РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 вересня 2024 р. Справа № 120/16370/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Віятик Наталії Володимирівни, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Вінницькій області до Могилів-Подільської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна засновника
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління ДПС у Вінницькій області до Могилів-Подільської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна засновника.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник Головного управління ДПС у Вінницькій області зазначив, що за Управлінням регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації обліковується податковий борг у загальному розмірі 390944,82 грн, який у добровільному порядку не сплачений. Враховуючи, що засновником Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації є Могилів-Подільська районна державна адміністрація, позивач просить суд надати дозвіл на погашення вказаного боргу за рахунок майна відповідача.
Ухвалою суду від 02.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні).
14.11.2023 представник відповідача надіслав відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти задоволення позовних вимог. Свою позицію обґрунтовує тим, що Положенням про управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації зазначено, що Управління є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки; Управління входило лише до структури Могилів-Подільської районної державної адміністрації. Зазначає, що Розпорядженням голови Могилів-Подільської районної державної адміністрації від 26 листопада 2019 року №285 «Про впорядкування структури та граничної чисельності працівників Могилів-Подільської районної державної адміністрації» - Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації припинено шляхом ліквідації. Посилання на норми, де визначено повну або додаткову відповідальність Могилів-Подільської районної державної адміністрації не вказано.
24.01.2024 позивач надіслав додаткові пояснення у справі, у яких підтримав свою позицію, викладену у позовній заяві.
Третя особа Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації копію ухвали про відкриття провадження від 02.11.2023 отримала, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак своїм правом на подання пояснень не скористалася.
Дослідивши матеріали справи, письмові докази та з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відзив відповідача, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації, засновником якого є Могилів-Подільська районна державна адміністрація, перебуває на податковому обліку у Головному управління ДПС у Вінницькій області з 25.07.2018, про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців були внесені відомості за №11781340000001396.
За результатами здійснення фінансово-господарської діяльності у боржника Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації станом на день звернення позивача до суду з даним позовом обліковується податковий борг на загальну суму 390944,82 грн, що складається із наступних податків: податок на доходи фізичних осіб 361072,18 грн., з яких 63876,17 грн. - основний платіж, 295036,58 грн. - штрафні санкції, 2159,43 грн. пеня; військовий збір 29872,64 грн, з яких 5273,01 основний платіж, 24426,43 грн штрафні санкції, 173,20 грн - пеня.
Враховуючи, що податковий борг в добровільному порядку не погашено, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Положеннями п. 95.1 ст. 95 ПК України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Абзацом 1 пункту 95.3. статті 95 ПК України встановлено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (п. 95.4 ст. 95 ПК України).
Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що податковим законодавством встановлено особливий порядок погашення заборгованості платників податків перед бюджетами та визначено перелік заходів, які повинен здійснити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу, а саме: звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу.
Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу комунального підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені статтею 96 ПК України, для залучення коштів (майна) органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке підприємство, для погашення податкового боргу останнього.
Як встановлено судом, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 20.10.2021 у справі №120/5821-21-а задоволено позов ГУ ДПС у Вінницькій області про стягнення з рахунків у банках, що обслуговують Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації, кошти в рахунок погашення податкового боргу в сумі 390944,82 грн.
Відповідно до п. 96.1 ст. 96 ПК України у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:
- виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;
- затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;
- ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;
- прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.
Погашення грошових зобов`язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством регламентовано ст.97 ПК України.
Згідно п.97.1 ст.97 ПК України під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи чи реєстрація у відповідному уповноваженому органі припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи (якщо така реєстрація була умовою ведення незалежної професійної діяльності), внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.
Відповідно до п.97.2 ст.97 ПК України у разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов`язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України.
Положеннями п.97.3 ст.97 ПК України передбачено, що у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків частина його грошових зобов`язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв`язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов`язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності, а в разі ліквідації філії, відділення чи іншого відокремленого підрозділу юридичної особи - за рахунок юридичної особи незалежно від того, чи є вона платником податку, стосовно якого виникло грошове зобов`язання або виник податковий борг такої філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу.
Відповідно до Положення про управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 24.07.2018 №191, Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації (далі - Управління) є структурним підрозділом районної державної адміністрації, підпорядковується голові районної державної адміністрації, а також підзвітне і підконтрольне Департаменту міжнародного співробітництва та регіонального розвитку Вінницької обласної державної адміністрації і Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів (далі - Департаменти).
Відповідно до частини 5 статті 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Згідно розпорядження Могилів-Подільської районної державної адміністрації 28.11.2019 прийнято рішення щодо припинення Управління шляхом ліквідації.
23.02.2022 ГУ ДПС у Вінницькій області на адресу ліквідаційної комісії Управління направлено претензію із кредиторськими вимогами на загальну суму 390944,82 грн.
Недостатність майна в Управління для погашення податкового боргу підтверджується наступними доказами:
- відповідно до інформації наданої листом №1989 від 05.05.2023 інформація щодо зареєстрованих транспортних засобів за Управлінням відсутня;
- відповідно до інформації з ГУ Держпродспоживслужби у Вінницькій області наданої листом №13825 від 01.06.2023 за Управлінням не зареєстровано транспортних засобів;
- відповідно до інформаційної довідки №330183633 від 25.04.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, реєстру іпотек, реєстру заборони відчужень нерухомого майна в Управління відсутні права власності на будь-яке нерухоме майно.
12.07.2023 ГУ ДПС у Вінницькій області направлено на адресу Ліквідаційної комісії звернення з проханням повідомити про хід процедури ліквідації підприємства та строки її завершення, та надати графік погашення кредиторських вимог.
Оскільки вжиті контролюючим органом заходи не призвели до погашення податкового боргу, доказів добровільної сплати заборгованості відповідачем суду не надано, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
При цьому, суд зазначає, що Управління відповідно до норм чинного законодавства України не звільнено від покладених на нього обов`язків щодо погашення податкового боргу у зв`язку із перебуванням останнього у стані припинення, з огляду на таке.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 22.03.2023, Управління з 28.11.2019 перебуває в стані припинення.
Відповідно до частини 1статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
При цьому, частина 5статті 104 Цивільного кодексу України визначає, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Таким чином, саме запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи, а не запис про перебування у стані припинення, підтверджує факт припинення юридичної особи.
На момент розгляду даної справи Управління перебуває у стані припинення, однак запису про припинення юридичної особи до реєстру не внесено, а тому дана юридична особа на даний час не припинена (не ліквідована).
За таких обставин суд дійшов висновку, що Могилів-Подільська районна державна адміністрація, як засновник Управління не звільнена від покладених на неї ПК України обов`язків щодо погашення податкового боргу.
Вказане узгоджується з позицією Сьомого апеляційного адміністративного суду, викладеної у постанові від 11.05.2022 у справі №120/9915/21-а.
Щодо доводів відповідача про суми податкового боргу, то суд зазначає, що предметом розгляду даної справи є надання дозволу позивачу на погашення боргу за рахунок майна засновника. Жодних доказів про оскарження податкових повідомлень-рішень, на підставі яких виник податковий борг, відповідачем не надано.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини, суд констатує факт дотримання податковим органом алгоритму дій, визначеного податковим законодавством, що передує зверненню з подібним позовом до суду, у зв`язку з чим, суд вважає за можливе задовольнити позов ГУ ДПС у Вінницькій області про надання дозволу на погашення вказаного боргу за рахунок майна Могилів-Подільської районної державної адміністрації.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Надати Головному управлінню ДПС у Вінницькій області дозвіл на погашення податкового боргу Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 42327884) у розмірі 390944,82 грн (триста дев`яносто тисяч дев`ятсот сорок чотири гривні 82 копійки) за рахунок майна Могилів-Подільської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04051135).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ ВП 44069150, вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, Вінницька область, 21028);
Відповідач: Могилів-Подільська районна державна адміністрація (код ЄДРПОУ 04051135, пл. Шевченка, буд. 1, м. Могилів-Подільський, Вінницька область, 24000);
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Управління регіонального розвитку Могилів-Подільської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 42327884, пл. Шевченка, буд. 1, м. Могилів-Подільський, Вінницька область, 24000).
СуддяВіятик Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121668227 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні