Рішення
від 19.09.2024 по справі 140/8282/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/8282/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозовського О.А.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України у Волинській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Управління Служби безпеки України у Волинській області (далі УСБУ у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними дій щодо зменшення в довідці №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та в довідці №54/16/86 від 30.05.2024 станом на 01.01.2023 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі №140/1001/24 розміру надбавки за вислугу років з 45% до 40%, надбавки за особливості проходження служби з 95% до 45% та премії з 25% до 10%; зобов`язання відповідача на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі №140/1001/24 скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023, в яких на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», вказати розміри надбавки за вислугу років - 45%, надбавки за особливості проходження служби - 95% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії - 25% посадового окладу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-ХІІ).

Позивач зазначає, що відповідач на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 у справі №140/1001/24 підготував та направив на адресу ГУ ПФУ у Волинській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та №54/16/86 від 30.05.2024 станом на 01.01.2023 року, в яких протиправно зменшив відсотковий розмір надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби та премію.

17.06.2024 позивач звернувся із заявою до УСБУ у Волинській області про видачу оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022, 01.01.2023, із належним зазначенням надбавки за вислугу років з 45%; надбавки за особливості проходження служби - 95 % посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премії - 25% посадового окладу.

Листом від 16.07.2024 №54/19/П-174/23 відповідач повідомив позивача про те, що судове рішення виконано в повному обсязі з врахуванням відомчих правових актів, тому, враховуючи вищезазначену інформацію, немає підстав надати повторно довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав та просить відмовити у його задоволенні, оскільки обраний позивачем спосіб захисту є невірним способом, формою примусу до вірного, на думку позивача, виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 у справі №140/1001/24. Вимоги про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, які прийняті (вчинені або не вчинені) на виконання судового рішення, в окремому судовому провадженні не розглядаються. Отже, спір у справі №140/8282/24 є тотожним, тому, що був предметом розгляду у справі №140/1001/24, але виник на стадії виконання судового рішення.

Крім того представник відповідача зазначив, що виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового начальницького складу здійснюється в порядку, що затверджується, в тому числі, нормативно-розпорядчими актами Служби безпеки України, а складові грошового забезпечення визначаються залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання діючого військовослужбовця, та враховує характер, умови служби, що у свою чергу стимулює досягнення високих результатів у службовій діяльності. У позовній заяві позивач просить вказати у довідках для перерахунку пенсії станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 ті розміри додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за особливості проходження служби та премії), які були йому встановленні при звільненні з військової служби у 2021 році.

Проте, вказані розміри надбавки та преміювання встановлювалися виходячи з базової величини для розрахунку грошового забезпечення прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2018 року у розмірі 1762 гривні. Така ж базова величина застосовувалась і для розрахунку розміру грошового забезпечення діючих військовослужбовців Управління станом на 01.01.2022, 01.01.2023 року.

При цьому, на виконання рішення суду від 08.04.2024 у справі №140/1001/24 у виготовлених УСБУ у Волинській області довідках для перерахунку пенсій в якості базової величини для розрахунку грошового забезпечення вже було використано встановлені відповідними законами про Державний бюджет розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2022 (2481 грн) та 01.01.2023 (2684 грн). У зв`язку з цим, внесення у довідки для перерахунку пенсії даних про розмір посадового окладу, процентної надбавки за вислугу років та окладу за військовим званням виходячи з розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначеного згаданим рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 і з використанням розмірів додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за особливості проходження служби, преміювання), вказаних у позові, призведе до визначення у таких довідках розміру грошового забезпечення, яке не відповідає розміру грошового забезпечення діючого військовослужбовця на аналогічній посаді.

У відповіді на відзив позивач заперечує проти тверджень представника відповідача викладених у відзиві з підстав зазначених в адміністративному позові. Просив позовні вимоги задовольнити повністю.

Дослідивши письмові докази, перевіривши доводи позову, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 перебуває на обліку у ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ.

Відповідно до грошового атестату №0256 підполковника ОСОБА_1 відсотковий розмір надбавки за вислугу років становить 45%, надбавки за особливості проходження служби становить 95% та премії становить 25%.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 у справі №140/1001/24, яке набрало законної сили, позов ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправними дії Служби безпеки України у Волинській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного Фонду України у Волинській області оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, для перерахунку пенсії. Зобов`язано Службу безпеки України у Волинській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2022 та 01 січня 2023 року відповідно до статей 43, 63 Закону України від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», з урахуванням додаткових видів грошового зобов`язання для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2022 та 01.02.2023.

На виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 у справі №140/1001/24 УСБУ у Волинській області виготовлено та видано позивачу довідки №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та №54/16/86 від 30.05.2024 станом на 01.01.2023 року, в яких зазначено відсотковий розмір надбавки за вислугу років 40%, надбавки за особливості проходження служби 45% та премії 10% (а.с. 8, зворот).

17.06.2024 позивач звернувся із заявою до УСБУ у Волинській області про видачу оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022, 01.01.2023, із належним зазначенням надбавки за вислугу років з 45%; надбавки за особливості проходження служби - 95 % посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премії - 25% посадового окладу.

Листом від 16.07.2024 №54/19/П-174/23 відповідач, у відповідь на звернення позивача, повідомив, що внесення у довідки для перерахунку пенсії даних про розмір посадового окладу, процентної надбавки за вислугу років та окладу з військовим званням виходячи з розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначеного згаданим рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 і з використанням розмірів додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за особливості проходження служби преміювання), вказаних у зверненні позивача, призведе до визначення у таких довідках розміру грошового забезпечення, яке перевищує розмір грошового забезпечення діючого військовослужбовця на аналогічній посаді.

Відсоткові розміри надбавки за вислугу років 40% були застосовані довідках для перерахунку пенсії, оскільки в ході розрахунку використовувались дані про розміри грошового забезпечення останнього повного місяця служби (січень 2021), тоді як досягнення вислуги у 20, календарних років, а отже і збільшення до 45% надбавки за вислугу років відбулося 11.02.2021 року, тобто у місяць звільнення (з 28.02.2021), що і було відображено у грошовому атестаті.

Відсоткові розміри чинної (на запитувані дати) надбавки за особливості проходження служби та премії визначені для посадових окладів та окладів за військове звання, які обчислені з урахуванням прожиткового мінімуму ді працездатних осіб на січень 2018 року. Застосування іншого розміру прожиткового мінімуму без зміни розміру надбавок призведе до спотворення даних про розмір грошового забезпечення за аналогічною посадою.

Тобто такі довідки не будуть відповідати фактичним розмірам грошового забезпечення військовослужбовців на аналогічній посаді, у зв`язку цим вбачається за доцільне для виготовлення довідок для проведення перерахунку пенсії застосування розмірів додаткових видів грошово забезпечення (надбавки за особливості проходження служби та премії) відповідно до нормативів, які діяли на момент проведення останнього перерахунку пенсій станом на 01.03.2019.

Позивач, вважаючи що відповідачем неправомірно зазначено у вказаних довідках відсотковий розмір надбавки за вислугу років 40%, надбавки за особливості проходження служби 45% та премії 10%, тому звернувся до суду з цим позовом.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною п`ятою статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

За змістом частини третьої статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Таким чином, перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Пунктом 3 Порядку № 45, зокрема, передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

У довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, яка визначена додатком 2 до Порядку № 45, зазначаються:

- посадовий оклад;

- підвищення посадового окладу;

- оклад за військовим (спеціальним) званням;

- надбавка за вислугу років;

- надбавка за виконання особливо важливих завдань;

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень;

- надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови;

- надбавка за почесне звання «заслужений» чи «народний»;

- доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання;

- надбавка за спортивні звання;

- премія.

Постановою №704 Кабінет Міністрів України збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.

На підставі пункту 2 Постанови №704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Підпунктом 3 пункту 10 розділу І Закону №1774-VIII частина четверта статті 63 Закону № 2262-XII викладена у новій редакції, відповідно до якої усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Таким чином, Верховна Рада України делегувала Кабінету Міністрів України право встановлювати умови, порядок та розміри пенсійних виплат при перерахунку пенсій військовослужбовців, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, у зв`язку зі зміною грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, що узгоджується з повноваженнями Уряду України, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України.

Зазначені положення Закону №1774-VIII набрали чинності з 1 січня 2017 року та рішенням Конституційного Суду України такими, що суперечать Конституції України (є неконституційними), не визнавались.

При цьому суд враховує, що у пункті 2.1 Рішення від 26 грудня 2011 року №20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно із частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави. Водночас зміст основного права не може бути порушений, що є загальновизнаним правилом, на що вказав Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками. Неприпустимим також є встановлення такого правового регулювання, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України.

У пункті 2.2 цього ж Рішення Конституційний Суд України вказав, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту (пункти 2, 3 статті 116 Конституції України).

У Рішенні від 02 березня 1999 року №2-рп/99 у справі про комунальні послуги Конституційний Суд України звернув увагу на те, що здійснення в цілому політики соціального захисту не належить до виключних повноважень Верховної Ради України; політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення її проведення, відповідно до пункту 3 статті 116 Конституції України, здійснюється Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади наділений конституційними повноваженнями спрямовувати і координувати діяльність міністерств, інших органів виконавчої влади.

Отже, політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення проведення якої на підставі пункту 3 статті 116 Конституції України здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Як указано вище, Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року № 45 затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок № 45).

Відповідно до пункту 5 Порядку №45 (у редакції, чинній до внесення змін Постановою №103, яку рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 визнано протиправною та нечинною у відповідній частині) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Аналізуючи указаний пункт Порядку №45, суд дійшов висновку, що у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії щодо зазначення розміру надбавки за особливості проходження служби та премії (розмір яких є предметом спору у цій справі) належить указувати їх середній розмір, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Аналогічну правову позицію щодо необхідності зазначення у відповідних довідках для перерахунку пенсій розміру премії, визначеного у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою, викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі № 802/2196/17-а (Пз/9901/1/18) (провадження № 11-308заі18).

Зазначені вище висновки викладені також у постанові від 23.05.2024 №380/19324/23 Великої Палати Верховного Суду у зразковій справі №380/19324/23.

У відзиві на позовну заяву, відповідач повідомляє, що на виконання Постанови №704 в Службі безпеки України видано Інструкцію про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затверджену наказом ЦУ СБ України від 10 квітня 2018 року №515/ДСК, якою передбачено порядок виплати військовослужбовцям СБУ грошового забезпечення, в тому числі, надбавки за особливості проходження служби та преміювання.

Відповідно до цієї Інструкції, надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям СБ України установлюється у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою, а також зазначена надбавка встановлюється залежно від характеру виконуваних військовослужбовцями обов`язків за посадою відповідно до напряму діяльності підрозділу. Граничні розміри надбавки за особливості проходження служби визначаються щороку Головою СБ України в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу , виконуваних військовослужбовцями посадових обов`язків та напряму діяльності відповідного підрозділу системи СБ України. Наказами ЦУ СБ України кожного року відповідно до Інструкції-515 встановлюються граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення та преміювання військовослужбовців СБУ в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України, залежно від тарифного розряду та напрямку діяльності відповідного підрозділу системи СБ України.

Також, відповідач зазначає, що підвищені розміри преміювання відповідно до наказу Центрального управління Служби безпеки України від 15.02.2021 року №155/ДСК «Про впорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.03.2021 року» відповідно до Інструкції-515 встановлені граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення та преміювання військовослужбовців СБУ в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення військовослужбовцям Служби безпеки України, залежно від тарифного розряду та напрямку діяльності відповідного підрозділу системи СБ України, які діяли 01.01.2022 року.

Наказом Центрального управління Служби безпеки України від 19.01.2023 №5/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовцям Служби безпеки України з 01.01.2023» відповідно до Інструкції-515 встановлені граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення та преміювання військовослужбовців СБУ в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення військовослужбовцям Служби безпеки України, залежно від тарифного розряду та напрямку діяльності відповідного підрозділу системи СБ України.

Персональний розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюєтеся, підвищується, знижується або скасовується наказами Голови СБ України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ СБ України за мотивованими рапортами керівників функціональних (структурних) підрозділів, погоджених з відповідним фінансовим підрозділом. У разі несвоєчасного або неналежного виконання завдань, розмір надбавки за особливості проходження служби зменшується або вона скасовується.

Крім цього, з листом відповідач від 16.07.2024 №54/19/П-174/23 вказав, що внесення у довідки для перерахунку пенсії даних про розмір посадового окладу, процентної надбавки за вислугу років та окладу за військовим званням виходячи з розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначеного згаданим рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 і з використанням розмірів додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за особливості проходження служби преміювання), вказаних у зверненні позивача, призведе до визначення у таких довідках розміру грошового забезпечення, яке перевищує розмір грошового забезпечення діючого військовослужбовця на аналогічній посаді.

Як зазначено вище, у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії щодо зазначення розміру надбавки за особливості проходження служби та премії (розмір яких є предметом спору у цій справі) належить указувати їх середній розмір, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

У цій справі, з урахуванням висновків, викладених у постанові від 23.05.2024 №380/19324/23 Великої Палати Верховного Суду у зразковій справі №380/19324/23, місяцем, в якому у позивача виникло право на перерахунок пенсії, є січень 2022 року, січень 2023 року, відповідно, довідки №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та №54/16/86 від 30.05.2024 станом на 01.01.2023 року, мають містити розміри надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби та премії станом на 01.01.2022, 01.01.2023.

Натомість, відповідач сам підтвердив, що відсоткові розміри надбавки за вислугу років 40% були застосовані і довідках для перерахунку пенсії, оскільки в ході розрахунку використовувались дані про розміри грошового забезпечення останнього повного місяця службі (січень 2021), тоді як досягнення вислуги у 20 календарних років, а отже збільшення до 45% надбавки за вислугу років відбулося 11.02.2021 року, тобто у місяць звільнення (з 28.02.2021), що і було відображено у грошовому атестаті відсоткові розміри чинної (на запитувані дати) надбавки за особливості проходження служби та премії визначені для посадових окладів та окладів з військове звання, які обчислені з урахуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб на січень 2018 року.

Такі дії відповідача суперечать наведеним вище законодавчим актам та висновкам Верховного Суду.

Крім того, відповідно до грошового атестату №0256 підполковника ОСОБА_1 відсотковий розмір надбавки за вислугу років - 45%, надбавки за особливості проходження служби - 95% та премії -25%.

У даному випадку, розмір надбавки за особливості проходження служби та премії позивача у відповідності до положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку №45 у редакції, чинній до внесення змін постановою №103, мали бути визначені у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2022 року, 01 січня 2023 року у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої було звільнено позивача на пенсію, тобто надбавка за вислугу років - 45%; надбавка за особливості проходження служби - 95% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія - 25% посадового окладу.

Отже, при підготовці та надані до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області оновлених довідки про розмір грошового забезпечення №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та №54/16/86 відповідач мав би враховувати відсоткові розміру надбавки за вислугу років - 45%, надбавки за особливості проходження служби - 95% та премії -25%, які зазначені у грошового атестаті №0256.

Частиною 1 статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною 2 статті 5 КАС України, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Згідно з ч.2 ст.9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про визнання протиправними дій щодо зменшення в довідці №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та в довідці №54/16/86 від 30.05.2024 станом на 01.01.2023 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі №140/1001/24 розміру надбавки за вислугу років з 45% до 40%, надбавки за особливості проходження служби з 95% до 45% та премії з 25% до 10%; зобов`язання відповідача на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі №140/1001/24 скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023, в яких на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», вказати розміри надбавки за вислугу років - 45%, надбавки за особливості проходження служби - 95% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії - 25% посадового окладу.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1 211,20 грн, сплачений згідно з квитанцією від 07.08.2024 №3 (а.с. 5).

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Служби безпеки України у Волинській області (43005, Волинська область, місто Луцьк, проспект Василя Мойсея, 4, код ЄДРПОУ 20001487) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України щодо зменшення в довідці №54/16/85 від 30.05.2024 станом на 01.01.2022 та в довідці №54/16/86 від 30.05.2024 станом на 01.01.2023 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії, на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 у справі №140/1001/24 розміру надбавки за вислугу років з 45% до 40%, надбавки за особливості проходження служби з 95% до 45% та премії з 25% до 10%.

Зобов`язати Управління Служби безпеки України на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі №140/1001/24 скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022 та станом на 01.01.2023, в яких на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», вказати розміри надбавки за вислугу років - 45%, надбавки за особливості проходження служби - 95% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії - 25% посадового окладу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Служби безпеки України на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1 211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121732254
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —140/8282/24

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 15.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 19.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні