ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6220/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Мачульського В.В.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Сучасне опалення» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Сучасне опалення» (надалі - ПП «Сучасне опалення», позивач, підприємство) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем за наслідками господарської операції з ТОВ «Шинака-Україна» складено та надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3. Однак, згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація усіх ПH в ЄРПН була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 7318, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D» = 1.58497%, «Рпоточ»=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
У зв`язку з цим, позивачем 10.02.2024 та 11.02.2024 було подано до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) повідомлення №1, №2, №3, №4, №5 та №6 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, до якого долучено усі необхідні документи для реєстрації спірних ПН.
Однак, ПП «Сучасне опалення» отримало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №10553703/42545467, №10553705/42545467, №10553708/42545467, №10553704/42545467, №10553706/42545467, №10553707/42545467. Фактично, уповноважений орган вимагав від позивача повторного надання копій документів, які вже були надані платником податку до податкового органу.
В подальшому рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467 було відмовлено в реєстрації ПН від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, з причини у всіх випадках: ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладній/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому варто зауважити, що в графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) комісіє не зазначено інформації та документів.
ПП «Сучасне опалення» вважає доводи контролюючого органу щодо ненадання даних документів надуманими та необґрунтованими, оскільки дані висновки зроблені без аналізу суті господарських операцій позивача. При розгляді пояснень та при прийнятті спірних рішень відповідачем-1 не досліджено в сукупності всіх обставин спірних правовідносин, не надано оцінку тим документам, що надані разом із поясненнями, а тому висновки податкового органу є поверхневими. Податковим органом не взято до уваги те, протягом всього часу здійснення господарської діяльності та на момент прийняття спірного рішення позивач мав достатні ресурси для здійснення поставки товару.
Крім того, зазначає, що відповідачем-1 не підтверджено факт виявлення об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем господарської операцій з продажу товарів, дані про який зазначено у податковій накладній, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Позивач вважає, що оскаржувані рішення прийняті всупереч вимогам Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, оскільки у них не зазначено чітких зауважень до первинних документів або ж про відсутність конкретних первинних документів. Більше того, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та чому витребувані документи не взято до уваги.
На підставі вищевикладеного просить позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 21.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (а.с.118).
У відзиві на позовну заяву (а.с.123-134) представник ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України позовні вимоги не визнала, посилаючись на те, що позивач не надав усіх документів, перелік яких було наведено у повідомленнях про надання додаткових пояснень, а саме запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «додаткова інформація зазначено: документи та розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу ТОВ «ШИНАКА-УКРАЇНА».
Отже, надані позивачем письмові пояснення та копії документів, що передбачені наказом Міністерства Фінансів України від 12.12.2019 № 520 були недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Також зазначив, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
З огляду на наведене вважає, що відповідач-1 при прийнятті оскаржуваних рішень діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповіді на відзив представник позивача заперечила проти доводів та обставин, викладених у відзиві в повному обсязі вважає їх необґрунтованими та такими що не мають жодного відношення до суті спору (а.с.157-163).
В поданих запереченнях на відповідь на відзив представник відповідачів підтримала свою позицію викладену у відзиві на позовну заяву та просила відмовити в задоволенні позову повністю (а.с.171-173).
Інших заяв по суті справи від сторін не надходило. Сторони скористались своїм правом щодо подачі заяв по суті справи.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПП «Сучасне опалення» (код ЄДРПОУ: 42545467) зареєстровано як юридична особа 10.10.2018, основні види діяльності КВЕД: 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (основний); супутніми видами діяльності: 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 43.99 Інші види спеціалізованої будівельної роботи; 43.21 Електромонтажні роботи; 42.91 Будівництво водних споруд; 42.21 Будівництво трубопроводів (а.с.13-15).
Судом встановлено, що між ПП «Сучасне опалення», (Продавець) та ТОВ «Шинака-Україна» (Покупець), укладено договір купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023 (а.с.17-21), за умовами якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупцеві Товар згідно Специфікації (Додаток 1), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та сплатити його вартість. Загальна ціна даного договору 1 689 329,00 грн. (п.1.1, 2.1 договору). Платник зобов`язується провести розрахунок за отриманий Товар шляхом 100% післяплати на рахунок Продавця, який зазначено в реквізитах даного договору протягом 3 (трьох) банківських днів з дати отримання товару. Пунктами 3.2, 3.3 договору передбачено, що передача Товару від Продавця Покупцю здійснюється на умовах: FCA, вул. Дачний масив,1, с. Кульчин, Луцького району Волинської області. Передача Товару від Продавця Покупцю оформляється видатковою накладною. Право власності на Товар та ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження Товару до Покупця переходить в момент передачі Товару від Продавця Покупцю з моменту підписання Сторонами Накладної (п.3.4 договору).
Як слідує з платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023 ТОВ «Шинака-Україна» оплатило ПП «Сучасне опалення» кошти в сумі 258 321,62 грн., як авансовий платіж за платежем за труби зг.рах.258 від 01.08.2023 (а.с.34).
За фактом вищевказаної господарської операції ПП «Сучасне опалення» складено податкові накладні: №2 від 09.11.2023 на суму 108 779,29 грн. (в т.ч. ПДВ 18 129,88 грн.), №1 від 09.11.2023 на суму 92279 грн. (в т.ч. ПДВ 15 379,83грн.), №3 від 22.11.2023 на суму 54 749,59 грн. (в т.ч. ПДВ 9 124,93 грн.), №1 від 18.12.2023 на суму 102 865,72 грн. (в т.ч. ПДВ 17 144,29 грн.), №3 від 22.12.2023 на суму 35 664,19 грн. (в т.ч. ПДВ 5 944,03 грн.), які надіслані в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних (а.с.32, 36, 50, 62, 73, 84).
Реєстрацію вищевказаних податкових накладних зупинено в всіх випадках з причин: «обсяг постачання товару/послуги 7318, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D» = 1.58497%, «Рпоточ»=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (а.с.22, 47, 51, 63, 74, 94).
ПП «Сучасне опалення» з метою реєстрації податкових накладних надіслало до контролюючого органу в електронному вигляді повідомлення, а також пакет документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, а саме:
щодо ПН №23 від 04.08.2023 направлено: повідомлення №3 від 10.02.2024 з поясненням №32 від 09.02.2024 та копії договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №104 від 05.10.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023;
щодо ПН №2 від 09.11.2023 направлено: повідомлення №4 від 11.02.2024 з поясненням №34 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №110 від 09.11.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023;
щодо ПН №1 від 09.11.2023 направлено: повідомлення №5 від 11.02.2024 з поясненням №34 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №111 від 09.11.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023;
щодо ПН №3 від 22.11.2023 направлено: повідомлення №6 від 11.02.2024 з поясненням №36 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №112 від 22.11.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023;
щодо ПН №1 від 18.12.2023 направлено: повідомлення №1 від 10.02.2024 з поясненням №30 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №130 від 18.12.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023;
щодо ПН №3 від 22.12.2023 направлено: повідомлення №2 від 10.02.2024 з поясненням №31 від 09.02.2024 та копіями договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, видаткової накладної №133 від 22.12.2023, накладної від постачальника ФОП ОСОБА_1 №40 від 02.10.2023.
14.02.2024 ПП «Сучасне опалення» отримало повідомлення №10553703/42545467, №10553705/42545467, №10553708/42545467, №10553704/42545467, №10553706/42545467, №10553707/42545467 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, якими запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначених у ПН/РК, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі «додаткова інформація» зазначено: Надати товаросупровідні документи та розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу ТОВ «Шинака-Україна» (а.с.26-27, 37-38, 52-53, 64-65, 77-78, 89-90).
За результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН були прийняті рішення від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних № 23 від 04.08.2023, № 2 від 09.11.2023, № 1 від 09.11.2023, № 3 від 22.11.2023, № 1 від 18.12.2023, № 3 від 22.12.2023 в ЄРПН з наступної підстави: ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладній/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.28, 43, 58, 72, 79, 91).
Позивач непогоджуючись із вказаними рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області було подано в адміністративному порядку скарги до ДПС України, до яких було додано додаткові документи, які підтверджують придбання ПП «Сучасне опалення» реалізованого в адресу ТОВ «Шинака-Україна» товару, зокрема наступні копії документів:
по ПН № 23 від 04.08.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023;
по ПН № 1 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2778 від 13.11.2023;
по ПН № 2 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000524 від 07.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №5240 від 31.10.2023, від ТОВ «ТЕХНОЛОДЖІКАЛ СИСТЕМ» №2355 ВІД 11.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023;
по ПН № 3 від 22.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2900 від 11.12.2023;
по ПН № 1 від 18.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000787 від 16.10.2023;
по ПН № 3 від 22.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000967 від 17.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №6506 від 26.10.2023.
Проте рішеннями ДПС України від 14.03.2024 №15164/42545467, №15211/42545467, №15148/42545467, №15102/42545467, №15137/42545467 за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН скарги позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін, з таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.31, 49, 61, 68, 82, 96).
Не погоджуючись з прийнятими рішенням комісії, ПП «Сучасне опалення» звернулося до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України (далі ПК України) Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно із вимогами пунктів 6 та 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Суд зазначає, що положення пунктів 6 та 7 Порядку №1165 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Згідно з пунктом 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З матеріалів справи вбачається, що контролюючим органом було сформовано та надіслано позивачу квитанції від 14.02.2024 №10553703/42545467, №10553705/42545467, №10553708/42545467, №10553704/42545467, №10553706/42545467, №10553707/42545467 про зупинення реєстрації податкових накладних від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, з підстав обсяг постачання товару / послуги 7318,8311, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, обсяг постачання товару/послуги, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Так, в отриманій позивачем квитанціях контролюючий орган вказав на те, що для реєстрації спірних податкових накладних обсяг постачання товару / послуги 7318,8311, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Разом з тим, у квитанціях зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, а саме: товаросупровідні документи та розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу ТОВ «Шинака-Україна».
Так, відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Суд констатує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку.
Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета розгляду господарської операції, згідно якої оформлено ПН чи РК.
Згідно з пунктом 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відтак, комісії надано право прийняти рішення або направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, за формою згідно з додатком до цього Порядку, при цьому контролюючий орган при зупиненні реєстрації ПН/РК в повідомленні повинен навести конкретний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, оскільки в пункті 5 Порядку № 520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Однак, суд зауважує, що зміни, внесені у Порядок № 520, не змінюють сталої судової практики щодо вимог до рішень контролюючого органу, у тому числі до квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК як рішенню суб`єкта владних повноважень.
Суд зауважує, що ПП «Сучасне опалення» додано додаткові документи, які підтверджують придбання ПП «Сучасне опалення» реалізованого в адресу ТОВ «Шинака-Україна» товару, зокрема наступні копії документів:
по ПН № 23 від 04.08.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023;
по ПН № 1 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVCI PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2778 від 13.11.2023;
по ПН № 2 від 09.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000524 від 07.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №5240 від 31.10.2023, від ТОВ «ТЕХНОЛОДЖІКАЛ СИСТЕМ» №2355 ВІД 11.10.2023, платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023;
по ПН № 3 від 22.11.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «КСК МЕТИЗ» №3537 від 08.08.2023, від ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, платіжної інструкції №2900 від 11.12.2023;
по ПН № 1 від 18.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000787 від 16.10.2023;
по ПН № 3 від 22.12.2023 видаткових накладних від постачальників ТОВ «EVd PLASTIK» № ЕР-0000404 від 08.08.2023, від ТОВ «ДЮС Трейд» №Но0000967 від 17.11.2023, від ТОВ «КСК МЕТИЗ» №6506 від 26.10.2023.
Проте Комісія ГУ ДПС у Волинській області, незважаючи на надіслані позивачем повідомлення та пояснення з доданими до них первинними документами, прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3.
У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 520/15348/20, від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20).
Суд також зазначає, що при розгляді таких спорів необхідно встановити настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН.
Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 198.2. статті 198 ПК України, передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
Таким чином, оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.
Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Тому, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Слід зауважити, що згідно умов договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023, передача Товару від Продавця Покупцю здійснюється на умовах: FCA, вул.Дачний масив,1, с.Кульчин, Луцького району Волинської області та оформляється видатковою накладною. Право власності на Товар та ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження Товару до Покупця переходить в момент передачі Товару від Продавця Покупцю з моменту підписання Сторонами Накладної. Відповідно за умовами договору купівлі-продажу підписання Сторонами Накладної, в даному випадку видаткових накладних №104 від 05.10.2023, №110, №111 від 09.11.2023, №112 від 22.11.2023, №130 від 18.12.2023, №133 від 22.12.2023 свідчить про відвантаження Постачальником та отримання Покупцем Товару.
Також як слідує з матеріалів справи на рахунок позивача на виконання договору купівлі-продажу №19-П від 20.07.2023 від Покупця ТОВ «Шинака Україна» згідно платіжної інструкції №2363 від 04.08.2023 надійшла сума попередньої оплати в розмірі 125 158,44 грн. (в т.ч. ПДВ 20 859,74грн.).
Таким чином, ПП «Сучасне опалення» надало податковому органу документи на підтвердження зарахування коштів та поставки товару, з якою чинне законодавство зобов`язує платника податку скласти та зареєструвати в ЄРПН податкові накладні .
Суд звертає увагу, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (додаток 1 до Порядку №520) визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі додаткова інформація зазначити конкретні документи, які ненадані платником або складені з порушенням законодавства, однак в оскаржуваних рішеннях вказана графа взагалі не заповнена.
Надсилаючи позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, відповідач-1 в графі додаткова інформація зазначив про відсутність розрахункових документів (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати, та видаткові накладні щодо придбання/походження сировини. Відсутні підтверджуючі документи щодо наявності обладнання.
Разом з тим, суд зауважує, що розрахункові документи, що підтверджують факт поставки товару та його оплати надавалися відповідачам разом з поясненнями та скаргами.
Що стосується документів, які підтверджують факт придбання чи походження сировини, то суд зауважує, що такі не стосуються господарських операцій, зазначених в податкових накладних.
У постанові від 21.02.2023 у справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.
Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27.04.2023 у справі №460/8040/20, у якій суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Відтак, податковий орган, на думку суду, формально зазначив причини для відмови у реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН.
На думку суду, подані позивачем документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту і були достатніми для реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН, в суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.
Крім того, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 19.07.2023 у справі №420/7850/22, від 29.06.2023 у справі №500/2655/22, від 20.06.2023 у справі справа № 200/6012/20-а, від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21.
Таким чином, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів на підтвердження здійснення господарських операцій, наданих як відповідачеві-1, так і суду, а також враховуючи, що їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних не спростована відповідачем, суд дійшов висновку, що комісія ГУ ДПС у Волинській області не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач-1 не довів правомірності оскаржуваних рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467 було відмовлено в реєстрації ПН від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, суд враховує таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до ЄРПН на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем 1, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію вищевказаних податкових накладних ПН, судом не встановлено.
Європейський суд з прав людини у пунктом 50 рішення від 13.01.2011 у справі Чуйкіна проти України (заява №28924/04) констатував: що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд, в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пунктом 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пунктом 25, ECHR 2002-II).
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, подані ПП «Сучасне опалення» датою подання її на реєстрацію.
Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як слідує з матеріалів справи при зверненні до суду позивач сплатив судовий збір в сумі 14 534,40 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №0.0.3715128207.1 від 19.06.2024 (а.с.115).
Відтак, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 14 534,40 грн.
Зважаючи на те, що суд задовольняє позов, то на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у сумі 14 534,40 грн. зі сплати судового збору. При цьому, на думку суду, судові витрати необхідно стягнути саме з ГУ ДПС У Волинській області, позаяк судом задоволена самостійна позовна вимога немайнового характеру, та саме внаслідок прийняття комісією регіонального рівня спірного рішення були порушені права позивача, а звернена до ДПС України позовна вимога про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації ПН є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення.
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Приватного підприємства «Сучасне опалення» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2024 №10596778/42545467, №10596777/42545467, №10596775/42545467, №10596779/42545467, №10596776/42545467, №10596774/42545467.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Приватним підприємством «Сучасне опалення» податкові накладні від 04.08.2023 №23, від 09.11.2023 №2, від 09.11.2023 №1, від 22.11.2023 №3, від 18.11.2023 №1, від 22.12.2023 №3, датою подання її на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Приватного підприємства «Сучасне опалення» судовий збір у розмірі 14 534,40 грн. (чотирнадцять тисяч п`ятсот тридцять чотири тисячі 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Приватне підприємство «Сучасне опалення» (45000, Волинська область, місто Ковель, вулиця Олександра Олеся, будинок 17, код ЄДРПОУ 42545467).
Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ ВП 44106679).
Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Головуючий
Суддя В.В. Мачульський
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121732227 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні