Справа № 420/21660/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
До Одеського окружного адміністративного суду 09 липня 2024 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області та Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління Державної Податкової служби в Одеській області (Ідентифікацій код 43142370):
1. №10963377/24530317 від 25.04.2024 р. про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» (код 24530317) №208 від 12.04.2023 р. по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС»;
2. №10963378/24530317 від 25.04.2024 р.. про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» (код 24530317) №212 від 25.04.2023 р. по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС»;
3. №11029668/24530317 від 09.05.2024 р. про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» (код 24530317) №300 від 31.05.2023 р. по постачанню товарів на адресу ТОВ «ЕПІЦЕНТР К»;
Зобов`язати Державну податкову службу України (код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні складені товариством з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» (код 24530317), днем їх надходження:
1. податкову накладну №208 від 12.04.2023 р. (реєстраційний номер документа 9096531045);
2. податкову накладну №212 від 25.04.2023 р. (реєстраційний номер документа 9113064126);
3. податкову накладну №300 від 31.05.2023 р. (реєстраційний номер документа 9144098956);
Стягнути з відповідача на користь позивача суму сплаченого судового збору та витрат на правову допомогу.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
Позивач не погоджується з оскаржуваними рішеннями, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню та зазначає, що позивачем надано всі первинні документи, що складались під час виконання зобов`язань по договорам, а рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави відмови в реєстрації податкових накладних.
Тобто, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків
загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
Відповідно до вимог законодавства у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної обов`язково має бути зазначена наступна інформація: 1) порядковий номер та дата складання податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому без наведення зазначеної інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.
В порушення вказаного у квитанціях була висловлена пропозиція платнику податку надати пояснення та копії документів без будь-якої конкретизації. Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної. Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
В рішенні Комісією не зазначено конкретного переліку документів, які мають бути подані платником податків, а наведено лише загальне найменування з вичерпного переліку без додаткової конкретизації, що позбавляє можливості встановити, які саме документи не надані позивачем.
Також позивач наголошує, що оскаржувані рішення не містять мотивів відхилення наданих позивачем пояснень та документів. Тобто, Комісією не було з`ясовано специфіку проведених господарських операцій та не визначено документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.
Позиція Головного управління ДПС в Одеській області та ДПС України обґрунтовується наступним
Відповідачі не погоджується з позовними вимогами Приватного підприємства «Екстра Південь», вважають їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню та зазначають, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».
Відповідачі зазначають, що товариство з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» (24530317) направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні № 208 від 12.04.2024 року; № 212 від 25.04.2024 року; № 300 від 31.05.2024 року. За отриманими Квитанціями №1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена, оскільки: «Обсяг постачання товару/послуги 2309 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5259%, "P"=27331.66».
З огляду на не надання позивачем разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесено оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначеної податкової накладної.
Таким чином, на переконання відповідачів, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області правомірно було прийнято оскаржуване рішення.
Крім цього, відповідачі вважають, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на підставі ст.262 КАС України.
31 липня 2024 року від представника ГУДПС в Одеській області та ДПС України надійшов відзив на адміністративний позов (вхід. № ЕС/31336/24) з доданими документами.
Станом на 18 вересня 2024 року, будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.
Відповідно до ч.2 ст.262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позиція позивача та відповідачів, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом
ТОВ «ТИТАН-РИ» зареєстровано юридичною особою у відповідності до діючого законодавства України 19.09.1996 р., та працює на ринку із переробки кормів для тварин більше 26 років.
Основним профільним видом діяльності товариства є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21.), а також додаткові види діяльності: КВЕД 46.38 оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками, КВЕД 82.92 пакування, КВЕД 46.90 неспеціалізована оптова торгівля, КВЕД 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, КВЕД 49.41 вантажний автомобільний транспорт. Розмір статутного капіталу позивача складає 3 000 000,00 грн.
Крім того, з 10.07.2008 р. позивач має власну зареєстровану торгівельну марку «NUTRA MIX», що підтверджується свідоцтвом № 94013.
На балансі підприємства наявні вантажні транспортні засоби, що підтверджується випискою з рахунку № 105 за 01.01.2023 по 20.02.2023 р.
Крім того, згідно штатного розпису на підприємстві постійно працюють 14 осіб, що підтверджується наказом 5-К від 30.09.2022 р. з додатком.
Позивач зареєстрований як платник податку на додану вартість, що підтверджується Витягом з реєстру платників податку на додану вартість № 1915524500223 від 24.06.2019 р.
В межах профільного основного виду діяльності ТОВ «ТИТАН-РИ» здійснюється комплексна господарська діяльність, яка підтверджується наступними господарськими угодами.
Між ТОВ «РОЙЧЕР» та ТОВ «ТИТАН-РИ» було укладено договір на переробку давальницької сировини № 01/Д від 01.01.2022 р., відповідно до умов якого, ТОВ «ТИТАН-РИ» як замовник доручив роботу з обробки, збагачення або переробки його давальницької сировини у готову продукцію за стандартами та технологічними вимогами торгової марки «Ройчер» (корм для домашніх тварин у вигляді гранул), з метою її реалізації з використанням торгової марки та найменування «Ройчер».
Надання послуг підтверджується наступними документами: Видаткова накладна (у переробку) № 83 від 03.04.2023 р. на 21 621,59 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 84 від 03.04.2023 р. на 56 106,56 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 85 від 03.04.2023 р. на 97 249,05 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 86 від 03.04.2023 р. на 74 839,36 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 87 від 03.04.2023 р. на 117 396,05 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 88 від 06.04.2023 р. на 33 360,38 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 89 від 06.04.2023 р. на 12 597,45 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 90 від 06.04.2023 р. на 32 166,24 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 91 від 06.04.2023 р. на 35 030,40 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 92 від 06.04.2023 р. на 35 030,40 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 93 від 06.04.2023 р. на 247 096,82 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 94 від 06.04.2023 р. на 101 943,57 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 95 від 06.04.2023 р. на 12 844,77 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 96 від 06.04.2023 р. на 198 650,34 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 97 від 06.04.2023 р. на 55 708,84 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 98 від 06.04.2023 р. на 63 924,15 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 99 від 06.04.2023 р. на 168 803,74 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 100 від 07.04.2023 р. на 50 960,36 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 101 від 10.04.2023 р. на 40 613,64 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 102 від 10.04.2023 р. на 40 613,63 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 103 від 11.04.2023 р. на 139 482,11 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 104 від 12.04.2023 р. на 97 998,86 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 105 від 12.04.2023 р. на 99 601,68 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 106 від 14.04.2023 р. на 75 139,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 107 від 17.04.2023 р. на 274 639,79 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 108 від 20.04.2023 р. на 198 590,75 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 109 від 29.04.2023 р. на 50 944,11 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 110 від 29.04.2023 р. на 168 760,41 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 111 від 03.05.2023 р. на 36 404,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 112 від 03.05.2023 р. на 101 726,90 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 113 від 03.05.2023 р. на 39 280,30 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 114 від 03.05.2023 р. на 12 597,44 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 115 від 03.05.2023 р. на 55 708,84 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 116 від 03.05.2023 р. на 32 144,57 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 117 від 04.05.2023 р. на 9 131,99 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 118 від 05.05.2023 р. на 36 404,27 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 119 від 08.05.2023 р. на 200 043,94 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 120 від 08.05.2023 р. на 32 352,91 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 121 від 08.05.2023 р. на 56 125,50 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 122 від 08.05.2023 р. на 20 954,49 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 123 від 08.05.2023 р. на 75 764,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 124 від 09.05.2023 р. на 118 333,55 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 125 від 11.05.2023 р. на 253 874,34 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 126 від 12.05.2023 р. на 98 832,19 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 127 від 12.05.2023 р. на 100 435,02 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 128 від 12.05.2023 р. на 75 764,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 129 від 12.05.2023 р. на 287 139,84 грн., Видаткова накладна (у переробку) № 130 від 12.05.2023 р. на 169 802,10 грн., Прибуткова накладна (з переробки) № 83 від 03.04.2023 р. на 55 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 84 від 03.04.2023 р. на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 85 від 03.04.2023 р. на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 86 від 03.04.2023 р. на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 87 від 03.04.2023 р. на 450 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 88 від 06.04.2023 р. на 2400 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 89 від 06.04.2023 р. на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 90 від 06.04.2023 р. на 120 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 91 від 06.04.2023 р. на 2200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 92 від 06.04.2023 р. на 2200 шт. - Прибуткова накладна (з переробки) № 93 від 06.04.2023 р. на 800 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 94 від 06.04.2023 р. на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 95 від 06.04.2023 р. на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 96 від 06.04.2023 р. на 520 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 97 від 06.04.2023 р. на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 98 від 06.04.2023 р. на 240 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 99 від 06.04.2023 р. на 600 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 100 від 07.04.2023 р. на 3360 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 101 від 10.04.2023 р. на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 102 від 10.04.2023 р. на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 103 від 11.04.2023 р. на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 104 від 12.04.2023 р. на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 105 від 12.04.2023 р. на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 106 від 14.04.2023 р. на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 107 від 17.04.2023 р. на 900 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 108 від 20.04.2023 р. на 520 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 109 від 29.04.2023 р. на 3360 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 110 від 29.04.2023 р. на 600 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 111 від 03.05.2023 р. на 2 400 шт. - Прибуткова накладна (з переробки) № 112 від 03.05.2023 р. на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 113 від 03.05.2023 р. на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 114 від 03.05.2023 р. на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 115 від 03.05.2023 р. на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 116 від 03.05.2023 р. на 120 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 117 від 04.05.2023 р. на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 118 від 05.05.2023 р. на 2 400 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 119 від 08.05.2023 р. на 520 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 120 від 08.05.2023 р. на 120 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 121 від 08.05.2023 р. на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 122 від 08.05.2023 р. на 1 000 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 123 від 08.05.2023 р. на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 124 від 09.05.2023 р. на 450 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 125 від 11.05.2023 р. на 800 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 126 від 12.05.2023 р. на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 127 від 12.05.2023 р. на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 128 від 12.05.2023 р. на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 129 від 12.05.2023 р. на 900 шт., Прибуткова накладна (з переробки) № 130 від 12.05.2023 р. на 600 шт.
01.01.2022 р. між ТОВ «РОЙЧЕР» та ТОВ «ТИТАН-РИ» також було укладено договір оренди рухомого майна 01/01/ос, відповідно до умов якого ТОВ «ТИТАН-РИ» як орендодавець передав ТОВ «РОЙЧЕР» рухоме майно комплекс обладнання по виробленню та пакуванню кормів для тварин.
01.01.2023 р. між ТОВ «РОЙЧЕР» та ТОВ «ТИТАН-РИ» також було укладено договір оренди нерухомого майна будівель та споруд виробничо-складського комплексу по виготовленню кормів № 08, відповідно до умов якого ТОВ «РОЙЧЕР» як орендодавець передав ТОВ «ТИТАН-РИ» у тимчасове платне користування нерухоме майно нежилі приміщення будівель та споруд виробничо-складського комплексу по виготовленню кормів загальною площею 150 кв.м., що знаходяться за адресою: м. Теплодар, Промзона, вул. Хімічна, 122. Надання послуг підтверджується: Актом надання послуг №5 від 31.03.2023 р.
01.01.2022 р. між ТОВ «РОЙЧЕР» та ТОВ «ТИТАН-РИ» було укладено договір про надання послуг № 01/ф, відповідно до умов якого ТОВ «ТИТАН-РИ» як замовник отримує послуги від ТОВ «РОЙЧЕР» з виконання комплексної роботи з фасування кормів для тварин в спеціальну упаковку метричні багатошарові паперові мішки. Надання послуг підтверджується: Актом надання послуг № 6 від 31.03.2023 р.
13.03.2012 р. між ТОВ «НАРГУС» та ТОВ «ТИТАН-РИ» укладено Договір №40, згідно якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання виготовити і поставити етикетку (гнучке рулонне упакування), в асортименті, кількості і за цінами, викладеними у Специфікації, що є невід`ємною частиною даного Договору.
Виконання умов Договору підтверджується видатковою накладною №РНк-00139 від 07.03.2023 р. на 94 301,36 грн., у тому числі 18860,27 грн. ПДВ; видатковою накладною №РНк-00138 від 07.03.2023 р. на 98855,86 грн., у тому числі 19771,17 грн. ПДВ; видатковою накладною №РНк-00190 від 20.03.2023 р. на 459219,57 грн., у тому числі 91843,91 грн. ПДВ.
24.02.2015 р. між ПП «ОДИСПАК ПЛЮС» та ТОВ «ТИТАН-РИ» укладено Договір поставки № 50, згідно умов договору ТОВ «ТИТАН-РИ» як покупець отримав Товар.
Виконання умов Договору підтверджується Видатковою накладною № 341 від 20.03.2023 р. на 42 768,00 грн., у тому числі ПДВ 7 128,00 грн.
01.03.2019 р. між ТОВ «Принципал Солушнз» та ТОВ «ТИТАН-РИ» укладено Договір купівлі-продажу, відповідно до умов якого ТОВ «ТИТАН-РИ» як покупець придбав Товар (2L DTECH IBC Топ підсилювач смаку для собак), виконання умов договору підтверджується видатковою накладною № ПС-9 від 30.03.2023 р., у кількості 3 т, загальною вартістю 131,040.00 грн., у тому числі ПДВ 21,840.00 грн.
10.01.2020 р. між ТОВ «ІТАК» та ТОВ «ТИТАН-РИ» укладено Договір поставки №3, відповідно до умов якого, Постачальник на замовлення Покупця зобов`язується виготовити флексографічним способом (з використанням фотополімерного кліше) та передати у власність Покупця друковану продукцію, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити Продукцію на умовах даного Договору.
Виконання умов Договору підтверджується видатковою накладною №1063 від 21.03.2023 р. на 71 225,00 грн., у тому числі ПДВ 14 243,00 грн.; видатковою накладною № 1064 від 21.03.2023 р. на 147 650,00 грн., у тому числі 29 530,00 грн. ПДВ.
01.09.2021 р. між ТОВ «Вінницька птахофабрика» Філія «Переробний комплекс» та ТОВ «ТИТАН-РИ» було укладено Додаткову угоду № 3 до договору поставки №281 від 05.10.2017 р., відповідно до якої Постачальник передає на умовах даного Договору, а Покупець приймає у власність Борошно з гідралізованого пера ІІІ категорія, Борошно кров`яне ІІІ категорія, Борошно м`ясо-кісткове кормове ІІІ категорія, Борошно м`ясокісткове кормове ІІІ категорія Super Premium в кількості, в асортименті та за ціною згідно Замовлення на кожну партію (поставку) Товару, які є невід`ємними частинами цього Договору.
Таким чином, виконання умов підтверджується видатковою накладною № 1666 від 03.03.2023 р. на 833 764,08 грн., у тому числі ПДВ 166 752,82 грн.; видатковою накладною № 2196 від 11.03.2023 р. на 684 412,68 грн., у тому числі ПДВ 136 882,54 грн.
В подальшому позивачем було укладено низку господарських договорів, направлених на реалізацію продукції та розпорядження власним майном з метою розвитку свого підприємницького потенціалу, зокрема:
- між ТОВ «ТИТАН-РИ», як продавцем та ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ 43274603) укладено договір поставки № 02/05 від 02.05.2022 р. на поставку товару, виконання умов договору підтверджується видатковою накладною № 208 від 12.04.2023 р. на 369 825,00 грн., у тому числі 61 637,50 ПДВ, платіжною інструкцією № 384801 від 12.04.2023 р. на суму 369 825,00 грн.; видатковою накладною № 212 від 25.04.2023 р. на 496 770,00 грн., у тому числі 82 795,00 ПДВ, платіжною інструкцією № 695500 від 25.04.2023 р. на суму 496 770,00 грн.
- між ТОВ «ТИТАН-РИ», як продавцем та ТОВ «ЕПІЦЕНТР К» (код ЄДРПОУ 32490244) укладено договір поставки № 59310 від 03.06.2019 р. на поставку товару (готової продукції кормів для тварин), виконання умов укладеного договору підтверджується видатковою накладною № 300 від 31.05.2023 р. на 349 214,10 грн., в тому числі 58 202, 35 грн. ПДВ, товаро-транспортною накладною № 4291562 від 31.05.2023 р.
Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 ПК України позивачем було складено податкову накладну № 208 від 12.04.2023 р. та направлено 28.04.2023 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції від 01.05.2024 р. яка була направлена податковим органом через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, податкову накладну (реєстраційний номер документа 9096531045) прийнято, але реєстрація зупинена. Згідно зазначеної квитанції, реєстрація податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Обсяг постачання товару/послуги 2309, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ДПС було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також позивачем складено податкову накладну № 212 від 25.04.2023 р. та направлено 15.05.2023 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції від 16.05.2024 р. яка була направлена податковим органом через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, податкову накладну (реєстраційний номер документа 9113064126) прийнято, але реєстрація зупинена. Згідно зазначеної квитанції, реєстрація податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2309 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ДПС було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також позивачем складено податкову накладну № 300 від 31.05.2023 р. та направлено 16.06.2023 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції від 16.06.2023 р. яка була направлена податковим органом через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, податкову накладну (реєстраційний номер документа 9144098956) прийнято, але реєстрація зупинена. Згідно зазначеної квитанції, реєстрація податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2309, 3307 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ДПС було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних позивачем було надіслано Повідомлення про надання пояснень, до якого додано копії первинних бухгалтерських документів, що підтверджують операції зазначені у податкових накладній, а саме: Повідомлення № 2 від 22.04.2024 р. про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних № 208 від 12.04.2023 р. та № 212 від 25.04.2023 р. по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС» (квитанція № 2 від 23.04.2024 р. реєстраційний номер № 9103142335; квитанція № 1 від 23.04.2024 р.); Повідомлення № 1 від 07.05.2024 р. про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної № 300 від 31.05.2023 р. по постачанню товарів на адресу ТОВ «Епіцентр К» (квитанція № 2 від 07.05.2024 р. реєстраційний номер № 9119052141; квитанція № 1 від 07.05.2024 р.).
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- № 10963377/24530317 від 25.04.2024 р. відмовлено у реєстрації податкової накладної № 208 від 12.04.2023 р. по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС»;
- № 10963378/24530317 від 25.04.2024 р. відмовлено в реєстрації податкової накладної № 212 від 25.04.2023 р. по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС»;
- № 11029668/24530317 від 09.05.2024 р. відмовлено в реєстрації податкової накладної № 300 від 31.05.2023 р. по постачанню товарів на адресу ТОВ «ЕПІЦЕНТР К».
Позивач, не погоджуючись з прийнятими рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а податкові накладні такими, що підлягають реєстрації датою їх отримання, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Релевантні джерела права та висновки суду
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, у силу вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341) (далі - Порядок №1246).
Відповідно до пунктів 12-15 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
В той же час, пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою, зокрема, затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку (пункт 2 Порядку № 1165).
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як було встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, реєстрація спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена податковим органом з посиланням на те, що «Обсяг постачання товару/ послуг 2309, 3307, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)».
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Таким чином, для віднесення операції до пункту 1 Критеріїв ризиковості, є неможливим, оскільки необхідне одночасне існування всіх трьох факторів.
Отже, фактичні обставини свідчать, що зупинення реєстрації спірних податкових накладних з підстав відповідності операцій пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій, встановлених Додатком 3 Порядку №1165, є протиправним.
Відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Здійснивши зупинення реєстрації податкової накладної, відповідач посилався виключно на відсутність у таблиці даних платника ПДВ товарів/послуг за кодами УКТЗЕД/ДКПП, як пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Розрахунок, відповідно до якого відповідач дійшов висновку про відповідність першому критерію ризиковості здійснення операцій, до матеріалів справи не надано, у квитанції повідомлено показники D, P.
При цьому, як вбачається із п. 3 Порядку 1165:
показник D - це співвідношення сплаченої за останні 12 місяців загальної суми єдиного внеску та податків і зборів до загальної суми постачання Товарів за цей же період,
а показник Р - це сума ПДВ, яка зазначена в податкових накладних, зареєстрованих у звітному періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію податкової накладної.
Отже з викладеного вбачається, що наведення в Квитанції № 1, якою підтверджується факт зупинення реєстрації спірної податкової накладної, показників D та Р за жодних обставин не може розцінюватися як виконання Контролюючим органом свого обов`язку щодо зазначення у Квитанціях № 1 розрахункових показників критеріїв ризиковості здійснюваної операції.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).
Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку №1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Тому контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Крім того, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних вищезазначені спірні податкові накладні № 208 від 12.04.2023 року, № 212 від 25.04.2023 року, № 300 від 31.05.2023 року, реєстрацію яких за наслідком проведеного моніторингу було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Як вбачається з матеріалів справи, після отримання квитанції про зупинення податкової накладної, позивачем було направлено повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Судом встановлено, що позивачем надано документи на підтвердження господарських операцій по податковим накладним № 208 від 12.04.2023 року, № 212 від 25.04.2023 року, № 300 від 31.05.2023 року, щодо яких у квитанціях про зупинення реєстрації містились зауваження відповідача.
При цьому, відповідачем не було зазначено, які саме документи необхідно було надати для поновлення реєстрації податкових накладних. Більш того, в оскаржуваних рішеннях про відмову у реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, не
надання яких стало підставою для відмови у реєстрації податкової накладної.
У зв`язку із цим, позивачем було самостійно надано документи на власний розсуд, які, на думку останнього, підтверджують реальність господарської операції з контрагентом, за наслідком яких складена спірні податкова накладна.
У спірному рішенні контролюючий орган вказує на відмову у реєстрації податкової накладної з підстав наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У розділі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» відповідач зазначив лише: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;».
При цьому, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальні твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкових накладних суд також враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативних для позивача рішень з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначено Порядком №520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Суд звертає увагу, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20, від 05 січня 2021 року у справі №640/10988/20, від 16 квітня 2019 року у справі №826/10649/17 (касаційне провадження №К/9901/4895/19), від 28 жовтня 2019 року у справі №640/983/19 (касаційне провадження №К/9901/23858/19).
З матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складених у відповідності до вимог законодавства, є первинними документами, які засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних № 10963377/24530317 від 25.04.2024 року, № 10963378/24530317 від 25.04.2024 року, № 11029668/24530317 від 09.05.2024 року, якими було відмовлено у реєстрації спірних ПН не відповідають критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, та порушує права позивача як платника податку, а тому з метою повного та ефективного захисту порушених прав останнього суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати вищезазначене рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 208 від 12.04.2023 року, № 212 від 25.04.2023 року, № 300 від 31.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладених суд зазначає, що відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнано судом протиправними та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку №1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні датою її фактичного подання.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Згідно зі статтею 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Однак, відповідачі як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та доказів, наданих позивачем, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з наявних у матеріалах справи платіжного доручення № 2930 від 02.07.2024 року, позивачем під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у загальному розмірі 9 084,00 грн. Відтак, враховуючи розмір задоволених позовних вимог, суд присуджує на користь позивача судові витрати у загальному розмірі 9 084,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області: № 10963377/24530317 від 25.04.2024 року, № 10963378/24530317 від 25.04.2024 року, № 11029668/24530317 від 09.05.2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 208 від 12.04.2023 року, № 212 від 25.04.2023 року, № 300 від 31.05.2023 року, подані товариством з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» датою її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» суму сплаченого судового збору в розмірі 4542 грн. 00 коп. (чотири тисячі п`ятсот сорок дві гривні нуль копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» суму сплаченого судового збору в розмірі 4542 грн. 00 коп. (чотири тисячі п`ятсот сорок дві гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТИТАН-РИ» (вул. Івана та Юрія Лип, 60, кв.75, м. Одеса, 65078, ЄДРПОУ 24530317).
Відповідач: Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).
Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166).
Суддя С.О. Cтефанов
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121733742 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні