ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.09.2024 Справа № 914/1908/24
за позовом: Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Верещиця, м. Львів
про: стягнення безпідставно збережених коштів
Суддя Коссак С.М.
за участі секретаря Полюхович Х.М.
Представники:
Від позивача: Петрівська М.М. представник;
Від відповідача: не з`явився
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Львівської міської ради, м. Львів до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Верещиця, м. Львів про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 40 562,14грн. Також позивач повідомляє суд, що станом на час подання позовної заяви судові витрати складаються з суми судового збору в розмірі 3028,00грн.
Ухвалою суду від 05.08.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та розгляд справи по суті призначено на 05.09.2024 року.
В судове засідання 12.09.2024 року позивач явку представника забезпечив та позовні вимоги, викладені в позовній заяві підтримує в повному обсязі та зазначає, що судові витрати складають з суми судового збору.
В судове засідання 12.09.2024 року відповідач явку представника не забезпечив, був повідомлений про місце, дату та час судового засідання, що підтверджується розсилкою про направлення процесуальних документів на відому юридичну адресу відповідача - 79059, м. Львів, вул. Гетьмана Мазепи, будинок 18, квартира 14.
27.08.2024 року на адресу суду від відповідача повернувся конверт із зазначенням причини повернення на довідці Укрпошти: « за закінченням терміну зберігання».
Процесуальні документи щодо розгляду спору у даній справі офіційно оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень - www.reyestr.court.gov.ua, та знаходяться у вільному доступі.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справи за наявними матеріалами.
Відповідно до пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відповідач своїм процесуальним правом на подачу заяв процесуального характеру не скористався, відзиву на позовну заяву не подав.
Отже, в матеріалах справи достатньо доказів для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, відтак в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.
Аргументи позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «Верещиця» фактично використовує земельну ділянку №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, відтак відповідачем здійснено використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів у період з 01.01.2021 року по 31.12.2023 року, що вказано в доданому до матеріалів позовної заяви розрахунку суми недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, які підтверджують право користування.
За результатами проведеного обстеження, складено акт від 26 жовтня 2022 року №17 та направлено керівнику ТзОВ «Верещиця» лист управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради від 01.11.2022 року №2412-вих-92605 для вжиття заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 .
Позивач зазначає, що правом власності на земельну ділянку, розташовану в межах відповідного населеного пункту, орган місцевого самоврядування наділений в силу закону, зокрема з уведенням 01.01.2002 року у дію нового Земельного кодексу України. При цьому відсутність державної реєстрації речового права на земельну ділянку після 01.01.2013 року не впливає на наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку.
Відтак, позивач просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0.0474 га з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 на АДРЕСА_1 за період з 01.01.2021 року по 31.12.2023 рік без документів, які підтверджують право користування у сумі 40 562,14грн. (74 753,14-34 191,00грн.).
Також позивач просить стягнути з відповідача на користь Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради судовий збір у розмірі 3028,00грн.
Аргументи відповідача.
Вимог ухвали суду не виконав, проти позову в установленому порядку не заперечив. Тому суд розглянув справу без участі представника відповідача та його відзиву на позов, за наявними у ній матеріалами.
Фактичні обставини справи.
Пунктом 3 ухвали Львівської міської ради від 16.03.2006 року №3480 «Про користування ТзОВ «ЛьвівЦентрбуд» земельною ділянкою на вул. Лазневій, 3-а у Львові» передбачено передати товариству з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентрбуд» земельну ділянку площею 0,04 га на вул. Лазневій, 3-а в оренду терміном на 5 років для обслуговування павільйону кафе.
Пунктами 1-2 ухвали Львівської міської ради від 05.07.2007 року №1028 «Про зміну ТзОВ «ЛьвівЦентрбуд» цільового призначення земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Лазневій, 3-а у м. Львові» передбачено дозволити товариству з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентробуд» зміну цільового призначення земельної ділянки площею 0,0400 га на вул. Лазневій, 3-а, яка передана йому в оренду терміном на 10 років для обслуговування павільйону-кафе згідно з договором оренди землі від 03.03.2006 р. № Г-253, для будівництва офісного центру із закладом торгівлі та погодити товариству з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентрбуд» місце розташування земельної ділянки та надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0074 га на вул. Лазневій, 3-а для будівництва офісного центру із закладом торгівлі за рахунок земель, що не надані у власність або користування.
06.11.2008 року Львівською міською радою прийнято ухвалу №2211 «Про затвердження ТзОВ «ЛьвівЦентрбуд» проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельних ділянок на вул. Лазневій, 3-а», якою ухвалено: затвердити товариству з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентрбуд»: - проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,04 га на АДРЕСА_1 в оренду терміном на 10 років для будівництва офісного центру із закладом торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції; - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,0074 га на вул. Лазневій, 3-а в оренду терміном на 10 років для будівництва офісного центру із закладом торгівлі, перевівши із земель, що не надані у власність або користування, до земель житлової та громадської забудови, за функцією використання - землі комерції.
На виконання даної ухвали міської ради між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентрбуд» укладено договір оренди землі № Г-676 від 05 грудня 2008 р. строком на 10 (десять) років до 06 листопада 2018 року.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.02.2024 №366406010 нежитлове приміщення загальною площею 472.1 кв. м. (реєстраційний номер майна: 987461846101) за адресою: м. Львів, вул. Лазнева, буд. 3а перебуває у приватній власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Верещиця».
Позивач стверджує, що документи, які посвідчують право користування (оренди) земельною ділянкою площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) відсутні.
Представником управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, представником управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради та представником управління інженерного господарства департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради 26 жовтня 2022 року було проведено обстеження земельної ділянки, за результатами якого встановлено, що ТзОВ «Верещиця» фактично використовує земельну ділянку №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на вул. Лазневій, 3а у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
За результатами проведеного обстеження, складено акт від 26 жовтня 2022 року №17 та направлено керівнику ТзОВ «Верещиця» лист управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради від 01.11.2022 року №2412-вих-92605 для вжиття заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 . Такі заходи відповідачем не проведено, в матеріалах справи такі відсутні.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.02.2023 року № НВ-0000321832023 земельна ділянка за кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 зареєстрована 19.05.2006 року в Державному земельному кадастрі. Вид права: право власності. Інформація про власників (користувачів) земельної ділянки: Львівська міська рада.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.02.2024 року №366406581 власником земельної ділянки площею 0,0474 га з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 є Львівська міська рада.
Позивач зазначає, що правом власності на земельну ділянку, розташовану в межах відповідного населеного пункту, орган місцевого самоврядування наділений в силу закону, зокрема з уведенням 01.01.2002 року у дію нового Земельного кодексу України. При цьому відсутність державної реєстрації речового права на земельну ділянку після 01.01.2013 року не впливає на наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку.
Позовні вимоги враховують період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 01.01.2021 року по 31.12.2023 року, що вказано в доданому до матеріалів позовної заяви розрахунку суми недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, які підтверджують право користування.
Згідно з інформації з витягу від 16.01.2023 № НВ-4600033882023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 становить 936 728,28грн.
Відповідно до розрахунку наданого управлінням земельних ресурсів департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради, сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання товариством з обмеженою відповідальністю «Верещиця» земельної ділянки комунальної власності площею 0.0474 га з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 на АДРЕСА_1 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 року без документів, які підтверджують право користування становить 74 753,14 грн.
У відповідь на лист департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради від 28.05.2024 року №4-24-29099 управління адміністрування місцевих та залучених фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради листом від 03.06.2024 року №4-2201-7720 повідомило, що ТзОВ «Верещиця» за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 років сплачено 40 434,00 грн. земельного податку.
Згідно додатків у вигляді виписок по рахунку до даного листа вбачається, що хоча і 02.02.2021, 23.02.2021, 16.03.2021 було сплачено суми у розмірі 3743,00грн., 1000,00грн., 1500,00грн., проте у призначенні платежу вказано, що це сплата земельного податку за ТзОВ «Верещиця» за 2020 рік. Позивач зазначає, що врахуванню підлягає тільки сума у розмірі 34 191,00 грн.
Відтак, позивач просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0.0474 га з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 на АДРЕСА_1 за період з 01.01.2021 року по 31.12.2023 рік без документів, які підтверджують право користування у сумі 40 562,14грн. (74 753,14-34 191,00грн.).
Норми права та висновки суду.
Предметом доказування є встановлення обставин користування відповідачем земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та договору, підставність стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі 40 562,14грн.
Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно зі статтею 206 ЗК використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України Про оренду землі визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Судом встановлено, що, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами у справі, 06.11.2008 року Львівською міською радою прийнято ухвалу №2211 «Про затвердження ТзОВ «ЛьвівЦентрбуд» проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельних ділянок на вул. Лазневій, 3-а», якою ухвалено: затвердити товариству з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентрбуд»: - проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,04 га на вул. Лазневій, 3-а в оренду терміном на 10 років для будівництва офісного центру із закладом торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції; - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,0074 га на вул. Лазневій, 3-а в оренду терміном на 10 років для будівництва офісного центру із закладом торгівлі, перевівши із земель, що не надані у власність або користування, до земель житлової та громадської забудови, за функцією використання - землі комерції. На виконання даної ухвали міської ради між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛьвівЦентрбуд» укладено договір оренди землі № Г-676 від 05 грудня 2008 р. строком на 10 (десять) років до 06 листопада 2018 року.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.02.2024 №366406010 нежитлове приміщення загальною площею 472.1 кв. м. (реєстраційний номер майна: 987461846101) за адресою: м. Львів, вул. Лазнева, буд. 3а перебуває у приватній власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Верещиця».
26 жовтня 2022 року було проведено обстеження земельної ділянки, за результатами якого встановлено, що ТзОВ «Верещиця» фактично використовує земельну ділянку №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
За результатами проведеного обстеження, складено акт від 26 жовтня 2022 року №17 та направлено керівнику ТзОВ «Верещиця» лист управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради від 01.11.2022 року №2412-вих-92605 для вжиття заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 . Такі заходи відповідачем не проведено, в матеріалах справи такі відсутні. Відтак, відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037).
На підставі наявних у справі документів, суд доходить висновку, що доказів належного оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою, зокрема укладення відповідних договорів оренди з Львівською міською радою та державної реєстрації такого права, матеріали справи не містять.
Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України Про оренду землі.
Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Статтею 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.
Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.
Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц та від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17.
Статтею 12 Закону України Про оцінку земель у редакції, чинній на час вирішення спору судом, регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України Про оцінку земель).
Відповідно до статті 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Частиною другою статті 20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.
З огляду на викладене, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Разом з тим для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (статті 1212-1214 Цивільного кодексу України).
Такі висновки відповідають правовій позиції, викладеній у постановах ВП ВС від 23 травня 2018 року у справі №629/4628/16-ц (провадження №14-77цс18), від 20 листопада 2018 року у справі №922/3412/17 (провадження №12-182гс18).
Отже, у разі коли особа користувалася земельною ділянкою без достатньої правової підстави, у зв`язку з чим зберегла кошти, вона зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК.
Судом досліджено, як зазначено вище, відповідач ТзОВ «Верещиця» фактично використовує земельну ділянку комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 , що є підставою для розрахунку розміру орендної плати, що підлягає стягненню як безпідставно збережені кошти.
Визначаючи розмір заборгованості відповідача, судам необхідно встановити розмір земельних ділянок, які використовуються останнім. Отже, за матеріалами справи підтверджується факт користування земельною ділянкою комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) та відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.02.2023 року № НВ-0000321832023 земельна ділянка за кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 зареєстрована 19.05.2006 року в Державному земельному кадастрі. Вид права: право власності. Інформація про власників (користувачів) земельної ділянки: Львівська міська рада.
Таким чином, судом встановлено, що вищезазначена земельна ділянка, за користування якою позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти сформована, як об`єкт цивільних прав, має кадастровий номер.
Згідно з інформації з витягу від 16.01.2023 № НВ-4600033882023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 становить 936 728,28грн.
Згідно поданого розрахунку сума безпідставно збережених коштів за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 року, які підтверджують право користування земельною ділянкою комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037), становить 74 753,14 грн.
Судом встановлено, що Управління адміністрування місцевих та залучених фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради листом від 03.06.2024 року №4-2201-7720 повідомило, що ТзОВ «Верещиця» за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 років сплачено 40 434,00 грн. земельного податку. Згідно додатків у вигляді виписок по рахунку до даного листа вбачається, що хоча і 02.02.2021, 23.02.2021, 16.03.2021 було сплачено суми у розмірі 3743,00грн., 1000,00грн., 1500,00грн., проте у призначенні платежу вказано, що це сплата земельного податку за ТзОВ «Верещиця» за 2020 рік. Позивач зазначає, що врахуванню до сплати підлягає тільки сума у розмірі 34 191,00 грн.
Відтак, сума безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0.0474 га з кадастровим номером 4610136600:03:001:0037 на АДРЕСА_1 за період з 01.01.2021 року по 31.12.2023 рік без документів, які підтверджують право користування становлять у сумі 40 562,14грн.
З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки у розмірі 40 562,14грн., відтак стягненню з відповідача на користь позивача підлягають 40 562,14грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідач не спростував доводів щодо існування простроченої заборгованості, а суд не виявив на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, відтак вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, а стягненню підлягає 40 562,14грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.
Судові витрати.
Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до п.1 ч.4 ст.129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються, у разі задоволення позову, на відповідача.
Відповідно до матеріалів справи, позивачем сплачено судовий збір за подання позовної заяви до суду у розмірі 3028,00грн, що підтверджується платіжною інструкцією №265 від 27 червня 2024 року.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, у зв`язку із повним задоволенням позовних вимог, до стягнення з відповідача на користь Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради підлягає судовий збір в сумі 3028,00грн.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 191, 236, 237, 238, 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Верещиця (79059, м. Львів, вул. Гетьмана Мазепи, буд. 18, кв. 14, код ЄДРПОУ 37305125) на користь Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 04055896) суму безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності №1 площею 0,0474 га (кадастровий номер 4610136600:03:001:0037) для обслуговування нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 , у розмірі 40 562,14грн.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Верещиця (79059, м. Львів, вул. Гетьмана Мазепи, буд. 18, кв. 14, код ЄДРПОУ 37305125) на користь Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 34857473) 3028,00грн. судового збору.
4. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
5. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5015, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua.
Повний текст рішення складено та підписано 17.09.2024 року.
СуддяКоссак С.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121658732 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Коссак С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні