Ухвала
від 19.09.2024 по справі 229/6210/24
ДРУЖКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 229/6210/24

Провадження № 2-з/229/28/2024

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.09.2024 року Дружківський міський суд Донецької області

У складі судді Хомченко Л. І.

Секретар Бондаренко А.С.

Розглянув у відкритому удовому засіданні у залі суду у м. Дружківка цивільну справу за заявою Заступника керівникаБахмутської окружноїпрокуратури Донецькоїобласті СматченкоАнна Дмитрівна прозабезпечення позову поцивільній справіза позовом Заступника керівника Бахмутської окружної прокуратури Донецької області Сматченко Анна Дмитрівна в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області до ОСОБА_1 третя особа Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю

В С Т А Н О В И В :

Заяник звернувся з вказаноюзаявою посилаючисьна те ,щоБахмутською окружноюпрокуратурою зарезультатами вивченнястану законностіу сфері розпорядженняземельними ділянками,розташованими вмежах територіїм. Бахмут та Бахмутського району Донецької області, встановлено порушення ОСОБА_1 вимог земельного законодавства.

За результатами опрацювання відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень з`ясовано, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,будучи громадяниномросійської федерації(паспорт громадянина РФсерія таномер НОМЕР_1 виданий 30.12.2012,посвідка напостійне проживання вУкраїні ІН086252видана 05.12.2014)успадкував 27.06.2006земельну ділянку дляведення товарногосільськогосподарського виробництваіз кадастровим номером 1420985500:01:048:0017 площею 1,85 га, яка знаходилася на території Іванівської (доперейменування Красненської)сільської радиБахмутського району Донецької області.

Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України № 710-рвід 12.06.2020«Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецькоїобласті»,територія Іванівськоїсільської радиБахмутського району Донецької областіввійшла доскладу територіїБахмутської міськоїтериторіальної громади Донецької області.

Крім того, в Державному реєстрі речових право на нерухоме майно 04.11.2015 зареєстровано запис про інше речове право № 11950639, а саме про укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1420985500:01:048:0017 площею 1,85 га між ОСОБА_1 та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Ілюс».

Таким чином, громадянин російської федерації ОСОБА_1 набув правовласності на земельну ділянкусільськогосподарського призначеннята протягомроку невиконав покладений на нього у зв`язку з цим обов`язок не відчужив земельну ділянку. Зазначений фактпідтверджується інформацієюз Державногореєстру речовихправ на нерухоме майно.

У зв`язку з цим, вищезазначена земельна ділянка сільськогосподарського призначення підлягає конфіскації у громадянина російської федерації

ОСОБА_1 на користь держави України.

Відповідно до вимог статті 80 ЗК України, суб`єктами права власності на землі приватної власності є громадяни та юридичні особи.

Частиною 2статті 81Земельного кодексуУкраїни визначено,що іноземнігромадяни та особи без громадянства можуть набувати право власності лише на земельні ділянки несільськогосподарськогопризначення вмежах населенихпунктів,а також на земельніділянки несільськогосподарськогопризначення замежами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомості, які належать їм на праві власності.

Водночас частиною 1 статті 145 ЗК України передбачено, що якщо до особи переходить правовласності наземельну ділянку,яка зацим Кодексомне може перебувати вїї власності,ця ділянкапідлягає відчуженнюїї власникомпротягом року з моменту переходу такого права.

При цьомувідповідно достатті 125Земельного кодексуУкраїни правовласності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації такого права.

На підставі свідоцтва про право на спадщину за законом № 4510 від 27.06.2006 ОСОБА_1 отримав 07.06.2007Державний актна правовласності наземельну ділянкуЯГ 736728 (зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 07.06.2007 за

№ 010714800042).

Отже,до закінченнярічного строкупісля державноїреєстрації прававласності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення,

ОСОБА_1 повинен буввиконати вимогизаконодавства щодоїї відчуження,що ним, однак, самостійно в добровільному порядку вчинено не було.

У разі невідчуження іноземцями земельних ділянок сільськогосподарського призначення у встановлений строк застосовуються правові наслідки, передбачені статтями 140, 143, 145 Земельного кодексу України, у вигляді примусового припинення права власності на такі земельні ділянки шляхом їх конфіскації на користь держави.

Так, згідно з пунктом «е» частини 1 статті 140 Земельного кодексу України, невідчуження земельноїділянки іноземнимиособами таособами безгромадянства у встановлений строку випадках,передбачених цимКодексом,є підставоюдля примусового припинення права власності на таку земельну ділянку.

Відповідно до пункту «в» частини 1 статті 143 Земельного кодексу України, примусове припиненняправ наземельну ділянкуздійснюється всудовому порядкуу разі конфіскації земельної ділянки.

Частиною 2статті 145Земельного кодексуУкраїни передбачено,що уразі,якщо відповідно до закону власникземельної ділянкизобов`язанийвідчужити їїпротягом певного строкуі земельнаділянка небула нимвідчужена протягомтакого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.

Пунктом 10 частини 1 статті 346Цивільного кодексуУкраїни визначеноконфіскацію як одну з підстав припинення права власності.

Згідно зі ст. 356 Цивільного кодексу України, до особи може бути застосовано позбавлення прававласності намайно зарішенням судуяк санкціяза вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом. Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених

законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.

Частиною 5статті 41Конституції Українивизначено,що конфіскаціямайна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Таким чином, оскільки ОСОБА_1 , будучи іноземнимгромадянином,упродовж року після набуття права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення добровільно не відчужив її, на теперішній час наявні підстави для конфіскації цієї земельної ділянки на користь держави в судовому порядку.

Дана процедура імперативно передбачена статтею 145 Земельного кодексу України та не передбачає винятків.

При цьому, невиконання ОСОБА_1 покладеного на нього обов`язку з добровільного відчуженняземельної ділянкипорушує інтересидержави усферах належного порядку набуття та реалізації всіма суб`єктами прав на землі сільськогосподарського призначення, національної безпеки держави, державного суверенітету, економічної та продовольчої безпеки.

На сьогодні ОСОБА_1 , всупереч законодавчійзабороні,безперешкодно володієта розпоряджається спірною земельною ділянкою з кадастровим номером 1420985500:01:048:0017.

Водночас,бойові діїв Українівкрай негативновпливають напродовольчі процесив державі,зокрема,через те,що багатоземель сільськогосподарськогопризначення є територіями,де ведутьсяактивні бойовідії,на данийчас забрудненіта неможуть використовуватись за своїм безпосереднім призначенням, сотні гектарів залишаються окупованими.Це всукупності призведедо зниженняврожайності,у зв`язку з чим вкрай важливим є те, щоб кожна земельна ділянка, яка використовується зпорушенням вимогзаконодавства,була безумовноповернута у власність держави.

Крім того, використання об`єктів, які повинні належати виключно Українському народу, іноземними громадянами країни-агресора в умовах повномасштабної військової агресіїросійської федераціїпроти Українипорушує інтересидержави у сфері забезпечення продовольчої та економічної безпеки як основ державного суверенітету, що тягне за собою невідкладне вжиття вичерпних заходів щодо повернення таких земельних ділянок у власність держави для їх подальшого використання в інтересах національної безпеки України.

З огляду на вказане, враховуючи, що ОСОБА_1 , як іноземний громадянин, упродовж року після набуття права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначеннядобровільно невідчужив її,на теперішнійчас наявні підстави для конфіскації такої земельної ділянки на користь держави в судовому порядку шляхом припинення права власності ОСОБА_1 на цейоб`єктз одночасним визнаннямправа власностіна дануземельну ділянкуза державоюв особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області.

Відповідно дочастини 4статті 145ЗК України,позов проконфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель.

Згідно зі ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та

охороною земель»,державний контрольза використаннямта охороноюземель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Статтею 6вказаного ЗаконуУкраїни визначено,що доповноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить здійсненнядержавного контролюза використаннямта охороноюземель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; додержання вимог земельного законодавствав процесіукладання цивільно-правовихугод,передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Згідно зПоложенням проДержавну службуУкраїни зпитань геодезії,картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (зізмінами),Державна службаУкраїни зпитань геодезії,картографії такадастру (Держгеокадастр)є центральниморганом виконавчоївлади.Основним завданням Держгеокадастру єреалізація державноїполітики усфері державногоконтролю за використанням таохороною земельусіх категорійі формвласності.Держгеокадастр відповідно допокладених нанього завданьподає позовпро конфіскаціюземельної ділянки у випадках, визначених законом. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно зПоложенням проГоловне управлінняДержгеокадастру вДонецькій області, затвердженим наказомДержавної службиУкраїни зпитань геодезії,картографії та кадастру від 23.12.2021 № 603, Головне управління є територіальним органом Державної службиУкраїни зпитань геодезії,картографії такадастру.Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Донецької області. Головне управління здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотриманняземельного законодавства,використання таохорони земельусіх категорій таформ власності.Відповідно допідпункту 36пункту 4даного Положення Головне управління подає позов про конфіскацію земельної ділянки у випадках, визначених законом.

Таким чином, саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Донецькій областіналежить зверненнядо судуіз позовомпро конфіскаціюспірної земельної ділянки у власність держави.

Бахмутська окружнапрокуратура проінформувалаГУ Держгеокадаструу Донецькій області листом від 04.04.2024 за № 50-883вих-24щодо виявленихпорушень вимог земельного законодавства під час володіння ОСОБА_1 земельною ділянкою сільськогосподарського призначення.

Разом з цим, ГУ Держгеокадастру у Донецькій області листом

від 22.04.2024 № 10-5-0.63-1341/2-24 повідомило прокуратуру, що вбачаються порушення вимог земельного законодавства в тому, що іноземний громадянин ОСОБА_1 володіє земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, втім управління незверталося досуду узв`язку зобмеженим фінансуваннямна сплату судового збору.

Таким чином, Головне управління, попри поінформованість щодо встановленого

прокуратурою порушення у сфері земельного законодавства та наявність нормативно визначених функцій на звернення до суду із відповідним позовом, через обмеженість бюджетних асигнуваньна сплатусудового зборуфактично невжило тане плануєв майбутньому вживатибудь-якіюридично значущізаходи щодоконфіскації спірної земельної ділянки у ОСОБА_1 на користь держави.

Вищенаведені обставини, в розумінні частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру»,не єповажними,свідчать проненалежне здійсненняуповноваженим органом передбачених законодавством функцій щодо захисту законних інтересів держави у сфері земельних відносин.

У зв`язку з вказаним, у цих спірних правовідносинах наявний виключний випадок, за якого порушення ОСОБА_1 інтересів держави супроводжується неналежним виконанням уповноваженим органом функцій із захисту таких інтересів, що призводить до виникнення у прокурора підстав для представництва інтересів держави в суді.

З огляду на зазначене, Бахмутською окружною прокуратурою підготовлена для подання доДружківського міськогосуду Донецькоїобласті позовназаява заступника керівника Бахмутськоїокружної прокуратурив інтересахдержави вособі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області до

ОСОБА_1 про конфіскацію земельної ділянки із кадастровим номером 1420985500:01:048:0017 на користьдержави шляхомприпинення прававласності на неї та визнання права власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з підстав, зазначених вище.

Частинами 1,2статті 149ЦПК Українивизначено,що судза заявоюучасника справи має право вжити передбачених статтею 150 цього Кодексу заходів забезпечення позову.Забезпечення позовудопускається якдо пред`явленняпозову,так іна будь- якій стадіїрозгляду справи,якщо невжиттятаких заходівможе істотноускладнити чи унеможливитивиконання рішеннясуду абоефективний захист,або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

Відповідно до пункту 6 Постанови Пленуму ВСУ № 9від 22.12.2006«Про практику застосування судами цивільного процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову», особам, які беруть участь у справі, має бути гарантована реальна можливістьзахистити своїправа привирішенні заявипро забезпечення позову.

Таким чином,тимчасове обмеженняправа розпоряджатисяземельною ділянкоюз кадастровим номером 1420985500:01:048:0017 без обмеженняправа користування нею, не зашкодить істотним чином правам та охоронюваним законом інтересам Відповідача.

Згідно зпунктом 43рішення Європейськогосуду зправ людинипо справі«Шмалько проти України»,одним заспектів правана судє правона доступ,тобто правоподати позов з приводу цивільно-правових питань до суду. Однак це право було б ілюзорним, якби правовасистема державидопускала,щоб остаточнесудове рішення,яке має обов`язкову силу,не виконувалосяна шкодуодній зісторін.Таким чином,невжиття заходів забезпечення позову, може призвести до утруднення виконання рішення суду,а відтакй допорушення правана доступдо правосуддя,в аспектістатті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Згідно зч.1ст.150ЦПК України,позов забезпечується,зокрема,накладенням арешту на майно, що належить відповідачеві і знаходяться у нього чи в інших осіб.

Враховуючи викладене, у зв`язку з тим, що Відповідач ОСОБА_1 на данийчас,як власник, має реальну можливість вільно розпоряджатись спірною земельною ділянкою,що,в своючергу,обумовлює високувірогідність здійсненняїї відчуження, зміни конфігурації(об`єднання,поділу)тощо,з метоюзапобігання вчиненнядій,які можуть ускладнити або зробити неможливим виконання судового рішення щодо конфіскації у ОСОБА_1 спірної земельноїділянки,а такожз метоюзабезпечення належного захисту законних прав і охоронюваних інтересів держави, існує необхідність у накладенні арешту на земельну ділянку з кадастровим номером 1420985500:01:048:0017.

Зазначений вид забезпечення не перешкоджатиме ОСОБА_1 і надалі фактично володіти та користуватись спірною земельною ділянкою.

Водночас, будь-яке подальше відчуження ОСОБА_1 , як громадяниномросійської федерації, зазначеної земельної ділянки порушуватиме права держави в особі уповноваженого органу на набуття її у власність держави шляхом конфіскації, враховуючи,що натеперішній часособливо вумовах воєнногочасу кожназемельна ділянка маєвикористовуватись насампереддля забезпеченняпродовольчих потреб громадян України.

З урахуванням обставин справи та пункту 6 частини 1 статті 151 ЦПК України, пропозиції щодо зустрічного забезпечення позову відсутні.

За подання до суду даної заяви про забезпечення позову Донецькою обласною прокуратурою сплачено судовий збір в розмірі 1211,20 грн.

Дана заява подана одночасно із відповідною позовною заявою до Дружківського міськрайонного суду Донецької області.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 149-152 Цивільного процесуального кодексу України, просив

Для забезпечення позову застосувати наступні заходи забезпечення:

1. Накласти арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 1420985500:01:048:0017 площею 1,85 га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Бахмутської міськоїтериторіальної громадиБахмутського районуДонецької області Донецької області (реєстраційний номер 010714800042), власником якої є громадянин російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ).

Заборонити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ),та будь-якимсуб`єктам реєстраційнихдій (державнимреєстраторам, приватним тадержавним нотаріусам)вчиняти будь-якіреєстраційні дії,у томучислі дії щодо відчуження нерухомого майна, а саме щодо земельної ділянки

сільськогосподарського призначення з кадастровим номером

1420985500:01:048:0017 площею 1,85 га (реєстраційний номер 010714800042).

Дослідив матеріали справи суд встанови наступні обставини .

Відповідно до ч.1ст. 153 ЦПК Українизаява про забезпечення позову розглядається без повідомлення учасників справи.

Вирішуючи питання про забезпечення позову, суд має брати до уваги інтереси не тільки позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені у зв`язку із застосуванням відповідних заходів.

Відповідно до ч.1 ст.149 ЦПК України Суд за заявою учасника справи має право вжити передбаченихстаттею 150цього Кодексу заходів забезпечення позову. Частиною 2 цієї статті передбачено, що забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

Пунктом 4 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 22 грудня 2006 року «Про практику застосування судами цивільного процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Верховного Суду № 2 від 12.06.2009 року) встановлено, що розглядаючи заяву про забезпечення позову, суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам.

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 22 грудня 2006 року «Про практику застосування судами цивільного процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Верховного Суду № 2 від 12.06.2009 року) забезпечення позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання рішення суду в разі задоволення позовних вимог.

Оскільки невжиття заходів забезпечення позову може утруднити виконання подальшого рішення суду, суд вважає можливим вказану вимогу позивача задовольнити.

Керуючись ст. ст. 149,150,153 ЦПК України, суд-

У Х В А Л И В :

ЗаявуЗаступника керівникаБахмутської окружноїпрокуратури Донецькоїобласті СматченкоАнна Дмитрівна прозабезпечення позову поцивільній справіза позовом Заступника керівника Бахмутської окружної прокуратури Донецької області Сматченко Анна Дмитрівна в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області до ОСОБА_1 третя особа Сільськогосподарське товариствоз обмеженоювідповідальністю задовольнити .

Для забезпечення позову застосувати наступні заходи забезпечення:

1. Накласти арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 1420985500:01:048:0017 площею 1,85 га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Бахмутської міськоїтериторіальної громадиБахмутського районуДонецької області Донецької області (реєстраційний номер 010714800042), власником якої є громадянин російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ).

Заборонити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ),та будь-якимсуб`єктам реєстраційнихдій (державнимреєстраторам, приватним тадержавним нотаріусам)вчиняти будь-якіреєстраційні дії,у томучислі дії щодо відчуження нерухомого майна, а саме щодо земельної ділянки

сільськогосподарського призначення з кадастровим номером

1420985500:01:048:0017 площею 1,85 га (реєстраційний номер 010714800042).

Копію ухвали направити до Бахмутського відділу державної виконавчої служби у Бахмутському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління юстиції (м.Харків) для виконання , ел адреса info@ar.dn.dvs.gov.ua, та сторонам для відома.

Ухвала може бути оскаржена до Дніпровського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення цієї ухвали.

Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання.

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя: Л. І . Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

Суддя Л.І.Хомченко

19 вересня 2024 р. м. Дружківка, Донецької області

СудДружківський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено20.09.2024
Номер документу121708820
СудочинствоЦивільне
КатегоріяЗаява про забезпечення (скасування забезпечення) позову або доказів

Судовий реєстр по справі —229/6210/24

Ухвала від 25.10.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Хомченко Л. І.

Ухвала від 19.09.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Хомченко Л. І.

Ухвала від 18.09.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Хомченко Л. І.

Ухвала від 13.09.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Хомченко Л. І.

Ухвала від 13.09.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Хомченко Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні