Постанова
від 17.09.2024 по справі 140/35119/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/35119/23 пров. № А/857/9491/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

судді-доповідачаІщук Л. П.,

суддівОбрізка І.М., Шинкар Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року (головуючий суддя Мачульський В.В., м. Луцьк) у справі № 140/35119/23 за позовом Приватного підприємства "РОСТРАНС" до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

ПП "РОСТРАНС" звернулось в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому просить визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2023 №9861876/31964715 та від 03.11.2023 №9861877/31964715; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №18 від 25.09.2023 та №11 від 22.09.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач 2 подав апеляційну скаргу, в якій покликається на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що у податкового органу були наявні підстави для зупинення реєстрації спірних ПН відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків, а тому позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, картку рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, видаткові документи на придбання будматеріалів.

Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Позивач подав до суду письмовий відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечив щодо її доводів та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПП РОСТРАНС (31964715) зареєстровано як юридична особа 27.03.2002, основні види діяльності КВЕД: 42.11 Будівництво доріг і автострад (основний) (а.с.177-181).

Судом встановлено, що 23.05.2023 між ПП РОСТРАНС (Постачальник) та Комунальним підприємством ВОЛИНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАНННЯ ЗАХИСТУ МАТЕРИНСТВА І ДИТИНСТВА Волинської обласної ради (Замовник), укладено договір про закупівлю 25/05 (а.с.17-20), а також додаткові угоди №1 від 30.05.2023, №2 від 16.06.2023, №3 від 26.06.2023, №4 від 23.08.2023 та №5 від 02.10.2023 (а.с.32зворот-33,33зворот, 35-36).

Відповідно до п.1.1 договору замовник доручає а підрядник зобов`язується на свій ризик та завдання надати наступні послуги: код ДК 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи Поточний ремонт прибудинкової території з облаштуванням місць для тимчасового паркування автотранспорту та пішохідних доріжок за адресою: 43008, Волинська область, м. Луцьк, вул. Загородня, 20.

На виконання покладених зобов`язань за договором № 25/05, згідно календарного плану ПП РОСТРАНС (а.с.34, 35 зворот) було надано Комунальному підприємству ВОЛИНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ МЕДИЧНЕ ОБ`ЄДНАНННЯ ЗАХИСТУ МАТЕРИНСТВА І ДИТИНСТВА Волинської обласної ради послуги з поточного ремонту дорожнього покриття на суму 1422219,72 грн., в т.ч. ПДВ - 237036,62 грн.

За фактом вищевказаної господарської операції ПП РОСТРАНС складено податкові накладні:

- № 18 від 25.09.2023 на суму 1 000 000,00 грн. в тому числі ПДВ 166 666,67 грн. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер 9274342211 (а.с.122 зворот-123).

- № 11 від 22.09.2023 на суму 422 219,72 грн. в тому числі ПДВ 70 369,95 грн. та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер 9274341783 (а.с.124 зворот-125).

Вказані податкові накладні направлено позивачем для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з квитанціями документ збережено, однак реєстрація податкових накладних зупинена.

Підставою зупинення реєстрації обох податкових накладних зазначено те, що обсяг постачання товару/послуги 42.11 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додатково до обох ПН повідомлено: показник «D»= 1.7429%, Р=629426.19».

На виконання вимог, зазначених в квитанціях, позивачем на адресу контролюючого органу надіслано повідомлення № 1 про подання пояснень та копій первинних документів, а саме:

1. Договір про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

2. Договірна ціна до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

3. Пояснювальна записка до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

4. Локальний Кошторис на будівельні роботи до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

5. Відомість ресурсів до локального кошторису до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

6. Додаткова угода № 1 від 30.05.2023 р. до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

7. Додаткова угода № 2 від 16.06.2023 р. до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

8. Додаткова угода № 3 від 26.06.2023 р. до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

9. Додаткова угода № 4 від 23.08.2023 р. до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

10. Додаткова угода № 5 від 02.10.2023 р. до Договору про закупівлю № 25/05 від 23.05.2023;

11. Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за вересень 2023 р. від 12.09.2023;

12. Акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 12.09.2023;

13. Підсумкова відомість ресурсів до Акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт до Акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 12.09.2023;

14. Розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису № 02-01-01 до Акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 12.09.2023;

15. Платіжна інструкція № 12/09/2023 від 25.09.2023;

16. Платіжна інструкція № 3643 від 22.09.2023;

18.Оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 за вересень 2023;

19. Пояснення;

20. Договір оренди транспортних засобів та механізмів № 001-04/21 від 01.04.2021;

21. Свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, будівельних машин, механізмів, які орендуються відповідно Договору оренди транспортних засобів та механізмів №1- 04/21 від 01.04.2021:

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_1 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_8 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_9 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_10 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_11 .

22. Договір оренди транспортних засобів та механізмів № 002-04/21 від 01.04.2021;

23. Свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, будівельних машин, механізмів, які орендуються відповідно Договору оренди транспортних засобів та механізмів № 2- 04/21 від 01.04.2021:

- Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_12 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_13 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_14 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_15 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_16 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_17 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_18 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_19 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_20 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_21 ;

- Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_22 .

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_23 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_24 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_25 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_26 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_27 ;

- Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_28 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_29 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_30 ;

- Свідоцтво про реєстрацію великотонажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу НОМЕР_31 ;

24. Договір перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами на території України № 01/02/17 від 01.02.2017;

25. Акти надання послуг до Договору перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами на території України № 01/02/17 від 01.02.2017:

- Акт надання послуг № 689 від 04.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 683 від 04.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 690 від 05.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 684 від 05.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 685 від 06.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 691 від 06.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 686 від 07.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 679 від 07.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 692 від 07.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 693 від 08.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 687 від 08.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 694 від 11.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 681 від 11.09.2023 р.;

- Акт надання послуг № 688 від 11.09.2023 р.;

26. Платіжна інструкція № 2573 від 15.09.2023;

27. Платіжна інструкція № 2569 від 13.09.2023;

28. Товарно-транспортна накладна № 1584 від 04.09.2023;

29. Договір поставки № 06/04-2020 від 06.04.2020;

30. Платіжна інструкція № 2605;

31. Платіжна інструкція № 2595;

32. Платіжна інструкція № 2571;

33. Платіжна інструкція № 2556;

34. Товарно-транспортні накладні складені за результатом поставок за Договором поставки № 06/04-2020 від 06.04.2020:

- Товарно-транспортна накладна № 1585 від 06.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1587 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1587/2 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1588 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1588/2 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1589 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1589/2 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1590 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1590/2 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1591 від 06.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1591/2 від 06.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1592 від 06.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1593 від 07.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1593/2 від 07.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1594 від 08.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1594/2 від 08.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1595 від 11.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1595/2 від 11.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1596 від 11.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1598 від 01.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1599 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1600 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1617 від 01.09.2023;

35. Договір оренди № 0-02/01-2020 від 02.01.2020;

36. Договір купівлі-продажу № 01-02/18 від 01.02.2018;

37. Платіжна інструкція № 2604;

38. Платіжна інструкція № 2602;

39. Платіжна інструкція № 2594;

40. Платіжна інструкція № 2592;

41. Товарно-транспортні накладні складені за результатом поставок за Договором поставки № 01-02/18 від 01.02.2018:

- Товарно-транспортна накладна № 1604 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1604/2 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1605 від 06.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1606 від 07.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1607 від 08.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1607/2 від 08.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1608 від 11.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1609 від 12.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1610 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1611 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1597 від 11.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1602 від 01.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1603 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1612 від 05.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1613 від 15.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1615 від 01.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1615/2 від 01.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1582 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1582/2 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1583 від 04.09.2023;

- Товарно-транспортна накладна № 1586 від 06.09.2023;

42. Подорожній лист на транспортний засіб номерний знак Т01121АС;

43. Подорожній лист на транспортний засіб номерний знак НОМЕР_32 ;

44. Подорожній лист на транспортний засіб номерний знак Т01053АС;

45. Подорожній лист на транспортний засіб номерний знак НОМЕР_33 ;

46. Товарно-транспортна накладна № 1601 від 04.09.2023;

47. Товарно-транспортна накладна № 1616 від 01.09.2023;

48. Товарно-транспортна накладна № 1614 від 15.09.2023.

25.10.2023 ПП РОСТРАНС отримало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9782170/31964715 від 25.10.2023 відносно ПН № 11 та № 9782197/31964715 від 25.10.2023 відносно ПН № 18 (а.с.149зворот-152), зокрема: первинних документів щодо постачання, придбання, товарів, послуг.

В графі додаткова інформація зазначено: відсутні картка рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, Відсутні видаткові документи на придбання будматеріалів.

31.10.2023 позивачем подано повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2 до якого додано запитувані документи, а саме:

- Акт звіряння взаємних розрахунків за період: 01.01.2023 - 31.12.2023 між ППРОСТРАНС і КП Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства Волинської обласної ради;

- Картка рахунку 361 за вересень місяць 2023;

- Видаткова накладна № 187 від 05.09.2023.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 03.11.2023 №9861876/31964715 та №9861877/31964715 про відмову в реєстрації податкових накладних від №18 від 25.09.2023 та №11 від 22.09.2023.

Підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН у рішеннях зазначено: «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку»

У графі «Додаткова інформація» не зазначено жодної інформації.

Не погодившись із вказаними рішенням Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄДРПН, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач 1 в оскаржуваних рішеннях не навів обґрунтованих мотивів прийняття таких, відтак, з урахуванням невідповідності спірних рішень про відмову в реєстрації ПН вимогам обґрунтованості та вмотивованості, суд першої інстанції прийшов до висновку про їх скасування.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, в межах доводів та вимог апеляційної скарги колегія суддів апеляційного суду виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі ПК України), зокрема, він визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).

Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що пункт 5 Порядку № 520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, однак, такий перелік не є вичерпним.

Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Пунктом 10 Порядку № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 18 від 25.09.2023 та № 11 від 22.09.2023.

За наслідками проведеного моніторингу відповідачем 1 зупинено реєстрацію вказаних ПН у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з тим, квитанції про зупинення реєстрації ПН не містить конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.

Апеляційний суд зазначає, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20, від 07.12.2022 у справі №500/2237/20.

Тобто, незазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірних ПН.

Апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що в такому випадку позивач на власний розсуд подав до контролюючого органу письмові пояснення та копії первинних документів, які він вважав необхідними для здійснення реєстрації спірних ПН.

Колегія суддів наголошує, що предметом доказування при вирішенні питання про скасування рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних, є обставини щодо подання платником достатнього обсягу документів, які в подальшому свідчать про можливість зареєструвати податкову накладну.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів або надання послуг.

Як встановлено судом першої інстанції, договором про закупівлю від 23.05.2023 №25/05 (п. 2.3 договору) передбачено, що датою закінчення виконання послуг вважається дата їх остаточного прийняття замовником, що засвідчується підписанням кінцевого акту приймання наданих послуг.

Факт виконання забов`язань за Договором № 25/05 на суму 1422219,72 грн. в т.ч. ПДВ 237036,62 грн. підтверджується наступними документами:

- Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за вересень 2023 р. від 12.09.2023;

- Акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 12.09.2023;

- Підсумкова відомість ресурсів до Акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 12.09.2023;

- Розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису № 02-01-01 до Акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 12.09.2023;

- Платіжна інструкція № 12/09/2023 від 25.09.2023;

- Платіжна інструкція № 3643 від 22.09.2023;

- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 9;

Отже, зважаючи на незазначення контролюючим органом у квитанціях про зупинення реєстрації ПН чіткого та конкретного переліку документів, позивач подав документи на власний розсуд, тобто такі, які, як він вважав, засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань згідно укладеного договору.

Проте, не дивлячись на те, що невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації ПН щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог комісії, Комісією були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Водночас, апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податків на предмет їх реальності.

Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду у спорах про реєстрацію податкових накладних є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між платником та його контрагентом.

Подібні висновки викладені Верховним Судом у постановах від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 18.05.2022 у справі №440/170/20.

Колегія суддів наголошує, що на етапі дослідження процедури правомірності зупинення/відмови реєстрації податкових накладних суд не може досліджувати фактичне виконання господарської операції та не може надавати оцінку її реальності/фіктивності, оскільки це є предметом документальної перевірки правильності формування податкових зобов`язань, яка відповідачем не проводилась.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.01.2023 у справі №816/2218/18.

Враховуючи наведене та зважаючи на наявність достатніх документів для прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних № 18 від 25.09.2023 та № 11 від 22.09.2023, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2023 №9861876/31964715 та від 03.11.2023 №9861877/31964715.

Зважаючи на те, що судом встановлено протиправність рішень відповідача 1 щодо відмови у реєстрації податкових накладних № 18 від 25.09.2023 та № 11 від 22.09.2023, то, відповідно вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати такі в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного надходження до ДПС України є обґрунтованою.

Наведена позиція не суперечить правовим висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах від 03 листопада 2021 у справі № 360/2460/20, від 27 квітня 2020 у справі №360/1050/19, від 18 лютого 2020 у справі №360/1776/19.

Інші доводи та аргументи скаржника, наведені ним у апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції і свідчать про незгоду із правовою оцінкою судом обставин справи, встановлених у процесі її розгляду.

При обгрунтуванні цієї постанови суд апеляційної інстанції враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» (RuizTorija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів прийшла до висновку, що доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових переконливих доказів, які б були безпідставно залишені без уваги судом першої інстанції.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Щодо розподілу судових витрат, то такий відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року у справі № 140/35119/23 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено20.09.2024
Номер документу121705857
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/35119/23

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 19.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні