Рішення
від 17.09.2024 по справі 320/2273/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2024 року №320/2273/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Білоноженко М.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство «Бучасервіс» Бучанської міської ради (08292, Київська обл, м. Буча, вул. Енергетиків, 2, код ЄДРПОУ 25689882) звернулось до Київського окружного адміністративного суду із позовом до Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедика, 16, код ЄДРПОУ 37536031), в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо повернення заяви Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради №235 від 03 березня 2023 року щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабірних ділянок Бучанська-1 Ірпінського родовища, що знаходиться в Київській області та доданих до неї документів;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради №235 від 03 березня 2023 року щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабірних ділянок Бучанська-1 Ірпінського родовища, що знаходиться в Київській області.

В обгрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що при розгляді його заяви, Держгеонадрами України було порушено процедуру розгляду заяв стосовно надання дозволу на користування надрами. Зокрема, за результатами розгляду заяви із доданими до неї документами, відповідач мав винести наказ про відмову у наданні такого дозволу.

Ухвалою суду від 26 лютого 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач, не погоджуючись із доводами позивача, надав відзив на позовну заяву, в якому вказав, що позивачу було повернуто заяву із доданими до неї документами, в зв`язку із тим, що більшість свердловин, вказаних у заяві, розташовані в межах охоронних зон свердловин КП «Ірпіньводоканал», згідно з діючим спеціальним дозволом. Зауважив, що законодавством заборонено надання декількох спеціальних дозволів на користування надрами в межах конкретної ділянки та в межах зон санітарної охорони водозабірних свердловин.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

03.03.2023 року Комунальне підприємство «Бучасервіс» Бучанської міської ради звернулося до Державної служби геології та надр України із заявою №235 від 03 березня 2023 року щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабірних ділянок Бучанська-1 Ірпінського родовища, що знаходиться в Київській області.

Разом із заявою №235 від 03 березня 2023 року позивач надав Державній службі геології та надр України наступні документи:

-Пояснювальна записка необхідності проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр із зазначенням мети її геологічного вивчення, потужності підприємства - оригінал -15 аркушів в 1-му примірнику

-Пояснювальна записка необхідності проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр із зазначенням мети її геологічного вивчення, потужності підприємства - копія -15 аркушів в 1-му примірнику

-Каталог географічних координат водозабірних споруд - оригінал - 1 аркуш в 1 примірнику

-Каталог географічних координат водозабірних споруд - копія - 1 аркуш в 2 примірниках

-Оглядова карта (масштаб 1:200 000) - оригінал - 1 аркуш в 1 примірнику

-Оглядова карта (масштаб 1:200 000) - оригінал - 1 аркуш в 2 примірниках

-Ситуаційний план з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами -оригінал - 2 аркуш в 1 примірнику

-Ситуаційний план з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами -копія - 2 аркуш в 2 примірниках

-Оглядова геологічна карга (масштаб 1:200 000-1:50 000) з лініями проектних геологічних розрізів - оригінал - 1 аркуш в 1 примірнику

-Оглядова геологічна карта (масштаб 1:200 000-1:50 000) з пініями проектних геологічних розрізів - копія 1 аркуш в 2 примірниках

-Гідрогеологічна карта - оригінал - 1 аркуш в 1 примірнику

-Гідрогеологічна карта - копія - 1 аркуш в 2 примірниках

-Геологічний розріз - оригінал - 1 аркуш в 1 примірнику

-Геологічний розріз - копія - 1 аркуш в 2 примірниках

-Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб

14.03.2023 року Державна служба геології та надр України зареєструвала заяву позивача за вхідним номером 128-3H/1-23, про що свідчить відтиск штампу на заяві.

Листом від 29.06.2023 року №3675/07/2-23 відповідач повернув Комунальному підприємству «Бучасервіс» Бучанської міської ради вищезазначену заяву разом із доданими до неї документами.

Не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду із даним позовом, при вирішенні якого суд виходить із наступного.

Регулювання відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян визначені Кодексом України про надра (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування (частина перша статті 4 Кодексу України про надра).

У відповідності до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

За правилами статті 14 Кодексу України про надра, надра надаються у користування для:

геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;

видобування корисних копалин;

будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;

створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.);

виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції;

задоволення інших потреб.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та який діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1174 (далі-Положення).

Згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Питання, щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулюються Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615 в редакції, чинній на час виникнення правовідносин).

Так, пунктом 2 Порядку №615 визначено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Пунктом 8 Порядку передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається, зокрема, у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі.

Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу.

Дозвіл без проведення аукціону не може бути надано особі, що не виконує програми робіт на ділянках надр, на користування якими їй вже надано дозвіл, або щодо якої виявлені порушення правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовані в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування, до моменту їх усунення.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінекоенерго, передбачених пунктом 24 цього Порядку. Зазначене рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Пункт 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, визначає підстави для прийняття рішення про відмову у наданні дозволу. Такими підставами є:

подання заявником документів не в повному обсязі;

виявлення у поданих документах недостовірних даних;

невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

відмова органів, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

наявність зауважень Міндовкілля щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 24 цього Порядку

відсутність в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність та/або наявність розбіжностей між відомостями про кінцевого бенефіціарного власника, які містяться в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з інформацією (даними), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, поданою заявником, а у випадку зареєстрованого іноземного представництва - інформації про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до Закону України Про забезпечення прозорості у видобувних галузях.

Відповідно до пункту 20 Порядку, у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.

На виконання пункту 24 Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Держгеонадра інформують Міндовкілля про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.

Міндовкілля в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів. Зауваження надсилаються у таких випадках:

ненадання до Міндовкілля копій документів у повному обсязі згідно з вимогами цього Порядку або виявлення в поданих документах недостовірної інформації або документів чи інформації, що не узгоджується між собою;

встановлення законодавством обмежень щодо провадження діяльності з користування надрами на території, на якій запланована така діяльність;

невиконання умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою, у разі продовження строку дії дозволу на користування надрами (крім випадку, визначеного абзацом тринадцятим пункту 14 цього Порядку);

наявність рішення про обмеження користування надрами відповідно до законодавства у разі продовження строку дії дозволу на користування надрами;

невиконання вимог природоохоронного законодавства щодо підтримання належного стану навколишнього природного середовища під час користування надрами.

У разі ненадання Міндовкіллям пропозицій щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів відсутні.

Пропозиції та зауваження Міндовкілля щодо надання чи продовження строку дії дозволів, передбачені абзацами третім - восьмим цього пункту, є обов`язковими для врахування Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Отже, зміст вказаних норм, дає підстави для висновку про те, що законодавець передбачив чіткий алгоритм дій Державної служби геології та надр України при прийнятті рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами.

Зокрема, під час розгляду заяви стосовно надання спеціального дозволу на користування надрами, Держгеонадра зобов`язана інформувати про надходження такої заяви Мінекоенерго, яке, в свою чергу, зобов`язане надіслати свої пропозиції чи зауваження. Перелік випадків, коли надсилаються зауваження, визначений абзацами чотири вісім пункту 24 Порядку і цей перелік є вичерпним.

За результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами, враховуючи отримані пропозиції чи зауваження, Держгеонадра, за наявності передбачених підстав, зобов`язана прийняти рішення про відмову у наданні спеціального дозволу, а за відсутності таких підстав рішення про надання дозволу. При цьому, рішення приймається у формі наказу, у якому зазначаються підстави для його прийняття.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 03.08.2022 року у справі № 260/2588/20.

Як свідчить аналіз матеріалів справи, відповідачем рішення про відмову у наданні дозволу у формі наказу із зазначенням конкретних підстав для відмови не виносилось, а повернення документів відбулось листом №3675/07/2-23 від 29.06.2023 року.

За висновками, що викладені в постанові Верховного Суду від 09 червня 2023 року у справі № 640/13146/20 повернення заяви позивача з доданими документами листом не може свідчити про належний розгляд заяви позивача відповідачем.

Зазначене також узгоджуються з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 12 серпня 2020 року у справі № 826/9181/16, від 18 вересня 2020 року у справі № 280/4380/19 та від 18 травня 2022 року у справі № 300/2536/20.

Право повертати заяву з поданими документами надано органу з питань надання дозволу лише у випадку неповного пакету документів, визначеними Порядком №№615.

За таких обставин, суд робить висновок про недотримання Держгеонадра встановленого порядку розгляду заяв стосовно надання спеціального дозволу на користування надрами та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними дій з повернення Комунальному підприємству «Бучасервіс» Бучанської міської ради заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами та доданих до неї документів.

Оскільки вимоги позивача про зобов`язання Державної служби геології та надр України повторно розглянути заяву Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради №235 від 03 березня 2023 року є похідними від задоволених судом вимог, вони також підлягають задоволенню.

Частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

На думку суду, Державна служба геології та надр України, як суб`єкт владних повноважень, покладений на неї обов`язок доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, не виконала, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 5368,00 грн, що підтверджується квитанцією від 15.08.2023 року, відтак, в зв`язку із задоволенням адміністративного позову на користь позивача слід стягнути вказану суму за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 139, 242-243, 245-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради (08292, Київська обл, м. Буча, вул. Енергетиків, 2, код ЄДРПОУ 25689882) задовольнити повністю;

Визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо повернення заяви Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради №235 від 03 березня 2023 року щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабірних ділянок Бучанська-1 Ірпінського родовища, що знаходиться в Київській області та доданих до неї документів;

Зобов`язати Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради №235 від 03 березня 2023 року щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабірних ділянок Бучанська-1 Ірпінського родовища, що знаходиться в Київській області.

Стягнути на користь Комунального підприємства «Бучасервіс» Бучанської міської ради (08292, Київська обл, м. Буча, вул. Енергетиків, 2, код ЄДРПОУ 25689882) сплачений судовий збір у розмірі 5368,00 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім грн 00 коп) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедика, 16, код ЄДРПОУ 37536031)

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Білоноженко М.А.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено19.09.2024
Номер документу121670036
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/2273/24

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 17.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Білоноженко М.А.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Білоноженко М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні