Справа № 560/8400/24
РІШЕННЯ
іменем України
17 вересня 2024 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сенаторавто" до Хмельницької митниці про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом від 06.06.2024, в якому просить визнати протиправними та скасувати Рішення Хмельницької митниці про коригування митної вартості товарів № UA400000/2024/000111/2 від 24.04.2024 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення Хмельницької митниці №UA400040/2024/000289 від 24.04.2024.
У позові позивач пояснив, що відповідач безпідставно витребував додаткові документи для підтвердження митної вартості імпортованого товару. Відповідачем протиправно, в порушення норм статті 57 Митного кодексу України та за наявності необхідних документів, які підтверджують заявлену декларантом митну вартість товару, здійснено визначення митної вартості товару, який ввозиться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту за другорядним методом. Внаслідок цього Хмельницькою митницею було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів № UA400000/2024/000111/2 від 24.04.2024 року та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA400040/2024/000289 від 24.04.2024.
Відповідно до ухвали від 26.06.2024 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та витребував докази (арк. спр. 63).
У Відзиві на позов від 11.07.2024 відповідач просить відмовити у задоволенні позову. Пояснив, що оскаржувані рішення та картка винесені на підставах, у межах повноважень та у спосіб, визначені нормами МК України та інших підзаконних нормативних актів, а також з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття відповідних рішень митним органом. Під час здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів в даному випадку у Митниці виникли сумніви щодо «дійсної вартості» та у правильності визначення митної вартості задекларованого товару оскільки заявлений рівень митної вартості (3,00 дол.США/кг) був нижчий, ніж рівень митної вартості подібного до оцінюваного товару митне оформлення якого здійснювалось іншими митницями Держмитслужби, в тому числі, які заявлялись даним суб`єктом ЗЕД самостійно. Під час контролю митної вартості за митною декларацією від 24.04.2024 №24UA400040012079U2 було проведено процедуру консультації та встановлено, що заявлені декларантом відомості про митну вартість товарів та обраний метод її визначення не відповідають наявній у митного органу інформації про вартість цих товарів, відповідно митна вартість товару буде визначена за другорядним методом відповідно до вимог ст. 64 МКУ. Також, просить розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін
Щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, суд вважає, що для цього немає підстав з урахуванням відсутності відповідного клопотання позивача, характеру спірних правовідносин та предмету доказування.
Позивач надав відповідь на Відзив від 16.07.2024 в якій вказує, що митний орган порушив МК України при винесенні оскаржуваних рішень, і просить позов задовольнити.
У запереченні на відповідь на Відзив від 22.07.2024 відповідач просить відмовити у задоволенні позову, так як позивач не спростовує доводи митного органу щодо наявності підстав для винесення рішень, які є предметом судового розгляду.
Встановивши обставини (факти), якими сторони пояснюють вимоги та заперечення, оцінивши надані учасниками справи докази, враховуючи норми права, які регулюють спірні правовідносини, суд робить такі висновки, беручи до уваги наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕНАТОРАВТО» 17.07.2019 уклало Контракт купівлі-продажу № 17/07/19-SA з компанією «TEDРA Makine Yedek Parca Ltd.Sti» (Туреччина), предметом якого є ремені безпеки в асортименті ( далі- Товар). Відповідно до істотних умов Контракту Продавець зобов`язується поставити у власність (продати), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити (купити) ремені безпеки в асортименті (Товар). Загальна кількість, ціна, загальна вартість, умови постачання, а також інші характеристики зазначені в інвойсах або специфікаціях, які є невід`ємною частиною до Контракту.
Згідно п. 3.3. Контракту № 17/07/19-SA - умови поставки Товару вказуються в проформі-інвойсі (FCA Bursa). Відповідно п. 4.1. Контракту № 17/07/19-SA - умовами платежу є: Покупець здійснює 100% передоплату від загальної суми проформи інвойсу.
На виконання вказаного Контракту позивач придбав в компанії «TEDРA Makine Yedek Parca Ltd.Sti» Товар частини моторних транспортних засобів загального призначення, ремені безпеки (не для промислового складання транспортних засобів): - Універсальний (3-х точковий) комплектний автоматичний ремінь безпеки, чорного кольору, кількість - 5000 шт. (комплектів), призначений для монтажу в транспортні засоби. Укомплектований фіксаторами, елементами кріплення до кузову транспортного засобу. Країна виробництва TR (Туреччина), на загальну суму 13 750 дол. США.
24.04.2024 позивач подав до митного оформлення митну декларацію типу ІМ40ДЕ № 24UA400040012079U2 на товар: Частини моторних транспортних засобів загального призначення, ремені безпеки (не для промислового складання транспортних засобів): - Універсальний (3-х точковий) комплектний автоматичний ремінь безпеки, чорного кольору, кількість - 5000 шт. (комплектів) призначений для монтажу в транспортні засоби. Укомплектований фіксаторами, елементами кріплення до кузову транспортного засобу. Країна виробництва TR», вагою нетто/брутто 4875 кг /4983 кг.
На підтвердження обґрунтованості заявленої у митній декларації митної вартості товару та обраного методу його визначення декларант надав митному органу разом з декларацією наступні документи: Зовнішньоекономічний Контракт купівлі-продажу №17/07/19- SA від 17.07.2019, Доповнення № 3 від 05.12.2020, Доповнення № 4 від 01.12.2021, Доповнення № 5 від 11.04.2024, Пакувальний лист б/н від 16.04.2024, Проформа інвойс б/н від 25.12.2023, Рахунок фактура № GIB2024000000261 від 16.04.2024, Автотранспортна накладна (CMR) № А771285 від 18.04.2024, Транзитний супровідний документ (Т1) № 24TR16010000219831 від 18.04.2024, Сертифікат про походження товару № В1090071 від 17.04.2024, Банківська платіжна інструкція № 223JBKLO2 від 20.02.2024, Рахунок на оплату № 213 від 17.04.2024 від перевізника ФОП ОСОБА_1 , Довідка про транспортні витрати № 000000031 від 19.04.2024, Договір про надання послуг митного брокера № 0309-С від 09.03.2024, Договір на транспортне перевезення вантажів № 0211/23 від 02.11.2023, Заявка на перевезення № 1004/3 від 10.04.2024, Копія митної декларації країни відправлення № 24160100ЕХ00041845 від 17.04.2024.
У поданій митній декларації №24UA400040012079U9 від 24.04.2024 митна вартість товару позивачем визначена за ціною Контракту, щодо товару, який імпортується (основний метод).
Хмельницькою митницею прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №UA400000/2024/000111/2 від 24.04.2024 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA400040/2024/000289 від 24.04.2024.
В рішенні про коригування митної вартості зазначено, що митна вартість імпортованого товару не може бути визнана за рівнем, визначена декларантом, оскільки «Документи, подані згідно ч. 2 та ч. 3 ст. 53 МКУ містять розбіжності, не підтверджують усі числові значення складових митної вартості, а заявлений рівень митної вартості ставить під сумнів задекларовану митну вартість товарів».
У Картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення вказано причину її прийняття, а саме: Неподання до митного оформлення документів, які підтверджують числове значення складових митної вартості у відповідності до вимог п. 2,3 ст. 53 МКУ Винесено Рішення про коригування митної вартості. Відповідно до пункту 2 частини 6 статті 54 Митного кодексу України в митному оформленні відмовлено.
Згідно з умовами поставок FCA (Інкотермс 2020), продавець повинен доставити вантаж покупцеві разом з супровідними документами, допомогти йому отримати необхідні ліцензії та надати товар обраним самостійно або зазначеним покупцем способом в призначене місце. Крім того, він несе відповідальність за все, поки товар не буде доставлений та зобов`язаний оплатити всі витрати до поставки, в тому числі і експортні. Усі документи, маркування та упаковка товару теж покладають на плечі продавця. Натомість покупець зобов`язується оплатити товар, отримати імпортну ліцензію та інші документи та прийняти поставку. Він оплачує витрати на імпорт вантажу, витрати після його поставки, а також в разі невиконання своїх зобов`язань перевізником.
Суд не ставить під сумнів право контролю правильності визначення митної вартості товарів митним органом, адже це є його обов`язком, відповідно до вимог МК України.
Частинами 1 - 4 ст.54 МК України визначено, що контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.
Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.
За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.
Митний орган під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов`язаний: 1) здійснювати контроль заявленої декларантом або уповноваженою ним особою митної вартості товарів шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості, наявності в поданих зазначеними особами документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; 2) надавати декларанту або уповноваженій ним особі письмову інформацію про причини, за яких заявлена ними митна вартість не може бути визнана; 3) надавати декларанту або уповноваженій ним особі письмову інформацію щодо порядку і методу визначення митної вартості, застосованих у разі коригування митної вартості, а також щодо підстав здійснення такого коригування; 4) випускати у вільний обіг товари, що декларуються: у разі визнання митним органом заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю; у разі згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю, визначеною митним органом; у разі незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю товарів та надання гарантій відповідно до розділу X цього Кодексу в розмірі, визначеному митним органом відповідно до частини сьомої статті 55 цього Кодексу.
Відповідно до ч.6 ст.54 МК України, митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: 1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; 2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; 3) невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 цього Кодексу; 4) надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.
Згідно з ч.7 ст.54 МК України, у разі якщо під час проведення митного контролю митний орган не може аргументовано довести, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, заявлена декларантом або уповноваженою ним особою митна вартість вважається визнаною автоматично.
Частиною 1 ст.55 МК України визначено, що рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
Відповідно до частин 1- 3 ст.57 МК України, визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.
Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції).
Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.
Згідно з частинами 1-2 ст.58 МК України, метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, застосовується у разі, якщо: 1) немає жодних обмежень щодо прав покупця (імпортера) на використання оцінюваних товарів, за винятком тих, що: а) встановлюються законом чи запроваджуються органами державної влади в Україні; б) обмежують географічний регіон, у якому товари можуть бути перепродані (відчужені повторно); в) не впливають значною мірою на вартість товару; 2) щодо продажу оцінюваних товарів або їх ціни відсутні будь-які умови або застереження, які унеможливлюють визначення вартості цих товарів; 3) жодна частина виручки від будь-якого подальшого перепродажу, розпорядження або використання товарів покупцем не надійде прямо чи опосередковано продавцеві, якщо тільки не буде зроблено відповідне коригування з урахуванням положень частини десятої цієї статті; 4) покупець і продавець не пов`язані між собою особи або хоч і пов`язані між собою особи, однак ці відносини не вплинули на ціну товарів.
Метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні.
Отже, митний орган: 1) може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, відповідно до ч.6 ст.54 МК України; 2) повинен встановити обставини вказані у частинах 1-2 ст.58 МК України необхідні для незастосування основного методу визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, після чого може застосовувати другорядні методи визначення митної вартості товарів (п.2 ч.1 ст.57 МК України).
Також, за сталою практикою Верховного Суду (постанови від 10.06.2021 у справі №815/6854/17, від 14.07.2020 у справі №809/1734/16, від 21.10.2021 у справі №420/4820/19) навіть наявність у митного органу інформації про те, що митна вартість раніше імпортованих товарів, випущених у вільний обіг не відповідає вартості заявленій позивачем, не може утворити підстав для відмови у визнанні заявленої митної вартості за основним методом, оскільки митні органи при здійсненні митного контролю, у тому числі й з питань контролю правильності визначення митної вартості, мають діяти у спосіб, визначений Митним кодексом України, а відомості, які містяться в автоматизованій системі аналізу та управління ризиками, мають лише допоміжний інформаційний характер при прийнятті митним органом відповідних рішень. Наявність в автоматизованій системі аналізу та управління ризиками інформації про те, що митна вартість раніше імпортованих товарів, випущених у вільний обіг, є більшою, ніж задекларована декларантом, за відсутності інших визначених законом підстав, що обумовлюють межі і способи здійснення митним органом контролю митної вартості, не утворює підстав для відмови у визнанні заявленої декларантом митної вартості за основним методом та її визначенні за іншим методом, адже торгові відносини є різноманітними, здійснюються на принципах автономії волі та свободи договору, при цьому безліч обставин можуть впливати на їх ціну (характеристика товару, виробник, торгова марка, умови і обсяги поставок, наявність знижок тощо).
Частиною 1 ст.77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Таким чином, суд робить висновок, що позивач довів позовні вимоги. Адже, відповідач не встановив порушень позивача щодо декларування у митній декларації №24UA400040012079U2 отриманого Товару по Договору, митна вартість якого підтверджена доказами, які надавались Товариством з обмеженою відповідальністю "Сенаторавто". Зокрема, митний орган не встановив не надання декларантом витребуваних митним органом документів, а також розбіжностей та не підтвердження всіх відомостей щодо числового значення складових митної вартості товарів та відомостей щодо ціни, яка фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, тому є безпідставними сумніви контролюючого органу щодо митної вартості Товару. Крім цього, митний орган фактично не пояснює в оскаржуваних рішеннях та суду, які саме конкретно числові значення складових митної вартості товарів та відомостей щодо ціни, яка фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари він використав (назва, сума, інше). Також, потрібно враховувати, що принцип прийняття рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України є орієнтиром при реалізації повноважень владного суб`єкта, який вимагає від останнього діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним, з дотриманням встановленої законом процедури. Критерій прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії, відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим, чого фактично немає у цьому випадку щодо оскарження двох рішень митного органу, тому з урахуванням встановленого у суді та наданих доказів, позов задовольняється.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач сплатив судовий збір у розмірі 6056,00 а тому, ці витрати слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сенаторавто" задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької митниці про коригування митної вартості товарів №UA400000/2024/000111/2 від 24.04.2024.
Визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення Хмельницької митниці № UA400040/2024/000289 від 24.04.2024.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сенаторавто" 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницької митниці.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 17 вересня 2024 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Сенаторавто" (вул. Бойчука Михайла, 43, оф. 5,м. Київ,01014 , код ЄДРПОУ - 38284012) Відповідач:Хмельницька митниця (вул. Пілотська, 2,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29010 , код ЄДРПОУ - 43997560) Головуючий суддя А.І. Петричкович
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121671950 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні