ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
П О С Т А Н О
В А
І М Е Н Е
М У К Р А Ї Н И
"07" листопада 2007 р.
Справа № 8/468-АП-07
Господарський суд Херсонської
області у складі судді Хом'якової В.В. при секретарі Зибцевій
А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Державної податкової інспекції у
м.Херсоні
до приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг"
третя особа - ОСОБА_1
про визнання
недійсними установчих та реєстраційних документів ПП "Агрорезерв-Юг"
з моменту перереєстрації на гр-ку ОСОБА_1, скасування державних реєстраційних
змін до установчих документів приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" з моменту
перереєстрації на гр-ку ОСОБА_1, визнання недійсними первинних та фінансово-господарських
документів підприємства з моменту перереєстрації
на гр-ку ОСОБА_1, припинення приватного підприємства "Агрорезерв-Юг".
за
участю представників сторін:
від
позивача - заст. нач. юр. відділу Лазарчук Р.О., дов. №11341/9/10-105
від 19.10.07.
від відповідача - не прибув
3-тя
особа - ОСОБА_1 - не з'явилась
колишній засновник - ОСОБА_2 - не з'явилась.
Позивач у позовній заяві просить:
визнати недійсними установчі та реєстраційні документи приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг" (код 32479312) з моменту перереєстрації на гр.
ОСОБА_1 та скасувати державну реєстрацію підприємства, визнати недійсними первинні та
фінансово-господарські документи приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг".
Виходячи з положень пунктів 1, 7, 9
статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України публічно-правовий спір,
у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого
самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який
здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на
виконання (делегованих повноважень, є справою адміністративної юрисдикції
(адміністративною справою). У контексті зазначених норм Кодексу, справою
адміністративної юрисдикції, яку може бути передано на вирішення
адміністративного суду, є спір, що виник між суб'єктами суспільних відносин
стосовно їх прав і обов'язків у правовідносинах, в яких хоча б один суб'єкт
законодавчо уповноважений здійснювати управлінські чи контрольні функції щодо
іншого (інших) суб'єктів, а ці суб'єкти, відповідно, зобов'язані виконувати
вимоги та приписи такого суб'єкта владних повноважень.
За змістом ст. ст. 2, 4, 10, 11
Закону України “Про державну податкову службу в Україні” державні податкові
інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні
та об'єднані державні податкові інспекції є органами виконавчої влади, які
здійснюють контроль за своєчасністю,
достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів
(обов'язкових платежів), застосовують до платників податків фінансові (штрафні)
санкції, стягують до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки,
пені у
випадках, порядку та розмірах,
встановлених законами України, контролюють своєчасність подання платниками
податків бухгалтерських
звітів і балансів,
податкових декларацій,
розрахунків та інших
документів, пов'язаних з
обчисленням податків, інших платежів, а також перевіряють достовірність цих
документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення
податків, інших платежів, подають до
судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод
недійсними і стягнення в доход держави
коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів,
одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами
за рахунок їх майна, звертаються у передбачених законом випадках до судових
органів з позовом про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької
діяльності.
Аналіз суб'єктного складу та характеру
правовідносин свідчить, що дана справа є справою адміністративної юрисдикції, а
в розумінні пункту 7 статті 3 КАС України ДПІ у м. Херсоні є суб'єктом владних
повноважень.
Вирішення спору за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках,
встановлених законом, відповідно до пункту 4 ч. 1 статті 17 Кодексу
адміністративного судочинства України віднесено до компетенції
адміністративного суду.
Відповідно до абзаців 1, 2, 4 пункту 6 розділу VІІ “Прикінцеві та
перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до
початку діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до
Господарського процесуального кодексу України 1991 року, вирішують у першій та апеляційній
інстанціях відповідні місцеві та апеляційні господарські суди за правилами
Кодексу адміністративного судочинства України.
В обґрунтування позовних вимог
позивач посилається на положення ст.ст. 49, 55- 57, 238, 247 Господарського
кодексу України, ст. 87, 91 Цивільного кодексу України, п. 17 ст. 11 Закону
України "Про державну податкову службу в Україні". Позивач стверджує,
що з моменту перереєстрації підприємства на гр. ОСОБА_1, остання до ведення фінансово-господарської діяльності
приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" ніякого відношення не мала.
Реєстрацію приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" на своє ім'я гр.
ОСОБА_1 пояснює тим, що вона погодилась на пропозицію знайомого адвоката
ОСОБА_3 зареєструвати на своє ім'я
декілька підприємств за незначну
винагороду. На думку позивача, управління приватним підприємством
"Агрорезерв-Юг" було покладено на невстановлену податковою інспекцією
особу, яка не має до вказаного підприємства ніякого відношення, оскільки
печатки та документи цього підприємства гр. ОСОБА_1, зазначена в установчих
документах як керівник, не отримувала, а діяльність підприємством здійснюється
невідомими особами, що може свідчити про протиправний характер діяльності та
дає підстави вважати приватне підприємство "Агрорезерв-Юг" таким, що
має ознаки фіктивності. Позивач зазначає, що особи, які фактично проводять
псевдодіяльність за допомогою зареєстрованого на підставну особу підприємства,
намагаються ухилитися від відповідальності у разі виявлення факту "відмивання"
доходів, отриманих нелегальним шляхом або ухилення від сплати податків. У
зв'язку з цим, в позові ставиться вимога про визнання недійсними установчих та
реєстраційних документів приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" з
моменту реєстрації на ім'я ОСОБА_1 та скасування (припинення) державної
реєстрації цього підприємства.
Представник позивача на засіданні
суду надав усні пояснення, відповідно до яких підтримав вимоги, викладені у
позовній заяві.
В судове засідання представник
відповідача не прибув, хоч були належним
чином повідомлений про час та місце розгляду справи. Ухвали суду, надіслані за
юридичною адресою підприємства, повернулись з відміткою пошти про відсутність
підприємства. Суд вважає, що неявка представника відповідача не перешкоджає розгляду справи по суті.
Судом
залучено до участі в розгляді справи як третю особу на стороні відповідача без
самостійних вимог засновника підприємства - гр. ОСОБА_1 Третя особа або її
уповноважений представник в судове засідання не прибув.
Розглянувши матеріали справи,
заслухавши представника позивача, суд -
в с т а н о в
и в :
Приватне підприємство
"Агрорезерв-Юг" було зареєстровано як суб'єкт підприємницької
діяльності виконавчим комітетом Херсонської міської ради 28.05.2003, йому
присвоєно код 32479312, юридична адреса
м. Херсон, Кіндійське шосе, 40, кв. 178. Перший засновник та власник
підприємства, мешканець м. Херсона гр-ка ОСОБА_4 своїм рішенням від 24.06.03р.
зняла з себе повноваження директора підприємства та призначила на цю посаду
громадянина ОСОБА_5.
21.12.04 власником та директором
приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" стала гр-ка ОСОБА_2, юридична
адреса підприємства змінилась на м.Херсон, пров. Смоленський, 67, кв. 20.
04.07.05 гр-ка ОСОБА_2 передала свої
корпоративні права та обов'язки засновника приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг" громадянці ОСОБА_1, яка, в свою чергу, прийняла права
та обов'язки засновника підприємства, заступила на посаду директора. 19.07.2005
здійснено державну реєстрацію відповідних змін до установчих документів.
Затверджено Статут підприємства в
новій редакції рішенням засновника № 1
від 07.07.2005, змінилась юридична адреса м. Херсон, Миколаївське шосе, 19 а.
Суду надано протокол від 21.08.2007
допита свідка громадянки ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, яка мешкає у м. Харкові,
тимчасово не працює, з якого вбачається,
що за пропозицією своєї знайомої ОСОБА_6 та її чоловіка адвоката
ОСОБА_3 стала засновником та посадовою особою декількох підприємств, точний
перелік не пам'ятає, підписувала у нотаріуса установчі документи, довіреності,
акти прийому-передачі документів, документи бухгалтерського та податкового
обліку, хоч фактично не отримала ці документи та печатку. Після оформлення документів
ніякої підприємницької діяльності не вела, звіти до податкової інспекції не
здавала, одержала винагороду за участь в реєстрації документів в розмірі 200
грн.
За відомостями податкової інспекції
протягом 2005 року підприємством сплачено
75,49 грн. різних податків, за 2006-2007 рр. податки не сплачувались, з
21.07.2005 підприємство не надає податкової звітності до податкової інспекції.
Згідно акта від 31.10.2007 ,
складеного трьома оперуповноваженими податкової міліції за участю заст.
директора ХОТШ ТСО України А.В. Шевченко за юридичною адресою м. Херсон,
Миколаївське шосе, 19а, відсутнє ПП "Агрорезерв-Юг", а знаходиться
будівля ХОТШ ТСОУ .
Відповідно до ст. 55 ГК України,
суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які
здійснюють господарську діяльність, реалізуючі господарську компетенцію
(сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і
несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім
випадків, передбачених законодавством. Згідно ст. 56 ГК України, суб'єкт
господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або
уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених
законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом
заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу,
перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог
законодавства. Установчими документами суб'єкта господарювання, згідно ст. 57
цього Кодексу, є рішення про його утворення або засновницький договір, а у
випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання. В
установчих документах повинні бути зазначені найменування та місцезнаходження
суб'єкта господарювання, мета і предмет господарської діяльності, склад і
компетенція його органів управління, порядок прийняття ними рішень порядок
формування майна, розподілу прибутку та збитків, умови його реорганізації та
ліквідації. Аналогічні вимоги передбачені статтею 87 Цивільного кодексу України
передбачено, що для створення юридичної особи її учасники (засновники)
розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма
учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.
Ст. 29 Закону України «Про державну
реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»передбачено, що для
проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа
повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі
документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації
змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або
нотаріально посвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну
реєстрацію або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у
спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату
оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів
юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих
документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного
збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів. У разі внесення змін до установчих
документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної
особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково
подається або копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників
(учасників), завірена в установленому порядку, або нотаріально посвідчена копія
заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників (учасників), або
нотаріально посвідчена копія документа про перехід частки учасника у статутному
капіталі товариства, або нотаріально посвідчений документ про передання права
засновника (учасника) іншій особі, або рішення уповноваженого органу юридичної
особи про примусове виключення засновника (учасника) зі складу засновників
(учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими
документами юридичної особи.
Скасування (припинення) державної реєстрації суб'єкта господарювання
здійснюється за його особистою заявою, а також на підставі рішення суду у
випадках визнання недійсними або такими, що суперечать законодавству установчих
документів або здійснення діяльності, що суперечить закону чи установчим
документам, або в інших випадках, передбачених законодавством. Скасування
державної реєстрації припиняє господарську діяльність і є підставою для
здійснення заходів щодо ліквідації суб'єкта господарювання.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 38
Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб
-підприємців" підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної
особи, що не пов'язано з
банкрутством юридичної особи, зокрема є
визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через
порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути;
провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що
заборонена законом. Відповідно до статті 238 Господарського Кодексу
передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил
здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані
уповноваженими органами державної влади санкції, в тому числі за статтею 239
Кодексу -скасування державної реєстрації та ліквідації суб'єкта господарювання.
Статтею 247 того ж Кодексу встановлено, що у разі здійснення суб'єктом
господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, до
нього може бути застосовано
адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації
цього суб'єкта та його ліквідації.
В даному випадку господарська
діяльність підприємства з моменту внесення змін до статутних документів
здійснювалась без відома та участі особи, які юридично є власником та керівником підприємства, чим порушені приписи
законодавчих актів України, в частині, яка стосується вимог до створення,
проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостей, які вносяться до
установчих документів, тощо. Особи, які фактично проводили господарську
діяльність за допомогою зареєстрованого на підставну особу підприємства, не
несуть ніякої відповідальності за цю діяльність як власники та керівник, і у разі виявлення фактів порушення
чинного законодавства підприємством їх неможливо притягти до відповідальності
за ці порушення. Пояснення юридичного власника товариства громадянки ОСОБА_1
свідчать, що вона не розробляла установчих документів, приймала участь в
реєстрації на своє ім'я приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" за
вказівкою своїх знайомих за винагороду шляхом підписання певних документів, але
не маючи бажань здійснювати підприємницьку діяльність, у даної особи відсутні
необхідні знання та освіта для ведення підприємницької діяльності, мешкає вона
у м. Харкові, тоді як підприємство здійснює господарську діяльність у м.
Херсоні. Статутний фонд ця громадянка не формувала, оскільки необхідних коштів не мала. З пояснень
вбачається, що після підписання нею документів приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг" вони були передані іншим особам, які і готували
документи для реєстрації.
Для створення суб'єкта господарювання
необхідне рішення цієї фізичної особи щодо прийняття на себе вищевказаних прав
та обов'язків. У випадку реєстрації власника приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг" гр-ки ОСОБА_1
з боку останньої була відсутня воля на набуття таких прав, що свідчить
про порушення вимог ст. 87 ЦК України, ст.ст. 56, 57 ГК України.
Директором приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг" зазначено ОСОБА_1, яка по-суті була нелегітимним
директором підприємства, оскільки по-перше, заперечує будь-яку діяльність як
директор, по-друге, її обрано директором рішенням засновника 07.07.05, в своїх свідченнях слідчим органам
гр. ОСОБА_1 пояснює, що ніякої діяльності як керівник не проводила. За своєю
суттю рішення власника Парішкури є одностороннім правочином, для якого є
необхідним додержання встановлених ст. 203 ЦК України загальних вимог його
чинності. Правочин є дійсним, якщо він відповідає загальним умовам дійсності
правочину, зокрема, має законний зміст, вільне волевиявлення учасників правочину та його відповідність їх
внутрішній волі, правочин не повинен суперечити вимогам законодавства та
моральним засадам громадянського суспільства. Суд вважає, що перереєстрація
підприємства на гр. ОСОБА_1 відбулася
поза межами правового поля. Відповідач
не надав документального підтвердження того, що
власник підприємства ОСОБА_1 дійсно здійснювала управління діяльністю ПП
"Агрорезерв Юг", призначала керівника підприємства та інші органи
управління.
Позов про визнання недійсними або
такими, що суперечать законодавству установчих документів може бути
поданий державним органом, що згідно з
чинним законодавством здійснює контроль за діяльністю суб'єктів господарювання,
прокурором, органом, що здійснює державну реєстрацію, а також будь-якою особою,
яка вважає порушеними свої права чи охоронювані законом інтереси у зв'язку із
створенням (державною реєстрацією) відповідного суб'єкта господарювання.
Державні податкові інспекції є органами виконавчої влади, які здійснюють
контроль за своєчасністю, достовірністю,
повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів)
суб'єктами підприємницької діяльності, контролюють своєчасність подання платниками податків бухгалтерських звітів та
балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з
обчисленням податків, інших платежів, а
також перевіряють достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і
обчислення податків, інших платежів. Згідно п. 17 ст. 11 Закону України
"Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової
служби мають право звертатися до судових органів із заявою про скасування
державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. Невстановлені особи,
використовуючи документи товариства та печатку,
займались господарською діяльністю, складали бухгалтерські та інші
первинні документи, подавали податкову звітність, нараховували податки, складали податкові
накладні, які використовували контрагенти товариства в
своєму бухгалтерському та податковому обліку для віднесення певних
сум до податкового кредиту, що могли призвести до ненадходження до бюджету
значних сум податків.
Суд вважає, що позивач довів у
встановленому законом порядку факт здійснення відповідачем діяльності, що
суперечить закону чи установчим документам підприємства.
За вказаних обставин,
підлягають задоволенню позовні вимоги щодо визнання недійсними (нечинними)
установчих та реєстраційних документів ПП "Агрорезерв-Юг" з моменту
офіційної перереєстрації підприємства на гр-ку ОСОБА_1 - 19.07.2005 скасування
державних реєстраційних змін до установчих документів приватного
підприємства "Агрорезерв-Юг" з
19.07.2005.
Оскільки Статут, який визначає
правовий статус товариства та встановлює правову основу господарської
діяльності підприємства визнано недійсним, інших статутних документів суду не
надано, підприємство підлягає припиненню
(скасуванню державної реєстрації). Припинення (скасування державної реєстрації)
суб'єкта господарювання позбавляє його можливості продовжувати господарювання -
його господарська діяльність припиняється з цього моменту. Припинення
підприємства є підставою для здійснення заходів щодо ліквідації СПД
(призначення ліквідаційної комісії, задоволення претензій кредиторів, стягнення
дебіторської заборгованості, публікація повідомлення про ліквідацію) і
виключення з ЄДРПО України.
Суд також визнає недійсними всі
документи фінансово-господарської діяльності підприємства, які підписувала
директор підприємства ОСОБА_1 або інші особи з 19.07.2005. Суд покладає на ДПІ у м. Херсоні обов'язок
здійснити заходи щодо ліквідації товариства.
Розглянувши справу по суті, за згодою
представників сторін, судом оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
На підставі 59-61, 247, 248 ГК
України, ст.ст. 87-92 ЦК України, та керуючись ст.ст. 94, 161-163, 167 Кодексу
адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о
в и в :
1. Позов задовольнити.
2.
Визнати нечинним Статут приватного підприємства
"Агрорезерв-Юг" (м. Херсон, Миколаївське шосе, 19-а, код ЄДРПОУ
32479312) з 19.07.2005, з моменту перереєстрації на громадянку ОСОБА_1.
3. Припинити юридичну особу -
приватне підприємство "Агрорезерв-Юг" (м. Херсон, Миколаївське шосе,
19-а, код ЄДРПОУ 32479312).
4. Визнати нечинними первинні
фінансово-господарські документи, документи податкової звітності, включаючи
податкові накладні, приватного підприємства "Агрорезерв-Юг", складені
з 19.07.2005 .
5. Надіслати копію постанови
Держреєстратору у день набрання законної сили постанови для внесення запису
про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих
документів приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" (м. Херсон,
Миколаївське шосе, 19-а, код ЄДРПОУ 32479312).
6. Зобов'язати ДПІ у м. Херсоні
здійснити ліквідаційну процедуру
приватного підприємства "Агрорезерв-Юг" (м. Херсон, Миколаївське
шосе, 19-а, код ЄДРПОУ 32479312) і подати до суду звіт та ліквідаційний баланс
згідно з вимогами чинного законодавства.
7. Постанова набирає законної сили
після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку
заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але
апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова
або ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього
строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не
скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду
справи.
8. Заява про апеляційне оскарження
постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її
проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до
статті 160 КАС України з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на
постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання
заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без
попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у
строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя
В.В. Хом'якова
повний текст постанови підписаний
30 листопада 2007 року.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2007 |
Оприлюднено | 21.12.2007 |
Номер документу | 1216729 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні