РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
18 вересня 2024 р. Справа № 120/6598/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень
ВСТАНОВИВ:
У Вінницький окружний адміністративний суд з адміністративним позовом звернувся ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує на протиправність податкових повідомлень-рішень від 25.04.2024 №№ 243757-2407-0228-UА05020310000080026, 243758-2407-0228-UА05020310000080026, 243759-2407-0228-UА05020310000080026, 243760-2407-0228-UА05020310000080026, 243761-2407-0228-UА05020310000080026, 243762-2407-0228-UА05020310000080026, 243763-2407-0228-UА05020310000080026, 243764-2407-0228-UА05020310000080026, 243765-2407-0228-UА05020310000080026, 243766-2407-0228-UА05020310000080026 за платежем орендна плата з фізичних осіб з підстав того, що договори оренди земельних ділянок, розташованих на території Якушинецької сільської ради за межами села Майдан, скасовані рішенням Господарського суду Вінницької області від 12.12.2023 у справі № 128/789/17. Зазначене рішення набрало законної сили 12.01.2024 року та виконано шляхом внесення відповідної інформації в Державний реєстр майнових прав про нерухоме майно.
З огляду на вищевикладене, позивач звернувся до суду про скасування рішень як індивідуальних актів суб`єкта владних повноважень.
Ухвалою від 23.05.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті та витребувано у Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області та зобов`язано надати суду у строк, встановлений для подання відзиву, належним чином завірені копії спірних рішень, їх розрахунок щодо нарахування зобов`язань з орендної плати з фізичних осіб, докази, що стали підставою для нарахування позивачу обов`язкового платежу.
10.06.2024 відповідач подав відзив, у якому заперечує вимоги позивача. По суті спору відповідач вказав, що згідно з наданою інформацією Майданської сільської ради від 22.01.2016 № 11, від 23.01.2017 № 3 та наданої інформації Якушинецької сільської ради від 30.01.2018 № 08-02/110 фізична особа ОСОБА_1 не був включений в переліки громадян, які орендують земельні ділянки на територіях згаданих сільських рад
Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області, як територіальним органом з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, інформація про укладання договорів з ОСОБА_1 не надавалась.
У зв`язку з цим інформація про нарахування та сплату орендної плати фізичною особою ОСОБА_1 до бюджету Майданської та Якушинецької сільських рад за період з 27.04.2012 по 31.12.2017 в базі даних ІС "Податковий блок" відсутня.
Відповідно до пункту 288.1 статті 288 ПКУ, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Листом від 31.01.2020 №10-02/144 Якушинецька сільська рада надала до ГУ ДПС у Вінницькій області (вх. ГУ №3374/9/02-32 від 31.01.2020) перелік орендарів фізичних осіб, з якими укладені договори оренди земельних ділянок станом на 01.02.2020, в якому зазначено, що ОСОБА_1 є орендарем одинадцяти земельних ділянок, з такими кадастровими номерами: 0520683300:01:003:0023, площею 5,0110 га; 0520683300:01:003:0029, площею 0,6612 га; 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га; 0520683300:05:002:0031, площею 19,0926 га; 0520683300:01:003:0028, площею 0,1825 га; 0520683300:01:003:0024, площею 0,7835 га; 0520683300:01:003:0025, площею 0,6836 га; 0520683300:01:003:0026, площею 0,3091 га; 0520683300:01:003:0027, площею 0,7033 га; 0520683300:01:003:0030, площею 0,5454 га.
У додатках до листа від 31.01.2020 №10-02/144 Якушинецькою сільською радою були надані завірені копії реєстраційних справ договорів оренди між Вінницькою районною державною адміністрацією та гр. ОСОБА_1 .
Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-17492/15-17-СГ від 21.12.2018 дані земельні ділянки з 2019 року перейшли в комунальну власність Якушинецької сільської ради. Відповідно до ч. 4 ст. 32 Закону України "Про оренду землі" перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав право оренди на вищезгадані земельні ділянки були припинені 20.03.2024 на підставі рішення суду, серія та номер: 128/789/17, виданий 12.12.2023.
Відповідно до вимог п. 288.1 ст. 288 ПКУ, працівниками ГУ ДПС у Вінницькій області було проведено нарахування орендної плати з фізичних осіб. У розрахунок за 2024 рік був включений період з 01.01.2024 по 19.03.2024. Нарахування орендної плати фізичній особі ОСОБА_1 за 2024 рік, було проведено шляхом формування податкових повідомлень-рішень в т.ч.:
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0023, площею 5,0110 га. - №243766-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 141,04 грн. ;
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0028, площею 0,1825 га. - №243765-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 3,21 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0027, площею 0,7033 га. - №243760-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 12,37 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0029, площею 0,6612 га. - №243759-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 11,63 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0026, площею 0,3091 га. - №243758-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 5,44 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0030, площею 0,5454 га. - №243757-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 9,60 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0024, площею 0,7835 га. - №243763-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 13,78 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:01:003:0025, площею 0,6836 га. - №243762-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 12,03 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:05:002:0031, площею 19,0926 га. - №243761-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 1405,51 грн.
- за земельну ділянку, кадастровий номер 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га. - №243764-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 1884,22 грн.
Вказані податкові повідомлення-рішення надіслані платнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення за місцем його реєстрації.
Також, представник відповідача зауважив, що перевіркою відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що реєстрація права оренди на земельні ділянки з кадастровим номером 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га та кадастровим номером 0520683300:05:002:0031, площею 19,0926 га, припинено (погашено) 21.04.2023 року в зв`язку з поділом об`єктів нерухомого майна. В зв`язку з виявленими обставинами, податкові повідомлення-рішення №243764 - 2407 - 0228 - UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 1884,22 грн., та №243761-2407-0228-UA05020310000080026 від 25.04.2024 на суму 1405,51 грн. підлягають коригуванню (скасуванню).
Враховуючи, що розгляд справи по суті розпочався, інших заяв і документів не надходило, а визначений строк для їх подання закінчився, клопотань щодо продовження процесуального строку не надходило, відтак суд розглядає справу в письмовому провадженні за наявними в ній доказами.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позову та відзиву, встановив наступне.
ОСОБА_1 відповідно до укладених договорів був орендарем земельних ділянок: 0520683300:01:003:0023, площею 5,0110 га; 0520683300:01:003:0029, площею 0,6612 га; 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га; 0520683300:05:002:0031, площею 19,0926 га; 0520683300:01:003:0028, площею 0,1825 га; 0520683300:01:003:0024, площею 0,7835 га; 0520683300:01:003:0025, площею 0,6836 га; 0520683300:01:003:0026, площею 0,3091 га; 0520683300:01:003:0027, площею 0,7033 га; 0520683300:01:003:0030, площею 0,5454 га.
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 12.12.2023 у справі № 128/789/17 договори оренди землі від 02.12.2011 б/н, укладені між Вінницькою районною адміністрацією та орендарем ОСОБА_1 щодо оренди земельних ділянок на території Якушинецької сільської ради за межами с. Майдан, скасовані, відповідна інформація внесена в Державний реєстр майнових прав про нерухоме майно.
08.05.2024 позивач отримав податкові повідомлення - рішення від 25.04.2024 №№243757-2407-0228-UА05020310000080026, 243758-2407-0228-UА05020310000080026, 243759-2407-0228-UА05020310000080026, 243760-2407-0228-UА05020310000080026, 243761-2407-0228-UА05020310000080026, 243762-2407-0228-UА05020310000080026, 243763-2407-0228-UА05020310000080026, 243764-2407-0228-UА05020310000080026, 243765-2407-0228-UА05020310000080026, 243766-2407-0228-UА05020310000080026 про визначення податкового зобов`язання по сплаті орендної плати за землю.
Позивач вважає, що дані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, тому звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює (визначає) Податковий кодекс України (абз. 1 п. 1 ст. 1 ПК України).
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Стаття 269 Податкового кодексу України розрізняє:
платників земельного податку, якими є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;
платників орендної плати, якими є землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Згідно з підпунктом 270.1.2. пункту 270.1 статті 270 ПК України, об`єктами оподаткування орендної плати є земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
За правилами статті 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
- не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
- може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
- для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку.
- для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Пунктом 288.7 статті 288 ПК України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
В свою чергу, за правилами пункту 285.1 статті 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. А за вимогами абзацу першого пункту 286.5 статті 286 ПК України, нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Також в силу вимог пункту 287.1. статі 287 ПК України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України від 6 жовтня 1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами першою, другою статті 21 цього Закону визначено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Водночас, в силу положень Податкового кодексу України платниками орендної плати є землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пп. 269.1.2 п. 269.1 ст. 268, п. 288.1 ст. 288 ПК України).
При цьому в розумінні норм Податкового кодексу України земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (пп. 14.174 п. 14.1 ст. 14 ПК України).
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, як одна з форм справляння місцевого податку плати за землю, сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки, а сплата орендної плати є обов`язком орендаря, який кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.
Подібного висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 18.06.2021 у справі № 400/1730/19.
Згідно з матеріалами справи, листом від 31.01.2020 №10-02/144 Якушинецька сільська рада надала до ГУ ДПС у Вінницькій області перелік орендарів фізичних осіб, з якими укладені договори оренди земельних ділянок станом на 01.02.2020, в якому зазначено, що ОСОБА_1 є орендарем одинадцяти земельних ділянок, з такими кадастровими номерами: 0520683300:01:003:0023, площею 5,0110 га; 0520683300:01:003:0029, площею 0,6612 га; 0520683300:05:001:0059, площею 29,0234 га; 0520683300:05:002:0031, площею 19,0926 га; 0520683300:01:003:0028, площею 0,1825 га; 0520683300:01:003:0024, площею 0,7835 га; 0520683300:01:003:0025, площею 0,6836 га; 0520683300:01:003:0026, площею 0,3091 га; 0520683300:01:003:0027, площею 0,7033 га; 0520683300:01:003:0030, площею 0,5454 га.
У додатках до листа надані завірені копії реєстраційних справ договорів оренди між Вінницькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 .
Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-17492/15-17-СГ від 21.12.2018 дані земельної ділянки з 2019 року перейшли в комунальну власність Якушинецької сільської ради.
Разом з цим, згідно з рішенням Господарського суду Вінницької області від 12.12.2023, яке набрало законної сили 12.01.2024, зокрема:
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1 ), який зареєстрований в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001576, про оренду земельної ділянки площею 0,7835 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0024, яка знаходиться на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001574, про оренду земельної ділянки площею 0,6836 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0025, яка знаходиться на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001568, про оренду земельної ділянки площею 0,3091 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0026, яка знаходиться на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001573, про оренду земельної ділянки площею 0,7033 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0027, яка знаходиться на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001570, про оренду земельної ділянки площею 0,1825 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0028, яка знаходиться на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001572, про оренду земельної ділянки площею 0,6612 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0029, яка знаходиться на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001569, про оренду земельної ділянки площею 51,4436 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0031, на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001575, про договір оренди земельної ділянки площею 29,0234 га з кадастровим номером 0520683300:05:001:0059, на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001571, про договір оренди земельної ділянки площею 0,5454 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0030, на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), який зареєстровано в управлінні Держкомзему у Вінницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2012 за №052060004001577, про договір оренди земельної ділянки площею 5,0110 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0023, на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Розірвано Договір оренди від 02.12.2011 року, б/н, укладений між Вінницькою районною державною адміністрацією (код 04050975, вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця) та ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1), земельної ділянки площею 19,0926 га з кадастровим номером 0520683300:05:002:0031 (з урахуванням Угоди про внесення змін до договору оренди землі від 12.09.2013 року), на території Майданської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.
Зобов`язано Фермерське господарство "Родина Щетиніних - шлях до комунізму" (відокремлена садиба за межами населеного пункту, с. Майдан, Вінницький район, Вінницька область, 23224, код - 35777944) повернути у розпорядження Якушинецької сільської ради ради Вінницького району Вінницької області (вул. Новоселів, буд. 1, с. Якушинці, Вінницький район, Вінницька область, 23222) шляхом підписання актів прийому-передачі:
- земельну ділянку площею 0,7835 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0024, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 0,6836 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0025, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 0,3091 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0026, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 0,7033 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0027, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 0,1825 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0028, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 0,6612 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0029, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельні ділянки площею 51,4436 га, які утворились в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 0520683300:01:003:0031, а саме: земельна ділянка № 1 з кадастровий номер 0520683300:01:003:0044, площею 7,0757 га, земельна ділянка № 2 з кадастровий номер 0520683300:01:003:0040, площею 3,4695 га, земельна ділянка №3 з кадастровий номер 0520683300:01:003:0041, площею 16,1405 га, земельна ділянка № НОМЕР_1 з кадастровий номер 0520683300:01:003:0043, площею 18,4370 га, земельна ділянка № НОМЕР_2 з кадастровий номер 0520683300:01:003:0042, площею 1,5366 га, земельна ділянка № НОМЕР_3 з кадастровий номер 0520683300:01:003:0039, площею 4,7843 га, що розташовані на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельні ділянки площею 29,0234 га, які утворились в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 0520683300:05:001:0059, а саме: земельна ділянка № НОМЕР_4 з кадастровий номер 0520683300:05:001:0073, площею 0,3680 га, земельна ділянка № НОМЕР_5 з кадастровий номер 0520683300:05:001:0075, площею 11,6105 га, земельна ділянка № НОМЕР_6 з кадастровий номер 0520683300:05:001:0074, площею 17,0449 га, які розташовані на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 0,5454 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0030, яка розташована на території Якушинецької сільської ради, шляхом підписання акту прийому-передачі;
- земельну ділянку площею 5,0110 га з кадастровим номером 0520683300:01:003:0023, яка розташована на території Якушинецької сільської ради;
- земельні ділянки площею 19,0926 га, які утворились в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 0520683300:05:002:0031, а саме: земельна ділянка № НОМЕР_4 з кадастровий номер 0520683300:05:002:0045, площею 16,3982 га, земельна ділянка № НОМЕР_5 з кадастровий номер 0520683300:05:002:0047, площею 0,2812 га, земельна ділянка № НОМЕР_6 з кадастровий номер 0520683300:05:002:0046, площею 2,4132 га, які розташовані на території Якушинецької сільської ради.
Відтак, з 12.01.2024 дію договорів оренди між Вінницькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 було припинено, а тому з 12.01.2024 відсутні будь-які підстави вважати позивача платником податкового зобов`язання з орендної плати на підставі договорів оренди.
Щодо доводів відповідача, що працівниками ГУ ДПС у Вінницькій області було проведено нарахування орендної плати з фізичних осіб за 2024 рік у період з 01.01.2024 по 19.03.2024, оскільки за відомостями з Державного реєстру речових прав право оренди на вищезгадані земельні ділянки були припинені 20.03.2024, то суд їх оцінює критично, оскільки відповідно до ст. 31 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
З приводу того, що в Державному реєстрі речових прав право оренди на вищезгадані земельні ділянки припинені 20.03.2024, то суд зазначає, що проведення державної реєстрації - це лише офіційне визнання й підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, тому вона не може бути умовою набрання чинності договору згідно з ч. 2 ст. 631 ЦК України та припинення його дії/розірвання відповідно до ст. 653 ЦК України, в силу якої, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Отже, у відповідача відсутні правові підстави для нарахування позивачу орендної плати за податковий період 2024 року. Як наслідок, податкові повідомлення-рішення від 25.04.2024 №№243757-2407-0228-UА05020310000080026, 243758-2407-0228-UА05020310000080026, 243759-2407-0228-UА05020310000080026, 243760-2407-0228-UА05020310000080026, 243761-2407-0228-UА05020310000080026, 243762-2407-0228-UА05020310000080026, 243763-2407-0228-UА05020310000080026, 243764-2407-0228-UА05020310000080026, 243765-2407-0228-UА05020310000080026, 243766-2407-0228-UА05020310000080026 є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо решти аргументів позову, то суд зазначає, що за позицією Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності прийнятих ним рішень, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору та ним не понесено витрат, пов`язаних з розглядом справи, тому судові витрати на користь позивача не присуджуються.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 25.04.2024 №№ 243757-2407-0228-UА05020310000080026, 243758-2407-0228-UА05020310000080026, 243759-2407-0228-UА05020310000080026, 243760-2407-0228-UА05020310000080026, 243761-2407-0228-UА05020310000080026, 243762-2407-0228-UА05020310000080026, 243763-2407-0228-UА05020310000080026, 243764-2407-0228-UА05020310000080026, 243765-2407-0228-UА05020310000080026, 243766-2407-0228-UА05020310000080026.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_7 , адреса: АДРЕСА_1 );
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 44069150, Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, Вінницька область, 21000).
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121732020 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні