставі прийнятого рішення відповідною районною адміністрацією про списання багатоквартирного будинку.

Балансоутримувач багатоквартирного будинку в особі відповідної районної адміністрації отримує інформацію з Реєстру речових прав на нерухоме майно про належність об`єктів нерухомого майна до приватної та інших форм власності у відповідному багатоквартирному будинку (п. 4 Порядку №876).

Відповідно до п. 5 Порядку списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване, зокрема, особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, через скерування балансоутримувачу в особі відповідної районної адміністрації письмового повідомлення та копій документів, які відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності.

Таким чином, уся процедура списання з балансу багатоквартирного будинку, передбачена виконавчим комітетом Львівської міської ради, за суттю та змістом відповідає процедурі, встановленій Порядком №301. Більше того, Порядок №876 позивачкою чи іншими особами не оскаржувався в судовому порядку, відтак є чинним.

Окрім цього, згідно з п.2.1 ухвали Львівської міської ради №4035 від 11.10.2018 «Про врегулювання питання управління багатоквартирними будинками та їх обслуговування у м.Львові», доручено районним адміністраціям провести списання багатоквартирних житлових будинків з балансового обліку львівських комунальних підприємств у відповідності та у порядку, передбаченому рішенням виконавчого комітету від 30.09.2016 №876.

Згідно ізп.4.1.25Положення проГалицьку районнуадміністрацію Львівськоїміської ради,затвердженого рішеннямвиконкому від08.10.2021№914«Про затвердженняПоложень прорайонні адміністраціїЛьвівської міськоїради таїх структур», до компетенції районної адміністрації належать прийняття рішень про списання багатоквартирних будинків в установленому виконавчим комітетом порядку.

З огляду на наведене, не заслуговують покликання ОСОБА_1 на невідповідність Акту про списання додатку до Порядку №301, а також відсутності повноважень Галицької районної адміністрації Львівської міської ради щодо вчинення дій по списанню багатоквартирного будинку з балансу ЛКП «Княже Місто».

Також позивачка вказує і на інші порушення щодо процедури списання будинку з балансу ЛКП «Княже Місто», зокрема щодо непроведення технічної інвентаризації, відсутності згоди співвласників, а також відсутнього погодження органу охорони культурної спадщини.

Згідно із п.10 Порядку №876, комісія, з метою фіксування технічного стану багатоквартирного будинку перед списанням проводить його огляд.

Під час огляду комісія може використовувати наявну у балансоутримувача технічну документацію (акт прийняття в експлуатацію, матеріали технічної інвентаризації, плани зовнішніх мереж тощо), а також дані бухгалтерського обліку щодо будинку.

Відповідно до оскаржуваного Акту, а саме п.6 «Перелік документів, що використовувались під час складання акту», при складенні такого були використані плани поверхів, програма бухгалтерського обліку «Бухгалтерія для ЛКП».

Окрім цього, як вбачається з матеріалів справи та не оспорюється учасниками справи, технічна інвентаризація в будинку АДРЕСА_1 була проведена 13.03.1984, а згідно із вимогами Порядку №876, при списанні будинку з балансу ЛКП, обов`язку щодо повторного проведення технічної інвентаризації не передбачено.

Щодо покликань позивачки ОСОБА_1 на те, що Акт про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 з балансу ЛКП «Княже Місто» не погоджувався із Управлінням охорони історичного середовища Львівської міської ради, суд звертає увагу на таке.

Судом встановлено та не оспорюється учасниками справи, що житловий будинок АДРЕСА_1 є пам`яткою архітектури та містобудування місцевого значення згідно з рішенням Львівського облвиконкому від 05.07.1985 за №381 «Про взяття під охорону держави споруд Львівської області, що мають наукову, історичну, містобудівельну і художню цінність», охоронний номер 5237-Лв. Зазначений будинок занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України згідно з наказом №14 Міністерства культури та інформаційної політики України.

Право суспільства на збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, гарантоване статтею 54 Конституції України.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України «Про охорону культурної спадщини». Охорона об`єктів культурної спадщини визнається одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Отже, держава в особі її органів зобов`язана забезпечувати на своїй території охорону об`єктів культурної та історичної спадщини, вживати заходи для здійснення обліку таких об`єктів, запобіганню руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечувати їх захист, збереження та утримання, що, головним чином, спрямовано на захист суспільного (публічного) інтересу.

Відповідно до частин 1, 2 статті 24 Закону України «Про охорону культурної спадщини» власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору. Використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує як найменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.

Статтею 23 Закону передбачено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що висновується із приписів із цього Закону.

Отже, охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі статті 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини».

Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму. Законом передбачається обов`язкове укладення власником пам`ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини вже після переходу права власності. Отже, охоронний договір, укладений на підставі статті 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини» є адміністративним договором. Такий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 23.12.2019 у справі №806/1536/18.

Згідно з п.15 Порядку №876 якщо багатоквартирний будинок внесений до Державного реєстру об`єктів культурної спадщини (пам`ятки історії, культури, архітектури і містобудування, садово-паркового мистецтва), керуючись положеннями Закону України «Про охорону культурної спадщини», власники цього будинку укладають охоронний договір з управлінням охорони історичного середовища.

Таким чином, ні зазначеним Порядком №876, ні Порядком №301, не передбачено обов`язку погоджувати Акт про списання багатоквартирного будинку з балансу ЛКП із Управлінням охорони історичного середовища Львівської міської ради у випадку перебування такого будинку у Державному реєстрі об`єктів культурної спадщини.

Щодо доводів позивачки на відсутність згоди співвласників будинку щодо затвердження оспорюваного Акта, суд звертає увагу на таке.

Згідно із п.9.3 Порядку №876 від 30.09.2016 у роботі комісії бере участь уповноважена особа (особи) від співвласників багатоквартирного будинку за її (їх) згодою. Уповноважена (уповноважені) особа (особи) від співвласників будинку може (можуть) бути залучена (залучені) до складу комісії протягом всього часу роботи комісії, але не пізніше дня підписання акта про списання багатоквартирного будинку з балансу.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, інформацію щодо проведення списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 було доведено до співвласників будинку, шляхом розміщення відповідного оголошення на інформаційному стенді, у якому було запропоновано співвласникам взяти участь у роботі комісії із списання будинку, шляхом подання письмової заяви в термін до 09.11.2018. Разом з тим, згідно із наданими представником відповідача ЛКП «Княже Місто» копіями з журналу реєстрації звернень даного будинку, жоден із співвласників такого не звертався до ЛКП із пропозицією долучитись до роботи комісії (т.1 а.с.83-88).

Окрім цього,як зазначеновище,оскаржуваний Акт про списання, за ініціативи власників будинку, неодноразово повертався Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради у Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, з метою доопрацювання, зокрема, узгодження всіх його пунктів з власниками житлових та нежитлових приміщень, відтак доводи ОСОБА_1 про відсутність згоди співвласників чи недоведення до відома співвласників інформації про прийняття балансоутримувачем розпорядчого документа про списання багатоквартирного будинку з балансу, не заслуговують на увагу.

У відповідності дост.12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної в справі № 6-951цс16 від 24 травня 2017 року, правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Враховуючи наведене вище, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для визнання незаконними дій Галицької районної адміністрації Львівської міської ради та Львівського комунального підприємства «Княже Місто» щодо складання та затвердження «Акту про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто» від 01.08.2022, а також визнання незаконним та скасування Розпорядження Галицької районної адміністрації Львівської міської ради №163 від 02.06.2023 в частині затвердження «Акту про списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 . з балансу Львівського комунального підприємства «Княже Місто», оскільки оспорюване розпорядження прийняте уповноваженим органом та є прийнятим відповідно до норм чинного законодавства, зокрема Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку», Постанови КМУ від 20.04.2016 №301 «Про затвердження порядку списання з балансу багатоквартирних будинків», а також із врахуванням рішення виконавчого комітету від 30.09.2016 №876 «Про затвердження Порядку списання з балансу міської ради багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та іншої форми власності» із змінами, та розпорядження голови районної адміністрації від 30.10.2018 №360 «Про списання житлових будинків з балансу ЛКП «Княже Місто». Окрім цього, позивачкою не надано доказів, що оскаржуваним розпорядженням порушуються її будь-які права, як співвласника будинку, відтак у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Щодо судового збору, суд приходить до такого висновку.

Згідно із ч.1, ч.2 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:у разі задоволення позову - на відповідача;у разі відмови в позові - на позивача.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачка ОСОБА_1 є інвалідом ІІгрупи довічно, що підтверджується копією пенсійного посвідчення серії НОМЕР_1 (т.1 а.с.29).

Згідно із п.9 ч.1 ст.5 ЗУ «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються особи з інвалідністю I та II груп, законні представники дітей з інвалідністю і недієздатних осіб з інвалідністю.

Відповідно до ч.6 ст.141 ЦПК України якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, оскільки позивачка ОСОБА_1 звільнена від сплати судового збору, а у задоволенні позову відмовлено, відтак судовий збір компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Керуючись ст. ст.2,10, 12, 258, 259,263-265 ЦПК України,

у х в а л и в:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Галицької районної адміністрації Львівської міської ради, Львівського комунального підприємства «Княже Місто», третя особа Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про визнання незаконними дій та скасування розпорядження відмовити.

Судовий збір компенсувати за рахунок держави в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне найменування (ім`я) учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Позивачка: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_4 .

Відповідач: Галицька районнаадміністрація Львівської міської ради, код ЄДРПОУ 20847537, м.Львів, вул.Ф.Ліста, 1.

Відповідач: Львівське комунальне підприємство «Княже Місто», код ЄДРПОУ 20774241, м.Львів, вул.Тиха, 5.

Третя особа: Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, код ЄДРПОУ 25558625, м.Львів, вул.Галицька, 15.

Повний текст рішення складено 16.09.2024

СуддяО.Б.Кротова

СудГалицький районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121625358
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них

Судовий реєстр по справі —461/10144/23

Ухвала від 11.11.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 01.11.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 21.10.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Рішення від 10.09.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

Рішення від 10.09.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

Ухвала від 01.08.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

Ухвала від 01.08.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

Ухвала від 01.08.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

Ухвала від 01.08.2024

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

Постанова від 06.06.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Савуляк Р. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні