Рішення
від 18.09.2024 по справі 400/6556/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 вересня 2024 р. № 400/6556/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Біоносенка В.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін адміністративну справу

за позовомМиколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Потьомкінська, 17,м. Миколаїв, 54005,

до відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю "Здраво клініка на вулиці Чкалова", вул. Погранична, 29, оф.406, м. Миколаїв, 54020,

простягнення 118282,99 грн,

ВСТАНОВИВ:

Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Здраво клініка на вулиці Чкалова " про стягнення адміністративно господарських санкцій та пені за 2023 рік в сумі 118 282,99 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач не працевлаштував інвалідів відповідно до нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим до нього застосована адміністративно-господарська санкція, а в результаті її несвоєчасної сплати нарахована пеня. Загальна сума заборгованості за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 р. складає 118 282,99 грн, з яких адміністративно-господарські санкції 117 111,99 грн та пеня за порушення термінів сплати - 1171,00 грн.

Відповідач позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні. В письмовому відзиві вказав, що ним виконано норматив щодо працевлаштування особи з інвалідністю, відповідно до норм ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 № 875-ХІІ (зі змінами) (далі- Закон № 875-ХІІ) для підприємств з чисельністю працівників від 8 до 25 осіб установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників за рік у кількості - одного робочого місця. У відповідача працює до 25 осіб, у зв`язку з чим для виконання нормативу щодо працевлаштування особи з інвалідністю необхідно було у 2023 році працевлаштувати одну особу із вказаної категорії (основне місце роботи), тоді згідно із ч. 4 ст. 19 Закону № 875-ХІІ вищезазначений норматив робочих місць буде вважатися - виконаним. Відповідно до наказу від 18.04.2023 №40 ОСОБА_1 , яка є інвалідом 3 групи (безстроково), була прийнята з 19.04 2023 року на штатну посаду молодша медична сестра. Дана посада є її основним місцем роботи.

Крім того, згідно із наказом відповідача від 31.07.2023 № 6 КА з 01.08.2023 був

прийнятий ще ОСОБА_2 , який є інвалідом 2 групи (повторний огляд МСЕК до 01.09.2026) на штатну посаду лікар-ортопед-травматолог. Дана посада є його основним місцем роботи Таким чином, відповідач вважає, що ним не тільки виконало норматив на 2023 рік працевлаштував у квітні одну особу з інвалідністю, але і понад встановлену законом квоту працевлаштувало у серпні ще одну особу з даної категорії.

Однак, у зв`язку з допущенням відповідальною особою відповідача помилки в звітності «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» за IV квартал 2023 року не було відображено працевлаштування 2 осіб з інвалідністю. Враховуючи лист Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 13.03.2024 керівництвом відповідача було проведено службову перевірку та виправлено звітність, однак позивач не взяв її до уваги та застосував до відповідача адміністративно -господарські санкції та пеню.

Крім того, Законом України № 2682 від 18.10.2022 скасовано реєстрацію у територіальних відділеннях Фонду та подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за формою №10-ПОІ. Таким чином, оскільки у відповідача працевлаштовано 1 особу з інвалідність, позивачем безпідставно нараховані адміністративно-господарські санкції.

В свою чергу, позивач в поясненнях на відзив зазначив про безпідставність доводів відповідача. Уточнена звітність відповідача до звіту який подавався в перше відповідачем не вноситься, тому у зв`язку із невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, що підтверджується даними з реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, позивач правомірно застосував до відповідача адміністративно- господарські санкції та пеню.

Суд розглянув справу 18.09.2023 в порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін, на підставі наявних матеріалів справи, відповідно до ст. 262 КАС України.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

За інформацією, яка була сформована на підставі даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, 07.03.2023 позивач відправив через електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг ПФУ відповідачу розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 117111,99 грн.

Згідно розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій за 2023, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік складала 18 осіб, середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 0 осіб, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1 особа, середньорічна заробітна плата складає 117 111,99 грн, сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 117 111,99 грн.

Відповідно до ст.18 Закону України « Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст.19 Закону України « Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:

- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. ( ст.20 Закону України № 875).

Вищезазначені норми свідчать, що позивач на підставі отриманої інформації з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування надсилає підприємствам, установам та організаціям, які використовують найману працю та які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік . Дані Реєстру формуються на підставі зведеної звітності поданої роботодавцями з ПДФО та ЄСВ.

З наданих відповідачем доказів вбачається, що згідно наказу від 18.04.2023 № 40 ОСОБА_1 , яка є інвалідом 3 групи (безстроково), була прийнята з 19.04 2023 року на штатну посаду молодша медична сестра. Дана посада є її основним місцем роботи. Також згідно із наказом відповідача від 31.07.2023 № 6 КА з 01.08.2023 був прийнятий ще ОСОБА_2 , який є інвалідом 2 групи (повторний огляд МСЕК до 01.09.2026) на штатну посаду лікар-ортопед-травматолог. Дана посада є його основним місцем роботи

Таким чином, відповідач вважає, що ним не тільки виконало норматив на 2023 рік працевлаштував у квітні одну особу з інвалідністю, але і понад встановлену законом квоту працевлаштувало у серпні ще одну особу з даної категорії.

Відповідно до ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Аналізуючи наведе, суд дійшов висновку, в даному випадку, відповідач працевлаштував двох осіб з інвалідністю 2 та 3 групи, що спростовує твердження позивача про невиконання нормативу створення робочих місць та працевлаштування інвалідів.

У такому випадку є безпідставним нарахування та стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Здраво клініка на вулиці Чкалова", адміністративно-господарських санкцій за невиконння нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

При цьому, помилкове не зазначення відповідачем у власній податковій звітності про наявність працівника з інвалідність не є беззаперечним доказом порушення ним норм Закону щодо нормативу створення робочих місць та працевлаштування інвалідів.

В даному випадку, виходячи з матеріалів справи, відповідачем, при поданні звітності, на яку посилається позивач як підставу для нарахування адміністративно-господарських санкцій, саме помилково не зазначено про наявність працівниів з інвалідністю у середньообліковій кількості штатних працівників.

Враховуючи викладене та наявні у справі докази, суд вважає, що відповідач виконано норматив щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, відтак позовні вимоги є безпідставними і задоволенню не підлягають.

Судові витрати покласти на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005 код ЄДРПОУ 20917114) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Здраво клініка на вулиці Чкалова" (вул. Погранична, 29, оф.406, м. Миколаїв, 54020 код ЄДРПОУ 44502399) відмовити повністю.

2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 18.09.2024

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121733656
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/6556/24

Рішення від 18.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні