Рішення
від 16.09.2024 по справі 380/9548/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/9548/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2024 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Гірничовидобувна компанія СДК» до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень,

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Гірничовидобувна компанія СДК» (далі позивач, ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК»), в інтересах якого діє адвокат Семиренко Павло Якович, звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі відповідач-1, ГУ ДПС у м. Києві), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 10454318/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 55 від 13.12.2023; № 10454319/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 65 від 14.12.2023; № 10454320/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 05.12.2023; № 10454321/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 70 від 15.12.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023, які подані ТОВ «Гірничовидобувна компанія «СДК».

Позовні вимоги мотивовані тим, що ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК» подано на реєстрацію податкові накладні № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023. Податковим органом вказані податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено. Виявлено помилку: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу реєстрація податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складені та подані платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК» подано до ГУ ДПС у м. Києві повідомлення про надання пояснення та копій підтверджуючих документів по господарських операціях. Однак відповідачем не взято до уваги подані документи та прийнято спірні рішення. Вказує, що спірними рішеннями відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних №№ 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 з підстав «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». При цьому, ГУ ДПС у м. Києві не зазначено які саме документи не долучено. Вважає спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, тому просить такі скасувати.

Відповідачами позову не визнано з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, зміст яких полягає у тому, що наданих платником податків копій документів до податкової накладної № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 було недостатньо для прийняття рішення про їх реєстрацію. Вказує, підставою для прийняття оскаржених рішень стало ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. ГУ ДПС у м. Києві було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про необхідність надання платником податку письмових пояснення щодо придбання товарів, навантаження продукції, розвантаження продукції, складська документація. Однак позивачем на розгляд податкового органу не надавалася документація, що підтверджує придбання/виробництво товарів, також відсутні документи щодо об`єктів оподаткування. Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну, то такі не можуть бути задоволеними у запропонований позивач спосіб, оскільки реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією відповідного органу. Просили у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою судді від 08.05.2024 позовна заява, подана без додержання вимог, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України), була залишена без руху, позивачу надано строк на усунення недоліків позовної заяви.

Вимоги ухвали позивачем виконано.

Ухвалою від 13.05.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.

Ухвалою від 17.05.2024 виправлено описку в ухвалі суду від 13.05.2024.

Відповідачами 13.06.2024 подано відзив на позовну заяву (вх.№45168).

Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Позивач ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК» зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності з присвоєнням коду ЄДРПОУ 40642762.

Між ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Галичина-Захід» було укладено Договір поставки № 59 від 01.07.2023.

За умовами цього договору, ТзОВ «Гірничовидобувна компанія «СДК» (Постачальник) передає у власність, а ТзОВ « Галичина-Захід» (Покупець) приймає у власність та оплачує товар (вапняк фр. 30-120). Найменування, кількість та асортимент товару вказані у видаткових накладних Постачальника або у специфікаціях, що додаються до договору.

На виконання умов договору поставки позивачем поставлено ТзОВ « Галичина-Захід» товар (вапняк фр. 30-120) згідно з підписаними сторонами договору видатковими накладними: № 5120000035 від 05.12.2023 на суму 4 500,00 грн з ПДВ, № 5120000032 від 05.12.2023 на суму 4230,80 грн з ПДВ, № 5120000034 від 05.12.2023 на суму 4 890,00 грн з ПДВ, № 5120000031 від 05.12.2023 на суму 4 500,00 грн з ПДВ., № 5120000018 від 05.12.2023 на суму 4 500,00 грн з ПДВ, № 5120000013 від 05.12.2023 на суму 4 470,00 грн з ПДВ, № 5120000011 від 05.12.2023 на суму 4 260,00 грн з ПДВ, № 5120000017 від 05.12.2023 на суму 4 500,00 грн з ПДВ, № 5120000012 від 05.12.2023 на суму 4 350,00 грн з ПДВ, № 5120000016 від 05.12.2023 на суму 4 500,00 грн з ПДВ, № 13120000058 від 13.12.2023 на суму 4 740,00 грн з ПДВ, № 13120000049 від 13.12.2023 на суму 4 800,00 грн з ПДВ, № 13120000054 від 13.12.2023 на суму 4 800,00 грн з ПДВ, № 13120000048 від 13.12.2023 на суму 4 890,00 грн з ПДВ, № 14120000043 від 14.12.2023 на суму 4 650,00 грн з ПДВ, № 14120000040 від 14.12.2023 на суму 6 000,00 грн з ПДВ, № 14120000023 від 14.12.2023 на суму 4 800,00 грн з ПДВ, № 14120000025 від 14.12.2023 на суму 4 920,00 грн з ПДВ, № 15120000016 від 15.12.2023 на суму 4 488,00 грн з ПДВ, № 15120000012 від 15.12.2023 на суму 4 435,20 грн з ПДВ, № 15120000029 від 15.12.2023 на суму 4 224,00 грн з ПДВ, № 15120000032 від 15.12.2023 на суму 4 012,80 грн з ПДВ, № 15120000034 від 15.12.2023 на суму 4 039,20 грн з ПДВ, № 15120000030 від 15.12.2023 на суму 4 224,00 грн з ПДВ, № 15120000017 від 15.12.2023 на суму 4 488,00 грн з ПДВ, № 15120000013 від 15.12.2023 на суму 4 303,20 грн з ПДВ.

За результатами господарської діяльності за договором № 59 від 01.07.2023 за фактом першої події ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023.

Вказані податкові накладні доставлені до ДПС України, документ прийнято, реєстрацію зупинено.

Підставами для зупинення реєстрації податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 вказано: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу реєстрація податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складені та подані платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТзОВ «Гірничовидобувна компанія СДК» направлено на адресу ГУ ДПС у м. Києві повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено №№ 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 та копії підтверджуючих документів щодо господарських операцій.

Надіслання вказаних документів податковому органу відповідачем-1 не заперечується.

За наслідками розгляду повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023, відповідачем-1 прийнято рішення № 10454318/40642762 від 29.01.2024, № 10454319/40642762 від 29.01.2024, № 10454320/40642762; № 10454321/40642762 від 29.01.2024. про відмову у реєстрації податкових накладних №№ 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови у реєстрації податкових накладних №№ 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 вказано «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

На оскаржувані рішення позивачем подано скарги від за формою, передбаченою додатком 5 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами розгляду скарг прийнято рішення № 7064/40642762/2 від 06.02.2024, № 7081/40642762/2 від 06.02.2024, № 7082/40642762/2 від 06.02.2024 та №7122/40642762/2 від 06.02.202 про залишення без задоволення скарги та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних, ненадання платником податків копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Предметом оскарження є рішення № 10454318/40642762 від 29.01.2024, №10454319/40642762 від 29.01.2024, № 10454320/40642762; № 10454321/40642762 від 29.01.2024 з підстав їх протиправності.

При вирішенні спору суд виходив із такого.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12. 2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних №№ 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 зупинено з тих підстав, що податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість: «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».

В порушення норм 10-11 Порядку № 1165, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. Доказів направлення позивачу відповідного рішення про включення його до переліку ризикових не надано, як і не надано протоколу проведення засідання комісії регіонального рівня з вказаного питання та прийняття відповідного рішення.

Критерій, зазначений у пункті 8 додатку 1 до Порядку № 1165, свідчить про те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

У частині зазначення критерію ризиковості відповідач посилається лише на номер пункту та не конкретизує, про який саме ризик платника податку йдеться.

Окрім цього, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації такої спірної податкової накладної, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/ розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Однак у даному випадку відповідачем не вказано конкретних документів, які передбачені договором чи законодавством, повинні були бути подані для підтвердження господарських операцій позивача та яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023.

При цьому, суд враховує, що необхідність долучення платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) не було вказано в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних.

Суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

З аналізу матеріалів справи судом встановлено, що позивачем надавались відповідачу документи, якими підтверджуються господарські операції, відображені у податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023.

Вказані документи долучені позивачем також до матеріалів справи.

Крім цього, в оскаржуваних рішеннях відсутня інформація в чому саме полягає невідповідність вимогам законодавства скерованих позивачем копій документів. В графі додаткова інформація зазначено загальний перелік документів, тоді як в шаблоні вказано «зазначити конкретні документи».

На переконання суду, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних документів підтверджують право позивача на складення податкових накладних по господарських операціях позивача із контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію складеної позивачем за результатами таких операцій податкової накладної.

Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів є підставою для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Саме такий висновок зроблено Верховним Судом у подібних правовідносинах в постановах від 18.06.2019 у справі № 0740/804/18, від 05.08.2021 справі 816/2222/18.

Ураховуючи викладене в сукупності, суд зазначає, що рішення ГУ ДПС у м. Києві №10454318/40642762 від 29.01.2024, № 10454319/40642762 від 29.01.2024, №10454320/40642762; № 10454321/40642762 від 29.01.2024 не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів прийняття таких, оскільки не встановлює, які саме документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем-1 не подано належних доказів правомірності прийняття рішень №10454318/40642762 від 29.01.2024, № 10454319/40642762 від 29.01.2024, №10454320/40642762; № 10454321/40642762 від 29.01.2024.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіривши рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 10454318/40642762 від 29.01.2024, № 10454319/40642762 від 29.01.2024, № 10454320/40642762; № 10454321/40642762 від 29.01.2024, суд дійшов переконання, що такі прийнято відповідачем-1 без урахування вимог Податкового кодексу та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів, тому їх слід визнати протиправними та скасувати, задовольнивши позовні вимоги в частині оскарження.

Позовні вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 датою подання їх на реєстрацію є похідними від позовних вимог щодо оскарження спірних рішень.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Оскільки рішення ГУ ДПС у м. Києві про відмову в реєстрації податкових накладних № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 є протиправним та підлягають скасуванню з мотивів, наведених судом вище, то, ураховуючи норми Порядку №1246, підлягають до задоволення і позовні вимоги до ДПС України про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023 датою подання її на реєстрацію.

Оцінюючи зібрані у справі докази в їх сукупності та мотиви суду щодо кожної з позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим і підлягає до задоволення повністю.

Відповідно до статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській та ДПС України порівну понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 12 112 грн, сплаченого за платіжною інструкцією №6413 від 09.05.2024.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Гірничовидобувна компанія СДК» (вул. Володимира Великого, буд. 4, м. Миколаїв, Львівська область, 81600, код ЄДРПОУ 40642762) до Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, буд. 33/19, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ 44116011), Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, буд. 33/19, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ 44116011) №10454318/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 55 від 13.12.2023; №10454319/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 65 від 14.12.2023; №10454320/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 05.12.2023; №10454321/40642762 від 29.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 70 від 15.12.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладні № 11 від 05.12.2023; № 55 від 13.12.2023; № 65 від 14.12.2023; № 70 від 15.12.2023, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Гірничовидобувна компанія СДК» (вул. Володимира Великого, буд. 4, м. Миколаїв, Львівська область, 81600, код ЄДРПОУ 40642762) датою подання таких на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, буд. 33/19, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ 44116011) та Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) по 6 056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн. судових витрат у вигляді судового збору в користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Гірничовидобувна компанія СДК» (вул. Володимира Великого, буд. 4, м. Миколаїв, Львівська область, 81600, код ЄДРПОУ 40642762).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О. П. Хома

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121635843
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —380/9548/24

Постанова від 09.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 16.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні