Постанова
від 16.09.2024 по справі 400/15001/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/15001/23

Перша інстанція: суддя Величко А.В.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів - Джабурії О.В.,

- Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 26 червня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Агроекспорт-М» до Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И Л А :

12 грудня 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «Агроекспорт-М» звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:

- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

№8993648/45071396 від 14.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 07.04.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№8993649/45071396 від 14.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 25.04.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№8993650/45071396 від 14.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 27.04.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334079/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 17 від 04.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334075/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 18 від 04.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334077/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 04.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334076/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 06.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334082/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 06.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334083/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 32 від 06.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334078/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 06.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9346052/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 34 від 09.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334084/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 35 від 09.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334081/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 36 від 09.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334080/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 37 від 09.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334069/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 39 від 18.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334066/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 41 від 23.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334065/45071396 від 10.08.2023 року було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 46 від 09.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334032/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 43 від 23.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334068/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 44 від 25.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334067/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 47 від 25.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334047/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 86 від 05.06.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9334040/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 88 від 13.06.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9401943/45071396 від 24.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №105 від 03.07.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№ 9401942/45071396 від 24.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №107 від 11.07.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

№9070005/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 15 від 03.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070001/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 27.04.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070002/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 02.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070003/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 02.05.2023 року за операцією контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070011/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 02.05.2023 року за операцією контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070009/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 02.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070010/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 02.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070008/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 02.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070004/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №16 від 03.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070007/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 06.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9070006/45071396 від 27.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 06.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

№9334096/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №42 від 23.05.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Мета Енерджі»;

№9334027/45071396 від 10.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №101 від 29.06.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

№9698162/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 130 від 22.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

№9698163/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 131 від 22.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

№9698161/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 134 від 24.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015;

№9698164/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 132 від 23.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

№9698165/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 127 від 18.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

№9698166/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 129 від 21.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

№9698167/45071396 від 11.10.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 128 від 21.08.2023 року за операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015»;

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем фактичного подання:

податкові накладні №1 від 07.04.2023 року, №3 від 25.04.2023 року, №4 від 27.04.2023 року №17 від 04.05.2023 року, №18 від 04.05.2023 року, №19 від 04.05.2023 року, №22 від 06.05.2023 року, №32 від 06.05.2023 року, №33 від 06.05.2023 року, №35 від 09.05.2023 року, №36 від 09.05.2023р, №25 від 06.05.2023 року, №31 від 09.05.2023 року,№34 від 09.05.2023 року, №44 від 25.05.2023 року, №41 від 23.05.2023 року, №46 від 25.05.2023 року, №43 від 23.05.2023 року, №47 від 25.05.2023 року, №39 від 18.05.2023 року, №86 від 05.06.2023 року, № 88 від 13.06 2023 року, №105 від 03.07.2023 року, №107 від 11.07.2023 року, за господарськими операціями з контрагентом ТОВ «Санолта Корм»;

податкові накладні №15 від 03.05.2023 року, №6 від 27.04.2023 року, №7 від 02.05.2023 року, №9 від 02.05.2023 року, №8 від 02.05.2023 року, №10 від 02.05.2023 року, №11 від 02.05.2023 року, №12 від 02.05.2023 року, №16 від 03.05.2023 року, №23 від 06.05.2023 року, №26 від 06.05.2023 року за господарськими операціями з контрагентом ТОВ «Агрозернохолдинг»;

податкову накладну №42 від 23.05.2023 року за господарською операцією з контрагентом ТОВ «Мета Енерджі»;

податкові накладні №101 від 29.06.2023 року, №131 від 22.08.2023 року, №132 від 23.08.2023 року, №128 від 21.08.2023 року, №127 від 18.08.2023 року, №134 від 24.08.2023 року, №130 від 22.08.2023 року, №129 від 21.08.2023 року за господарською операцією з контрагентом ТОВ «Матриця 2015».

В обґрунтування позовних вимог ТОВ «Агроекспорт-М» зазначило, що у процесі проведення позивачем господарської діяльності складено податкові накладні та направлено їх на реєстрацію до податкового органу, однак, реєстрація зупинена податковим органом з підстав відповідності п.1 критеріям ризиковості. Позивачем направлено на адресу податкового органу додаткові документи, однак незважаючи на надання ним копій первинних документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по зазначеній податковій накладній, податковим органом ухвалено рішення про відмову в її реєстрації.

Відповідно до відзиву ГУ ДПС у Миколаївській області, відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що реєстрація податкових накладних не здійснена, так як на розгляд комісії були надані документи, які складені з порушенням вимог законодавства.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 26 червня 2024 року позовну заяву ТОВ «Агроекспорт-М» задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, ГУ ДПС в Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем на розгляд комісії подано не всі документи, передбачені у п.5 Порядку № 520, який до того ж містить орієнтовний перелік підтверджуючих документів. Крім того, апелянт стверджує, що саме через ненадання платником податків копій документів, які документально підтверджують реальність господарської операції, контролюючим органом прийнято правомірне рішення.

ТОВ «Агроекспорт-М» подало відзив на апеляційну скарну, у якому заперечувало проти її задоволення та просило суд залишити оскаржуване рішення без змін.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Колегією суддів встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Агроекспорт-М», здійснює господарську діяльність з лютого 2023 року. Основними видами діяльності є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, виробництво олії та тваринних жирів.

З метою здійснення господарської діяльності, позивач закупляє насіння соняшника, з якого в подальшому виготовляє нову продукцію (соняшникову олію, шрот, пелети), у суб`єктів господарювання СГ Кооператив «Колос», ПП «Авік», ФГ «Світоч», ПСГП «Центр», ФГ «Марина» ОСОБА_1 , ФГ «Агро-Горд», ФГ «Домашов Віталій Вікторович», ФГ «Союз», ПП «Злагода», ФГ «Прогрес» ОСОБА_2 , ФГ «Сварог Агро 3», ТОВ «Комсейл», СГ «Лебідь», ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Мулик і К.», ФГ «Слово і Діло», ФГ «Марина», ФГ «Петропавлівське», ФГ «Скіф», ФГ «Олімп Плюс», ФГ «Сидоренко Віктор Борисович», СГ ТОВ ім. Т.Г. Шевченка, ФГ «Гаркава», ФГ «Діана-В», ФГ «Кріс-Тон», ФГ «Вікторія», ФГ «Козаченко Агроекспорт», ТОВ «Баштанська райсільгоспхімія», ФГ «Маяк-1» Кухарчук Н.Г.

Виробництво продукції ТОВ «Агроекспорт-М» здійснює на підставі договорів на виготовлення продукції з давальницької сировини №1-ДП від 01.04.2023 року та №2-ДП від 01.05.2023 року, укладених з ТОВ «Агротранс 2021».

За договором №1-ДП на виготовлення продукції з давальницької сировини від 01.04.2023 року укладеним ТОВ «Агроекспорт-М» з ТОВ «Агротранс 2021», останній для ТОВ «Агроекспорт-М» здійснює переробку насіння соняшника у соняшникову олію та шрот соняшниковий.

За договором №2-ДП на виготовлення продукції з давальницької сировини від 01.05.2023 року укладеного ТОВ «Агроекспорт-М» з ТОВ «Агротранс 2021», останній для ТОВ «Агроекспорт-М» здійснює переробку лушпиння соняшника у паливні гранули (пелети).

Факт передачі давальницької сировини від ТОВ «Агроекспорт-М», до ТОВ «Агротранс 2021», а саме насіння соняшника у переробку від ТОВ «Агроекспорт-М», до ТОВ «Агротранс 2021» у переробку підтверджується актами приймання-передачі давальницької сировини. Факт надання послуг з переробки давальницької сировини, їх оплату підтверджують Акти надання послуг та рахунки переробника, реєстри переробки соняшникового насіння на давальницькій умові ТОВ «Агротранс 2021» для ТОВ «Агроекспорт-М», накладні на відпуск готової продукції. Всі ці документи надано до позовної заяви, т відповідно надавались і податковому органі з метою здійснення реєстрації податкових накладних.

За результатами надання послуг з переробки давальницької сировини, а саме послуг з виробництва олії соняшникової з наданої давальницької сировини насіння соняшника ТОВ «Агротранс 2021» склав та направив на реєстрацію для ТОВ «Агроекспорт-М» податкові накладні, які зареєстровані Єдиному реєстрі податкових накладних.

Факт передачі давальницької сировини, а саме лушпиння соняшника від ТОВ «Агроекспорт-М», до ТОВ «Агротранс 2021» у переробку підтверджується актами приймання-передачі давальницької сировини. Факт надання послуг з переробки давальницької сировини у пелети, їх оплату підтверджує Акти надання послуг та рахунки переробника, реєстри переробки соняшникового насіння на давальницькій умові ТОВ «Агротранс 2021» для ТОВ «Агроекспорт-М», накладні на відпуск готової продукції. Всі ці документи надано до позовної заяви, т відповідно надавались і податковому органі з метою здійснення реєстрації податкових накладних.

За результатами надання послуг з переробки давальницької сировини, а саме послуг з виробництва паливних гранул (пелет) з лушпиння соняшникового ТОВ «Агротранс 2021» склав га направив на реєстрацію для ТОВ «Агроекспорт-М» податкові накладні, які зареєстровані Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).

Маючи в наявності товар, а саме соняшникову олію, шрот соняшниковий, паливні гранули (пелети) з лушпиння соняшникового ТОВ «Агроекспорт М» здійснило їх продаж ТОВ «Санолта Корм», ТОВ «Агрозернохолдинг», ТОВ «Мета Енерджі»,ТОВ «Матриця 2015».

Передача товару ТОВ «Санолта Корм» здійснена згідно видаткових накладних та товарно-транспортних накладних Видаткова накладна (ВН) №107 від 04.07.2023 року,Товаро- транспортна накладна (ТТН) №139 від 04.07.2023р„ ВН №108 від 12.04.2023 року, ТТН №146 віл 12.07.2023 року, ВН №111 від 07.07.2023 року,ТТН № 140 від 07.07.2023 року, ВН№112 від 10.07.2023 року, ТТН №141 від 10.07.2023 року. ТТН №151 від 10.07.2023р, ВН №113 від 13.07.2023 року,ТТН №150 від 13.07.2023 року, ВН№114 від 13.07.2023 року,ТТН №151 13.07.2023 року, ВН №115 від 14.07.2023 року, ТТН №152 від 14.07.2023 року, ВН №116 від 14.07.2023 року. ТТН №153 від 14.07.2023 року, ВН №117 від 14.07.2023 року, ТТН №154 від 14.07.2023 року, ВН №118 від 14.07.2023р„ ТТН № 155 від 14.07.2023 року.

Передача товару ТОВ «Санолта Корм» здійснена згідно видаткових накладних та товарно-транспортних накладних ВН №2 від 09.04.2023р, ТТН №139 від 04.07.2023р, ВН №5 від 27.04.2023 року, ТТН №94 від 27.04.2023 року, ТТН №95 від 27,04.2023 року, ВН №14 від 04.05.2023 року, ТТН №32 від 04.05.2023 року, ВН №30 від 09.05.2023 року, ТТН №51 від 09.05.2023 року, ВН №23 від 06.05.2023 року, ТТН №41 від 06.05.2023 року, ВН №15 від 04.05.2023 року, ТТН №34 від 04.05.2023 року, ВН №31 від 09.05.2023 року, ТТН №52 від 09.05.2023 року, ВН №22 від 06.05.2023 року, ТТН №40 від 06.05.2023 року, ВН №24 від 06.05.2023 року, ТТН №43 від 06.05.2023 року, ВН №25 від 06.05.2023 року, ТТН №42 від 06.05.2023 року, ВН № 32 від 09.05.2023 року ТТН №53 від 09.05.2023 року, ВН №29 від 09.05 2023 року, ТТН №50 від 09.05.2023 року, ВН №16 від 04.05.2023 року, ТТН №34 від 04.05.2023 року, ВН №64 від 25.05.2023 року, ТТН №87 від 25.05.2023 pоку, ВН №61 від 23.05.2023 року, ТТН №87 від 23.05.2023 року, ВН №65 від 25.05.2023 року, ТТН №86 від 25.05.2023 року, ВН №66 від 25.05.2023 року, ТТН №89 від 25.05.2023 року, ВН №77 від 08.06.2023 року, ТТН №100 від 08.06.2023 року.

Факт оплати отриманого товару підтверджується банківськими виписками.

Передача товару ТОВ «Агрозернохолдинг», здійснена згідно видаткових накладних №6 від 27.04.2023 року, №9 від 02.05.2023 року, №8 від 02.05.2023 року, №10 від 02.05.2023 року, №11 від 02.05.2023 року, №12 від 02.05.2023 року, №13 від 02.05.2023 року, №19 від 06.05.2023 року. №20 від 06.05.2023 року, №27 від 03.05.2023р„ №28 від 03.05.2023 року та згідно товарно-транспортних накладних №22 від 02.05.2023 року, №21 від 02.05.2023 року. №24 від 02.05.2023 року, №25 від 02.05.2023 року, №26 від 02.05.2023 року, №27 від 02.05.2023 року, №30 від 03.05.2023 року, №31 від 03.05.2023 року, №46 від 06.05.2023 року, №23 від 06.05.2023 року, №44 від 06.05.2023 року.

Факт оплати отриманого товару підтверджується банківськими виписками.

Передача товару ТОВ «Мета Енерджі» здійснена згідно видаткової накладної №59 від 23.05.2023 року, та товарно-транспортної накладної №84 від 23.05.2023 року.

Факт оплати отриманого товару підтверджується банківськими виписками.

Передача товару ТОВ «Матриця 2015» здійснена згідно видаткових накладних №99 від 29.06.2023 року, №158 від 22.08.2023 року, №161 від 23.08.2023 року, № 150 від 21.08.2023 року, № 149 від 18.08.2023 року, №157 від 21.08.2023 року, №151 від 21.08.2023 року, №163 від 22.08.2023 року, та згідно товарно-транспортних накладних №130 від 29.06.2023 року, №204 від 24.08.2023 року, №203 від 22.08.2023 року, №201 від 22.08.2023 року, №202 від 22.08.2023 року, №200 від 21.08.2023 року, №199 від 21.08.2023 року, №198 від 18.08.06.2023 року.

Факт оплати отриманого товару підтверджується банківськими виписками.

За результатами вказаної фінансово-господарської операції ТОВ «Агроекспорт-М» було складено податкові накладні з продажу шроту соняшникового на адресу ТОВ «Санолта Корм»: №1 від 07.04.2023 року, №3 від 25.04.2023 року, №4 від 27.04.2023 року, №17 від 04.05.2023 року, №18 від 04.05.2023 року, №19 від 04.05.2023 року, №22 від 06.05.2023 року №32 від 06.05.2023р„ №33 від 06.05.2023 року, №35 від 09.05.2023р„ №36 від 09.05.2023р, №25 від 06.05.2023 року, №31 від 09.05.2023 року, №34 від 09.05.2023 року, №44 від 25.05.2023, №41 від 23.05.2023 р, №46 від 25.05.2023 року, №43 від 23.05.2023р„ №47 від 25.05.2023 року, №39 від 18.05.2023 року, №86 від 05.06.2023 року, № 88 від 13.06.2023 року, №105 від 03.07.2023 року, №107 від 11.07.2023 року.

ТОВ «Агроекспорт-М» здійснено господарську операцію продажу олії соняшникової ТОВ «Агрозернохолдинг». У зв`язку з здійсненням цієї господарської операції було складено податкові накладні: №6 від 27.04.2023 року, №7 від 02.05.2023 року, №8 від 02.05.2023 року, №9 від 02.05.2023 року, №10 від 02.05.2023 року, №11 від 02.05.2023 року, №12 від 02.05.2023 року, №15 від 03.05.2023 року, №16 від 03 05.2023 року, №23 від 06.05.2023 року, №26 від 06.05.2023 року.

ТОВ «Агроекспорт-М» здійснено господарську операцію продажу гранульованого пресованого лушпиння (пелети) ТОВ «Мета Енерджі». У зв`язку з здійсненням цієї господарської операції було складено податкову накладну №42 від 23.05.2023 року.

ТОВ «Агроекспорт-М» здійснено господарську операцію продажу гранульованого пресованого лушпиння (пелети), ТОВ «Матриця 2015». У зв`язку з здійсненням цієї господарської операції було складено податкові накладні №101 від 29.06.2023 року, №131 від 22.08.2023р, №132 від 23.08.2023р, №128 від 21.08.2023, №127 від 18.08.2023p, №134 від 24.08.2023 року, №130 від 22.08.2023 року, №129 від 21.08.2023 року.

Відповідно до квитанцій, контролюючим органом прийнято вказані податкові накладні, але реєстрацію їх зупинено.

У квитанціях зазначено, що обсяг постачання товару/послуг 1512, 1404 та 2306 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів.

ТОВ «Агроекспорт-М», засобами електронного зв`язку, направило на електронну адресу Головного управління ДПС пояснення з первинними документами щодо здійснення господарських операцій по податковим накладним.

Однак, Комісією ГУ ДПС в Миколаївській області прийнято рішення №8993648/45071396 від 14.06.2023 року, №8993649/45071396 від 14.06.2023 року, №8993650/45071396 від 14.06.2023 року, №9334079/45071396 від 10.08.2023 року, №9334077/45071396 від 10.08.2023 року, №9334076/45071396 від 10.08.2023 року, №9334082/45071396 від 10.08.2023 року, №9334083/45071396 від 10.08.2023 року, №9334078/45071396 від 10.08.2023 року, №9346052/45071396 від 10.08.2023 року, №9334084/45071396 від 10.08.2023 року, №9334081/45071396 від 10.08.2023 року, №9334080/45071396 від 10.08.2023 року, №9334069/45071396 від 10.08.2023 року, №9334066/45071396 від 10.08.2023 року, №9334065/45071396 від 10.08.2023 року, №9334032/45071396 від 10.08.2023 року, №9334068/45071396 від 10.08.2023 року, №9334067/45071396 від 10.08.2023 року, №9334047/45071396 від 10.08.2023 року, №9334040/45071396 від 10.08.2023 року, №9401943/45071396 від 24.08.2023 року, №9401942/45071396 від 24.08.2023 року, №9070005/45071396 від 27.06.2023 року, №9070001/45071396 від 27.06.2023 року, №9070002/45071396 від 27.06.2023 року, №9070003/45071396 від 27.06.2023 року, №9070011/45071396 від 27.06.2023 року, №9070009/45071396 від 27.06.2023 року, №9070010/45071396 від 27.06.2023 року, №9070008/45071396 від 27.06.2023 року, №9070004/45071396 від 27.06.2023 року, №9070007/45071396 від 27.06.2023 року, №9070006/45071396 від 27.06.2023 року, №9334096/45071396 від 10.08.2023 року, №9334027/45071396 від 10.08.2023 року, №9698162/45071396 від 11.10.2023 року, №9698163/45071396 від 11.10.2023 року, №9698161/45071396 від 11.10.2023 року, №9698164/45071396 від 11.10.2023 року, №9698165/45071396 від 11.10.2023 року, №9698166/45071396 від 11.10.2023 року, №9698167/45071396 від 11.10.2023 року, якими відмовлено у реєстрації зазначених податкових накладних.

Підставою для відмови зазначено, що позивачем не надано/частково надано додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.

Не погоджуючись з відмовою у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом в оскаржуваних рішеннях викладена загальна правова норма, без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. Оскаржувані рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, фактичною підставою для такого зупинення став п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості визначені Додатком №3 до Порядку №1165.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є сукупна наявність таких обставин: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520 у редакції від 08.03.2023 року), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Водночас колегія суддів зазначає, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.

Також колегія суддів зауважує, що п. 9 Порядку № 520 з 08.03.2023 року викладено в новій редакції на підставі наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 року, яким змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме передбачено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, окрім рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Відповідно до абз.6 п.9 Порядку № 520 платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Згідно з абз.9 п.9 Порядку № 520 якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, з 08.03.2023 року контролюючий орган на етапі зупинення реєстрації ПН/РК має можливість реалізувати свої функції шляхом складення та направлення повідомлення про надання додаткових пояснень та та/або документів, а затверджена форма повідомлення зобов`язує податковий орган зазначати конкретні пояснення та документи, яких не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК. Також передбачена відповідальність платника податків у разі невиконання зазначених вимог комісії у формі відмови у реєстрації ПН/РК.

Однак, контролюючий орган, за наявної необхідності та можливості конкретизації переліку документів та зазначення відповідних мотивів зупинення реєстрації податкової накладної, не виконав покладений обов`язок, оскільки не витребував додаткових документів, виходячи з конкретних господарських операцій та аналізу наданих документів, що виключало можливість позивача належно відреагувати на вимогу суб`єкта владних повноважень .

В той же час, позивачем під час процедури реєстрації податкових накладних надавались контролюючому органу первинні документи щодо придбання сировини, її подальшої переробки в готову продукцію, а саме соняшникову олію, шрот соняшниковий, паливні гранули (пелети) з лушпиння соняшникового та первинні документи стосовно продажу товару ТОВ «Санолта Корм», ТОВ «Агрозернохолдинг», ТОВ «Мета Енерджі»,ТОВ «Матриця 2015».

На переконання колегії суддів, зазначені пояснення та надані під час процедури реєстрації податкових накладних документи у своїй сукупності є достатніми для здійснення її реєстрації.

Однак, не надаючи оцінки поданим позивачем поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів, податковий орган прийняв спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

При цьому, під час розгляду даної справи у судах, контролюючий орган звернувся із запитом №4747/5/14-29-05-04-03 від 02.05.2024 року до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, у якому просив підтвердити або спростувати реєстрацію транспортних засобів, якими перевозився придбаний позивачем соняшник та видачу посвідчень тракториста-машиніста водіям.

Листом вих. №29-15/9772 від 08.05.2024 року (вх. №10236/5 від 09.03.2024 року) від Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів було повідомлено, що уніфікована автоматизована електронно-облікова система не містить інформації щодо видачі посвідчень тракториста-машиніста на ім`я ОСОБА_3 серії НОМЕР_1 та на ім`я ОСОБА_4 серії НОМЕР_2 .

На переконання апелянта, вказане доводить, що виписані у межах перевіряємих господарських операцій ТТН, у яких водіями зазначені ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , є формально складеними, а самі господарські операції носять удаваний характер.

Колегія суддів не може погодитись з відповідними доводами податкового органу, оскільки:

по-перше, зазначені обставини не були відомі відповідачу на час прийняття оскаржуваний рішень, тому не могли бути покладені в їх основу;

по-друге, відсутність у особи спеціального дозволу на керування трактором не доводить, що вказана особа не могла здійснювати перевезення товару;

по-третє, відповідно до пояснень позивача, водії ОСОБА_3 та ОСОБА_4 є працівниками ТОВ «Баштанська райсільгоспхімія» та залучались під час навантаження сировини. Отже позивач не мав обов`язку та можливості перевірки наявності у вказаних осіб посвідчень тракториста-машиніста.

В той же час, податковий орган не надав до суду жодного переконливого доказу, що перевезення сировини між позивачем та його контрагентами-постачальниками не здійснювалось, в той час як надані позивачем документи підтверджують походження товару та його подальшу реалізацію на користь ТОВ «Санолта Корм», ТОВ «Агрозернохолдинг», ТОВ «Мета Енерджі»,ТОВ «Матриця 2015» .

В аспекті зазначених обставин колегія суддів звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Таким чином, враховуючи зібрані документи, колегія суддів вважає їх достатніми для здійснення реєстрації спірних накладних.

Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 19 грудня 2023 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"- "г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Керуючись ст.ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 26 червня 2024 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:К.В.Кравченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121639287
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/15001/23

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 16.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні