ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2024 рокуСправа №160/14846/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Кучми К.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання від 06.12.2023 р. за № 12011300021051;
- зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області повторно розглянути подану ним заяву про оформлення посвідки на тимчасове проживання в Україні від 14.11.2022 р.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що він перебуває на території України на підставі посвідки про тимчасове проживання, яка була видана 07.06.2021 р. №800212068. Посвідка про тимчасове проживання була отримана ним на підставі укладення шлюбу з громадянкою України. 14.11.2022 р. ним подано заяву про продовження строку дії (обміну) посвідки, однак отримано відмову відповідача, що зумовило звернення до суду з позовом. Так, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. по справі №160/20314/22 його позовну заяву до Головного управління ДМС України у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_3 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії було задоволено частково. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 р. апеляційну скаргу третьої особи залишено без задоволення, а рішення суду від 30.05.2023 р. залишено без змін.
На виконання рішення суду від 30.05.2023 р. за результатами повторного розгляду заяви-анкети від 14.11.2022 р. та доданих до неї документів відповідачем прийнято рішення від 06.12.2023 р. №12011300021051 знову про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання. Він не погоджується з вказаним рішенням відповідача, оскільки вважає, що воно прийнято з підстав, які суперечать рішенню суду від 30.05.2023 р. у справі № 160/20314/22. Крім того, наведених в оскаржуваному рішенні підстав не існувало станом на час відмови відповідачем у видачі посвідки вперше, тобто на момент подачі позову ще у 2022 році. Це встановлено рішенням суду. Тобто підстав, передбачених підпунктами 3, 11 пункту 61 Порядку від 25.04.2018 р. № 322, при розгляді заяви анкети від 14.11.2022 р. та при винесенні рішення від 30.05.2023 р. не існувало, відповідно вони не могли виникнути при повторному розгляді цієї ж заяви. Крім того, спірне рішення від 06.12.2023 р. за своїм змістом взагалі не вмотивоване, не містить фактичних обставин, які безпосередньо стали причиною для відмови у оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання, а містить лише пункти Порядку №322, за якими відмовлено у видачі посвідки.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.06.2024 року суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
На виконання вимог ухвали суду, від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 р. у справі № 160/20314/22 рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. у справі № 160/20314/22 залишено без змін. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. було зобов`язано Головне управління ДМС України у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву-анкету гр. рф ОСОБА_1 від 14.11.2022 р. № 105131011 про оформлення посвідки на тимчасове проживання в Україні на підставі 04/14 шлюбу з громадянином України (воз`єднання з сім`єю). Згідно із п.35 Порядку, уповноважений працівник Головного управління ДМС у Дніпропетровській області після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів здійснив заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється посвідка, а також перевірку інформації, зазначеної нею в заяві-анкеті та поданих документів. На виконання вищевказаного рішення суду, 28.11.2023 р. було розпочато повторний розгляд заяви-анкети гр. рф ОСОБА_1 від 14.11.2022 р. №105131011 про обмін посвідки на тимчасове проживання в Україні, про що повідомлено останнього засобами поштового зв`язку листом від 28.11.2023 р. № 1201.3.1-22354/12.3-23 за адресою: АДРЕСА_1 . За результатами повторного розгляду вказаної заяви, 06.12.2023 р., відповідачем прийнято рішення №12011300021051 про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання в Україні на підставі пп.3, 11 п.61 Порядку №322 (договір медичного страхування форма № 83 серія УБ № 1585387 не покриває весь термін дії посвідки). Вищевказане рішення із зазначенням підстав для його прийняття у встановлені законодавством строки направлено відповідачем за допомогою засобів поштового зв`язку рекомендованим листом від 07.12.2023 р. №1201.3.1-22921/12.3-23 за вказаною гр. рф ОСОБА_1 у заяві адресою місця проживання. Враховуючи вищевикладене, у відповідача наявні підстави для відмови в оформленні посвідки на тимчасове проживання прямо передбачена нормами чинного законодавства, а саме: пп.3, 11 п.61 Порядку №322, дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію; договір медичного страхування форма № 83 серія УБ № 1585387 не покриває весь термін дії посвідки.
Щодо доводів позивача про невмотивованість оскаржуваного рішення, відповідачем зазначено, що міграційною службою використовується спеціальне програмне забезпечення, Єдина інформаційно-аналітична система управління міграційними процесами (ЄІАС УМП) та підсистема «Облік іноземців та біженців», за допомогою якої здійснюється контроль за видачею документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус - для запобігання їх підробленню або незаконному використанню. Починаючи з 25.04.2018 року, всі документи, що стосуються оформлення, прийняття до розгляду, рішення про видачу посвідки або рішення про відмову у видачі посвідки та інші документи автоматично формуються та заповнюються друкованими засобами у підсистемі «Облік іноземців та біженців» ЄІАС УМП, уповноважена особа має доступ до внесення даних у відповідну форму і не має доступу до внесення змін у саму форму встановленого зразка. Враховуючи викладене, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Також, разом з відзивом відповідачем долучено копію міграційної справи позивача.
Ухвалою суду від 04.07.2024 року у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи з обов`язковим викликом його представника по адміністративній справі №160/14846/24 відмовлено.
До суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказано, що спірне рішення від 06.12.2023 р. за №12011300021051 про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання містить буквально лише пункти, за якими йому було відмовлено у видачі посвідки, а відтак не відповідає критеріям обґрунтованості та вмотивованості, що позбавило права дізнатися, що однією з підстав для протиправної відмови була відсутність полісу страхування. Відповідач фактично не виконав рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. по справі №160/20314/22, не розглянув заяву позивача від 14.11.2022 р. повторно, а розглянув її фактично датою набрання законної сили. За таких обставин, позивач просив суд позов задовольнити повністю з підстав викладених у ньому.
Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві та у відповіді на відзив, позицію відповідача, викладену у відзиві на позов, дослідивши письмові докази, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд встановив наступні обставини справи.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянином російської федерації, що підтверджується паспортом громадянина російської федерації № НОМЕР_1 , виданого 22.10.2021 р., який дійсний до 22.10.2031 р.
14.02.2020 року між громадянином російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та громадянкою України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстровано шлюб, що вбачається зі свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 та про що 14.02.2020 р. зроблено відповідний актовий запис №21, Самарським районним у місті Дніпрі відділом державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро).
07.06.2021 року позивачу, оформлено та видано посвідку на тимчасове проживання в України № НОМЕР_3 зі строком дії - до 04.06.2022 р., унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі 19980109-07936.
Відповідно до довідки про реєстрацію місця проживання особи від 05.08.2021 р. №4977 за відомостями відділу реєстрації та обліку громадян виконавчого комітету Павлоградської міської ради, зареєстроване місце проживання ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянство російська федерація, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі 19980109-07936, з 05.08.2021 р. зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
Позивачем укладено договір добровільного медичного страхування форми № 83 серії УБ за № 1585387 від 07.11.2022 р. зі строком дії з 07.11.2022 р. по 06.01.2024 р.
14.11.2022 року позивач звернувся до Головного управління ДМС у Дніпропетровській області із заявою-анкетою №105131011 щодо оформлення (обміну) посвідки на тимчасове проживання; підстава видачі: 04/14 Возз`єднання сім`ї громадянином України (на підставі шлюбу).
В заяві-анкеті позивачем зазначено, що його місце реєстрації: АДРЕСА_1 .
05.12.2022 року відповідачем прийнято рішення №12031400000493 про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання ОСОБА_1 .
Не погодившись з вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.
Так, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. у справі №160/20314/22 позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління ДМС України у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_3 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково, а саме:
- визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДМС України у Дніпропетровській області №12031400000493 від 05.12.2022 року про відмову в оформлені (видачі) посвідки на тимчасове проживання ОСОБА_1 ;
- зобов`язано Головне управління ДМС України у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 14.11.2022 року про оформлення посвідки на тимчасове проживання в Україні;
- вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 р. у справі №160/20314/22 апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_3 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. в адміністративній справі №160/20314/22 залишено без задоволення.
На виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. по справі №160/20314/22 відповідачем повторно розглянуто заяву-анкету №105131011 від 14.11.2022 р. та долучені до неї документи та прийнято рішення від 06.12.2023 р. №12011300021051 про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання з посиланням на пп.3, 11 п.61 Порядку оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання, затвердженого постановою КМУ від 25.04.2018 р. №322.
Супровідним листом №1201.3.1-22921/12.3-23 від 07.12.2023 р. Головне управління ДМС України у Дніпропетровської області надіслало позивачу рішення від 06.12.2023 р. №12011300021051 та додатково повідомило позивачу про прийняте рішення про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання на підставі пп.3, 11 п.61 Порядку оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання, затвердженого постановою КМУ від 25.04.2018 р. №322 зі змінами, внесеними згідно із постановою КМУ від 12.09.2023 р. №979 (дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію; договір медичного страхування не покриває весь термін дії посвідки).
Аналізуючи правовідносини, які виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, та встановлює порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України визначає Закон України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» від 22.08.2011 р. №3773-VІ (далі - Закон №3773-VІ в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).
Частинами першою, третьою статті 3 Закону №3773-VІ встановлено, що іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України, за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.
Іноземці та особи без громадянства зобов`язані неухильно додержуватися Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, інтереси суспільства та держави.
Положення статті 1 Закону №3773-VI визначають, серед іншого, такі терміни:
іноземець - особа, яка не перебуває у громадянстві України і є громадянином (підданим) іншої держави або держав;
іноземці та особи без громадянства, які тимчасово проживають в Україні, - іноземці та особи без громадянства, які отримали посвідку на тимчасове проживання, або якщо строк їх тимчасового проживання на території України продовжено в установленому порядку, якщо інше не встановлено законом;
посвідка на тимчасове проживання - документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує законні підстави для тимчасового проживання в Україні.
Частиною 14 статті 4 Закону №3773-VІ визначено, що іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну з метою возз`єднання сім`ї з особами, які є громадянами України, або під час перебування на законних підставах на території України у випадках, зазначених у частинах третій - тринадцятій цієї статті, уклали шлюб з громадянами України та отримали посвідку на тимчасове проживання, вважаються такими, які на законних підставах перебувають на території України на період до отримання посвідки на постійне проживання чи набуття громадянства України.
Відповідно до ч.3 ст.5 Закону №3773-VI іноземці та особи без громадянства, зазначені у частинах четвертій - п`ятнадцятій, вісімнадцятій та двадцятій статті 4 цього Закону, отримують посвідку на тимчасове проживання.
За змістом п.5 ч.1 ст.5-1 Закону №3773-VІ строк дії посвідки на тимчасове проживання для відповідних категорій іноземців та осіб без громадянства становить: в усіх інших випадках, визначених статтею 4 цього Закону, - відповідно до поданих документів, але не більш як на один рік.
Частиною 14 статті 5 Закону №3773-VI передбачено, що підставою для видачі посвідки на тимчасове проживання у випадку, передбаченому частиною чотирнадцятою статті 4 цього Закону, є заява іноземця або особи без громадянства і документ, що підтверджує факт перебування у шлюбі з громадянином України, дійсний поліс медичного страхування.
Відповідно до ч.21 ст.5 Закон України №3773-VІ технічний опис, зразки бланків посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання, порядок оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною, знищення посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 25.04.2018 р. №322 затверджено Порядок оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання (далі - Порядок №322).
Відповідно до пунктів 1, 2, 4 Порядку №322 посвідка на тимчасове проживання (далі - посвідка) є документом, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує законні підстави для тимчасового проживання в Україні. Посвідка виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій. Посвідка видається на строк відповідно до поданих документів, але не більш як на один рік, крім випадків, визначених цим пунктом.
Згідно із п.5 Порядку № 322 посвідка видається протягом 15 робочих днів з дати прийняття документів від іноземця або особи без громадянства.
При цьому, п.58-1 Порядку №322 встановлено, що іноземець або особа без громадянства, які отримали посвідку вперше чи мають посвідку, зобов`язані здійснити декларування/реєстрацію свого місця проживання в порядку, встановленому Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».
Відповідно до п.7 Порядку №322 обмін посвідки здійснюється у разі: 1) зміни інформації, внесеної до посвідки; 2) виявлення помилки в інформації, внесеній до посвідки; 3) закінчення строку дії посвідки; 4) непридатності посвідки для подальшого використання.
В силу пункту 9 Порядку №322 визначено, що оформлення (у тому числі замість втраченої або викраденої), обмін посвідки здійснюється територіальними органами/територіальними підрозділами ДМС через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» (далі - Центр).
За змістом пунктів 10, 12 Порядку №322 порядок взаємодії ДМС з Центром встановлюється шляхом укладення відповідних договорів згідно з вимогами статті 4 Закону України «Про захист персональних даних». Внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр) здійснюється з використанням відомчої інформаційної системи ДМС. Для внесення інформації до Реєстру формується заява-анкета, зразок якої затверджується МВС.
Згідно із пунктами 16, 17 Порядку №322 документи для оформлення посвідки (у тому числі замість втраченої або викраденої), її обміну подаються до державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважений суб`єкт) та територіальних органів/територіальних підрозділів ДМС за місцем проживання іноземця або особи без громадянства.
Документи для оформлення посвідки подаються не пізніше ніж за 15 робочих днів до закінчення встановленого строку перебування в Україні.
Відповідно до п.19 Порядку №322, у разі закінчення строку дії посвідки документи для її обміну можуть бути подані не пізніше ніж за 15 робочих днів до дати закінчення строку її дії. У такому випадку посвідка, що підлягає обміну, після прийому документів повертається особі та здається нею під час отримання нової посвідки.
Згідно із п.21 Порядку №322 працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від іноземця або особи без громадянства перевіряє повноту поданих іноземцем або особою без громадянства документів, зазначених у пунктах 32, 33 і 39 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства, своєчасність їх подання, наявність підстав для оформлення та видачі посвідки, наявність відмітки про перетинання державного кордону чи продовження строку перебування або наявність документа, що підтверджує законність перебування іноземця або особи без громадянства в Україні, звіряє відомості про іноземця або особу без громадянства, зазначені в паспортному документі іноземця або документі, що посвідчує особу без громадянства, з даними, що містяться в заяві-анкеті.
У разі виявлення факту подання документів не в повному обсязі або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС, уповноважений суб`єкт інформують іноземця або особу без громадянства про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням іноземця або особи без громадянства відмова надається у письмовій формі.
Згідно із пунктами 22-33 цього Порядку, у разі відповідності поданих документів вимогам цього Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта з використанням кваліфікованого електронного підпису та із застосуванням засобів Реєстру формує заяву-анкету (в тому числі здійснює отримання біометричних даних, параметрів). Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.
До заяви-анкети вноситься інформація про номер контактного телефону заявника та адресу особистої електронної пошти.
Після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає іноземцеві або особі без громадянства для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей.
За змістом п.32 Порядку №322 для оформлення посвідки іноземець або особа без громадянства подають:
1) дійсний паспортний документ іноземця (або паспортні документи - у разі, коли іноземець має одночасно громадянство (підданство) кількох держав (множинне громадянство) або документ, що посвідчує особу без громадянства, з візою типу D, якщо інше не передбачено законодавством і міжнародними договорами України;
2) документ, що посвідчує особу законного представника, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника (у разі подання документів законним представником);
3) переклад на українську мову сторінки паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства, з особистими даними, засвідчений у встановленому законодавством порядку;
4) дійсний поліс медичного страхування на весь строк дії посвідки;
5) документ, що підтверджує сплату адміністративного збору, або документ про звільнення від його сплати;
6) документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків (у разі наявності).
Іноземець або особа без громадянства можуть подати також інші документи, які підтверджують наявність підстав для отримання посвідки або підтверджують інформацію, зазначену в заяві-анкеті (зокрема, документи, що підтверджують право власності на житло, договір наймання (піднаймання, оренди) тощо). Копії таких документів долучаються до заяви-анкети.
Відповідно до п.35 Порядку №322 після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється посвідка, а також перевірку інформації, зазначеної нею в заяві-анкеті, та поданих документів.
Згідно із п.36 Порядку №322 ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, що містяться у базі даних Реєстру, та відомчої інформаційної системи ДМС.
Перевірка законності перебування іноземця або особи без громадянства на території України проводиться на підставі інформації, що міститься у базах даних Реєстру, з урахуванням інформації про перетинання іноземцем або особою без громадянства державного кордону України.
Перевірка інформації про перетинання державного кордону України іноземцем або особою без громадянства проводиться з використанням засобів інтегрованої міжвідомчої інформаційно-комунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон (система Аркан), або шляхом надсилання запитів на адресу органу Держприкордонслужби, визначеного Адміністрацією Держприкордонслужби, відповідь на які надається протягом трьох робочих днів з дня надходження таких запитів.
Перевірка відсутності майнових зобов`язань перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи ті, що пов`язані з попереднім примусовим поверненням чи видворенням за межі України або реадмісією, проводиться з використанням Єдиного реєстру боржників та відомчої інформаційної системи ДМС.
У разі необхідності одержання відомостей з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть такі відомості одержуються в установленому законодавством порядку.
Інформація про те, що іноземець або особа без громадянства є засновником та/або учасником, та/або бенефіціарним власником (контролером) юридичної особи, перевіряється за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У разі необхідності підтвердження інших відомостей про іноземця або особи без громадянства або дійсності поданих ними документів надсилаються запити до відповідних державних органів або їх територіальних органів (підрозділів), які надають відповідь протягом трьох робочих днів з дня надходження такого запиту.
Усі матеріали проведених перевірок долучаються до заяви-анкети і скануються із застосуванням засобів Реєстру до відомчої інформаційної системи ДМС.
Пунктом 36-1 Порядку №322 передбачено, що з метою підтвердження наданої іноземцем або особою без громадянства у заяві-анкеті інформації про місце проживання територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС проводить перевірку адреси місця проживання іноземця або особи без громадянства.
У разі коли іноземцем або особою без громадянства не подавалися документи, що підтверджують інформацію, зазначену в заяві-анкеті (зокрема, документи, що підтверджують право власності на житло, договір наймання (піднаймання, оренди) тощо), перевірка проводиться шляхом відвідання заявника за зазначеною ним адресою.
Про час проведення перевірки іноземець або особа без громадянства повідомляються телефоном та електронною поштою за один робочий день до перевірки.
Результат перевірки оформляється у вигляді акта, який повинен бути підписаний двома працівниками територіального органу/територіального підрозділу ДМС та іноземцем або особою без громадянства (у разі, коли його проживання за зазначеною адресою підтверджено). У разі потреби для перекладу тексту акта іноземцеві або особі без громадянства на зрозумілу їм мову може бути залучений перекладач.
У разі відсутності іноземця або особи без громадянства за місцем проживання акт може бути також підписаний власником житла, сусідами (мешканцями прилеглих квартир, приватних будинків).
Після проведення перевірок, підтвердження факту оформлення та видачі посвідки, ідентифікації іноземця або особи без громадянства керівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС або уповноважена ним посадова особа приймає рішення про оформлення посвідки або про відмову в її оформленні (п.45 Порядку №322).
Рішення про оформлення, обмін посвідки приймається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації іноземця або особи без громадянства, перевірки поданих ними документів та у разі відсутності підстав для відмови в її оформленні не пізніше ніж протягом десятого робочого дня з дати прийняття документів (п.42 Порядку №322).
Згідно із п.61 Порядку №322 територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС відмовляє іноземцю або особі без громадянства в оформленні або видачі посвідки, у разі, коли:
1) іноземець або особа без громадянства мають посвідку чи посвідку на постійне проживання (крім випадків обміну посвідки), військовий квиток, який підтверджує факт служби за контрактом у Збройних Силах, Держспецтрансслужбі, Національній гвардії, посвідчення біженця чи посвідчення особи, якій надано додатковий захист, які є дійсними на день звернення;
2) іноземець або особа без громадянства перебувають на території України з порушенням встановленого строку перебування або щодо них діє невиконане рішення уповноваженого державного органу про примусове повернення, примусове видворення або заборону в`їзду;
3) дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію;
4) встановлено належність особи до громадянства України;
5) за видачею посвідки звернувся законний представник, який не має документально підтверджених повноважень для її отримання;
6) іноземцем або особою без громадянства подано не в повному обсязі або з порушенням строків, визначених пунктами 17-19 цього Порядку, документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі посвідки;
7) отримано від Національної поліції, СБУ, іншого державного органу інформацію про те, що дії іноземця або особи без громадянства загрожують національній безпеці, громадському порядку, здоров`ю, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні, чи іноземець або особа без громадянства вчинили злочин проти миру, воєнний злочин або злочин проти людяності, як їх визначено в міжнародному праві, або розшукуються у зв`язку з учиненням діяння, що відповідно до законів України визнається тяжким злочином;
8) паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, підроблений, зіпсований чи не відповідає встановленому зразку, чи належить іншій особі, чи строк його дії закінчився;
9) встановлено факт подання іноземцем або особою без громадянства завідомо неправдивих відомостей або підроблених документів;
10) виявлено факти невиконання іноземцем або особою без громадянства рішення суду чи державних органів, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або вони мають інші майнові зобов`язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи ті, що пов`язані з попереднім примусовим поверненням чи примусовим видворенням за межі України або реадмісією, у тому числі після закінчення строку заборони подальшого в`їзду в Україну;
11) в інших випадках, передбачених законом.
За умовами п.62 Порядку №322 копія рішення про відмову в оформленні чи видачі посвідки із зазначенням причин відмови видається іноземцеві або особі без громадянства під розписку чи не пізніше ніж через п`ять робочих днів з дня його прийняття надсилається рекомендованим листом такій особі.
Пункт 77 Порядку №322 передбачає, що рішення про відмову в оформленні, обміні та видачі посвідки, про її скасування може бути оскаржено іноземцем або особою без громадянства в адміністративному порядку протягом тридцяти календарних днів з дня доведення його до відома іноземця або особи без громадянства або до суду в установленому порядку.
З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що посвідка на тимчасове проживання - документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує законні підстави для тимчасового проживання в Україні. При цьому, в оформленні та видачі посвідки на тимчасове проживання може бути відмовлено у випадку, якщо дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію, а також в інших випадках, передбачених законом.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відмова позивачу в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання обґрунтована підставами, наведеними у пунктах 3, 11 пункту 61 Порядку №322, за змістом яких територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС відмовляє іноземцю або особі без громадянства в оформленні або видачі посвідки, у разі, коли дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію, а також в інших випадках, передбачених законом.
Обґрунтовуючи протиправність прийнятого рішення від 06.12.2023 р. №12011300021051, позивач у позові та у відповіді на відзив вказує, що підстави, якими відповідач обґрунтовує рішення, не існували на час подання заяви-анкети від 14.11.2022 р., тому не мали бути підставами для відмови в оформленні посвідки.
Однак, такі доводи позивача не знайшли підтвердження, є необґрунтованими та безпідставними, виходячи з наступного.
Суд зауважує, що на виконання положень п.62 Порядку №322 копія спірного рішення про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання із зазначенням причин відмови надіслано позивачу супровідним листом Головного управління ДМС України в Дніпропетровської області №1201.3.1-22921/12.3-23 від 07.12.2023 р. та додатково повідомлено про прийняте рішення на підставі підпунктів 3, 11 пункту 61 Порядку №322, оскільки (дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем або особою без громадянства інформацію; договір медичного страхування не покриває весь термін дії посвідки).
Отже, відповідачем надано обґрунтоване пояснення позивачу щодо причин відмови в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання. Крім того, у примітці до рішення надано роз`яснення, що іноземець або особа без громадянства мають право повторно звернутися за оформлення посвідки на тимчасове проживання в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими їм було відмовлено в оформленні чи видачі посвідки, за умови дотримання строків звернення.
За таких обставин, доводи позивача про те, що рішення невмотивоване, що позбавило його права бути обізнаним з фактичними причинами, що стали підставою для прийняття рішення, що оскаржується, не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи.
Доводи позивача про те, що підстави, якими відповідач обґрунтовує рішення від 06.12.2023 р., не існували на час подання заяви-анкети від 14.11.2022 р., тому, на його переконання, вони не могли виникнути при повторному розгляді цієї заяви-анкети, суд вважає цілком безпідставними, оскільки зобов`язання Головного управління ДМС України в Дніпропетровській області повторно розглянути питання оформлення (видачі) посвідки на тимчасове проживання громадянину російської федерації ОСОБА_1 на підставі заяви-анкети від 14.11.2022 р. та доданих до неї документів не виключає обов`язку суб`єкта владних повноважень, яким у спірному випадку є відповідач, дотримання вимог чинного законодавства.
Поряд з тим, чинним законодавством чітко визначено, що після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється посвідка, а також перевірку інформації, зазначеної нею в заяві-анкеті, та поданих документів. З метою підтвердження наданої іноземцем або особою без громадянства у заяві-анкеті інформації про місце проживання територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС проводить перевірку адреси місця проживання іноземця або особи без громадянства.
Лише після проведення перевірок, підтвердження факту оформлення та видачі посвідки, ідентифікації іноземця або особи без громадянства керівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС або уповноважена ним посадова особа приймає рішення про оформлення посвідки або про відмову в її оформленні.
Виключень з цих правил положення Порядку №322 не містить.
За таких обставин, суд не вбачає процедурних порушень при повторному розгляді заяви-анкети від 14.11.2022 р. та доданих до неї документів відповідачем, вчиненому на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 р. по справі №160/20314/22, про які зазначає позивач.
Стосовно фактичних причин, що стали підставою для відмови позивачу в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання, суд вказує на таке.
Іноземець або особа без громадянства, які отримали посвідку вперше чи мають посвідку, зобов`язані здійснити декларування/реєстрацію свого місця проживання в порядку, встановленому Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».
Як видно з матеріалів справи, в заяві-анкеті №105131011 від 14.11.2022 р. позивачем зазначено, що його місце реєстрації: АДРЕСА_1 .
Згідно із особистим підписом у вказаній заяві-анкеті, позивач підтвердив правильність внесених до заяви-анкети відомостей про себе.
На виконання вимог пунктів 35, 36-1 Порядку №322 відповідачем здійснено перевірку інформації, зазначеної в заяві-анкеті, та адреси місця проживання позивача, та встановлено, що за даними ВОМІРМП УПГПРЕ ГУДМС України в Дніпропетровській області від 06.12.2023 р. ОСОБА_1 , громадянин російської федерації, з 12.01.2023 р. знятий з реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 .
Отже, з 12.01.2023 р. позивач є таким, що знятий з реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 .
За таких обставин, інформація, зазначена позивачем щодо зареєстрованого місце проживання, дійсно не відповідала фактичним даним на час повторного розгляду заяви-анкети №105131011 від 14.11.2022 р.
Враховуючи викладене, беручи до уваги відсутність доказів на спростування відомостей щодо встановленого факту невідповідності наданої позивачем інформації щодо зареєстрованого місце проживання, вказаної в заяві-анкеті від 14.11.2022 р., висновки відповідача в цій частині є обґрунтованими.
Крім того, за змістом п.32 Порядку №322 дійсний поліс медичного страхування на весь строк дії посвідки є одним з обов`язкових документів, що подаються іноземцем або особою без громадянства для оформлення посвідки на тимчасове проживання.
Як вбачається з матеріалів справи, до заяви-анкети від 14.11.2022 р. позивачем надавався договір добровільного медичного страхування форми №83 серії УБ за №1585387 від 07.11.2022 р. зі строком дії з 07.11.2022 р. по 06.01.2024 р.
Отже, станом на час повторного розгляду заяви-анкети №105131011 від 14.11.2022 р. на виконання рішення суду від 30.05.2023 р. по справі №160/20314/22 серед долучених до заяви документів відсутні докази медичного страхування позивача на весь строк дії посвідки.
З огляду на вищевказане, з урахуванням наведених законодавчих норм та встановлених обставин, суд доходить висновку, що правових підстав для оформлення (видачі) позивачу посвідки на тимчасове проживання у відповідача не було, у спірних правовідносинах відповідач діяв на підставі, у межах та у спосіб, що визначені чинним законодавством, тому рішення №12011300021051 від 06.12.2023 р. про відмову в оформленні (видачі) посвідки на тимчасове проживання є правомірним, що в свою чергу свідчить про відсутність підстав для її скасування.
Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
В силу ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України визначено, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову з викладених вище підстав.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
У період з 29.07.2024 року по 25.08.2024 року суддя Кучма К.С. перебував у щорічній відпустці, у зв`язку з чим рішення ухвалено у перший робочий день 26.08.2024 року.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250, 262 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Відмовити повністю у задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби в Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.
Суддя К.С. Кучма
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2024 |
Оприлюднено | 20.09.2024 |
Номер документу | 121700192 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання, з них: |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні