Рішення
від 04.09.2024 по справі 902/226/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" вересня 2024 р. Cправа № 902/226/24

Господарський суд Вінницької області у складі судді Маслія І.В. при секретарі судового засідання Глобі А.С.

за участю представників сторін

позивача Вонсович М.М., ордер серії ВХ №1061004 від 23.02.2024 (в режимі ВКЗ);

відповідача1 Путілін Є.В., ордер серії АВ №1120122 від 15.03.2024;

відповідача2 не з`явився ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду матеріали справи

за позовом: Фермерського господарства "ВЕЛЕС АРС" (вул. Гагаріна, 30, Хмільницький р-н, Вінницька обл., 22053)

до: Фермерського господарства "ВЕЛЕС ВРС" (вул. Гагаріна, 42, с. Куманівці, Хмільницький р-н., Вінницька обл., 22053)

до: Хмільницької міської ради Вінницької області (вул. Столярчука, 10, м. Хмільник, Вінницька обл., 22000)

про визнання недійсними договорів оренди землі, скасування рішень про державну реєстрацію прав та визнання права оренди землі

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "ВЕЛЕС АРС" звернулось до Господарського суду Вінницької області з позовом до Фермерського господарства "ВЕЛЕС ВРС" про визнання недійсними договорів оренди землі №300-23 від 05.12.2023 та №335-23 від 27.12.2023, скасування рішень про державну реєстрацію прав і їх обтяжень та визнання права оренди земельними ділянками за позивачем.

Ухвалою суду від 29.02.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 18.03.2024. Крім того, залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Хмільницьку міську раду.

Одночасно з позовною заявою позивачем подано до суду клопотання про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 01.03.2024 відмовлено у задоволенні клопотання про забезпечення позову.

15.03.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позову заперечує та просить відмовити.

18.03.2024 від третьої особи надійшли пояснення.

На визначену судом дату в судове засідання 18.03.2024 з`явились усі учасники судового процесу.

За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання на 15.04.2024.

11.04.2024 від третьої особи до суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника.

15.04.2024 до суду від відповідача надійшла заява про зупинення провадження у справі до вирішення справи №902/409/24.

На визначену судом дату в судове засідання 15.04.2024 з`явились представники позивача та відповідача.

За наслідками судового засідання суд протокольними ухвалами відклав розгляд заяви про зупинення провадження у справі, зобов`язав представника відповідача надати договір оренди №323 від 05.12.2023, продовжив строк підготовчого провадження по справі на 30 днів та відклав підготовче засідання на 29.04.2024.

В зв`язку з не явкою в судове засідання представника третьої особи суд повідомив останнього про дату та час судового засідання шляхом телефонограми.

На визначену судом дату в судове засідання 29.04.2024 з`явились усі учасники процесу.

За наслідками судового засідання суд протокольними ухвалами відклав розгляд заяви про зупинення провадження у справі, зобов`язав представників відповідача та третьої особи надати договір оренди №323 від 05.12.2023та відклав підготовче засідання на 13.05.2024.

06.05.2024 до суду від представника відповідача надійшла заява про долучення доказів до матеріалів справи.

13.05.2024 від третьої особи до суду надійшла заява про долучення до матеріалів справи договорів оренди землі та повідомлення про не можливість представника бути присутнім в судовому засіданні.

Судове засідання у справі №902/226/24 призначене на 13.05.2024 о 15:00 год. не відбулось у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги на території Вінницької області, що підтверджується службовою запискою №122/2024 від 13.05.2024 секретаря судового засідання.

13.05.2024 від позивача надійшло клопотання про зміну предмету позову.

Ухвалою від 14.05.2024 призначено підготовче судове засідання на 27.05.2024.

24.05.2024 до суду від третьої особи надійшла заява про розгляд справи без участі представника.

На визначену судом дату в судове засідання 27.05.2024 з`явились представники позивача та відповідача.

За наслідками судового засідання суд протокольними ухвалами відмовив у задоволенні заяви про зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи, задовольнив клопотання про зміну предмету позову та оголосив перерву в судовому засіданні до 03.06.2024. Про що третю особу повідомлено шляхом телефонограми.

28.05.2024 до суду від відповідача надійшла заява про об`єднання позовів.

Ухвалою суду від 29.05.2024 відмовлено в задоволенні заяви про об`єднання справ в одне провадження, з підстав викладених у відповідній ухвалі.

29.05.2024 через електронний суд від позивача надійшло клопотання (яке також надійшло засобами поштового звязку 03.06.2024) в якому просить:

- залишити без розгляду позовну вимогу про визнання недійсними договору оренди землі №311-23 від 11.12.2023, скасування рішень про державну реєстрацію прав і їх обтяжень та визнання права оренди земельною ділянкою за позивачем;

- залучити Хмільницьку міську раду Вінницької області яка приймає участь у справі в статусі третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача в якості співвідповідача;

- прийняти позовну заяву в новій редакції до розгляду.

Також до даного клопотання подано клопотання про закриття підготовчого провадження та проведення підготовчого засідання без участі позивача.

03.06.2024 до суду від третьої особи надійшла заява про проведення засідання за відсутності представника.

На визначену судом дату в судове засідання з`явився лише представник відповідача.

Ухвалою суду від 03.06.2024 залучено Хмільницьку міську раду Вінницької області до участі у справі №902/226/24 в якості співвідповідача та відкладено підготовче засідання на 24.06.2024.

19.06.2024 до суду від відповідача надійшла заява про витребування доказів.

21.06.2024 від другого відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

На визначену судом дату в судове засідання 24.06.2024 з`явились представники позивача та відповідача1.

За наслідками судового засідання ухвалою суду від 24.06.2024 залишено без розгляду позовну вимогу про визнання недійсним договору оренди землі №311-23 від 11 грудня 2023 року укладеного Хмільницькою міською радою Хмільницького району Вінницької області з Фермерським господарством «ВЕЛЕС ВРС» код ЄДРПОУ 39368208 в частині надання в користування земельної ділянки з кадастровим номером 0524883400:02:000:0600 площею 2,1313 га, скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 70612132, та визнання за Фермерським господарством «ВЕЛЕС АРС» код ЄДРПОУ 37467052 права оренди земельною ділянкою сільськогосподарського призначення на підставі договору оренди земельних ділянок від 15 січня 2014 року зареєстрованого у Куманівецькій сільській раді за №387 від 11 лютого 2014 року (із змінами), з кадастровим номером 0524883400:02:000:0600 площею 2,1313 га (пай №121).

За таких обставин подальший розгляд справи здійснюється за наступними позовними вимогами:

- Визнати недійсним договір оренди землі №311-23 від 11 грудня 2023 року укладеного Хмільницькою міською радою Хмільницького району Вінницької області з Фермерським господарством "ВЕЛЕС ВРС" код ЄДРПОУ 39368208 в частині надання в користування земельних ділянок з кадастровими номерами 0524883400:02:000:0601 площею 2,1310 га, 0524883400:02:000:0602 площею 0,9533 га, 0524883400:02:000:0604 площею 2,5476 га.

- Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери: 70612564, 70613252, 70614003 від 08.12.2023 державного реєстратора Мельника Олега Миколайовича, Війтівецької сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

- Визнати недійсним договір оренди землі №335-23 від 27 грудня 2023 року укладеного Хмільницькою міською радою Хмільницького району Вінницької області з Фермерським господарством "ВЕЛЕС ВРС" код ЄДРПОУ 39368208 в частині надання в користування земельних ділянок з кадастровими номерами 0524883400:02:000:0606 площею 2,8042 га, 0524883400:02:000:0607 площею 1,2244 га.

- Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери: 71003715, 71003905 від 03.01.2024 державного реєстратора Мельника Олега Миколайовича, Війтівецької сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

- Визнати за Фермерським господарством "ВЕЛЕС АРС" код ЄДРПОУ 37467052 право оренди земельними ділянками сільськогосподарського призначення на підставі договору оренди земельної ділянки від 15 січня 2014 року зареєстрованого у Куманівецькій сільській раді за №387 від 11 лютого 2014 року (із змінами), з кадастровими номерами 0524883400:02:000:0601 площею 2,1310 га (пай 127), 0524883400:02:000:0602 площею 0,9533 га (пай 256-2), 0524883400:02:000:0604 площею 2,5476 га (пай 373), 0524883400:02:000:0606 площею 2,8042 га (пай 390), 0524883400:02:000:0607 площею 1,2244 га (пай 256-1).

Кім того, протокольною ухвалою суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 14.08.2024.

Враховуючи неявку у судове засідання відповідача2, суд ухвалою від 25.06.2024 повідомив останнього про дату, час та місце наступного судового засідання у порядку визначеному ст. 120, 121 ГПК України.

13.08.2024 до суду від відповідача2 надійшла заява про проведення засідання у відсутність особи, яка бере участь у справі.

На визначену судом дату в судове засідання 14.08.2024 з`явились представники позивача та відповідача1.

За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою оголосив перерву в судовому засіданні до 28.08.2024, про що відповідача2 було повідомлено телефонограмою.

27.08.2024 до суду від представника відповідача1 надійшли судові дебати.

28.08.2024 від представника позивача дійшла промова до судових дебатів.

На визначену судом дату в судове засідання 28.08.2024 з`явились представники відповідачів.

За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою оголосив перерву в судовому засіданні до 04.09.2024, про що позивача було повідомлено телефонограмою.

28.08.2024 від представника позивача до суду надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 30.08.2024 задоволено клопотання представника позивача про участь в судовому засіданні в режимі відеоконфкеренції.

03.09.2024 до суду від представника відповідача2 надійшли пояснення у судових дебатах.

На визначену судом дату в судове засідання з`явились представники позивача в режимі ВКЗ та відповідача1, відповідач 2 в судове засідання не з`явився про розгляд справи повідомлений належним чином та в установленому законом порядку, крім того судом взято до уваги що в поясненнях у судових дебатах відповідач2 просить провести судове засідання без участі його представника.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд їх задовольнити з урахуванням всіх поданих в процесі заяв.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечив та просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.

Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні 04.09.2024 судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено у термін, передбачений ч. 6 ст. 233 ГПК України.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено наступне.

Розпорядженням Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області від 31.10.2013 №448 вирішено надати в оренду ФГ «ВЕЛЕС АРС» (далі позивач) невитребувані земельні ділянки загальною площею 22,8436 га ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Куманівецької сільської ради терміном до 01.12.2024 з встановленою щорічною орендною платою в сумі 17278,76 грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до Додатку №1 до Розпорядження Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області від 31.10.2013 №448 до складу переданих земель загальною площею 22,8436 га входять невитребувані паї на території Куманівецької сільської ради за номерами 39, 4, 127, 121, 227, 256, 380, 406, 373, 428.

15.01.2014 між Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області (в договорі Орендодавець) та Фермерським господарством «ВЕЛЕС АРС» (позивач, в договорі Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі Договір) відповідно до п. 1 якого Орендодавець, керуючись розпорядженнями голови Хмільницької районної державної адміністрації від "31" жовтня 2013 р. № 448 та від "30" грудня 2013 р. №559 надає, а орендар приймає в строкове платне користування невитребувані земельні ділянки (паї) відповідно до списку-додатку до розпорядження Хмільницької райдержадміністрації, які знаходяться на території Куманівецької сільської ради (за межами населеного пункту) Хмільницького району Вінницької області.

В оренду передаються земельні, ділянки загальною площею 22,8436 га, в тому числі 22,8436 га ріллі. На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 575958,73 грн. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має таких недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: відсутні (п. 2 - 6 Договору).

Договір укладено терміном до "01" грудня 2024 року (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 Договору).

Орендна плата за один рік користування вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 28797,94 грн, що становить 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Грошова плата вноситься на поточний рахунок Куманівецької сільської ради. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 8 та п. 9 Договору).

Орендна плата сплачується рівними частками у такі строки: щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. У розмір орендної плати входить податок на землю. Передача продукції та надання послуг в рахунок орендної плати оформлюється відповідними актами (п. 10-11 Договору).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у термін 10-ти днів після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п. 19 Договору).

Договір обопільно підписано та скріплено печатками сторін та зареєстрований в Куманівецькій сільській раді Хмільницького району Вінницької області за номером 387.

Відповідно до Акту приймання-передачі земельної ділянки Хмільницькою районною державною адміністрацією Вінницької області передано в користування Фермерському господарству «ВЕЛЕС АРС» земельні ділянки загальною площею 22,8436 га.

Додатковою угодою від 09.01.2020 про внесення змін до договору оренди землі від 15.01.2014 змінено ряд умов, зокрема, зменшено площу орендованих земель з 22,8436 га до 13,9251 га. В користуванні ФГ «ВЕЛЕС АРС» залишились невитребувані паї за номерами 4, 127,121, 256, 373, 390. Змінено термін дії договору з « 01.12.2024» на « 09.01.2030».

Угодою від 21.12.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 15.01.2014 (зі змінами) було зокрема замінено орендодавця Хмільницьку районну державну адміністрацію на Хмільницьку міську раду, змінено форму власності, змінено ставку орендної плати з 8% до 12%. Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору, набуває чинності після її підписання сторонами та застосовується з 01.01.2022. Зареєстрована в Хмільницькій міській раді 12.12.2021 за №527-21.

Водночас на підставі рішення 51 сесії Хмільницької міської ради 8 скликання №2270 від 01 грудня 2023 року та рішення 53 сесії Хмільницької міської ради 8 скликання №2334 від 20 грудня 2023 року між Хмільницькою міською радою (орендодавець) та ФГ «ВЕЛЕС ВРС» (орендар) укладено два договори оренди землі від 11.12.2023 зареєстрований за номером 311-23 (далі оспорюваний договір1) та від 27.12.2023 зареєстрований за номером 335-23 (далі оспорюваний договір2), відповідно до умов яких Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельні ділянки розташовані на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів.

В оренду передаються земельні ділянки: площею 2,2311 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0599; площею 2,1313 га; кадастровий номер 0524883400:02:000:0600; площею 2,1310 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0601; площею 0,9533 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0602; площею 2,1328 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0603; площею 2,5476 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0604 (п.2 оспорюваного договору1).

В оренду передаються земельні ділянки: - площею 2,8042 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0606; - площею 1,2244 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0607; - площею 2,8045 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0605 (п.2 оспорюваного договору2).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на момент укладання цього договору у відповідності до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок надані відділом №7 Управління з надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 27.11.2023 року становить: - за земельну ділянку площею 2,2311 га, кадастровий номер 0524883400:02:000:0599 в розмірі 83475,33 грн.; - за земельну ділянку площею 2,1313 га, кадастровий номер0524883400:02:000:0600 в розмірі 83680,78грн.; - за земельну ділянку площею 2,1310 га, кадастровий номер 0524883400:02:000:0601 в розмірі 83369,58 грн.; - за земельну ділянку площею 0,9533 га, кадастровий номер 05248 83400:02:000:0602 в розмірі 35642.40 грн.; - за земельну ділянку площею 2,1328 га, кадастровий номер 0524883400:02:000:0603 в розмірі 83172,58 грн; -площею 2,5476 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0604 в розмірі 84514,71 грн. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок підлягає щорічній індексації відповідно до коефіцієнту індексації, розрахованого центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (п.5 оспорюваного договору1).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на момент укладання цього договору у відповідності до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок надані відділом №7 Управління з надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 11.12.2023 року становить: - за земельну ділянку площею 2.8042 га. кадастровий номер 0524883400:02:000:0606 в розмірі 78889,50 грн; - за земельну ділянку площею 1,2244 га. кадастровий номер 0524883400:02:000:0607 в розмірі 48074,23 грн.; - за земельну ділянку площею 2,8045 га, кадастровий номер 0524883400:02:000:0605 в розмірі 83381,43 грн. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок підлягає щорічній індексації відповідно до коефіцієнту індексації, розрахованого центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (п.5 оспорюваного договору2).

Договір укладено строком на 7 (сім) років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельних ділянок виникає з моменту державної реєстрації такого права відповідно ч. І ст. 19 Закону України «Про оренду землі». Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Порядок укладання договору оренди землі на новий строк визначається Законом України «Про оренду землі» (п. 8. оспорюваних договорів).

Орендна плата вноситься Орендарем у терміни передбаченні Податковим кодексом України у грошовій формі, яка складає всього в сумі 54462,65 грн. (п.9 оспорюваного договору1).

Орендна плата вноситься Орендарем у терміни передбаченні Податковим кодексом України у грошовій формі, яка складає всього в сумі 25 241,42 грн. (п.9 оспорюваного договору2).

Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення (п. 48 оспорюваних договорів).

Орендар зобов`язаний пройти державну реєстрацію права користування земельною ділянкою (п. 49 оспорюваних договорів).

11.12.2023 та 27.12.2023 між відповідачами підписано та скріплено печатками сторін Акти приймання-передачі земельних ділянок в натурі, що надаються в оренду.

Відповідачем 1 на виконання вимог оспорюваних договорів проведено державну реєстрацію права користування земельними ділянками, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав наявними в матеріалах справи.

Як зазначено позивачем в позовній заяві умови договору оренди земельної ділянки від 15.01.2014 виконуються ФГ «ВЕЛЕС АРС» належним чином, орендна плата сплачується в повному обсязі, земля використовується відповідно до умов договору та за цільовим призначенням. Згодом позивачу стало відомо що рішенням №2200 від 10.11.2023 Хмільницькою міською радою Вінницької області надано дозвіл Фермерському господарству «ВЕЛЕС ВРС» на виготовлення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних часток (паїв) за межами с. Куманівці, щодо ділянок зокрема які перебувають в користуванні ФГ «ВЕЛЕС АРС» на підставі договору від 15.01.2014, а саме невитребувані паї за номерами 121, 127, 256-1, 256-2 373, 390.

На підставі технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв), в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташованих на території Хмільницької міської територіальної громади Хмільницького району Вінницької області від 15.11.2023 інвентаризаційний номер 482 виготовленої ФОП Остапчук Сергій Адамович на замовлення ФГ «ВЕЛЕС ВРС», невитребуваному паю №121 площею 2,1313 га присвоєно кадастровий номер 0524883400:02:000:0600, невитребуваному паю №127 площею 2,131 га присвоєно кадастровий номер 0524883400:02:000:0601, невитребуваному паю №256-2 площею 0,9533 га присвоєно кадастровий номер 0524883400:02:000:0602, невитребуваному паю №373 площею 2,5476 га присвоєно кадастровий номер 0524883400:02:000:0604.

Рішенням №2270 від 01.12.2023 Хмільницькою міською радою Вінницької області затверджено Фермерському господарству «ВЕЛЕС ВРС» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) та надано в користування на умовах оренди ряд земельних ділянок в тому числі які перебувають в користуванні ФГ «ВЕЛЕС АРС» а саме: - кадастровий номер 0524883400:02:000:0600 площею 2,1313 га (пай №121); - кадастровий номер 0524883400:02:000:0601 площею 2,131 га (пай №127); - кадастровий номер 0524883400:02:000:0602 площею 0,9533 га (пай №256-2); - кадастровий номер 0524883400:02:000:0604 площею 2,5476 га (пай №373); - кадастровий номер 0524883400:02:000:0606 площею 2,8042 га (пай №390); - кадастровий номер 0524883400:02:000:0607 площею 1,2244 га (пай №256-1).

За твердженням позивача, земельні ділянки які є невитребуваними паями за №121, 127, 256-2, 373 перебувають в користуванні позивача, Хмільницькою міською радою безпідставно передано в користування ФГ «ВЕЛЕС ВРС», тобто позбавлено позивача права володіння та користування вищевказаними земельними ділянками, які тепер необхідно витребувати з чужого незаконного володіння.

Таким чином з урахуванням заяви про зміну предмету спору та заяви про залишення без розгляду позовної вимоги, позивач просить суд:

- Визнати недійсним договір оренди землі №311-23 від 11 грудня 2023 року укладеного Хмільницькою міською радою Хмільницького району Вінницької області з Фермерським господарством "ВЕЛЕС ВРС" код ЄДРПОУ 39368208 в частині надання в користування земельних ділянок з кадастровими номерами 0524883400:02:000:0601 площею 2,1310 га, 0524883400:02:000:0602 площею 0,9533 га, 0524883400:02:000:0604 площею 2,5476 га.

- Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери: 70612564, 70613252, 70614003 від 08.12.2023 державного реєстратора Мельника Олега Миколайовича, Війтівецької сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

- Визнати недійсним договір оренди землі №335-23 від 27 грудня 2023 року укладеного Хмільницькою міською радою Хмільницького району Вінницької області з Фермерським господарством "ВЕЛЕС ВРС" код ЄДРПОУ 39368208 в частині надання в користування земельних ділянок з кадастровими номерами 0524883400:02:000:0606 площею 2,8042 га, 0524883400:02:000:0607 площею 1,2244 га.

- Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексні номери: 71003715, 71003905 від 03.01.2024 державного реєстратора Мельника Олега Миколайовича, Війтівецької сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

- Визнати за Фермерським господарством "ВЕЛЕС АРС" код ЄДРПОУ 37467052 право оренди земельними ділянками сільськогосподарського призначення на підставі договору оренди земельної ділянки від 15 січня 2014 року зареєстрованого у Куманівецькій сільській раді за №387 від 11 лютого 2014 року (із змінами), з кадастровими номерами 0524883400:02:000:0601 площею 2,1310 га (пай 127), 0524883400:02:000:0602 площею 0,9533 га (пай 256-2), 0524883400:02:000:0604 площею 2,5476 га (пай 373), 0524883400:02:000:0606 площею 2,8042 га (пай 390), 0524883400:02:000:0607 площею 1,2244 га (пай 256-1).

У відзиві на позовну заяву відповідч1 проти позову заперечує та просить відмовити з огляду на наступне.

Рішенням №2200 Хмільницької міської ради Вінницької області 50 сесії 8 скликання від 10.11.2023 року вирішили ФГ «ВЕЛЕС ВРС» надати дозвіл на виготовлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) за межами с. Кусанівці, щодо ділянок: - №256 площею 1,22 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0279; - №256 площею 0,95 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0322; №310 площею 2.13 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0332;- №375 площею 2,80 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №373 площею 2,99 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №372 площею 2,23 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №390 площею 2,80 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №121 площею 2,13 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0147; - №127 площею 2,13 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0152; - №17 площею 2,23 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0479; із земель сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), з метою подальшого оформлення права користування на земельні ділянки на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів.

Відповідно до рішення №2270 Хмільницької міської ради Вінницької області 51 сесії 8 скликання від 01.12.2023 року вирішили: ФГ «ВЕЛЕС ВРС» затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв): Площею 2,2311 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0599; Площею 2.1313 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0600; Площею 2,1310 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0601; Площею 0.9533 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0602; Площею 2,1328 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0603; Площею 2,5476 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0604; Площею 2,2249 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0601; із земель сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), з метою подальшого оформлення права користування на земельні ділянки на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів (попереднє рішення 50 сесії Хмільницької міської ради 8 скликання №2200 від 10.11.2023 року).

ФГ «ВЕЛЕС ВРС» зареєструвало право оренди земельних ділянок у державного реєстратора Мельника О.М., Війтівецької сільської ради Хмільницького району Вінницької області, документ, який подавався для державної реєстрації був договір оренди землі, серія та номер: 300-23 від 05.12.2023 року. Це підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельні ділянки площею 2,1313 га, кадастровий номер 0524883400:02:000:0600, індексний номер: 70612132; площею 2,1310 га, кадастровий номер 0524883400:02:000:0601, індексний номер: 70612564; площею 0,9533 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0602, індексний номер: 70613252; площею 2.5476 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0604. індексний номер: 70614003.

Згідно з Рішенням №2334 Хмільницької міської ради Вінницької області 53 сесії 8 скликання від 20.12.2023 року вирішили: ФГ «ВЕЛЕС ВРС» затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) та надати в користування на умовах оренди наступні земельні ділянки: Площею 2.8042 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0606;- Площею 1,2244 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0607; Площею 2,8045 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0605; із земель сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), з метою подальшого оформлення права користування на земельні ділянки на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів.

ФГ «ВЕЛЕС ВРС» зареєструвало право оренди земельних ділянок у державного реєстратора Мельника О.М., Війтівецької сільської ради Хмільницького району Вінницької області, документ, який подавався для державної реєстрації був договір оренди землі, серія та номер: 335-23 від 27.12.2023 року. Це підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельні ділянки площею 2.8042 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0606, індексний номер: 71003715; площею 1,2244 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0607 індексний номер: 71003905.

Згідно з умовами вказаного договору в разі набуття права власності та в разі виділення земельних ділянок на основі земельних часток паїв в натурі на місцевості зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства.

За твердженнями відповідача1 договір укладений 15.01.2014р. позивачем зареєстрований 11.02.2014р. за №387 в Кунашівській сільській раді, водночас відповідно до практики Верховного Суду цивільні права та обов`язки, на досягнення яких було спрямоване волевиявлення сторін під час укладення договорів оренди, набуваються після відповідної державної реєстрації. З огляду на положення статті 638 ЦК України, статей 125, 126 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) договір оренди земельної ділянки набуває чинності з дня проведення його державної реєстрації. Як наслідок, за відсутності державної реєстрації правочин (договір) слід вважати невчиненим (неукладеним). Отже, як наслідок, за відсутності державної реєстрації правочин (договір) слід вважати невчиненим (неукладеним), тому і право позивача не порушено.

З огляду на викладене відповідач 1 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

У письмових поясненнях третьої особи та відзиві на позовну заяву відповідач2 зазначає, що частиною 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. За змістом статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. Повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність або користування чітко визначені статтею 122 ЗК. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

24.10.2023 року ФГ «ВЕЛЕС ВРС» звернулось із клопотанням до Хмільницької міської ради про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Хмільницької міської територіальної громади.

За твердженнями відповідача2 проаналізувавши договір оренди земельної ділянки між Хмільницькою міською радою та ФГ «ВЕЛЕС АРС» від 15.01.2014 року було не можливо ідентифікувати які саме невитребувані паї входили до земельної ділянки 22.8436 га, оскільки в договорі оренди не зазначалися кадастрові номери, тому на підставі клопотання ФГ «ВЕЛЕС ВРС», Хмільницька міська рада прийняла рішення 50 сесії 8 скликання №2200 від 10.11.2023 року, яким надала дозвіл ФГ «ВЕЛЕС ВРС» на виготовлення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) за межами с. Куманівці, щодо ділянок: - №256 площею 1,22 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0279; - №256 площею 0,95 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0322; - №310 площею 2,13 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0332; - №375 площею 2,80 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №373 площею 2,99 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №372 площею 2,23 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №390 площею 2,80 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0396; - №121 площею 2,13 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0147; - №127 площею 2,13 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0152; - №17 площею 2,23 умовних кадастрових гектар, поряд із кадастровим номером 0524883400:02:000:0479 із земель сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), з метою подальшого оформлення права користування на земельні ділянки на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів.

Рішенням Хмільницької міської ради 51 сесії 8 скликання №2270 від 01.12.2023 року затверджено Фермерському господарству «ВЕЛЕС ВРС» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв): - площею 2,8042 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0606; - площею 1,2244 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0607; - площею 2,8045 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0605, із земель сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів та надано в користування на умовах оренди данні земельні ділянки. Крім того, даним рішенням встановлено розміри орендної плати по кожній земельній ділянці та зобов`язано ФГ «ВЕЛЕС ВРС» здійснити державну реєстрацію права користування на земельні ділянки.

В подальшому Рішенням Хмільницької міської ради 53 сесії 8 скликання №2334 від 20.12.2023 року, затверджено Фермерському господарству «ВЕЛЕС ВРС» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв): - площею 2,2311 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0599; - площею 2,1313 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0600; - площею 2,1310 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0601; - площею 0,9533 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0602; - площею 2,1328 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0603; - площею 2,5476 га кадастровий номер 0524883400:02:000:0604; - площею 2,2249 га кадастровий номер 0524883400:02:001:0061, із земель сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) на території Хмільницької міської територіальної громади (територія колишньої Куманівецької сільської ради) за межами населених пунктів та надано вище зазначені земельні ділянки в користування на умовах оренди. Крім того, даним рішенням встановлено розміри орендної плати по кожній земельній ділянці та зобов`язано ФГ «ВЕЛЕС ВРС» здійснити державну реєстрацію права користування на земельні ділянки.

10.04.2024 року за вхідним №42/08-12 на адресу виконавчого комітету Хмільницької міської ради надійшов адвокатський запит Путіліна Євгена Вікторовича щодо надання належним чином засвідченого витягу з книги реєстрації договорів оренди в частині реєстрації укладеного 15.01.2014 р. між ФГ «ВЕЛЕС APC» та Хмільницькою районною державною адміністрацією Вінницької області зареєстрованого 11.02.2014р. за №387 в Куманівецькій сільській раді договору оренди невитребуваних часток (паїв) за межами с. Куманівці.

На даний запит виконавчим комітетом Хмільницької міської ради повідомлено, що відповідно до листів архівного відділу Хмільницької міської ради від 12.04.2024 року №03-30/21 та архівного відділу Хмільницької районної Військової адміністрації від 15.04.2024 року №01-19/34 відсутні реєстраційні відомості щодо реєстрації права користування на земельні ділянки згідно договору оренди землі від 15.01.2014 укладеного між ФГ «ВЕЛЕС APC» та Хмільницькою районною державною адміністрацією Вінницької області зареєстрованого 11.02.2014р. за №387 в Куманівецькій сільській раді.

З огляду на викладене відповідач2 просить врахувати викладені вище обставини при розгляді даної справи.

Надаючи правову кваліфікацію правовідносинам, що виникли між сторонами, суд враховує таке.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

У статті 14 Конституції України вказано, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право власності є непорушним.

Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Міська рада має виключну компетенцію в сфері розпорядження землею.

Статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до виключної компетенції міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно зі ст.142 Конституції України, ч.3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», земля є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.

Відповідно до частин 1 і 2 статті 83 ЗК України землі, що належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності знаходяться всі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно з п.3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 16.06.2013 року землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

Частиною 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

За змістом статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність або користування чітко визначені статтею 122 ЗКУ де зазначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно із ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ч.5 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» (далі Закон 161-ХIV) право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч .2 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Тобто з 01 січня 2013 року державній реєстрації підлягав не сам договір оренди, а право оренди земельної ділянки.

Можна зробити висновок, що договір оренди земельної ділянки є укладеним з моменту досягнення сторонами згоди з усіх його істотних умов та його підписання у встановленій простій письмовій формі, якщо інше не узгоджено між сторонами, тобто дотримання сторонами вимог статей 638, 759 та 792 ЦК України та статті 15 Закону 161-ХIV.

З моменту укладення договору оренди землі в орендодавця виникає зобов`язання передати орендарю земельну ділянку в користування на визначений у договорі строк, а в орендаря - отримати право на користування земельною ділянкою. Зареєстроване право оренди землі є речовим правом.

05 грудня 2019 року Законом № 340-IX абзац другий частини другої статті 25 Закону № 161-XIV доповнено умовою, що орендар земельної ділянки зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди. Тобто використання земельної ділянки неможливе без державної реєстрації права оренди, оскільки відсутні правові підстави для цього.

Метою укладення будь-якого цивільного правочину є отримання певних правових наслідків через реалізацію сторонами своїх суб`єктивних прав та обов`язків. Правочин, укладений без наміру створення правових наслідків, які ним обумовлені, є фіктивним.

Верховний Суд України у постанові від 13 червня 2016 року у справі № 6-643цс16 зробив такі висновки: «Відповідно до частини першої статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди. Згідно з положеннями статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон № 1952-IV). За частиною п`ятою статті 6 Закону № 161-XIV право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Підпунктом 6 пункту 2 частини першої статті 4 Закону № 1952-IV передбачено, що державній реєстрації прав підлягає право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки. Статтею 2 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Учасники правочину, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують відповідний письмовий документ, надаючи згоду у встановленій формі. Разом з тим цивільні права та обов`язки, на досягнення яких було спрямоване волевиявлення сторін під час укладення договорів оренди, набуваються після відповідної державної реєстрації. Виходячи з положень статті 638 ЦК України, статей 125, 126 ЗК України договір оренди землі набуває чинності з дня проведення його державної реєстрації».

Вказаний висновок стосується чинності договору оренди землі, укладеного після 01 січня 2013 року, тобто після зміни законодавчого регулювання: виключення із Закону № 161-XIV вимог про необхідність державної реєстрації договору оренди та вказівки на необхідність реєстрації права оренди та виключення з тексту цього Закону посилання на укладеність правочину з дня його державної реєстрації.

Як встановлено судом розпорядженням Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області від 31.10.2013 №448 вирішено надати в оренду ФГ «ВЕЛЕС АРС» невитребувані земельні ділянки загальною площею 22,8436 га ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Куманівецької сільської ради терміном до 01.12.2024 з встановленою щорічною орендною платою в сумі 17278,76 грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

На підставі даного розпорядження 15.01.2014 між Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області та Фермерським господарством «ВЕЛЕС АРС» укладено договір оренди земельної ділянки відповідно до умов якого Орендодавець, надає, а Орендар приймає в строкове платне користування невитребувані земельні ділянки (паї) відповідно до списку-додатку до розпорядження Хмільницької райдержадміністрації, які знаходяться на території Куманівецької сільської ради (за межами населеного пункту) Хмільницького району Вінницької області. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 22,8436 га ріллі.

Договір обопільно підписано та скріплено печатками сторін та зареєстрований в Куманівецькій сільській раді Хмільницького району Вінницької області про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11.02.2014 за №387.

Відповідно до Акту приймання-передачі земельної ділянки Хмільницькою районною державною адміністрацією Вінницької області передано в користування Фермерському господарству «ВЕЛЕС АРС» земельні ділянки загальною площею 22,8436 га.

Додатковою угодою від 09.01.2020 про внесення змін до договору оренди землі від 15.01.2014 змінено ряд умов, зокрема, зменшено площу орендованих земель з 22,8436 га до 13,9251 га. В користуванні ФГ «ВЕЛЕС АРС» залишились невитребувані паї за номерами 4, 127,121, 256, 373, 390. Змінено термін дії договору з « 01.12.2024» на « 09.01.2030».

Угодою від 21.12.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 15.01.2014 (зі змінами) було зокрема замінено орендодавця Хмільницьку районну державну адміністрацію на Хмільницьку міську раду, змінено форму власності, змінено ставку орендної плати з 8% до 12%. Додаткова угода зареєстрована в Хмільницькій міській раді 12.12.2021 за №527-21.

Так як вбачається з матеріалів справи позивачем договір оренди земельної ділянки був укладений 15.01.2014 а зміни вносились в 2020 та в 2021 роках тобто після вище зазначених змін законодавчого регулювання, однак позивач в установленому законом порядку не зареєстрував право оренди.

За умови відсутності здійснення державної реєстрації права оренди, зазначений договір оренди землі є нечинним, а відтак ФГ «ВЕЛЕС АРС» не має права оренди за таким договором.

Крім того в п. 42 укладеного ФГ «ВЕЛЕС АРС» договорі зазначено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації, як і було і на даний час передбачено чинним законодавством України.

Так, наявність договору оренди землі, який не набув чинності, не свідчить про те, що його сторони набули прав та обов`язків, на досягнення яких було спрямоване волевиявлення сторін при укладенні цього договору, а відтак не є перешкодою для власника земельної ділянки для укладення та державної реєстрації іншого договору оренди землі з іншим орендарем.

За таких обставин, передача земельних ділянок що були предметом договору оренди від 15.01.2014 в оренду ФГ «ВЕЛЕС ВРС» не порушує прав позивача, оскільки такі права відсутні, як зазначено вище, що право оренди виникає виключно з моменту державної реєстрації цих прав.

Таким чином, оскільки державна реєстрація права оренди земельних ділянок за позивачем не проводилась, що свідчить про відсутність у позивача права оренди і як наслідок відсутність порушення його прав оспорюваними договорами оренди укладеними з відповідачем1, як на момент реєстрації зазначених договорів так і на момент пред`явлення позову.

Крім того позивачем не надано до суду жодного належного і допустимого доказу того, що невитребувані частки (паї), які перебувають в користуванні ФГ «ВЕЛЕС АРС» на підставі договору від 15.01.2014, а саме невитребувані паї за номерами 121, 127, 256-1, 256-2, 373, 390 являються земельними ділянками, переданими в оренду ФГ «ВЕЛЕС ВРС».

Надана до позову технічна документація виготовлена ФОП Остапчуком С.А. взагалі не стосується земельних ділянок з кадастровим номерами 0524883400:02:000:0606 площею 2,8042 га (пай №390), 0524883400:02:000:0607 площею 1,2244 га (пай №256-1).

Як вбачається із наданих позивачем рішень 51 сесії 8 скликання Хмільницької міської ради №2270 від 01.12.2023р. та 53 сесії 8 скликання Хмельницьбкої міської ради №2334 від 20.12.2023р. затвердувались дві технічні документації, однак позивачем до позову була надана лише одна, з якої не можливо ідентифікувати що земельні ділянки, які орендувались позивачем являються одними і тими ж земельними ділянками переданими в оренду ФГ «ВЕЛЕС ВРС».

Одним із способів захисту цивільного права на підставі ч.2 ст. 16 ЦК України може бути зокрема, визнання правочину недійсним.

За приписами ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлено ч.ч. 1-3, 5 і 6 ст. 203 ЦК України.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно ст. 203 ЦК України загальними вимогами, додержання яких є необхідним для чинності правочину, є, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Суд враховує, що відповідно до статей 215 та 216 ЦК України вимога про визнання оспорюваного правочину недійсним та про застосування наслідків його недійсності, а також вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути заявлена як однією зі сторін правочину, так і іншою заінтересованою особою, права та законні інтереси якої порушено вчиненням правочину.

Загальні підстави і наслідки недійсності правочинів (господарських договорів) встановлені статтями 215, 216 ЦК України, статтями 207, 208 ГК України.

Правила, встановлені цими нормами, повинні застосовуватися господарськими судами в усіх випадках, коли правочин вчинений з порушенням загальних вимог частин першої - третьої, п`ятої статті 203 ЦК України і не підпадає під дію інших норм, які встановлюють підстави та наслідки недійсності правочинів, зокрема, статей 228, 229, 230, 232, 234, 235, ЦК України, тощо.

Таким чином, вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Отже, обов`язок з доведення існування обставин, з якими положення ст. 230 Цивільного кодексу України передбачають можливість визнання Договорів оренди недійсними, покладається саме на позивача.

Ч.1 ст.628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 526 ЦК України, що кореспондуються за змістом з положеннями ст. 193 ГК України, передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

При цьому, в силу ч.1 ст.627 ЦК України, відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

У господарських відносинах правочин (договір), як правило, вчиняється шляхом складання документа (документів), що визначає (визначають) його зміст і підписується безпосередньо особою, від імені якої він вчинений, або іншою особою, яка діє в силу повноважень, заснованих, зокрема, на законі, довіреності, установчих документах. Для вчинення правочинів органи юридичної особи не потребують довіреності, якщо вони діють у межах повноважень, наданих їм законом, іншим нормативно-правовим актом або установчими документами.

Особа, призначена повноважним органом виконуючим обов`язки керівника підприємства, установи чи організації, під час вчинення правочинів діє у межах своєї компетенції без довіреності.

Як вбачається із змісту оспорюваних Договорів оренди №311-23 від 11 грудня 2023 року та №335-23 від 27 грудня 2023 року при їх укладенні сторонами дотримано загальних вимог щодо свободи волевиявлення, форми правочину, погодження істотних умов, які передбачені цивільним та господарським законодавством до даного типу правочинів, а позивачем не наведено які саме умови правочинів суперечать законодавству.

Крім того п. 2.24. постанови пленуму ВГС України від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» звертає увагу судів на те, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з`ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення.

З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється. З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.

Чинне законодавство, зокрема, Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", не передбачає повноважень державних органів чи органів місцевого самоврядування передавати в оренду земельні частки (паї) до їх формування у земельні ділянки (стаття 13 названого Закону).

Відповідний правовий висновок зроблений Верховним судом у постанові 23 січня 2019 року по справі № 902/619/17 Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту належить зважати й на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У п. 145 рішення від 15.11.96 р. у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.

Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом. Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за ст. 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 р. (заява N 38722/02)).

Іншими словами, у кінцевому результаті ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення-гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

З огляду на викладене на переконання суду позивач обрав не належний спосіб захисту порушеного права.

Відповідно до статей 16, 203, 215 ЦК України для визнання судом оспорюваного правочину недійсним, необхідним є: пред`явлення позову однією із сторін правочину або іншою заінтересованою особою; наявність підстав для оспорювання правочину; встановлення, чи порушується (не визнається або оспорюється) суб`єктивне цивільне право або інтерес особи, яка звернулася до суду.

За таких обставин, враховуючи вищезазначене в сукупності, позивачем не доведено тих обставин, на які він посилається, як на підставу своїх вимог про визнання недійсним Договорів оренди №311-23 від 11 грудня 2023 року та №335-23 від 27 грудня 2023 року та застосування наслідків недійсності правочинів, у зв`язку з чим позовні вимоги є недоведеними та безпідставними, а відтак суд відмовляє в їх задоволенні.

У відповідності до ст. 124, п. п. 2, 3, 4 ч. 2 ст. 129 Конституції України, ст. ст. 2, 7, 13 Господарського процесуального кодексу України основними засадами судочинства є рівність всіх учасників судового процесу перед законом та судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч.1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Стаття 74 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Суд звертає також увагу сторін на те, що відповідно до п. 58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (Заява №4909/04) від 10.02.2010 р. у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 09.12.1994р., серія A, №303-A, п.29).

За таких обставин, оцінивши подані докази, які досліджені в судовому засіданні, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст. 129 ГК України витрати по сплаті судового збору залишаються за позивачем.

Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. В задоволенні позову відмовити повністю.

2. Судові витрати позивача залишити за останнім.

3. Примірник повного судового рішення надіслати сторонам в зареєстровані електронні кабінети в підсистемі ЄСІТС «Електронний суд».

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення (ч.1 ст.256 ГПК України).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано (ч.1 ст.241 ГПК України).

Апеляційна скарга подається у порядку, визначеному ст. 256, 257 ГПК України.

Повне рішення складено 16 вересня 2024 р.

Суддя Ігор МАСЛІЙ

віддрук. прим.:

1 - до справи

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення04.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121657047
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —902/226/24

Рішення від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 30.08.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Маслій І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні