Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 вересня 2024 року Справа№200/4502/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Крилової М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними та скасування розрахунки сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, -
В С Т А Н О В И В:
04 липня 2024 року до Донецького окружного адміністративного суду, через підсистему ЄСІТС «Електронний Суд», надійшов позов ОСОБА_1 , який діє в інтересах Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про:
- визнання протиправним та скасування розрахунки сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове пенсійне страхування» з січня 2024 року на суму 157 017 грн. 61 коп. (вих.№622/Р від 18.01.2024); з лютого 2023 року на суму 149 816 грн. 65 коп. (вих.№5362/Р від 07.02.2024); з березня 2023 року на суму 158 367 грн. 32 коп. (вих.№7360/Р від 13.03.2024), що складені Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що не має документів для перевірки обґрунтованості суми стягнення, адже підприємство являє собою виробниче підприємство добувної галузі, діяльність якого і всі матеріальні ресурси якого залишилися на окупованій з 10.03.2022 території Донецької області (смт. Володимирівка, що розташовано між містами Маріуполем та Вугледар) та є загальновідомими обставинами. Факт окупації смт. Володимирівки (що не змінився станом на дату подання цього позову), що належить до Ольгинської селищної територіальної громади Волноваського району Донецької області України, підтверджується Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309. Позивач зазначає, що наразі у позивача відсутня та відповідачем не надана інформація і докази нарахування та виплати пільгових пенсій за спірний період (відривні талони з поштових відділень, банківські виписки, тощо), та оскаржувані розрахунки не містять жодних відомостей стосовно того, що розрахункові дані ґрунтується на доказах як нарахування пільгових пенсій конкретним особам, так і доказів понесення витрат. При цьому, суми стягнення за оскаржуваними розрахунками наразі є предметом позовних вимог у справі №914/3349/22(914/1219/24) за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області до ПрАТ ВАВК про стягнення 460 492 грн. 73 коп. заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Позивач зауважує, що через втрату доступу до місцезнаходження офісних приміщень Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» та баз даних без допомоги з боку відповідача, Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» немає можливості провести перевірку розрахунку. Однак, жодної відповіді позивач від пенсійного органу так і не отримав, що зумовило звернення позивача до суду із цим позовом для ефективного та неупередженого розв`язання такого спору.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 липня 2024 року відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано копії та докази.
23 липня 2024 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого останній просив відмовити у задоволенні позовних вимогу в повному обсязі. В обгрунтування своєї позиції вказав, що обов`язок визначення сум відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, покладено на органи Пенсійного фонду України, а страхувальник (платник) зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат у розмірах, встановлених органами Фонду. Підставою для відшкодування підприємством таких витрат є розрахунки фактичних витрат за відповідний період. Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, оформлений належним чином у відповідності до Інструкції 21-1, є єдиним документом, який підтверджує фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій. Окрім того, приписи чинного законодавства не містять норм щодо обов`язку органів Фонду надавати підприємству докази призначення і виплати пільгових пенсій особам, зазаначеним у розрахунках фактичних витрат, оскільки такі розрахунки по суті є індивідуально-правовим актом суб`єкта владних повноважень.
Також вказує, що проживання на тимчасово окупованій території України не є перешкодою для отримання пенсії за умови проходження фізичної ідентифікації особи у встановленому законом порядку. Зазначене спростовує твердження позивача про те, що частина його працівників залишилась в окупації, що у свою чергу, ставить під сумнів можливість органів Фонду нараховувати та виплачувати таким особам призначену їм пенсію. Тобто, в контексті даного спору право на отримання пільгової пенсії не залежить від того евакуювалася особа з тимчасово окупованої російською федерацією території України чи ні. При цьому, позивач лише зазначає, що частина його працівників залишилась в окупації, проте, не наводить перелік таких осіб та докази, що підтверджують зазначений факт. Отже, таке твердження Позивача знову ж таки ґрунтується на припущеннях.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач, Приватне акціонерне товариство «Великоанадольський вогнетривкий комбінат», є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законодавством порядку, код ЄДРПОУ 00191721, за адресою: вул. Гоголя М., буд. 6/8, м. Львів, Львівська область, 79007.
Відповідач, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області є органом виконавчої влади, який в цих правовідносинах здійснює повноваження, покладені на нього пунктом 12 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», «Положенням про Пенсійний фонд України», затвердженим Указом Президента України від 06.04.2011 №384/2011.
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області, та зареєстрований платником страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Судом встановлено, що працівники Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат», а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України, як отримувачі пенсії за віком, призначеної на пільгових умовах за Списком №2, що підтверджується протокольними рішеннями (розпорядженнями) з Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України, розрахунками страхового стажу форми РС-Право. Доказів протилежного позивачем суду не надано.
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві «Державний Ощадний Банк України» пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат»: ОСОБА_36 , ОСОБА_38 , ОСОБА_20 , ОСОБА_15 , ОСОБА_35 .
Згідно з листом Акціонерного товариства «Державний Ощадний Банк України» № 46/3-17/84806/2024 від 25.07.2024 за період з 16.01.2024 року по 22.03.2024 року пенсійні кошти зараховано на рахунки працівників Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат»: ОСОБА_36 , ОСОБА_38 , ОСОБА_20 , ОСОБА_15 , ОСОБА_35 .
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві комерційний банк «ПРИВАТБАНК» пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат»: ОСОБА_47 , ОСОБА_14 , ОСОБА_34 , ОСОБА_13 , ОСОБА_12 , ОСОБА_52 , ОСОБА_17 , ОСОБА_22 , ОСОБА_46 , ОСОБА_21 , ОСОБА_39 , ОСОБА_3 , ОСОБА_42 , ОСОБА_44 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_51 , ОСОБА_43 , ОСОБА_8 , ОСОБА_32 , ОСОБА_30 , ОСОБА_48 , ОСОБА_41 , ОСОБА_24 , ОСОБА_37 , ОСОБА_26 , ОСОБА_40 , ОСОБА_31 , ОСОБА_16 , ОСОБА_2 , ОСОБА_45 , ОСОБА_49 , ОСОБА_10 , ОСОБА_23 , ОСОБА_11 , ОСОБА_33 , ОСОБА_18 , ОСОБА_25 .
Згідно з листами Акціонерного товариства комерційний банк «ПРИВАТБАНК» №20.1.0.0.0/7-240724/66948 від 25.07.2024 Акціонерним товариством комерційний банк «ПРИВАТБАНК» своєчасно та в повному обсязі були зараховані грошові кошти на поточні рахунки одержувачів за списком згідно відомостей на зарахування.
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві «Перший Український Міжнародний Банк» пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат»: ОСОБА_28 , ОСОБА_50 , ОСОБА_6 , ОСОБА_27 , ОСОБА_29 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 .
Згідно з листом Акціонерного товариства «Перший Український Міжнародний Банк» №КНО-07.4.2/13 від 23.07.2024 за період з 01.01.2024 по 31.03.2024 пенсії зараховано на карткові рахунки працівників Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат»: ОСОБА_28 , ОСОБА_50 , ОСОБА_6 , ОСОБА_27 , ОСОБА_29 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 .
Відповідно до переліку пенсіонерів на розрахункові рахунки в Акціонерному товаристві «Райффайзен банк» пенсію отримують працівники Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат»: ОСОБА_19 .
Згідно з листом Акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» № 81-15-11/2/461 від 23.07.2024 підтверджено зарахування пенсії за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 на рахунок одержувача ОСОБА_19 .
Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Суд зауважує, що не є спірним питанням у справі правомірність призначення працівникам Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат», а саме: : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове пенсійне страхування», а також розміри пенсій таких працівників.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався наступним.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року №1058-IV, Законом України «Про пенсійне забезпечення» №1788-ХІІ від 05 листопада 1991 року, Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року №21-1.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен повинен сплачувати податки і збори у порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року №28-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за №41/26486 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 21 грудня 2022 року №28-2), встановлено, що Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, забезпечує додержання підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, вимог актів законодавства про пенсійне забезпечення.
Згідно з підпунктом 10 пункту 4 зазначеного Положення, Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, застосовує фінансові санкції, передбачені законом та умовами договорів з установами та організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством, та накладає адміністративні штрафи.
Відповідно до пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у редакції чинній до внесення змін Законом №2040-IX від 15 лютого 2022 року, передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:
підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.
У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Отже, обов`язок відшкодування підприємством фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій встановлений чинним законодавством України.
Відшкодування підприємствами витрат Пенсійного Фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється відповідно до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за №64/8663 (далі Інструкція №21-1).
Пунктом 6.1 Інструкції №21-1 визначено, що для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»:
особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до пункту 6.2 Інструкції №21-1 витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
За приписами пункту 6.4 вказаної Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема «Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи» (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам (пункт 6.5 Інструкції № 21-1).
Приписами пункту 6.7 Інструкції № 21-1 передбачено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Відповідачем за період з 01.01.2024 року по 31.03.2024 року були здійснені витрати на виплату і доставку пенсій призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» працівникам Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат», що підтверджується розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з січня 2024 року на суму 157 017 грн. 61 коп. (вих.№622/Р від 18.01.2024), з лютого 2024 року на суму 149 816 грн. 65 коп. (вих.№5362/Р від 07.02.2024), з березня 2024 року на суму 158 367 грн. 32 коп. (вих.№7360/Р від 13.03.2024).
Пунктом 6.8 Інструкції № 21-1 визначено, що у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у п. 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона «Крим»). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.
У разі ліквідації підприємства без правонаступників або визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» розрахунки для відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, органу Пенсійного фонду України за місцезнаходженням такого підприємства та безпосередньо підприємству не направляються.
Суд зазначає, що визначений Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та Інструкцією №21-1 загальний (позасудовий) порядок відшкодування витрат передбачає обов`язок органів Пенсійного фонду України надсилати страхувальнику відповідні розрахунку.
Згідно з приписами цих нормативно-правових актів підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Проте, ані Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», ані Інструкція №21-1 не покладають на органи Пенсійного фонду України обов`язок надсилати (надавати) страхувальнику докази фактичної виплати пенсії (платіжні доручення, реєстри форми П-3, заявки тощо).
Крім того, матеріалами справи підтверджено факт зарахування пенсії за період з 01.01.2024 по 31.03.2024 на карткові рахунки працівників Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат». Доказів протилежного позивачем суду не надано.
Враховуючи вищезазначене, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, надані сторонами, суд дійшов висновку про безпідставність та необгрунтованість заявлених позовних вимог.
Так, суд встановив, що відповідачем було правомірно складено та здійснено розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з січня 2024 року на суму 157 017 грн. 61 коп. (вих.№622/Р від 18.01.2024), з з лютого 2024 року на суму 149 816 грн. 65 коп. (вих.№5362/Р від 07.02.2024), з березня 2024 року на суму 158 367 грн. 32 коп. (вих.№7360/Р від 13.03.2024) , оскільки відповідач довів належними та допустимими доказами правомірність вказаного розрахунку та його відповідність вимогам Законів України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», «Про пенсійне забезпечення» та Інструкції №21-1.
Зокрема, наявними у справі письмовими доказами підтверджений факт того, що до розрахунку включені фактичні витрати на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених за Списком №2, особам, які перебували у трудових відносинах з Приватним акціонерним товариством «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» та набули спеціальний (пільговий) стаж за Списком №2 на цьому підприємстві; сума відшкодування пропорційна стажу роботи пенсіонерів в Приватному акціонерному товаристві «Великоанадольський вогнетривкий комбінат».
Доводи позовної заяви мають загальний характер щодо необґрунтованості розрахунку. При цьому позивач не вказує, в чому саме полягає невідповідність розрахунків вимогам Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» або Інструкції №21-1.
Крім того, суду не надані докази, які б свідчили, що до розрахунку включені витрати на виплату та доставку пенсії особам, які не працювали в Приватному акціонерному товаристві «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» або не були зайняті на роботах, передбачених Списком №2. Не надані докази на підтвердження того, що заявлена до відшкодування сума фактичних витрат на виплату та доставку пенсій непропорційна стажу роботи цих осіб у Приватному акціонерному товаристві «Великоанадольський вогнетривкий комбінат».
Зважаючи на те, що відповідач довів правомірність розрахунку, який є предметом спору, у задоволенні позовних вимог належить відмовити повністю.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до пункту 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 09 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).
Згідно із частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі (частина друга статті 77 КАС України).
Підсумовуючи вищевикладене, повно та всебічно проаналізувавши матеріали адміністративної справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви Приватного акціонерного товариства «Великоанадольський вогнетривкий комбінат» до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними та скасування розрахунки сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя М.М. Крилова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121669066 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Крилова М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні