Рішення
від 17.09.2024 по справі 240/19552/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2024 року м. Житомир справа № 240/19552/23

категорія 109020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Житичі-Україна" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м.Житомирі про визнання дій незаконними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Житичі-Україна" (далі позивач, Товариство) звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області (далі відповідач), в якому просить:

- визнати незаконними дії відповідача щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,5132га кадастровий номер земельної ділянки 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306;

- зобов`язати відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,5132 га кадастровий номер земельної ділянки 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 1/154, застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015.

В обґрунтування позову зазначено, що Товариство є власником земельної ділянки, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 1/154. З метою врегулювання правовідносин між Житомирською міською радою, громадою міста та суб`єктами господарювання, забезпечення надходжень від плати за землю і сприяння розвитку земельних відносин в місті, рішенням 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введено в дію нові розміри плати за земельні ділянки у м. Житомирі, зокрема застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306. Однак, після отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 1810136600:07:005:0065, позивач встановив, що у ньому відсутній детальний розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки. З метою уточнення числових значень Товариство подало запит до відповідача. Листом Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області позивача повідомлено, що при розрахунку нормативної грошової оцінки було застосовано коефіцієнт Км2 із значенням 1,437 та коефіцієнт Км3 зі значенням 0,990. Тобто, відповідач проігнорував рішення Житомирської міської ради та протиправно не застосував коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306.

Позивач наголошує, що неправильне застосування коефіцієнту Км2 у розмірі 1,437 значно збільшує розмір орендної плати за відповідну земельну ділянку, що грубо порушує майнові інтереси Товариства, а тому звернувся до суду із даним позовом.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Від представника Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надійшов відзив на адміністративний позов, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Звертає увагу суду, що жодним законом або підзаконним актом не визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видається на підставі рішення органу місцевого самоврядування. За змістом листа Міністерства юстиції України від 30.01.2009 № Н-35267-18 «Щодо порядку застосування нормативно-правових актів у разі існування неузгодженості між підзаконними актами» у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу. Також зазначається, що при розбіжності між загальними і спеціальними нормативно правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданий пізніше загальним актом. Зауважує, що у даному випадку існує прогалина у законі, оскільки саме по собі рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 суперечить положенням Закону України «Про оцінку земель», проте ст. 144 Конституції встановлює загальний обов`язок виконання рішення органів місцевого самоврядування на їх території. Крім того, представник позивача звертає увагу суду, що у рішенні Житомирської міської ради обмежено коефіцієнт Км2, але пунктом 10 Рішення № 931 відповідача зобов`язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира. Відповідно до технічної документації жодних обмежень немає, Управління може робити витяг лише з технічної документації в якій встановлені коефіцієнти, що відповідно підтверджується ст. 23 «Про оцінку земель».

Додатково 23.01.2024 представник відповідача подав до суду пояснення (доводи та міркування), в яких зазначає, що з 1 січня 2024 року набрало чинності рішення 25 сесії 8 скликання Житомирської міської ради №737 від 23.02.2023 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель", яким затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Житомир Житомирської міської територіальної громади, розроблену ТОВ "Д.Ю. КОНСАЛТИНГ" у 2022 році (п.1 рішення). Відповідно до п.8.2.4 рішення, вважати таким, що втратило чинність рішення 47 сесії Житомирської міської ради VI скликання від 10 червня 2015 року №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир". За таких обставин, вважає, що вимога про зобов`язання відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки застосувати коефіцієнт на підставі рішення, яке втратило чинність, не підлягає задоволенню.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженогоЗаконом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першоїстатті 106 Конституції України,Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.

Товариство є власником земельної ділянки площею 6,5132 га, кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 1/154.

Судом встановлено, що 24.05.2023 позивач отримав на свій запит Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 1/154, в якому відсутній детальний розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

На запит представника позивача щодо застосованих коефіцієнтів при розрахунку визначення вказаної нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 31.05.2023, листом відповідача від 23.06.2023 Товариство було повідомлено, серед іншого, що при розрахунку застосовано зональний коефіцієнт Км2 із значенням 1,437.

Не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Відповідно достатті 1 Закону України від 11.12.2003 №1378-ІV "Про оцінку земель"(далі - Закон України №1378-ІV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно зі статтями 5та13зазначеногоЗакону,статею 201 Земельного кодексу Україниобов`язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно іззаконом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Методика грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яка визначає мету, функції грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, інформаційну базу для грошової оцінки земель, порядок її проведення, затвердженапостановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213(далі - Методика №213).

Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України від 25.11.2016 №489 (далі - Порядок №489).

Згідно з п.1.3 Порядку №489 інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Відповідно до Розділу ІІ "Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку №489 передбачено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Отже, суд зазначає, що при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території).

Відповідно до ч.1 та 2ст.20 Закону України №1378-ІVза результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 1статті 23 Закону України №1378-ІVпередбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Разом з тим, ч.3ст.23 Закону України №1378-ІVвстановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Рішенням 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" з метою врегулювання правовідносин між Житомирською міською радою, громадою міста та суб`єктами господарювання, забезпечення надходжень від плати за землю і сприяння розвитку земельних відносин в місті було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введено в дію нові розміри плати за земельні ділянки у м. Житомирі.

Дана нормативно-грошова оцінка була введена в дію з 01.01.2016 (п.3 Рішення).

Згідно п. 4 даного рішення умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме:

4.1. застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306:

4.2. застосування загального коефіцієнту КмЗ, що є добутком локальних факторів, у діапазоні від 0.5 до 1. при цьому «1» - це максимальне значення коефіцієнту, яке може застосовуватися при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира.

Одночасно, згідно з п.10 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 відповідача зобов`язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира.

Матеріалами справи підтверджується, що при розрахунку нормативно-грошової вартості належної позивачу земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 1,437, а не 0,306.

Тобто, відповідачем при формуванні технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки, не враховано обмеження застосування коефіцієнта Км2, встановлене п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015.

Відповідно до ч.2ст.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Саме ці критерії є визначальними при перевірці на правомірність рішень та дій органів державної влади, що визначено ч.3ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Статтею 144 Конституції Українивизначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначенихзаконом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч.1ст.12 Земельного кодексу Українидо повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

Рада у межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Згідно з ч.1ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомир" є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

Суд враховує, що спори щодо оскарження дій (бездіяльності)уповноваженого органу щодо формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку, у тому числі його наповнення з урахуванням рішень органів місцевого самоврядування, вже були предметом розгляду Верховним Судом, який сформував відповідні правові висновки впостановах від 08.02.2021 у справі №806/1488/16,від 13.07.2022 у справі №240/4257/19.

Аналізуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що невиконання відповідачем п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії є протиправними.

Щодо заперечень відповідача в частині обрання неналежного способу захисту порушеного права, суд враховує правову позицію Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, яка викладена в постанові від 24.11.2021 у справі№ 817/1780/17, про те, що дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, апідстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав. Дана позиція є сталою та підтримана у наступних рішеннях суду касаційної інстанції (для прикладу, постанови у справі №640/16696/19 від 19.10.2022, №240/2816/21 від 05.07.2023).

Також слід врахувати, що з огляду на вимоги п.271.1. ст.271, пп.288.5.1п.285.5 ст.285, п.289.1 ст.289 ПК Українивизначення розміру земельного податку, орендної плати за землю здійснюється, виходячи із нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому здійснення правильного розрахунку безпосередньо впливатиме на майнові права позивача як платника таких платежів.

Як зазначалось, у своїх додаткових поясненням відповідач посилається на те, що з 01.01.2024 рішення 47 сесії Житомирської міської ради VI скликання від 10 червня 2015 року №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир" втратило чинність, а тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосувати коефіцієнт, встановлений цим рішенням.

Суд критично оцінює дане твердження, оскільки суд надає оцінку спірним правовідносинам станом на день їх виникнення, тобто ретроспективно. Порушені права позивача підлягають судовому захисту із моменту їх порушення до моменту зміни обставин, у даному випадку до 01.01.2024.

На підставі викладеного, обираючи належний спосіб захисту порушених прав позивача, суд вважає за можливе визнати протиправними дії відповідача щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306 та зобов`язати відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015.

У відповідності до частин першої та другоїст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірність своїх дій, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1ст.139КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями139,241-246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Житичі-Україна" (пр. Миру, 57, м.Житомир, 10004, ЄДРПОУ 02969627) до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі (вул. Довженка, 45, м.Житомир, 10002, ЄДРПОУ 39765513) задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомир" №931 від 10.06.2015 при розрахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Житичі-Україна" нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,5132 га, кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 1/154, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м.Житомирі при розрахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Житичі-Україна" нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,5132 га, кадастровий номер 1810136600:07:005:0065, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 1/154, застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений п.4 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомир" №931 від 10.06.2015.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Житичі-Україна" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.В. Чернова

17.09.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено20.09.2024
Номер документу121700776
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —240/19552/23

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 17.09.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні