РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2024 року справа № 580/5301/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Янківської В.П.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Ротмистрівської сільської ради про зобов`язання вчинити дії,
встановив:
27 травня 2024 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави з позовом до Ротмистрівської сільської ради, в якому просить:
1) визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Ротмістрівської дитячої музичної школи Ротмістрівської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 17, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, орієнтовною площею 0,9 га;
2) зобов`язати Ротмістрівську сільську раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Ротмістрівської дитячої музичної школи Ротмістрівської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 17, с. Ротмістрівка, Черкаський район. Черкаська область, орієнтовною площею 0,9 га.
Позов мотивовано тим, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі і земельну ділянку Ротмістрівської дитячої музичної школи Ротмістрівської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 17, с. Ротмістрівка, Черкаський район. Черкаська область, орієнтовною площею 0,9 га, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.
Ухвалою судді від 03.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Позивачем подано суду відповідь на відзив, в якій позивач просить позов задовольнити повністю.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
Смілянською окружною прокуратурою Черкаської області вивчено стан додержання вимог земельного законодавства в діяльності Ротмістрівської сільської ради, в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти.
За результатами вивчення встановлено, що на території Ротмістрівської сільської ради функціонує Ротмістрівська дитяча музична школа Ротмістрівської сільської ради (далі - Мистецька школа).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 728-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області» затверджено Ротмістрівську територіальну громаду із адміністративним центром у селі Ротмістрівка.
Рішенням Ротмістрівської сільської ради Черкаського району Черкаської області від 12.02.2021 № 4 - 16/VІІІ «Про дитячу музичну школу Ротмистрівської сільської ради» прийнятого на підставі рішення Ротмістрівської сільської ради від 20.11.2020 № 47-6/УІІ «Про прийняття будівлі із цілісними майновими комплексами зі спільної власності територіальних громад сіл Смілянського району у комунальну власність Ротмістрівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області» сільська рада вирішила виступити засновником об`єкту: Ротмістрівська дитяча музична школа (код ЄДРПОУ 24357215), а також вказаним рішення змінено назву закладу та затверджено Статут.
Відповідно до п. 1.2. Ротмістрівська дитяча музична школа є закладом позашкільної освіти сфери культури і здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про культуру», інших законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства культури України, рішень засновників мистецьких шкіл, у тому числі місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятих в межах їх повноважень, визначених законами України, а також Положення про мистецьку школу і цього Статуту.
Відповідно до п. 1.3 Статуту, зазначено, що Засновником мистецької школи виступає Ротмістрівська сільська рада, яка діє від імені територіальної громади. Школа безпосередньо підпорядкована визначеному Засновником органу місцевої влади.
Згідно п. 1.9 Статуту місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування забезпечують доступ до початкової мистецької освіти громадян за місцем проживання шляхом відкриття, утримання, матеріально-технічного забезпечення та фінансування мистецьких шкіл, їх філій та класів відповідно до освітніх, культурних, духовних потреб та запитів населення.
Пунктами 2.1-2.4 Статуту зазначено, що мистецька школа як суб`єкт господарювання є бюджетним не прибутковим закладом. Мистецька школа діє як заклад початкової мистецької освіти, статус організаційно-правова форма, тип та вид мистецької школи визначаються Засновником і зазначаються в її установчих документах. Повна назва мистецької школи - Ротмістрівська дитяча музична школа. Скорочена назва мистецької школи - Ротмістрівська ДМШ.
Відповідно до п. 3.1.Управління мистецькою школою в межах повноважень, визначених законодавством та Статутом здійснюють:
- засновник;
- директор;
- колегіальний орган управління (педагогічна рада);
- інші органи, передбачені Законом України «Про позашкільну освіту» та Статутом мистецької школи.
Пунктом 3.2. Статутом зазначено, що Засновник школи зокрема, затверджує статут мистецької школи та зміни до нього, здійснює контроль за його дотриманням: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт мистецької школи у випадках та порядку, що визначені законодавством, здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю мистецької школи; забезпечує доступ громадян до початкової мистецької освіти відповідно до їх потреб і запитів шляхом відкриття мистецьких шкіл та їх відокремлених структурних підрозділів; забезпечує фінансування діяльності мистецької школи в частині забезпечення якісного і сучасного освітнього процесу та послуг з початкової мистецької освіти, які надаються мистецькою школою в межах затверджених освітніх програм; забезпечує розвиток матеріально-технічної бази мистецької школи.
Також, нормами Статуту закріплено фінансово господарську діяльність та матеріально технічну базу мистецької школи.
Так, фінансування школи здійснюється за рахунок коштів міського бюджету та плати за навчання учнів. Плата за навчання учнів - часткова компенсація витрат на надання освітньої послуги здобувачу. Основним джерелом фінансування школи є кошти місцевого бюджету. Бюджетні кошти спрямовуються на виконання обраних школою освітніх програм у повному обсязі, матеріальні витрати, пов`язані з освітнім процесом, підготовку та перепідготовку кадрів, оплату праці, збереження і зміцнення матеріально-технічної бази, соціальний захист та матеріальне стимулювання трудового колективу.
Школа володіє, користується і розпоряджається майном, земельною ділянкою відповідно до законодавства. Основні фонди, земельні ділянки та інше майно школи не підлягають вилученню, не можуть бути джерелом погашення податкового боргу.
Пунктом 6.14. Статуту зазначено, що майно комунальної школи може вилучатися Засновником лише за умови подальшого використання цього майна і коштів, одержаних від його реалізації, на розвиток початкової мистецької освіти у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Пункту 6.18. школа у процесі провадження фінансово-господарської діяльності має право:
- користуватися безоплатно земельними ділянками, на яких вона розташована;
- розвивати власну матеріальну базу;
- списувати з балансу в установленому чинним законодавством порядку необоротні активи, які стали непридатними;
- володіти, користуватися та розпоряджатися майном відповідно до законодавства та Статуту;
- виконувати інші дії, що не суперечать законодавству та Статуту школи.
Матеріально-технічна база школи включає приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме і нерухоме майно, що перебуває у її користуванні.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (далі за текстом - Реєстру), інформаційна довідка № 378412135 від 14.05.2024 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку за адресою розташування мистецької школи, а саме: АДРЕСА_1 .
Таким чином встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, розташовану під закладом освіти, на якій знаходиться будівля закладу освіти з прибудовами, відсутні.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про позашкільну освіту» система позашкільної освіти - освітня підсистема, що включає державні, комунальні, приватні заклади позашкільної освіти; інші заклади освіти як центри позашкільної освіти.
Статтею 4 Закону України «Про позашкільну освіту» встановлено, що позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України. Законом України «Про освіту», цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.
Відповідно до ч. 6 ст. 10 Закону України «Про позашкільну освіту» Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах їх компетенції: затверджують обсяги фінансування комунальних закладів позашкільної освіти не нижче мінімальних нормативів, визначених в установленому порядку центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання; забезпечують збереження і зміцнення матеріально-технічної бази закладів позашкільної освіти, розвиток їх мережі, ефективне використання закріплених за ними земельних ділянок; забезпечують доступність будівель, споруд, приміщень закладів позашкільної освіти згідно з державними нормами і стандартами.
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Нормами ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти, окрім іншого, зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Згідно ч. 1 ст. 27 Закону України «Про позашкільну освіту» заклад позашкільної освіти володіє, користується і розпоряджається майном, земельною ділянкою відповідно до законодавства України.
Частиною 2 вказаної статті визначено, що до матеріально-технічної бази закладу позашкільної освіти належать приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме і нерухоме майно, що перебуває у його власності або у повному господарському віданні, оперативному управлінні, орендоване чи надане йому засновником (власником).
Згідно ст. 66 Закону України «Про освіту» міські ради, зокрема: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.
Згідно ч. 1 ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Згідно ст. 316 Цивільного Кодексу України (далі - ЦК України) правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Статтями 328, 331 ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та ЗМІНИ їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації виникають з моменту такої реєстрації.
Статтями 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-1V) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Крім того, статтею 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.
У Державному реєстрі прав, відповідно до ст. 5 Закону, реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Статтями 13 та 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.
Сільські, селищні, міські ради згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені таз їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до п. п. 3 та 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.
Таким чином, Ротмістрівською сільською радою допущена незаконна бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває у користуванні мистецької школи під об`єктом нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 та нездійснення державної реєстрації вказаного речового права, що є компетенцією саме сільської ради. За таких обставин суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Ротмістрівської дитячої музичної школи Ротмістрівської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 17, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, орієнтовною площею 0,9 га.
Зобов`язати Ротмістрівську сільську раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Ротмістрівської дитячої музичної школи Ротмістрівської сільської ради, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 17, с. Ротмістрівка, Черкаський район. Черкаська область, орієнтовною площею 0,9 га.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Суддя Валентина ЯНКІВСЬКА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 20.09.2024 |
Номер документу | 121703483 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ЯНКІВСЬКА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні