ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.09.2024м. ХарківСправа № 922/1971/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Погорелової О.В
при секретарі судового засідання Федоровій К.О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Заступника керівника Костянтинівської окружної прокуратури Донецької області, в інтересах держави, в особі Східного офісу Держаудитслужби України та Донецької обласної державної (військової) адміністрації до Комунальної установи "Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю" (перший відповідач) , Товариства з обмеженою відповідальністю "АС" (другий відповідач) про визнання недійсними угод та стягнення коштів за участю представників учасників справи:
прокурор - Хряк О.О.
першого позивача - Пономарьов Р.О.
другого позивача - не з`явився
першого відповідача - не з`явився
другого відповідача - не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Костянтинівської окружної прокуратури Донецької області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Харківської області, в інтересах держави в особі Східного офісу Держаудитслужби України та Донецької обласної державної (військової) адміністрації (позивачі) з позовом до Комунальної установи "Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю" (перший відповідач) та Товариства з обмеженою відповідальністю "АС" (другий відповідач), в якому просить суд:
- визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 22.02.2021 до договору №790 (21)Б від 05.02.2021 на постачання природного газу;
- визнати недійсною додаткову угоду №2 від 29.03.2021 до договору №790 (21)Б від 05.02.2021 на постачання природного газу;
- визнати недійсною додаткову угоду №3 від 02.06.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу;
- визнати недійсною додаткову угоду №5 від 07.06.2021 до договору №790 (21)Б від 05.02.2021 на постачання природного газу;
- визнати недійсною додаткову угоду №7 від 06.07.2021 до договору №790 (21)Б від 05.02.2021 на постачання природного газу;
- визнати недійсною додаткову угоду №8 від 19.07.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу;
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АС" на користь Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військової адміністрації кошти в сумі 61 332,51 грн. Витрати по оплаті судового збору прокурор просить суд покласти на другого відповідача.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує на те, що при укладенні спірних додаткових угод не було підтверджено належними та допустимими доказами факту коливання, динаміки цін на природний газ, не доведено, що коливання цін на ринку зробило для постачальника виконання договору зі споживачем невигідним (збитковим), було перевищено максимально допустимо обмеження у підвищення ціни на природний газ, як товар на 10% незалежно від кількості укладення додаткових угод, у зв`язку з чим зазначені додаткові угоди на підставі п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.
Ухвалою суду від 10.06.2024 позовна заява була прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Процесуальний рух справи відображено у відповідних ухвалах суду.
21.06.2024 до суду від першого відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він проти позову прокурора заперечував та просив суд відмовити у його задоволенні.
В обґрунтування заперечень, зокрема, вказував на те, що для забезпечення належних умов проживання мешканців будинку-інтернату на початку 2021 року було оголошено процедуру відкритих торгів на закупівлю ДК 021:2015 код 09120000-6 (Газове паливо) - Природний газ (09123000-7 Природний газ) (оголошення про проведення відкритих торгів UA-2021-01-04-001176-b та звіт про результати проведення процедури закупівлі UA-2021-01-04-001176-b від 05.02.2021).
За результатами відкритих торгів було укладено договір на постачання природного газу №790(21)Б від 05.02.2021 з ТОВ "АС" на загальну суму 1 104 300,00 грн. з урахуванням ПДВ. Загальний об`єм постачання природного газу у 2021 році за договором складав 150 000 м.куб. Ціна за 1 тис.м.куб газу згідно умов договору становила 7 362,00 грн. з ПДВ, в т.ч. вартість замовлення (бронювання) потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи). Дія договору до 31.12.2021.
Відповідно до п.п.7.4. Договору у разі зміни істотної умови цього Договору (ціни за одиницю (1000,0 кубічних метрів) Товару), у випадках передбачених пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, під зміною ціни за одиницю (1000,0 кубічних метрів) Товару, у разі коливання ціни за одиницю (1000,0 кубічних метрів) такого Товару на ринку, Сторони розуміють збільшення ціни за одиницю (1000,0 кубічних метрів) Товару на ринку, що відбулося після дати укладання цього Договору або після дати укладання Сторонами додаткової угоди до цього Договору про зміну ціни за одиницю (1000,0 кубічних метрів) Товару.
Згідно п.п. 13.3 Договору встановлено, що під поняттям коливанням ціни на ринку Сторони розуміють порівняння ціни з дати завершення аукціону торгів, дати підписання Договору та часу ініціювання порядку перегляду змін до Договору в частині встановлення вартості за одиницю товару. При цьому, Сторони домовились, що такі порівняння цін в різні періоди підтверджуються довідками Торгово-промислової палати України, або регіональною Торгово-промисловою палатою, органами державної статистики, ДП Держзовнішінформ, або іншими уповноваженими органами, які видані на місяць настання відповідної події (юридичного факту). Разом з цим, фактом коливання ціни на ринку є розбіжність в абсолютних даних за цінами, що зафіксовані у відповідних довідках Торгово-промислової палати України, або регіональною Торгово-промисловою палатою, органами державної статистики, ДП Держзовнішінформ, або іншими уповноваженими органами, а також даних за результатами аукціону торгів, першої редакції Договору та ініціативи встановити нову ціну за листом однієї із Сторін. Поряд з цим, абсолютні цінові показники за експертними висновками необхідно розуміти Сторонам як орієнтир (індикатор) для укладання правочинів, але право узгодження нової ціни залишається за Сторонами. Разом з цим, Сторони домовились, що датою, коли Сторони дізнались про зміну ціни на ринку, є дата формування ініціативного листа про перегляд відповідної Договірної ціни та її направлення Стороні, а не дата укладання додаткової угоди, чи публікації її в системі закупівель Prozorro. Сторони взяли на себе обов`язок повідомляти одна одну про зміну ціни на товар, а також його складових на ринку як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення, а також не відмовлятись від перегляду такої ціни на товар та його складові у випадку документального підтвердження зміни обставин.
Так, протягом терміну дії договору, були укладені додаткові угоди на підвищення ціни за одиницю товару, яка була підтверджена та обґрунтована постачальником відповідними довідками, згідно умов договору та в межах відсотків, які були визначені Законом. Замовник після отримання відповідних листів, експертних висновків та довідок здійснював перевірку зазначеної інформації. Зазначення недостовірної інформації виявлено не було.
Під час проведення закупівлі природного газу, відповідач керувався Законом та листом-роз`ясненням Мінекономіки України №3304-04/69987-06 від 24.11.2020 Щодо укладення, виконання, зміни та розірвання договору про закупівлю, в якому було дано тлумачення застосуванню пункту 2 частини 5 статті 41 Закону: Норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону поширюється на договори про закупівлю, у разі якщо предметом закупівлі є товар. Під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків. У разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару. Розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаного договору, а у наступних додаткових угодах за потреби - від останньої зміни ціни та кількості.
На момент виникнення спірних правовідносин нормами Закону № 922-VIII прямо передбачена можливість неодноразового збільшення ціни за одиницю товару до 10 %, про що свідчить формулювання не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару, водночас таке обмеження щодо строків зміни ціни не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю природного газу. Зазначена вимога жодним чином не обмежує підсумковий, кінцевий відсоток підвищення ціни, проте таке збільшення має відбуватися за умови доведення пропорційності збільшенню ціни на ринку, належними доказами чого можуть бути як відомості, що засвідчені торгово-промисловою палатою, так й інформація про рівень цін до інформації з офіційного сайту Товариства з обмеженою відповідальністю Українська енергетична біржа тощо.
Враховуючи вищевикладене, комунальна установа Костянтинівський будинок- інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю не порушував норм чинного законодавства України, у зв`язку з чим заявлені позивачем вимоги про визнання недійсними додаткових угод до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу є необґрунтованими та безпідставними та не підлягають задоволенню.
У судовому засіданні 10.09.2024 прокурор підтримав позов у повному обсязі та просив суд його задовольнити.
Присутній у судовому засіданні представник першого позивача підтримав позов прокурора та просив суд його задовольнити.
Другий позивач правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив. Про місце, дату та час проведення судових засідань відповідач повідомлявся належним чином, відповідно до ст.ст. 120, 121 ГПК України.
Відповідачі правом на участь представників у судовому засіданні не скористалися. Про місце, дату та час проведення судових засідань відповідач повідомлявся належним чином, відповідно до ст.ст. 120, 121 ГПК України.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, суд встановив наступне.
Як вказує прокурор у позовній заяві, вивченням відомостей, розміщених на веб-порталі електронної системи публічних закупівель Prozorro встановлено, що Комунальною установою Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та інвалідів (далі - КУ КБІ) 04.01.2021 опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів щодо закупівлі природного газу обсягом 150 000 м3 (код за Єдиним закупівельним словником - ДК 021:2015 код 09120000-6 (Газове паливо) - Природний газ (09123000-7 Природний газ).
За результатами торгів між КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та інвалідів (ЄДРПОУ 36332488) та ТОВ АС (ЄДРПОУ 31915956) 05.02.2021 укладено договір №790(21)Б на поставку 150 000 м3 газу на суму 1 104 300 грн. (п. 7.2 Договору).
Джерело фінансування - кошти обласного бюджету.
Строк дії договору до 31.12.2021.
Відповідно до п. 7.1 Договору ціна за 1 тис.м3 газу складала 7 362 грн.
Відповідно до п. 5.1 Договору фактичний обсяг постачання газу за даним Договором визначається на підставі Актів, які підписуються представниками обох Сторін по закінченню кожного газового місяця постачання та датуються останнім календарним днем відповідного газового місяця постачання. Акти, визначені п.5.1 даного Договору, є підставою для розрахунків (п.5.2 Договору).
Відповідно до п. 8.2 Договору оплата фактично спожитого газу за цим Договором має бути здійснена Споживачем виключно грошовими коштами у національній валюті на розрахунковий рахунок постачальника шляхом 100% оплати до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим.
Відповідно до п.7.4 Договору у разі коливання ціни за природний газ на ринку в сторону збільшення, Постачальник письмово звертається до Споживача листом, в якому пропонує нову ціну за природний газ з урахуванням коливання ціни на ринку, але не більше ніж до 10 відсотків порівняно із ціною, визначеною в Договорі (з урахуванням внесених раніше змін до цього Договору, та якщо такі обставини мали місце). Разом із листом Постачальник повинен надати довідку, виданою Торгово- промисловою палатою України, або регіональною Торгово-промисловою палатою, органами державної статистики, ДП Держзовнішінформ, або іншими уповноваженими органами, що підтверджує збільшення середньоринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару в тих межах/розмірах, на які Постачальник пропонує змінити ціну товару (надалі - Довідка), яка підтверджує та обґрунтовує збільшення ціни по зазначеному діапазону порівняно з ціною за природний газ, визначеною п. 7.1. цього Договору.
На підтвердження збільшення ціни за одиницю (1000 м3) Товару, Постачальник зобов`язаний надати Споживачу Довідку, в якій зазначено рівень цін (максимальний, мінімальний, розрахунковий середній), що склався на ринку не раніше ніж за 7 робочих днів до фактичної дати звернення Постачальника з пропозицією про укладання Додаткової угоди.
Відповідно до п. 13.3 Договору умови договору про закупівлю не відрізняються від змісту тендерної пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю…; 3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг …, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; 6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/ або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, …
У подальшому між КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та інвалідів та ТОВ АС укладено ряд додаткових угод, якими підвищено ціну газу на 67,35% від встановленої договором та зменшено об`єм поставленого газу з 150 000 м3 до 61 787 м3.
Додатковою угодою №6 до договору №790(21)Б від 05.02.2021 на підставі розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації від 15 лютого 2021 року № 116/5-21 та від 07 червня 2021 року № 556/5-21 змінено назву Комунальна установа Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та інвалідів на Комунальна установа Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю. Далі по тексту - КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю.
Відповідно до інформації з офіційного сайту Товариства з обмеженою відповідальністю Українська енергетична біржа (за посиланням https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/natural-gas/medium-and-long-termmarket/? y_w=2020m_w=12d_w=11#weighted), яке створено відповідно до Закону України Про товарні біржі з метою здійснення в Україні діяльності з організації торгівлі на ринках енергоносіїв і електроенергії та є єдиним джерелом ринкових цін на природний газ, середньозважена ціна на природний газ (по всіх умовах оплати) станом на дату подання тендерної пропозиції 21.01.2021 становила 7 924,14 грн/тис.куб.м з ПДВ.
Станом на 05.02.2021 (дата укладення договору) середньозважена ціна на природний газ (по всіх умовах оплати) складала 8 200,55 грн/тис.куб.м з ПДВ, відхилення проти 21.01.2021 (дата подання пропозицій) становить + 276,41 грн/тис.куб.м з ПДВ, що становить збільшення на 3,5 %.
При цьому, станом на 22.02.2021 (дата додаткової угоди № 1), як і у період з 05.02.2021 (дати, з якої діють умови даної угоди), середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) зменшилась та складала 8 185,79 грн/тис.куб.м з ПДВ, що становить зменшення на 0,2%. Таким чином, наведені дані підтверджують, що в період з моменту укладення Договору до укладення додаткової угоди № 1 коливання ціни у сторону збільшення відсутнє, проте вказаною додатковою угодою підвищено ціну за 1000 куб.м на 5,9% від ціни договору.
29.03.2021 (дата додаткової угоди №2) середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) на природний газ складала 7 549,69 грн/тис.куб.м з ПДВ, відхилення проти 22.02.2021 (дата додаткової угоди № 1) становить - 636,10 грн/тис.куб.м, що становить зменшення на 8,4 % в той час, як додатковою угодою підвищено ціну за 1000 куб.м на 9% від ціни додаткової угоди №1, що в свою чергу перевищує 10% від ціни визначеної в договорі.
02.06.2021 (дата укладання додаткової угоди №3) середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) на природний газ складала 10 734,15 грн/тис.куб.м з ПДВ, відхилення проти 29.03.2021 (дата додаткової угоди №2) становить + 3184,46 грн/тис.куб.м, що становить збільшення на 42% в той час, як додатковою угодою підвищено ціну за 1000 куб.м на 9,7% від ціни додаткової угоди №2, що в свою чергу перевищує 10% від ціни визначеної в договорі.
07.06.2021 (дата укладання додаткової угоди №5) середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) на природний газ складала 10 735,46 грн/тис.куб.м з ПДВ, відхилення проти 02.06.2021 (дата укладання додаткової угоди №3) становить +" 1,31 грн/тис.куб.м, що становить збільшення на 0,01% в той час, як додатковою угодою підвищено ціну за 1000 куб.м на 9,7% від ціни додаткової угоди №3, що в свою чергу перевищує 10% від ціни визначеної в договорі.
06.07.2021 (дата укладання додаткової угоди №7) середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) на природний газ складала 12 975,96 грн/тис.куб.м з ПДВ, відхилення проти 07.06.2021 (дата укладання додаткової угоди №5) становить + 2240,50 грн/тис.куб.м, що становить збільшення на 20,8% в той час, як додатковою угодою підвищено ціну за 1000 куб.м на 9,7% від ціни додаткової угоди №5, що в свою чергу перевищує 10% від ціни визначеної в договорі.
19.07.2021 (дата укладання додаткової угоди №8) середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) на природний газ складала 12 987,06 грн/тис.куб.м з ПДВ, відхилення проти 06.07.2021 (дата укладання додаткової угоди №7) становить + 11,1 грн/тис.куб.м, що становить збільшення на 0,1% в той час, як додатковою угодою підвищено ціну за 1000 куб.м на 9,8% від ціни додаткової угоди №7, що в свою чергу перевищує 10% від ціни визначеної в договорі.
При цьому, при коливанні середньозваженої ціни на природний газ в сторону зменшення жодні додаткові угоди до договору №790(21)Б від 05.02.2021, спрямовані на зменшення ціни на природний газ між КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю та ТОВ АС не укладались. А при збільшенні середньозваженої ціни на природний газ збільшення ціни за одиницю товару відбувалось не пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку.
Окрім цього, у тендерній пропозиції ТОВ АС брав на себе зобов`язання постачати природний газ за ціною 7 362,00 грн. за 1 тис. м.куб. При цьому переможцем взято зобов`язання про те, що вивчивши тендерну документацію, він гарантує їх виконання на умовах Договору. Тобто, ТОВ АС значно знизило ціни на природний газ для отримання перемоги в тендері та на час укладання договору було достеменно відомо що ціни на природний газ, що існували на ринку є значно вищими, ніж ті, що пропонувалися ТОВ АС, які в подальшому шляхом укладання додаткових угод було підвищено. Як наслідок, ціна ТОВ АС стала вищою за ціни, які пропонувались іншими учасниками під час проведення торгів, що в свою чергу призвело до повного нівелювання результатів відкритих торгів. Таким чином, наведені дані підтверджують, що у період з моменту укладення Договору до укладення додаткової угоди № 1 коливання ціни у сторону збільшення відсутнє, а, навпаки, відбувається коливання ціни на ринку природного газу в сторону зменшення.
Надані постачальником документи не відображають змін на ринку, які могли б вплинути на договірні відносини між сторонами.
Так, додаткову угоду №1 від 22.02.2021 укладено на підставі листа Постачальника від №381/04-04 від 15.02.2021 в якому Постачальник пропонує збільшення ціни на природний газ, у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до даних Черкаської торгово-промислової палати, наведених у експертному висновку №О-135 від 09.02.2021. Даний висновок містить інформацію щодо зміни середньозваженої ціни з ПДВ на природний газ (попередня оплата) місячного ресурсу: ресурс лютого 2021 року відносно січня 2021 року станом на 01.02.2021 становить +6,62%. Разом з тим, договір укладено 05.02.2021, а розрахунок коливання ціни Постачальник робить станом на 01.02.2021, тобто до укладання договору. Також, на дату подання тендерних пропозицій ТОВ АС достеменно були відомі ринкові ціни на природний газ, а експертний висновок дає порівняння з січнем 2021 року на період подання пропозицій. Також, експертний висновок Черкаської ТТП №О-135 датовано 09.02.2021 (через 4 дні після укладання договору), а додаткова угода укладена 22.02.2021 та розрахунки по цінам додаткової угоди №1 починають діяти з 13.02.2021. Однак, за період з 05.02.2021 по 22.02.2021 (дата додаткової угоди № 1), відповідно до офіційного сайту ТОВ Українська енергетична біржа середньозважена ціна (по всіх умовах оплати) зменшилась на 9,9%. Таким чином, посилання Постачальника на зростання цін на період з січня 2021 року по 01.02.2021 мало метою лише схилити Споживача прийняти умови щодо підвищення цін на товар, за відсутності законодавчих підстав для цього. Безпосередньо у висновку експерта вказано, що завдання експертизи носить виключно довідково інформаційний характер.
Аналогічно додаткову угоду №2 від 29.03.2021 укладено на підставі листа Постачальника №633/04-9 від 25.03.2021 в якому Постачальник пропонує збільшення ціни на природний газ, у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до даних Харківської торгово-промислової палати, наведених у ціновій довідці №742/21 від 24.03.2021. Безпосередньо у ціновій довідці вказано, що вона носить виключно фактографічно-інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів. Цінова довідка надає виключно інформацію про вартість природного газу на європейських хабах (хоча для укладання додаткової угоди №1 використовували середньозважені ціни з ПДВ (попередня оплата) місячного ресурсу) за період з 23.02.2021 по 23.03.2021 (у даному випадку не дати укладення договору та додаткових угод до нього).
Додаткову угоду №3 від 02.06.2021 укладено на підставі листа Постачальника №1050/04-06 від 25.05.2021 в якому Постачальник пропонує збільшення ціни на природний газ, у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до даних Харківської торгово-промислової палати, наведених у ціновій довідці №1218/21 від 25.05.2021. Безпосередньо у ціновій довідці вказано, що вона носить виключно фактографічно-інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів. Цінова довідка надає виключно відповіді на питання на замовлення Постачальника та надає інформацію щодо цін на природний газ у регіональних газопостачальних товариств, ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдінг станом на певні дати (у даному випадку не дати укладення договору та додаткових угод до нього), на європейських хабах.
Додаткову угоду №5 від 07.06.2021 укладено на підставі листа Постачальника №1129/04-01 від 04.06.2021 в якому Постачальник пропонує збільшення ціни на природний газ, у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до даних експертного висновку Черкаської ТТП №О-526 від 03.06.2021. Безпосередньо у висновку експерта вказано, що завдання експертизи носить виключно довідково-інформаційний характер.
Додаткову угоду №7 від 06.07.2021 укладено на підставі листа Постачальника №1227/04-12 від 25.06.2021 в якому Постачальник пропонує збільшення ціни на природний газ, у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до даних Харківської торгово-промислової палати, наведених у ціновій довідці №1414/21 від 25.06.2021. Безпосередньо у ціновій довідці вказано, що вона носить виключно фактографічно-інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів. А завданням дослідження є: надання інформації з офіційного сайту Товарної біржі Українська енергетична біржа про приведену вартість природного газу на європейських хабах (газорозподільчих центрах) до кордону України станом на певні дати.
Додаткову угоду №8 від 19.07.2021 укладено на підставі листа Постачальника №1322/04-12 від 13.07.2021 в якому Постачальник пропонує збільшення ціни на природний газ, у зв`язку з коливанням ціни на ринку природного газу відповідно до даних Харківської торгово-промислової палати, наведених у ціновій довідці №1571-2/21 від 13.07.2021. Безпосередньо у ціновій довідці вказано, що вона носить виключно фактографічно-інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів. А завданням дослідження є: надання інформації від регіональних газопостачальних товариств по відпускним цінам; надання інформації з офіційного сайту Товарної біржі Українська енергетична біржа про приведену вартість природного газу на європейських хабах (газорозподільчих центрах) до кордону України станом на певні дати.
Отже, вартість природного газу за кожною додатковою угодою становила:
- Додаткова угода № 1 від 22.02.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 13.02.2021 (до дати укладання додаткової угоди) ціна природного газу за 1000 куб. м. - 7 793,88 грн., тобто ціну збільшено на 431,88 грн. за 1000 куб. м., що складає 5,9 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №2 від 29.03.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 25.03.2021 (до дати укладання додаткової угоди) - ціна природного газу за 1000 куб. м. - 8 499,96 грн., тобто ціну збільшено на 1 137,96 грн. за 1000 куб. м., що складає 15,4 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №3 від 02.06.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 25.05.2021 (до дати укладання додаткової угоди) ціна природного газу за 1000 куб. м. - 9 324,00 грн., тобто ціну збільшено на 1 962,00 грн. за 1000 куб. м., що складає 26,7 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №5 від 07.06.2021 - ціна природного газу за 1000 куб. м. 10 230,00 грн. тобто ціну збільшено на 6 362,00 грн. за 1000 куб. м., що складає 39 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №7 від 06.07.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 25.06.2021 (до дати укладання додаткової угоди)- ціна природного газу за 1000 куб. м. - 11 226,54 грн., тобто ціну збільшено на 3 864,54 грн. за 1000 куб. м., що складає 52,5 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №8 від 19.07.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 13.07.2021 (до дати укладання додаткової угоди) - ціна природного газу за 1000 куб. м. - 12 321,72 грн., тобто ціну збільшено на 4 959,72 грн. за 1000 куб.м., що складає 67,3 % з ПДВ від ціни договору.
Крім того, додатковою угодою № 10 від 20.09.2021 визначено, що об`єм поставленого газу склав 61 787 куб. м. на суму 516 208,40 грн.
Таким чином, додатковими угодами підвищено ціну газу на 67,35% від встановленої договором та зменшено об`єм поставленого газу з 150 000 м3 до 61 787 м3. та при укладенні Додаткових угод №№1-5, 7,8 не було підтверджено належними та допустимими доказами факту коливання, динаміки цін на природний газ, не доведено, що коливання цін на ринку зробило для Постачальника виконання Договору зі споживачем невигідним (збитковим), було перевищено максимально допустимо обмеження у підвищення ціни на природний газ, як товар на 10% незалежно від кількості укладення додаткових угод, у зв`язку з чим зазначені додаткові угоди на підставі п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Згідно із частиною першою статті 628, статтею 629 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
За частиною другою статті 189 Господарського кодексу України ціна є істотною умовою господарського договору.
Згідно з частиною першою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частини першої статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Згідно із частинами третьою, четвертою статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту зміни договору, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно із частинами першою, другою статті 334 Цивільного кодексу України право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв`язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов`язання доставки.
Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.
Із системного тлумачення наведених норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Закону України Про публічні закупівлі вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.
Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 Цивільного кодексу України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 Цивільного кодексу України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.
В іншому випадку не досягається мета Закону України Про публічні закупівлі, яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.
Наведене підтверджується також історичним тлумаченням норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі. У цьому Законі в редакції до 19.04.2020 норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 була викладена в статті 36 та мала такий зміст: "Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі".
Отже, вказана норма Закону України Про публічні закупівлі в редакції до 19.04.2020 не дозволяла зміни ціни за одиницю товару більше ніж на 10 % від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю, проте не обмежувала сторони в можливості багато разів змінювати (не було обмежень щодо строків зміни ціни) таку ціну протягом дії договору в межах встановлених 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Зазначена норма була змінена Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель" № 114-IX від 18.09.2019 (далі - Закон № 114-ІХ), яким Закону України Про публічні закупівлі було викладено в новій редакції. При цьому зазначена норма була викладена в пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі та доповнена умовою, що така зміна ціни в бік збільшення не може відбуватись частіше ніж один раз на 90 днів, крім закупівлі бензину, дизельного пального, газу та електричної енергії.
Отже, в новій редакції норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі не змінила свого змісту щодо розміру зміни ціни за одиницю товару (не більше ніж на 10 % від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю), проте була доповнена умовою, яка обмежила строки зміни такої ціни, а саме не частіше ніж один раз на 90 днів.
Як убачається з пояснювальної записки до проєкту Закону № 114-ІХ, метою його прийняття було удосконалення системи публічних закупівель, спрямованої на розвиток конкурентного середовища та добросовісної конкуренції у сфері закупівель, а також забезпечення виконання міжнародних зобов`язань України у сфері публічних закупівель, у тому числі протидії "ціновому демпінгу", коли учасник процедури закупівлі пропонує значно занижену ціну товару, щоб перемогти, а потім через додаткові угоди суттєво збільшує ціну товару та відповідно зменшує обсяг закупівлі, чим нівелює результати публічної закупівлі.
За такої мети очевидно, що зміни, внесені законодавцем Законом № 114-ІХ у вказану норму пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, не були спрямовані на те, щоб дозволити учасникам публічних закупівель використовувати "ціновий демпінг" з подальшим збільшенням ціни за одиницю товару більше ніж на 10 % від ціни, визначеної сторонами за результатами процедури закупівлі та при укладенні договору про закупівлю".
Вищевикладене підсумовано Великою Палатою Верховного Суду у наступний правовий висновок (пункти 88-90 постанови від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22):
Ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.
Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 Цивільного кодексу України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.
При цьому, з огляду на норми статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки постанови у справі № 922/2321/22 підлягають врахуванню при вирішенні даного подібного спору.
У справі, що розглядається, предметом спору є:
- Додаткова угода № 1 від 22.02.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 13.02.2021 (до дати укладання додаткової угоди) ціна природного газу за 1000 куб. м. - 7 793,88 грн., тобто ціну збільшено на 431,88 грн. за 1000 куб. м., що складає 5,9 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №2 від 29.03.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 25.03.2021 (до дати укладання додаткової угоди) - ціна природного газу за 1000 куб. м. - 8 499,96 грн., тобто ціну збільшено на 1 137,96 грн. за 1000 куб. м., що складає 15,4 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №3 від 02.06.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 25.05.2021 (до дати укладання додаткової угоди) ціна природного газу за 1000 куб. м. - 9 324,00 грн., тобто ціну збільшено на 1 962,00 грн. за 1000 куб. м., що складає 26,7 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №5 від 07.06.2021 - ціна природного газу за 1000 куб. м. 10 230,00 грн. тобто ціну збільшено на 6 362,00 грн. за 1000 куб. м., що складає 39 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №7 від 06.07.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 25.06.2021 (до дати укладання додаткової угоди)- ціна природного газу за 1000 куб. м. - 11 226,54 грн., тобто ціну збільшено на 3 864,54 грн. за 1000 куб. м., що складає 52,5 % з ПДВ від ціни договору;
- Додаткова угода №8 від 19.07.2021, дія якої розповсюджується на розрахункові період з 13.07.2021 (до дати укладання додаткової угоди) - ціна природного газу за 1000 куб. м. - 12 321,72 грн., тобто ціну збільшено на 4 959,72 грн. за 1000 куб.м., що складає 67,3 % з ПДВ від ціни договору.
Крім того, додатковою угодою № 10 від 20.09.2021 визначено, що об`єм поставленого газу склав 61 787 куб. м. на суму 516 208,40 грн.
Додатковими угодами підвищено ціну газу на 67,35% від встановленої договором та зменшено об`єм поставленого газу з 150 000 м3 до 61 787 м3.
Як вбачається, загальне збільшення ціни за одиницю вказаного товару перевищило встановлений законом десятипроцентний розмір від початкової ціни, визначеної сторонами при укладенні Договору.
За таких обставин та зважаючи на те, що доводи Прокурора знайшли своє підтвердження, Додаткові угоді №№1, 2, 3, 5, 7, 8 до Договору №790(21)Б від 05.02.2021 підлягають визнанню недійсними.
Частина 1 ст. 216 ЦК України визначає, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Крім того, ч. 2 ст. 208 ГК України визначено, що у разі визнання недійсним зобов`язання з інших підстав кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні все одержане за зобов`язанням, а за неможливості повернути одержане в натурі відшкодувати його вартість грошима, якщо інші наслідки недійсності зобов`язання не передбачені законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Таким чином, грошові кошти є такими, що були безпідставно одержані відповідачем ТОВ АС, підстава їх набуття відпала, а тому відповідач зобов`язаний їх повернути позивачу Донецька обласна державна (військова) адміністрація, що відповідає приписам статей 216, 1212 ЦК України.
Фактично, згідно інформації КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю та актів/накладних, розміщених на офіційному сайті використання публічних коштів https://spending.gov.ua/new/disposers/36332488/agreements/1888007096/act/190616665, загальний обсяг отриманого природного газу та сума сплачених за нього коштів складає 61 787 куб. метрів на суму 516 208,40 грн.
Факт оплати вищевказаної суми підтверджується платіжними дорученнями: №209 від 17.03.2021; №350 від 19.04.2021; №532 від 18.05.2021; №651 від 23.06.2021; №807 від 19.07.2021; №960 від 18.08.2021; №1088 від 13.09.2021; №1113 від 17.09.2021, а також інформацією, розміщеною в Єдиному веб-порталі використання публічних коштів (https://spending.gov.ua).
Сума, що безпідставно сплачена позивачем на користь відповідача, є різницею між сумою коштів, які фактично перераховано за природний газ по ціні, визначеній з урахуванням додаткових угод, і сумою по ціні, визначеній у Договорі без урахування додаткових угод, та розраховується наступним чином:
Так, виходячи з первісної ціни у договорі №790(21)Б від 05.02.2021 за 1 тис. куб. метрів природного газу, без урахування додаткових угод, КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю повинно було сплатити за отриманий природний газ 61 787 куб.м. х 7 362,00 грн = 454 875,89 грн.
Таким чином, різниця між сумою коштів, які фактично сплачено КУ Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю за отриманий природний газ по ціні згідно додаткових угод та по ціні відповідно до договору №790(21)Б від 05.02.2021 без урахування додаткових угод, становить 516 208,40 грн. - 454 875,89 грн. = 61 332,51 грн.
Таким чином, відповідно до приписів ст.ст. 216, 1212 ЦК України, відповідач зобов`язаний повернути позивачу Донецькій обласній державній (військовій) адміністрації безпідставно одержані ним грошові кошти в сумі 61 332,51 грн.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України). Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та задоволення позову у повному обсязі.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).
Відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по оплаті судового збору покладаються на другого відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 22.02.2021 до договору №790 (21) від 05.02.2021 на постачання природного газу.
Визнати недійсною додаткову угоду №2 від 29.03.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу.
Визнати недійсною додаткову угоду №3 від 02.06.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу.
Визнати недійсною додаткову угоду №5 від 07.06.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу.
Визнати недійсною додаткову угоду №7 від 06.07.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу.
Визнати недійсною додаткову угоду №8 від 19.07.2021 до договору №790 (21) Б від 05.02.2021 на постачання природного газу.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АС" (61057, м. Харків, вул. Григорія Сковороди, 2А, код ЄДРПОУ 31915956) на користь Донецької обласної державної (військової) адміністрації (84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 6, код ЄДРПОУ 00022473) кошти в сумі 61 332,51 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АС" (61057, м. Харків, вул. Григорія Сковороди, 2А, код ЄДРПОУ 31915956) на користь Донецької обласної прокуратури (вул. Майдан Озерний (Боброва), буд. 32, м. Дніпро, 49038, код ЄДРПОУ 25707002) 19 379, 20 грн. судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Прокурор - Костянтинівська окружна прокуратура Донецької області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. О. Тихого, 260).
Перший позивач - Східний офіс Держаудитслужби (вул. Володимира Антоновича, буд. 22, корп. 2, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49101 ЄДРПОУ 40477689).
Другий позивач - Донецька обласна державна (військова) адміністрація (84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 6, код ЄДРПОУ 00022473).
Перший відповідач - Комунальна установа "Костянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю" (вул. Панфілова, 37, м. Костянтинівка, Донецька область, 85105, ЄДРПОУ 36332488).
Другий відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "АС" (61057, м. Харків, вул. Григорія Сковороди, 2А, код ЄДРПОУ 31915956).
Повне рішення підписано 17 вересня 2024 року.
СуддяО.В. Погорелова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121659985 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Погорелова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні