Ухвала
від 17.09.2024 по справі 922/1119/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

"17" вересня 2024 р.м. ХарківСправа № 922/1119/24

Господарський суд Харківської області у складі:

суддя Погорелова О.В.

при секретарі судового засідання Федоровій К.О.

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг", м. Київ до Приватного акціонерного товариства "Харківська ТЕЦ - 5", с. Подвірки про стягнення коштів за участю представників учасників справи:

позивача - Верхацький І.В.

відповідача - Сивак А.Ю.,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг", звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Харківська ТЕЦ-5", відповідач, в якому просить суд (з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог) стягнути з відповідача на свою користь борг у загальній сумі 808 361 435,97 грн, у тому числі: основний борг у сумі 784 440 085,53 грн; пеню у сумі 20 900 883,87 грн; три проценти річних у сумі 2 095 782,02 грн; інфляційні втрати у сумі 924 684,55 грн. Позов обґрунтований неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором постачання природного газу №6241-ТКЕ(23)-32 від 08.09.2023 щодо повної та своєчасної оплати поставленого природного газу. Судові витрати позивач просить суд покласти на відповідача.

Процесуальний рух справи відображено у відповідних ухвалах суду.

13.08.2024 до суду від відповідача надійшло клопотання про призначення у справі комплексної судової економічної та комп`ютерно-технічної експертизи, в якому він просить суд поставити на вирішення експертів наступні питання:

- чи відповідає розмір визначених ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" в період жовтня 2023 - січня 2024 цін природного газу Обсягу ІІ формулі, передбаченій п. 4 Додатку "Ціни та умови постачання природного газу виробникам теплової енергії ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" у рамках виконання спеціального обов`язку" до "Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812?;

- чи підтверджуються документально ціни природного газу Обсягу ІІ за Договором постачання природного газу № 6241-ТКЕ(23)-32 від 08.09.2023 та їх розрахунок ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" в період жовтня 2023-січня 2024?;

- в які дати на сайті постачальника ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" за адресою: https://naftogaztrading.com.ua розміщувалися (публікувалися) ціни на природний газ Обсягу ІІ для виробників теплової енергії по періоду постачання жовтня 2023-січня 2024?

В обґрунтування клопотання відповідач вказує на наступне.

У відзиві на позовну заяву б/н від 23.04.2024 відповідач заперечує правильність та обґрунтованість розрахунків та визначення (встановлення) цін природного газу Обсягу ІІ відповідно до Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812 (надалі Положення № 812), а також їх розміщення (опублікування) на офіційному сайті Позивача - https://naftogaztrading.com.ua, на виконання умов п. 4.1.2. Договору № 6241-ТКЕ(23)-32. Зазначені обставини, з огляду на приписи ст. 11 Закону України Про ринок природного газу від 09.04.2015 № 329-VIII, п. 4, п. 5 Положення № 812, Додатку Ціни та умови постачання природного газу виробникам теплової енергії ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг у рамках виконання спеціального обов`язку до Положення № 812 (надалі Ціни та умови), п. 4.1.2. Договору № 6241-ТКЕ(23)-32 входять до предмету доказування у справі № 922/1119/24 (ч. 2 ст. 76 ГПК України).

На дату звернення відповідача з цим клопотанням матеріали справи № 922/1119/24 не містять достатнього документального підтвердження зазначених обставин.

Передбачена п. 2 Цін та умов, п. 4.1.2. Договору № 6241-ТКЕ(23)-32 формула визначення ціни природного газу є достатньо складною та вимагає коректного використання значної кількості показників.

Перевірка розрахунків ціни природного газу Обсягу ІІ вимагає кваліфікованого пошуку та дослідження значного обсягу даних щодо: Pueex - середньозважена ціна, що склалася на ресурс місяця, що передує місяцю постачання природного газу та склалася за результатами електронних біржових торгів на товарній біржі Українська енергетична біржа за всіма договорами, умовами оплати та базисами (в газотранспортній системі, газосховищах), та за всіма стандартизованими продуктами за напрямком Природний газ, за період з 1 по 20 (включно) числа місяця за всі торгові дні місяця, з урахуванням податку на додану вартість, у гривнях за 1000 куб. метрів газу; k1 - коригуючий коефіцієнт, що враховує вартість грошей у часі за обліковою ставкою Національного банку та середнім очікуванням прострочення оплати виробників теплової на рівні 80 календарних днів, за лінійними розрахунками, що становить 1,055; k2 - коригуючий коефіцієнт, націнка постачальника природного газу, що становить 1,050. При цьому, що показник Pueex - середньозважена ціна за всіма базисами (в газотранспортній системі, газосховищах) та за всіма стандартизованими продуктами з 1 по 20 число (включно) місяця за напрямком Природний газ ТОВ Українська енергетична біржа окремо не розраховується та не публікується.

Зокрема, відповідно до п. 5.2. розділу V Методики розрахунку котирувальних цін та інших показників торгівлі на товарній біржі - ТОВ Українська енергетична біржа біржою розраховується середньозважена ціна місячного ресурсу природного газу шляхом ділення загальної вартості (без урахування ПДВ) укладених на Біржі угод щодо купівлі-продажу відповідного місячного ресурсу на умовах поставки у віртуальній торговій точці газотранспортної системи України та з врахуванням всіх умов оплати (за передплатою та за післяплатою) на суму обсягів купівлі-продажу такого місячного ресурсу за відповідними укладеними угодами.

Отже, вказана середньозважена ціна розраховується ТОВ Українська енергетична біржа тільки на основі одного базису поставки (віртуальна торгова точка в газотранспортній системі), а не за всіма базисами (в газотранспортній системі, газосховищах), та в цілому за місяць.

Згідно з опублікованою інформацією щодо котирувань середньо- та довгострокового ринку ціни на природний газ у вересні 2023 (що передував першому місяцю постачання спірного періоду (жовтень 2023) та має значення для розрахунків за формулою) коливалися від 15 084,47 грн., без ПДВ, за 1000 куб. м. до 16 224,00 грн., без ПДВ, за 1000 куб. м. Ціни на стандартизовані продукти коливалися від 15 000,00 грн., без ПДВ, за 1000 куб. м. до 16 000,00 без ПДВ, за 1000 куб. м.

Відповідач наголошує, що пошук та аналіз інформації, вихідних даних, які стосуються розрахунків ціни природного газу Обсягу ІІ, перевірка розрахунків, наявності їх документального підтвердження вимагає спеціальних знань та може бути предметом економічної експертизи (розділ ІІІ Інструкції з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5 (надалі Інструкція № 53/5; експертиза документів про економічну діяльність підприємств й організацій).

На підставі п. 4 Цін та умов, п. 4.1.2. Договору № 6241-ТКЕ(23)-32 ціни природного газу для Обсягу II для виробника теплової енергії мали щомісяця визначатися до 25 числа місяця, який передує місяцю постачання природного газу, та публікуватися на офіційному сайті Постачальника https://naftogaztrading.com.ua.

Дослідження питань роботи сайту постачальника ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг за адресою: https://naftogaztrading.com.ua, зокрема інформації, яка оброблялася в Системі управління сайтом (CMS) цього веб-сайту, також вимагає спеціальних знань та може бути предметом комп`ютерно-технічної експертизи (розділ ІІ Інструкції №53/5; експертиза комп`ютерної техніки і програмних продуктів).

13.09.2024 відповідачем до суду були надані додаткові письмові пояснення, в яких він вказує на те, що у письмових поясненнях б/н від 12.08.2024 позивач зазначає про надання на виконання ухвали господарського суду Харківської області від 30.07.2024 детального розрахунку ціни Обсягу ІІ за жовтень-грудень 2023 та січень 2024 на основі результатів електронних біржових торгів та торгів стандартизованими продуктами за напрямком Природний газ на УЕБ (з посиланням на інформаційні ресурси в мережі Інтернет).

Водночас, в наданих позивачем розрахунках не наводиться інформація щодо порядку обчислення середньозважених цін природного газу, зокрема на прикладі жовтня 2023 в колонці УЕБ, ВоМ вказуються ціни 15 420,00 грн., 15 398,24 грн., 15 100,00 грн., 14 976,00 грн. за 1 000,00 куб. м. та в підсумку середньозважена ціна 15 285,86 грн.; в колонці Стандартизовані продукти вказуються ціни 15 800,00 грн., 16 000,00 грн., 15 015,93 грн., 15 150,00 грн. та в підсумку середньозважена ціна 15 050,42 грн. Показник Pueex за жовтень 2023 визначається як середньозважене значення ціни УЕБ, ВоМ 15 285,86 грн. та Стандартизовані продукти 15 050,42 грн. (також середньозважених) в розмірі 15 168,14 грн. (без ПДВ).

Позивач не вказує, яким саме чином він отримав всі зазначені в розрахунках середньозважені ціни та показник Pueex, а саме в результаті яких арифметичних дій середньозважене значення, зокрема цін 15 420,00 грн., 15 398,24 грн., 15 100,00 грн., 14 976,00 грн. дорівнює 15 285,86 грн. При цьому, формула п. 4 додатку Ціни та умови виробників до Положення № 812, Методика розрахунку котирувальних цін та інших показників торгівлі на товарній біржі - ТОВ Українська енергетична біржа, затверджена рішенням Котирувальної комісії біржі від 02.02.2024, конкретного порядку або методології такого розрахунку не містять.

Пунктом 4 Цін та умов виробників передбачено визначення ціни природного газу для Обсягу ІІ щомісяця для виробника теплової енергії за формулою: P = Pueex х k1 х k2, де Pueex - середньозважена ціна, що склалася на ресурс місяця, що передує місяцю постачання природного газу та склалася за результатами електронних біржових торгів на товарній біржі Українська енергетична біржа за всіма договорами, умовами оплати та базисами (в газотранспортній системі, газосховищах) за напрямком Природний газ, за період з 1 по 20 (включно) числа місяця за всі торгові дні місяця.

Надані Позивачем розрахунки містять посилання на Бюлетені електронних біржових торгів 05.09.2023 06.09.2023, 13.09.2023, 14.09.2023, 20.11.2023, 01.12.2023, 04.12.2023, 05.12.2023, 06.12.2023, 07.12.2023, 08.12.2023, 11.12.2023, 13.12.2023, 14.12.2023, 15.12.2023, 19.12.2023, 20.12.2023, опубліковані на ресурсі Біржова електронна торгова система (біржова торгівля енергоресурсами) https://bets.ueex.com.ua. Доступ до зазначеного ресурсу не є вільним, та здійснюється за логіном користувача та паролем, що виключає можливість достатньої перевірки його змісту.

Відповідач вбачає, що в наданих розрахунках позивача очевидно не враховані всі котирувальні та середньозважені ціни природного газу, які публікувалися ТОВ Українська енергетична біржа. Зазначена обставина ставить під сумнів повноту та відповідність наданих розрахунків ціни ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг вимогам п. 4 Цін та умов виробників.

У розрахунках позивач наводить інформацію про результати торгів стандартизованими продуктами за напрямком Природний газ на ТОВ Українська енергетична біржа за період з 1 по 20 (включно) числа місяця за всі торгові дні місяця та використовує її для показника формули Pueex згідно п. 4 Цін та умов виробників. Втім, в Розрахунках на жовтень-грудень 2023, січень 2024 Позивачем використано тільки стандартизовані продукти Within-Day, в той час як додатково вказуються розділи по стандартизованим продуктам Day-Ahead, Week, Month без наведення відповідних цін або документального підтвердження відсутності торгів по таким продуктам. Зазначена обставина також ставить під сумнів повноту та відповідність наданих розрахунків ціни ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг існуючим вимогам.

Відповідач наголошує, що викладене додатково підтверджує необхідність призначення у справі № 922/1119/24 економічної експертизи в частині аналізу інформації, вихідних даних, які стосуються розрахунків ціни природного газу Обсягу ІІ, перевірки розрахунків, наявності їх документального підтвердження (розділ ІІІ Інструкції з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5 (надалі Інструкція № 53/5; експертиза документів про економічну діяльність підприємств й організацій).

ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг зазначає, що ним не приймались розпорядчі документи про визначення (затвердження) ціни природного газу Обсягу ІІ, який постачався в період жовтень 2023 - січень 2024. Ціна Обсягу ІІ визначалась у відповідності до п. 4 Постанови № 812 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України № 896 від 22.08.2023) та п.4.1.2 Договору № 6241-ТКЕ(23)-32.

Частиною 3 ст. 12 Закону України Про ціни і ціноутворення від 21.06.2012 № 5007- VI передбачено, що зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, визначені органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.

Відповідач наголошує, що формулювання п. 4 додатку Ціни та умови виробників до Положення № 812 про визначення природного газу для Обсягу II щомісяця до 25 числа місяця, який передує місяцю постачання природного газу для виробника теплової енергії, потребує документальної фіксації розрахованих цін.

Позивач зазначає, що інформація щодо ціни на природний газ для Обсягу ІІ у період жовтень 2023 - січень 2024 року розміщувалась на офіційному сайті Товариства naftogaztrading.com.ua шляхом її опублікування у розділі Новини підрозділі Ціна газу. ТОВ ГК Нафтогаз Трейдинг також вказує, що при розробленні та у подальшій роботі сайту naftogaztrading.com.ua не використовує CMS систему для керування сайтом, а існуюче програмне забезпечення не надає можливості надавати підтвердження стосовно способу, дат та часу розміщення (опублікування) на офіційному сайті відповідної інформації.

За змістом п. 5 розділу І Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, відомості щодо цін природного газу належать до інформації, яка обов`язково публікується на сайті постачальника.

Пунктом 4.1.2. Договору № 6241-ТКЕ(23)-32) визначено, що Постачальник щомісячно розміщує інформацію щодо зміни ціни газу за Обсягом ІІ на офіційному сайті Постачальника naftogaztrading.com.ua або відповідна інформація надсилається Постачальником Споживачу листом на електронну адресу Споживача, вказану у розділі 14 Адреси та реквізити Сторін цього Договору. Така ціна є обов`язковою для застосування Сторонами з 1 числа місяця, на який вона розрахована та не потребує окремого оформлення додатковою угодою. Сторони домовились, що ціна природного газу Обсягу ІI буде вказана при документальному оформленні Обсягу ІІ у відповідному акті приймання передачі газу.

Сторони підтвердили, що Споживач вважається повідомленим про зміну ціни Обсягу ІІ з моменту здійснення публікації відповідної інформації на офіційному сайті Постачальника naftogaztrading.com.ua або з моменту відправлення відповідного повідомлення Постачальником на електронну адресу Споживача, зазначену у розділі 14 даного Договору.

Отже, Позивач фактично підтверджує відсутність у нього доказів опублікування в спірному періоді у встановленому Положенням № 812, п. 4.1.2. Договору № 6241- ТКЕ(23)-32 порядку регульованих цін на природний газ Обсягу ІІ.

Наявність спеціальних знань дозволить експерту комплексно встановити спосіб, дати та час розміщення (опублікування) інформації на офіційному сайті Позивача, незалежно від особливостей відповідного програмного забезпечення.

У підготовчому засіданні 17.09.2024 представник відповідача підтримав клопотання про призначення у справі судової експертизи та просив суд його задовольнити.

Присутній у підготовчому засіданні представник позивача проти задоволення клопотання заперечував та просив суд відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши зібрані у справі докази та розглянувши у судовому засіданні клопотання відповідача про призначення судової експертизи, суд дійшов наступних висновків.

Частиною 1 ст. 2 ГПК України передбачено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Згідно ч. 1 ст. 3 ГПК України судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч. 2 ст. 182 ГПК України у підготовчому засіданні суд, зокрема, може роз`яснювати учасникам справи, які обставини входять до предмета доказування, які докази мають бути подані тим чи іншим учасником справи; з`ясовує, чи повідомили сторони про всі обставини справи, які їм відомі; з`ясовує, чи надали сторони докази, на які вони посилаються у позові і відзиві, а також докази, витребувані судом чи причини їх неподання; вирішує питання про проведення огляду письмових, речових і електронних доказів у місці їх знаходження; вирішує питання про витребування додаткових доказів та визначає строки їх подання, вирішує питання про забезпечення доказів, якщо ці питання не були вирішені раніше; вирішує питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста; вирішує заяви та клопотання учасників справи; встановлює порядок з`ясування обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, та порядок дослідження доказів, якими вони обґрунтовуються під час розгляду справи по суті, про що зазначається в протоколі судового засідання; здійснює інші дії, необхідні для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті.

Згідно ч. 1 ст. 99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

За положеннями ч. 1 ст. 100 ГПК України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

Згідно ч.ч. 3, 5 ст. 100 ГПК України ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі). В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 102 ГПК України матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи. При визначенні матеріалів, що надаються експерту чи експертній установі, суд у необхідних випадках вирішує питання про витребування відповідних матеріалів за правилами, передбаченими цим Кодексом для витребування доказів.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 103 ГПК України експертиза проводиться у судовому засіданні або поза межами суду, якщо це потрібно у зв`язку з характером досліджень, або якщо об`єкт досліджень неможливо доставити до суду, або якщо експертиза проводиться за замовленням учасника справи. У разі якщо суд призначив проведення експертизи експертній установі, керівник такої установи доручає проведення експертизи одному або декільком експертам. Ці експерти надають висновок від свого імені і несуть за нього особисту відповідальність.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про судову експертизу судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Згідно ст. 7 Закону України Про судову експертизу судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом. До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров`я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України. Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов`язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.

Відповідно до пп. 1.2.2., 1.2.3 п. 1.2. Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 (із змінами та доповненнями, внесеними наказами Міністерства юстиції України) основними видами (підвидами) експертизи є:

інженерно-технічна: інженерно-транспортна (автотехнічна, транспортно-трасологічна, залізнично-транспортна); дорожньо-технічна; будівельно-технічна; оціночно-будівельна; земельно-технічна; оціночно-земельна; експертиза з питань землеустрою; пожежно-технічна; безпеки життєдіяльності; гірничотехнічна; інженерно-екологічна; електротехнічна; комп`ютерно-технічна; телекомунікаційна, електротранспортна експертиза; експертиза технічного стану ліфтів; інженерно-механічна; водно-технічна; авіаційно-технічна; теплотехнічна експертиза. Поряд із вказаними видами інженерно-технічних експертиз експертними установами можуть проводитись також інші їх види (підвиди) та комплексні технічні дослідження із залученням відповідних фахівців у певних галузях знань, у тому числі авіаційного та водного транспорту;

економічна: бухгалтерського та податкового обліку; фінансово-господарської діяльності; фінансово-кредитних операцій.

Висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Якщо експерт під час підготовки висновку встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини (ч.ч. 1, 2, 3, 4, 8 ст. 98 ГПК України).

Отже, судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду. Таким чином, судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Відповідно до пункту 4 частини 3 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

За змістом рішення Європейського суду з прав людини у справі Кузнєцов та інші проти Російської Федерації одним із завдань вмотивованого рішення є продемонструвати сторонам, що вони були почуті, вмотивоване рішення дає можливість стороні апелювати проти нього, нарівні з можливістю перегляду рішення судом апеляційної інстанції. Така позиція є усталеною практикою Європейського суду з прав людини (справи Серявін та інші проти України, Проніна проти України) і з неї випливає, що ігнорування судом доречних аргументів сторони є порушенням ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Відповідно до положень ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Згідно ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Спеціальні знання це професійні знання, отримані в результаті навчання, а також навички, отримані обізнаною особою в процесі практичної діяльності в різноманітних галузях науки, техніки та інших суспільно корисних галузях людської діяльності, які використовуються разом з науково-технічними засобами під час проведення експертизи. Змістом спеціальних знань є теоретично обґрунтовані і перевірені практикою положення і правила, які можуть відноситися до будь-якої галузі науки, техніки, мистецтва тощо.

Необхідність судової експертизи в господарському судочинстві зумовлена тим, що в процесі здійснення правосуддя суд стикається з необхідністю встановлення таких фактів (обставин), дані про які потребують спеціальних досліджень. Експертиза - це науковий, дослідницький шлях до висновків, які формулюються у висновку експерта, про фактичні обставини справи.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Дульський проти України (заява №61679/00) від 01.06.2006 року, зазначено, що експертиза, призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури. Більше того, суд вирішує питання щодо отримання додаткових доказів та встановлює строк для їх отримання.

Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.

За змістом системного аналізу приписів статей 86, 236, 277 Господарського процесуального кодексу України, з метою забезпечення законності та обґрунтованості судового рішення, на господарський суд покладено обов`язок всебічно та повно з`ясувати і дослідити обставини справи, що мають значення для її вирішення по суті.

Отже, суд, розглядаючи справу, має вживати заходів до всебічного й повного встановлення обставин спору, що не суперечить принципу змагальності, оскільки останній відображається в змісті процесуальних прав та обов`язків осіб, що беруть участь у справі та реалізується в сукупності з принципами рівності, диспозитивності та безпосередності, проте суд наділяється в тому числі організаційно-розпорядчими повноваженнями, необхідними для здійснення ним функцій органу правосуддя та прийняття законних і обґрунтованих судових актів.

Експертиза призначається судом у випадку необхідності встановлення фактів (обставин), дані про які вимагають спеціальних знань, та які мають суттєве значення для правильного вирішення спору по суті. При цьому, в силу приписів статті 99 ГПК України господарський суд самостійно визначає, чи є у нього необхідність у спеціальних знаннях і, відповідно, призначення для цього експертизи, чи такої необхідності немає і суд може вирішити спір на підставі інших доказів, поданих у справі.

Отже, з урахуванням предмета, підстав позовних вимог та заперечень на них, а також зважаючи на існування між сторонами спору з приводу вартості поставленого природного газу, що вливає на визначення розміру основного боргу відповідача перед позивачем і на наявність сукупності умов, визначених статтею 99 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку, що повне, всебічне та об`єктивне вирішення справи потребує встановлення певних обставин, що вимагає спеціальних знань. У зв`язку з цим, на переконання суду, існує необхідність у призначенні у справі комплексної судової економічної та комп`ютерно-технічної експертизи.

Відповідно до ч.ч. 3-7 ст. 99 ГПК України, при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта. Призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.

Дослідивши клопотання відповідача, суд дійшов висновку питання, з яких має бути проведена експертиза, залишити в редакції відповідача.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках призначення судом експертизи. Частиною 3 ст. 228 ГПК України передбачено, що з питань, зазначених у цій статті, суд постановляє ухвалу. Згідно п. 6 ч. 1 ст. 229 ГПК України провадження у справі зупиняється у випадках, встановлених пунктом 2 частини першої статті 228 цього Кодексу - на час проведення експертизи.

Зупинення провадження у справі це тимчасове і повне припинення всіх процесуальних дій у справі, зумовлене настанням зазначених у законі причин, що перешкоджають подальшому руху процесу і щодо яких невідомо, коли їх може бути усунено. Зупинення провадження у справі на час проведення судової експертизи є правом господарського суду, що зумовлене неможливістю вирішення спору по суті за відсутності висновків про встановлення фактів, які можуть бути встановлені лише експертом.

Враховуючи викладене, провадження у справі №922/1119/24 відповідно до ст. 228 ГПК України підлягає зупиненню на час проведення експертизи.

Суд вважає за доцільне звернутись до судового експерта з пропозицією реалізувати надане йому статтею 13 Закону України Про судову експертизу право щодо зазначення в експертному висновку фактів, які мають значення для справи і з приводу яких йому не були поставлені питання.

Суд попереджає експерта про передбачену кримінальну відповідальність за статтями 384, 385 Кримінального кодексу України.

Витрати по проведенню експертизи суд, з огляду на положення статті 125 ГПК України, покладає на відповідача, як на заінтересовану сторону, що заявила клопотання про проведення судової експертизи.

Керуючись ст. ст. 98-100, 228, 229, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

Клопотання Приватного акціонерного товариства "Харківська ТЕЦ - 5" про призначення у справі судової експертизи задовольнити.

Призначити у справі комплексну судову економічну та комп`ютерно-технічну експертизу, проведення якої доручити Національному науковому центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса".

На вирішення експертів поставити наступні питання:

- чи відповідає розмір визначених ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" в період жовтня 2023 - січня 2024 цін природного газу Обсягу ІІ формулі, передбаченій п. 4 Додатку "Ціни та умови постачання природного газу виробникам теплової енергії ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" у рамках виконання спеціального обов`язку" до "Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812?;

- чи підтверджуються документально ціни природного газу Обсягу ІІ за Договором постачання природного газу № 6241-ТКЕ(23)-32 від 08.09.2023 та їх розрахунок ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" в період жовтня 2023-січня 2024?;

- в які дати на сайті постачальника ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" за адресою: https://naftogaztrading.com.ua розміщувалися (публікувалися) ціни на природний газ Обсягу ІІ для виробників теплової енергії по періоду постачання жовтня 2023-січня 2024?

Попередити експертів про передбачену кримінальну відповідальність за статтями 384, 385 Кримінального кодексу України.

Для проведення експертизи направити експертній установі матеріали справи № 922/1119/24.

Рахунок на оплату витрат за проведення експертизи, експертній установі направити відповідачу у справі - Приватному акціонерному товариству "Харківська ТЕЦ-5" (62371, Харківська область, Харківський район, с. Подвірки).

Зобов`язати експертну установу повідомити суд про закінчення експертизи, а експертний висновок направити на адресу господарського суду Харківської області разом із матеріалами справи.

Запропонувати судовому експерту реалізувати, надане йому статтею 13 Закону України Про судову експертизу" право, щодо зазначення в експертному висновку фактів, які мають значення для справи і з приводу яких йому не були поставлені питання.

Провадження по справі зупинити .

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена, в порядку ст.ст. 255 - 257 ГПК України до Східного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня складання повного тексту ухвали.

Повна ухвала підписана 18 вересня 2024 року.

СуддяО.В. Погорелова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено19.09.2024
Номер документу121688331
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —922/1119/24

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Постанова від 30.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

Ухвала від 17.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 20.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні